hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:51

ik vind dat er geen nivo op staat om een eigen paard te hebben. zolang je af en toe les krijgt zal alles wel goed lopen, of het nu je eien paard is of van een manege

star33

Re: hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:43

jeetje zeg wat ontzettend flauw van die mensen zeg!!
als jij een eigen paardje wilt moet je dat gewoon doen!!
en als je een eigen paardje hebt leer je goed te rijden het is heel anders dan een manegepaardje, en zolang jij je verantwoordingen kent is het goed toch!!
ik hoop voor jou dat jou droom snel uitkomt!!
en geniet er lekker van wat andere ook zeggen!!

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:43

gewoon lekker een paard kopen. en gewoon niet naar die mensen luisteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:45

Ik heb ook een paard, en kan ook niet rijden :D Heb nog nooit wedstijden gereden, omdat ik daar niks aan vindt. Rijdt bijna alleen maar buiten, heel af en toe wat dressuur of springen.
Maar mijn paard komt niks te kort hoor! :)

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:46

het hangt veel af van de keuze die je maakt een heel druk paard of juist een ruitig paard wat overal op reageert! dus als je minder goed kan rijden en toch graag een eigen paard wil kun je een paard zoeken wat over al op reageert en ook andersom
ik hoop dat je hier wat aan hebt!

groetjeeess

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:51

zo te horen is dat weer zon commercieele manege.. ik zeg altijd als jij je daar niet op je gemak voelt ga is bij andere mange's kijken ik zou zelf aanraden voor een pensionstal. daar zijn de mensen vaak niet zo.
je kan beter zo denken ene oor in andere oor uit. en je hoeft niet super te kunnen rijden voor een eigen paard want je leert vaak echt rijden door een eigen paard en je moet niet zo over je heen laten lopen want als je dat wel doet zeggen ze dat vaak.
nou ga maar lekker uitkijken naar een eigen paardje ik zou wel als ik jou was een paardje van een jaar of 12 die super verkeersmak is en die ook een beetje leuk dressuur kan lopen (dressuur is wel een goede basis).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:56

Geweldig dat je droom misschien uitkomt!

Laat de mensen die het je afraden maar lekker kletsen, het belangrijkste bij paarden is dat je voldoende tijd en geld ervoor hebt. Zorg dat je hulp hebt van een ervaren persoon als je gaat kijken voor een paard die bij jou past, en zorg dat je paard stalt op een plek waar je begeleiding hebt. En dan bedoel ik hulp voor alle situaties waar je zelf niet uit komt.

Een paar voorbeelden van toen ik zelf aan een eigen paard begon (toendertijd schaamde ik me rot, maarja iedereen moet het leren toch?):
- Paard wilde 1 voet niet geven om uit te krabben, hoe pak ik dit aan?
- Paard moest wormenkuur (dacht paard anders over, wormenkuur in je haar is geen succes :D)
- Paard besloot ineens dat vooruit lopen niet leuk was, en ging alleen nog maar achteruit :Y)
- Paard rende dwars door hek heen, als je denkt dat je je paard kan wegbrengen is helder nadenken niet het meest makkelijke meer!
- Paard had vanwege een of andere aandoening een spuit hormonen nodig, wist ik veel dat ze daar hengstengedrag van konden krijgen... merrie sprong ineens op iedere andere merrie die binnen een straal van 20 meter kwam :o

En zo zijn er nog 1000 situaties, en naarmate je langer in de paarden zit kun je steeds meer zelf oplossen, maar nog steeds sta je regelmatig voor nieuwe verrassingen en dan is het heel fijn als mensen in je omgeving net wat meer ervaring hebben en tips kunnen geven :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:13

Cowgirl schreef:
Net als wat mensen al eerder zeiden zoek een braaf dier uit wat bij je past en waar je wat van kan leren.
Ga niet met je paard op de manege staan, veels te veel mensen met allerlei verschillende meningen waar je juist onzeker van wordt (dat heb ik zelfs nog na 21 jaar paarden houden en maak ook heus nog wel eens een fout).

Zoek een kleine pensionstal uit waar je je ook een deel zelf moet doen bv mesten, helpen paarden buiten zetten, voeren. Daar leer je ook van en leer je ook heel goed je paard kennen.
Helemaal mee eens: zoek een gezellige, niet competitieve stal uit waar iedereen in zijn waarde wordt gelaten en waar ze je helpen zonder hun mening/methodes gelijk op te dringen, zodat je de ruimte hebt om je eigen weg te zoeken en te vinden. Bij mijn eerste stal werd ik constant de grond in getrapt, en dat resulteerde erin dat ik niets meer met mijn paard durfde te ondernemen. Van stal wisselen heeft ons geholpen elkaar weer terug te vinden en nu gaat het super samen. Ik heb wel geinvesteerd in een goede instructrice, aangezien ik pas anderhalf jaar reed toen ik mijn eigen paard kocht en nog veel moest leren voelen onder zadel. Drukt het kostenplaatje wel omhoog, maar het resultaat is onbetaalbaar!

Natuurlijk is een eigen paard een hele verantwoordelijkheid en daar moet je niet lichtvoetig over denken. Maar als je alle voors en tegens goed hebt overwogen, je kunt de verantwoordelijkheid dragen en het is je droom: laat hem uitkomen en geniet ervan!!! Het leven is er om geleefd te worden!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:18

Misschien is leasen een tussenoplossing. Bij mijn manege kan dat: je huurt dan voor een paar dagen of alle dagen een paard en krijgt lessen erbij, plus instructrie voor verzorging, wat je normaal niet leert in de les. Maar als je een goed geschikt paard kunt vinden, je een stal plus instructie kunt vinden waar je hulp kunt krijgen voor de domste vragen, dan zou ik voor het eigen paardje gaan.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:34

je kiest een paard voor jezelf, niet voor een ander.
ik rij ook paard, al 8 jaar, maar ik heb een hekel aan wedstrijden omdat het een paar keer niet goed ging omdat ik zoooo ontzettend zenuwachtig ben.
nu ben ik bijrijdster en dat paard is absoluut geen dressuur of springpaard. het is een boscross paard en dat is wat ik leuk vind, buiten een boompje meepakken en in de bak overweg kunnen met het dressuurmatig rijden.
je moet goed kijken waarvoor je het paard wil en of hij bij je past. en je kunt er altijd les mee nemen, zodat je het beter leert en van je eigen paard kun je ook leren.
je moet de voors en tegens goed afwegen voor jezelf, maar als jij een paard wilt en je denkt zelf dat je het aankunt en goed genoeg bent voor wat je met het paard wil, dan is er geen probleem.
succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:37

goed kunnen rijden is helemaal niet van belang............

wel het goed kunnen begrijpen van een paard en daarop adequaat kunnen reageren........

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:02

Goed kunnen rijden is niet van belang.
Als je maar een beetje weet wat je moet doen en ik ga ervan uit dat je dat wel weet;)
Des noods vraag je af en toe hulp van andere.
Als jij niet van dressuur houdt koop je gewoon een leuke recreatie paardje die zijn er genoeg.
Dus niet luisteren naar andere hoor, gewoon lekker je droom uit laten komen ;)

rumon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:27

Hoi,
Weet niet hoe het bij jullie op de manege is maar ik neem aan dat je daar les krijgt???
En als je straks een eigen paardje heb dan kan je daar toch ook les mee nemen...daar leer je alleen maar van.
Ik ben ervan overtuigd dat je bepaalde dingen pas leert in de praktijk......dus dan komt het vanzelf goed toch???
Ik heb eerst 4 jaar bij een manege gereden en toen heb ik 6 jaar geen paard gereden....ik ben geen topruiter.....ik kan nog genoeg leren met rijden......maar ik heb toen ook een paardje gekocht nou dan moet je er weer helemaal inkomen maar met behulp van andere en op een leuke stal kom je een heel eind hoor!!!!
Veel succes ermee.....je kan het!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:03

Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 9 was. Goed rijden kon ik echt niet en om eerlijk te zijn kwam dat later pas.
Ik leerde meer toen ik mijn eigen pony kon rijden en met de tijd leerde ik steeds meer bij.
Uiteindelijk heb ik meer geleerd dan bij de manegelessen.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:16

wat anderen ook al gezegd hebben; zoek goede begeleiding, waar jij je fijn en veilig bij voelt waar je kan leren en zo ook meer zelfvertrouwen kan kweken.
die manege zou ik niet snel uitkiezen om daar te gaan staan.
en ga op zoek naar een braaf paard met een lekker koel karakter!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 09:02

Hoi!

Ik ben nu bezig met mijn lievelingspaard van de manege te gaan leasen en daarna te gaan kopen, een arabiertje. Het is namelijk geen geschikt manegepaard omdat hij te gevoelig is en er niet tegen kan om al die manegeklanten op zijn rug te hebben, en hij vindt het niet leuk in de les met al die paarden om hem heen.

Ik wil met hem op de manege blijven staan omdat het gewoon een goede manege is, en ik wil dan met hem privelessen krijgen. En leren over natural horsemanship, centered riding, bitloos rijden.
Verder wil ik een keer met hem naar een amateurkeuring.

Misschien in de toekomst naar een westernmanege omdat we dan gaan werken met mensen met autisme, slachtoffers van mishandeling enz die dan komen om te aaien, poetsen. Soort van dolfijnentherapie maar dan met paarden, ik ga er misschien ook een bijpassende opleiding voor doen.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:53

ik vind het belangrijker dat je goed voor een paard zorgt dus; poetsen, eten geven, regelmatig hoefsmid laten komen enc. enc. dan dat je heel goed kan rijden maar slecht er voor zorgt.
maar dat is mijn mening ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:57

KiWiKo schreef:
goed kunnen rijden is helemaal niet van belang............
wel het goed kunnen begrijpen van een paard en daarop adequaat kunnen reageren........

Ben ik het mee eens. Zo rijdt mijn vriend helemaal niet, maar hij heeft wel een eigen paard ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:02

Aladinnetje schreef:
Hoi!

Ik ben nu bezig met mijn lievelingspaard van de manege te gaan leasen en daarna te gaan kopen, een arabiertje. Het is namelijk geen geschikt manegepaard omdat hij te gevoelig is en er niet tegen kan om al die manegeklanten op zijn rug te hebben, en hij vindt het niet leuk in de les met al die paarden om hem heen.

Ik wil met hem op de manege blijven staan omdat het gewoon een goede manege is, en ik wil dan met hem privelessen krijgen. En leren over natural horsemanship, centered riding, bitloos rijden.
Verder wil ik een keer met hem naar een amateurkeuring.

Leuk, gefeliciteerd! Tja, de witte brug ken ik verder niet, maar ik denk nog steeds dat je beter af zou zijn in een minder competitieve omgeving.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 00:23

ik ben heel simpel als jij gevoel voor de paarden hebt en je begrijpt het waarom niet. Koop een goed sul waar je mee verder kan en mee kan leren.

Mijn nichtje neem ook een paard en komt uit manegelessen. Dat is niet erg ze kan niet zo goed rijden is bang op mijn schaapmakke fries. Maar kies dan een paardje waar jij het vertrouwen in hebt en jij mee verder kan enzo.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:43

Gewoon een eigen paard nemen als je de kans krijgt. En als je nog niet zo goed rijd neem je gewoon een braaf bomproof beestje waar je veel van kan leren. Dan komt het vanzelf

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:28

Aladinnetje schreef:
Hoi,
Ik heb het volgende probleem; heeeeel misschien komt over een tijdje mijn droom uit; een eigen paard! Mensen om me heen met verstand van paarden en paardrijden zeggen dat het geen goed idee is, dat ik een eigen paard zou hebben. Ik zou niet goed genoeg rijden enz. dit doet heel erg pijn, op de manege is dressuur het ding daar en er is ook een meisje die een eigen paard heeft en goed kan rijden. Zij krijgt daar respect en aanzien en mag ook soms op eigen paarden rijden, en ze rijdt ook wedstrijden met haar paard. Ik ben meer recreatieruiter, heb een hekel aan proefjes rijden (ben nu bij F5. laat begonnen met proefjes rijden).
Ik ben al onzeker enzo over mezelf (wat alles betreft) en het enige leuke lichtpuntje in mn leven wordt dan door mensen afgeraden en niet goed gevonden? Zie het ff niet meer zitten wat paarden betreft. Sorry moest ff mn verhaal kwijt. :(

Lieve schat, mensen op de meeste manege zijn heel gemeen en vooral de pensionklanten tegen de manegeklanten want zij voelen zich meer omdat ze volgens eigen zeggen rijker zijn omdat ze een eigen paard hebben. Trek je er niet te veel van aan, hoe oud ben je? Als je nog jong bent zou ik je wel aan raden om te kijken naar een paardje dat al wat meer kan, iets ouder en dus geen problemen heeft. Als je jong bent en voor een paardje gaat met allerlei problemen, bezorg je je zelf veel moeite, pijn en extra tijd als je hier geen ervaring mee hebt. En feit blijft dat bij veel mensen nog steeds het stomme idee is dat als je Z rijdt dat dat betekend dat je goed kan rijden, 1 troost er zijn mensen die grand-prix rijden omdat ze netjes kunnen rijden maar thuis wordt het paard door een ander getraind omdat ze bang zijn als ie 1 stap naar links doet i.p.v rechtdoor. Ik wens je zoiezo veel plezier en een goede zoektocht. gr.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:07

Hallo, F5, dat is zo slecht nog niet!! Je weet waar alle aan en uitknoppen zitten. En denk dat je het best wel aan kunt, als je echt graag wilt! Verdiep jezelf in de verzorging, en in andere dingen dan rijden (bv longeren en grondwerk).
Ik heb zelf ook pas mijn eigenpaardje, Ik ben ook geen sterruiter. Rijd ook alleen recreatief. Heb nooit proefjes gereden. Ik heb mezelf verdiept in de paarden wereled door veel te lezen, en op een manege te rijden waar we veel buiten reden om daar ervaring in op te doen.
Als je gemotiveerd genoeg bent, komt het wel goed!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:09

Zolang je het paard maar goed verzorgt en er oprecht en eerlijk naartoe bent.
Het rijden kun je verbeteren door les te nemen. Dat komt dan vanzelf wel!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:14

Ik vind dat er geen niveau voor is. Er zijn heel veel mensen die niet kunnen rijden, maar wel paarden hebben. helaas is het vaker een kwestie van geld en tijd.

Als je een paard gaat kopen, zou ik mezelf eerder goed verdiepen in verzorging.
Als je op een goede manege kan staan zou ik daar eerst blijven, omdat die je nog genoeg kunnen leren.( als het goed is dus)

Zelfstandig rijden os nog best lastig voor mensen, maar als je jezelf er wat meer in verdiept en wat privelesjes neemt, kom je er vast wel.

Als je op zoek gaat naar een paard, moet je iemand meenemen die kijk heeft op paarden en jou begrijpt, dus weet aan wat voor paardje jij iets hebt.

Je kan genoeg plezier hebben met recreatief rijden, zonder daarbij een paard te verknallen of wat dan ook.....

Over voeding en verzorging is genoeg info te vinden, maar laat je niet gek maken. Iedereen heeft een andere mening of weet het beter.

Leuk als je een paardje kan leasen. Mocht het klikken en je kan het kopen, heb je een mooie proeftijd gehad. Lat hem dan alsnog wel keuren, want je weet maar nooit.