Vraagje over (vrij)springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Vraagje over (vrij)springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:45

Je zou hem in een hoek kunnen leggen maar dan heb je nog het 'risico' dat hij weer gaat wisselen als ze op een rechte lijn liggen.
Hoe wisselt hij precies? Doet hij dat echt in één keer of komt hij overkruist? En blijft hij verder goed in het ritme heeft hij moeite, bv met hoofd schudden ed?
Want zoals je 't nu zegt klinkt het idd alsof hij het voor de lol doet.
Persoonlijk zou ik daar alleen maar blij mee zijn, betekend juist dat je een soepel paard hebt, mits het wel vloeiend gaat.

Dat hij overspringt kun je zelf corrigeren door bv een bijzet te gebruiken en iets stelling naar binnen te houden maar ik ben daar nooit zo'n fan van met longeren en balken draven, zeker niet bij een paard wat nog weleens wil springen.

Het wisselen tijdens de contra kun je voorkomen door wat duidelijker stelling te houden en je been er wat meer aan te houden zodat je duidelijk maakt dat het wel echt de bedoeling is dat hij niet wisselt. Maar daarvoor moet je wel zeker zijn dat hij het verschil kent tussen links en rechts (dus op een rechte lijn aanspringt zoals jij dat wilt) maar ik neem aan dat ie dat wel weet.
Kan hij al wisselen als je erom vraagt? In dat geval kun je dat ook gebruiken als correctie door meteen weer te wisselen als hij uit zichzelf wisselt.

Het is een bekend probleem, ik heb er ook een die erg makkelijk wisselt en contra dus maar onzin vind, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :+

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:12

ik heb niet alle berichten gelezen maar wil toch even antwoorden

een paard heeft een natuurlijke scheefheid dus zal altijd een voorkeur hebben voor links of recht, paarden zijn ook links of rechtshandig.
Met vrij springen zie je vaker dat een paard dus een voorkeur kant heeft, onder t zadel is dit ook maar dit kun je als ruiter corrigeren.
leg achter de hindernis eens een balkje op 3,5 meter, waarop ie moet wisselen. zodra hij doorheeft dat t makkelijker is om gelijk op de juiste hand te landen zal ie dat ook zeker gaan doen.
verder is t met vrijspringen moeilijker te corrigeren dan als je er op zit.
Of je moet hem op een volte laten springen, daardoor leer je ze ook landen op het juiste been.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:46

Ik heb al een balkje in de hoek geprobeerd. Dat ging heel goed, dus daar ga ik voorlopig maar even mee door. Hij springt nog wel iets te veel (ipv normale galopsprong) maar dat zal vanzelf wel minder worden. Als hij gewoon doorgaloppeert zal hij ook minder geneigd zijn om te wisselen denk ik.
Dan langzaam het balkje naar het rechte eind verschuiven. Moet lukken.

_Luuc_

Re: Vraagje over (vrij)springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:48

Misschien kun je tijdens het longeren de balkjes laten springen?