Dressuurcrack Arlon @ work tijdens fotoshoot door Renee !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:21

leuk dat je naar deurne komt misschien komen we bij elkaar in de klas :P ik ga dit jaar eerst 3 dagen stage en 2 dagen naar school en dan volgend jaar sportklas doen dus dan stroom je weer bij de 1e jaars in XD maarja ziet er goed uit en zeker voor als je naar deurne wilt

Dominique_96

Re: Dressuurcrack Arlon @ work tijdens fotoshoot door Renee !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:22

IrisenUledi; ontopic blijven he ;)

Ik heb het commentaar al gegeven.. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:22

Bizzybijtje schreef:
SuzanLarissa schreef:
Bedankt voor alle reacties , nu jullie me dit commetaar geven , zie ik het zelf ook allemaal ,ga hier vanaf vanavond hard aanwerken ! En x marr zou hem wel met zweep willen rijden maar hij is ontzettend bang voor de zweep... Dus dat werkt waarschijnlijk ook niet , heb altijd gezegd zonder sporen te rijden. Dus ga met je advies mee en doe ze af :) misschien dat ik vanavond nog even fotos kan laten maken om te kijken of we de goede kant op gaan ;)

Dat is een slap excuus ;)
Kost echt niet veel moeite om je paard over die angst heen te helpen :)
Met sporen krijg je paard ook niet beter aan het been.
Gewoon rustig been geven, geen reactie= aanraking met zweep (wat dan dus genoeg moet zijn bij je paard :) ).
Kan zijn dat hij heftig reageert, maar dat is nog altijd beter dan niets. Beter dat hij wat actiever blijft dan dat hij de bak door sloft. :)
Waarschijnlijk gaat hij dan ook actiever lopen langs achter, met als gevolg dat de nageeflijkheid verbetert en het nekprobleem misschien opgelost wordt.

Mag je eens komen rijden op dat jonge dier dat ik nu aan het rijden bent, benieuwd of je het dan nog zo slap vind ;) Je hebt nu eenmaal dieren die er doods en doodsbang voor zijn en dan helpt het vaak kom ze eerst zonder zweep voor mekaar te krijgen en dan pas zweepje er bij te nemen om te laten wennen. Niet elk paard reageert zoals de boekjes zeggen dat ze moeten reageren, ze kunnen immers niet lezen.

Over het algemeen vind ik het beeld er vriendelijk uit zien, hij zou wat meer ruggebruik mogen tonen (maar dat is al gezegd). Spoortjes idd af en veel overgangen rijden! Maak hem maar een beetje heet, worden ze vaak wat sneller van in hun reacties, tempowisselingen doe je al, dat is helemaal prima :j

Dat hij moet zakken als ze enkel haar binnenhand loslaat zoals iemand hier voor beschrijft vind ik al evenzeer onzin. Hij blijft gewoon nageeflijk op haar buitenhand, het enige wat TS doet is tonen dat ze correct rijd en die binnenteugel enkel nodig heeft voor stelling. Het is de buitenteugel die de halshouding hoort te regelen dmv subtiele signalen. Niet de binnenteugel.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:24

ze wil tog naar deurne .....

ik zeg alleen dat ze er goed geschikt voor is voor wat ik zie zegmaar op de foto's :D

XxFristixX schreef:
IrisenUledi; ontopic blijven he ;)

Ik heb het commentaar al gegeven.. :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:29

Ik zou, na de behandeling van een ostheopaat, aan de slag gaan met rechtrichten. Dan word je bewust van alles wat er onder je gebeurt en kan je gericht gaan rijden. Wanneer je je paard rechtricht en soepel maakt en paard echt leert ontspannen, zul je je paard al veel besparen dat ie ergens vast komt te zitten in het lijf. Ik vind het een mooi dier, ben ook van mening dat je het dier kan laten wennen aan een zweep. Wij hebben ook een ngstig paard op stal wat doodsbenauwd was, maar met oefening en veel geduld is er nu niets meer aan de hand. Met goed verstand en geduld kom je een heel eind :D
Ik adviseer je ook om meer lengte te geven en je handen hoger te houden. Je kan niet goed scharnieren als je handen plat liggen. Concentreer je op de achterhand en laat de voorkant even voor wat het is. Veel schakelen en terugrijden op zit enkel met licht contact. Wanneer de motor dan aan gaat zul je zien dat je paard vanzelf nageeflijk wordt en jouw hand op gaat zoeken in plaats van andersom. Heel veel succes! :)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 06:12

Ik heb maar 1 opmerking, of eigenlijk een compliment: Geweldig hoe de kleur van je cap bij het paard past :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:27

Bizzybijtje schreef:
rindin schreef:
Je kunt het ook prima zonder zweep en met spoortje oplossen hoor! Maar dan moet je wel anders gaan rijden met je sporen. Krijg je op je kuit geen reactie, dan gebruik je je spoor. Waarschijnlijk zal het paard hier sneller aan wennen dan jij ;) Goed om denken, dan moet het zeker lukken :)

Maar dan gebruik je je sporen ergens voor waar ze helemaal niet voor bedoeld zijn........ namelijk om je paard vooruit te branden.

Ben ik het niet mee eens, als je goed leest, dan zie je ook dat het anders is. Op deze manier gebruik je
het spoortje om je paard actief te maken voor het been, een toevoeging aan je kuit dus... Als je je spoor
op deze manier gebruikt, gebruik je hem imo juist. Het is en blijft een hulpmiddel. Dus zo fungeert je
kuit gewoon als "dat ding waarmee je je paard voorwaarts houdt", en je spoor gebruik je als hulpmiddel
wanneer er niet gereageerd wordt op je kuit. Zo werkt de spoor bij zijwaartse gangen ook, waarom zou
dat niet tijdens de basis ook het geval zijn?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:32

pharagirlke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Gewoon rustig been geven, geen reactie= aanraking met zweep (wat dan dus genoeg moet zijn bij je paard :) ).
Kan zijn dat hij heftig reageert, maar dat is nog altijd beter dan niets. Beter dat hij wat actiever blijft dan dat hij de bak door sloft. :)
Waarschijnlijk gaat hij dan ook actiever lopen langs achter, met als gevolg dat de nageeflijkheid verbetert en het nekprobleem misschien opgelost wordt.

Mag je eens komen rijden op dat jonge dier dat ik nu aan het rijden bent, benieuwd of je het dan nog zo slap vind ;) Je hebt nu eenmaal dieren die er doods en doodsbang voor zijn en dan helpt het vaak kom ze eerst zonder zweep voor mekaar te krijgen en dan pas zweepje er bij te nemen om te laten wennen. Niet elk paard reageert zoals de boekjes zeggen dat ze moeten reageren, ze kunnen immers niet lezen.

Over het algemeen vind ik het beeld er vriendelijk uit zien, hij zou wat meer ruggebruik mogen tonen (maar dat is al gezegd). Spoortjes idd af en veel overgangen rijden! Maak hem maar een beetje heet, worden ze vaak wat sneller van in hun reacties, tempowisselingen doe je al, dat is helemaal prima :j

Dat hij moet zakken als ze enkel haar binnenhand loslaat zoals iemand hier voor beschrijft vind ik al evenzeer onzin. Hij blijft gewoon nageeflijk op haar buitenhand, het enige wat TS doet is tonen dat ze correct rijd en die binnenteugel enkel nodig heeft voor stelling. Het is de buitenteugel die de halshouding hoort te regelen dmv subtiele signalen. Niet de binnenteugel.

Je hebt gelijk; ik zie nu ook dat het alleen de binnenhand is die ze loslaat. In dat geval is het idd juist... My mistake!

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:46

eeauuy,,
mooie foto;s hoor! :+:
ik zou zelf ook voor het zweepje gaan ipv de sporen om um meer respect voor het been te geven.
Mijn 4 jarige is ook bang voor de zweep maar naar een paar maanden goed oefenen vind hij de longerzweep niet meer eng. Bij het rijden vind ze het nog maar spannend...
Supperlang oefenen! en dan lukt het(paarden leren vrij snel ;) )

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:26

Als hij echt nageeflijk loopt loopt hij met zijn hoofd op de loodlijn, en niet daarachter. Laat hem eerst eens wat vrijer van voren, meer lengte, wel met contact op beide teugels. Want eerst begin je laag, maar naarmate de achterhand er beter onder komt zal hij zelf een wat hogere halshouding aannemen.

Verder vind ik het eerlijk gezegd ook niet gek als hij een blokkade heeft in zijn nek bovenaan: dat kan heel goed komen door het te diep lopen.

Verder heb je sporen aanom hem voorwaarts te houden: daravoor bestaan sporen niet. Sporen af, en consequent zijn wanneer hij voorwaartser moet, lichte beendruk: geen reactie: wat hardere beendruk: nog geen reactie: tikje met de zweep.
Enn dat heel consequent blijven doen.

Daar ben ik het niet mee eens, om juist je paard losser in z'n rug te krijgen moet je lang en laag rijden, waarbij ze soms iets dieper erin komen. Een paard gaat vast in z'n rug lopen als hij alleen maar in de top gereden word.
Missschien zijn deze fotoos wel wat te diep maar het ene paard loopt van zijn eigen houding wat te diep, verder zou ik hem gewoon eerst meer trainen en niet meteen iemand laten komen voor z'n nek!
Gewoon vriendelijk blijven en proberen goed het rechter achterbeen te activeren met schoudervoor en overgang voltes en tempo wisselingen. En hem echt helemaal recht te richten.
Je kan op deze fotoos niet echt zien of je hem constant onder druk heb maar als jij gewoon ontspant als hij ook ontspant, dan ben je gewoon een goed eind op weg met trainen

Wat je zij over het te diep in de proef, daar loopt hij inderdaad te diep voor. Daar mag z'n hoofd niet verder dan achter de loodlijn(een verticale lijn) dus daar zou je flink op af gestraft kunnen worden. Maar daar kun je beter pas mee aan gaan werken als je paard lekker los over de rug is en dat je hem dan is meer gaat oprichten, dit zou ik nu nog even met je instructeur bespreken

En met je sporen, als je het heel erg vind dat je ze veel gebruikt doe ze dan af en rij een tijd met een zweep! en als hij dan niet reageerd mag je best is een paar flink meppen geven!
Of als je kuit geeft en hij rageerd niet op je kuit mag je hem ook best is een paar flink schoppen geven met je spoor, als je dat maar volhoud en elke keer als hij niet reageert op je kuit hem een tik of schop geeft!
En je houding word ook echt wel beter als je paardje fijner gaat lopen!

Zitten echt mooie fotoos bij! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:44

pharagirlke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Kijk, het is gewoon mijn mening dat je er best wat moeite voor kunt doen om te proberen je paard over zijn angst voor de zweep heen te laten komen. Dat jij daar anders over denkt, tsja, dat kan....... :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:53

Jos_: Ik ben dat niet met je eens. Als jij vastzit in je nek of rug en je hebt pijn, ga je dan ook sporten? Ik zou zelf even langs de fysio gaan om het los te masseren. Dat sport ook fijner! :)
Verder kan een paard ook de rug oprekken en ontspannen als het dier met de neus op of voor de loodlijn loopt, daar hoeft ie niet persee dieper voor te lopen. Maar ach, dit is mijn bescheiden mening :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:57

Bizzybijtje schreef:
Kijk, het is gewoon mijn mening dat je er best wat moeite voor kunt doen om te proberen je paard over zijn angst voor de zweep heen te laten komen. Dat jij daar anders over denkt, tsja, dat kan....... :)

Het gaat neit om geen moeite willen doen, het gaat om op het juiste moment die zweep te introduceren. Rekening houden met die 600kg onder je.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:16

JOS__ schreef:
Citaat:
Als hij echt nageeflijk loopt loopt hij met zijn hoofd op de loodlijn, en niet daarachter. Laat hem eerst eens wat vrijer van voren, meer lengte, wel met contact op beide teugels. Want eerst begin je laag, maar naarmate de achterhand er beter onder komt zal hij zelf een wat hogere halshouding aannemen.

Verder vind ik het eerlijk gezegd ook niet gek als hij een blokkade heeft in zijn nek bovenaan: dat kan heel goed komen door het te diep lopen.

Verder heb je sporen aanom hem voorwaarts te houden: daravoor bestaan sporen niet. Sporen af, en consequent zijn wanneer hij voorwaartser moet, lichte beendruk: geen reactie: wat hardere beendruk: nog geen reactie: tikje met de zweep.
Enn dat heel consequent blijven doen.

Daar ben ik het niet mee eens, om juist je paard losser in z'n rug te krijgen moet je lang en laag rijden, waarbij ze soms iets dieper erin komen. Een paard gaat vast in z'n rug lopen als hij alleen maar in de top gereden word.
Missschien zijn deze fotoos wel wat te diep maar het ene paard loopt van zijn eigen houding wat te diep, verder zou ik hem gewoon eerst meer trainen en niet meteen iemand laten komen voor z'n nek!
Gewoon vriendelijk blijven en proberen goed het rechter achterbeen te activeren met schoudervoor en overgang voltes en tempo wisselingen. En hem echt helemaal recht te richten.
Je kan op deze fotoos niet echt zien of je hem constant onder druk heb maar als jij gewoon ontspant als hij ook ontspant, dan ben je gewoon een goed eind op weg met trainen

Als een paard te diep gaat lopen ontwijkt hij het goed gebruik van de rug: aangespannen buikspieren, ontspannen rugspieren.
Nergens zeg ik dat ze in de top moet lopen, lezen is een kunst!

En die eigen houding moet dan afgeleerd worden, je wil immer dat het paard nageeflijk wordt en zijn rug goed gaat gebruiken ;)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:27

SuzanLarissa schreef:
bedankt voor je reactie , het liefste wil ik hem hier ook hebben lopen , alleen dan moet ik wel wat meer meewerken in mijn houding, hopleijk komt dit nog ;) helaas vond de jury laatst op concours dat hij hoger moest lopen en niet zo laag maar jah, dat zal wel veel verschillen bij elke jury ;)

Ik denk dat de jury erop doelde, dat hij te diep loopt. Dat doet hij namelijk op bijna alle foto's.
De foto in link, waar jij hem minder nagefelijk vind, dat is het beeld wat de jury graag wil zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:38

Jos geeft mijn antwoord al, daar heb ik niks aan toe te voegen. Vreemd dat de jury wel wil dat hij zo opgericht loopt, je start immers in de B en daar wordt nog geen oprichting gevraagd.

Ik zou lekker voorwaarts neerwaarts gaan rijden met dit paard en eerst werken aan ontspanning. Als hij daarin zijn rug los laat en voldoende stuwt van achter kun je wat meer verzameling gaan vragen, maar hij mag absoluut niet zo diep komen als op de meeste foto's.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:53

Ik vind het een leuk dier, en vind dat je hem fijn rijdt!
Wel zie ik een dier dat makkelijk achter de loodlijn kruipt, waardoor hij voor het zicht in een mooi 'krulletje' loopt, maar zijn rug en achterbenen ontziet. Het feit dat hij nu blokkeerd en in protest komt is hier hoogstwaarschijnlijk een gevolg van. Ga zelf maar eens met je kin op je borst proberen om je rug bol te maken, dat lukt je ook niet, en als iemand je hier dan toe dwingt zal je ook in verzet komen en op den duur problemen in je lichaam krijgen.
Ik vroeg me af of je ook een instructeur hebt en wat deze er dan van zegt? Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een instructeur die gericht is op het voorwaarts-neerwaarts gaan en het rechtrichten van het dier, zodat het dier op een correcte manier leert lopen en zijn rug durft te gebruiken!
Ik wens je erg veel succes, het is een leuk dier en jullie zijn een mooie combinatie!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:40

De foto waar jij bij hebt gezet; even wat langer laten worden :
Dáár moet je naartoe werken, en dan nog langer laten worden en het neusje meer naar voren & naar beneden dan zo richting zijn borst als hoeje het op de meeste foto's hebt. Misschien vind je het een mooi gezicht, maar als hij daarwerkelijk last van zijn nek heeft helpt dit iig niet om het beter te laten worden :n

Dus veel lang en laag, neusje eruit rijden en eerst weer zorgen dat zijn nek fijn is en linksom net zo fijn kan buigen als rechtsom. Als dat voor elkaar is kun je weer verder met wat meer oprichten en proefgericht trainen. Verder vind ik het wel een erg leuk paard, mooi been gebruik, mag wel vaak meer zijn achterbeen erbij hebben. maar dat komt vanzelf als je meer lang en laag gaat trainen :j let er wel op dat hij dus met lang en laag wel actief en voorwaarts blijft :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:44

inderdaad je beugels een gaatje ( misschien 2 ) korter, voorderest heel netjes, probeer trots op je paard te zitten, rechtop en schouders naar achter :D :Y)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 15:46

Iedereen heeel erg bedankt voor de reactie's, jullie proberen me echt te helpen en ben hier erg blij mee ;)
Gister tijdens het rijden merkte ik dat hij erg last van zijn nek heeft , dus ga zo snel mogelijk de ostephaat laten komen ! Hij was erg moeilijk omlaag te krijgen gister.

Ik ga me zeker veel meer verdiepen in het rechtrichten van Arlon, ik merk nu dat het erg nodig is bij hem !
En over het controleren of hij nageefelijk blijft, dat had ik beter anders neer kunnen zetten bedenk ik me zo .. :o

Ik ga niet meer met sporen rijden en ga dinsdag wanneer ik weer les heb een goed plan samen met mijn instructrice maken, om het voor mij en Arlon zo fijn mogelijk te houden tot de Osteophaat is geweest. Zodat hij weer meer gaat ontspannen ;)

Jarrah: Hij loopt erg in zijn eigen krulletje ,en is der moeilijk uit te krijgen, was eerst nog veel erger. Zal het dinsdag het er met mijn instructrice over hebben :)

Bedankt iedereen :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:40

Wat fijn dat je de tips goed oppakt, inderdaad proberen we allen te helpen! Hopelijk kan de ostheopaat helpen en kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl voor meer tips betreffende het rechtrichten. Misschien herken je er dingen uit die je ook op je paard hebt en kun je wat doeltreffende oefeningen doen. Heel erg veel succes en blijven voelen en luisteren naar je paard. :)

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:55

Leuk paard... Het is wel verstandig hem wat meer been te gevenomdat hij anders achter de teugel gaat lopen. Hierdoor gaat hij te diep, en dat is er moeilijk uit te rijden!

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:12

Dat noem ik nu nog eens mooie dressuurplaatjes;)
mooi duo.
Let mss nog wel een beetje op je houding, goed recht zitten.
Voor de rest ziet het er goed uit!
Nog veel succes.

FroukeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:16

ik vind het er heel erg mooi uitzien !
vind het leuk dat je nu zo goed je best doet en dat
jullie nu samen 2 weken lekker kunnen rijden !!!

groetjess

Misha2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:28

Ziet er goed uit!! Jullie passen echt bij elkaar!! :D
Let alleen wel op je handen, dat je niet gaat steunen op de hals :P