Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:07

Ze had zelf ook gezien dat ze inderdaad de hakken uit moet drukken en rechter moet zitten.
Ik ben het zelf niet, diegene heeft veel ervaring op gebied van rijden van paarden!
Ik dacht zelf altijd bij iemand die zal het wel weten totdat een ander erop stapte en ging rijden.
En ik na 2- 3 weken voor het eerst er op ging.
Wist niet wat ik voelde zoveel losser, en wat deden ze verschillend....
Tempo,lang laag overgangen en ik denk ieder heeft een eigen manier en vanalles bij elkaar heb je het ook.

Pashon

Re: Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:10

allereerst vind het een erg leuk dier!

verder het rijden vind ik er niet netjes noch vriendelijk uitzien.
het is duidelijk te zien dat er met een sterke hand gereden word, friezen staan er bekend om dat ze nogal gauw de neiging hebben om achter de teugel te kruipen en nu word deze dus extreem rond gereden i.p.v. met het neusje eruit.
vraag me ook af waar de benen van de amazone naar toe gaan.
sorry qua rijden vind ik het echt niet netjes :n

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:10

Vind het er niet erg fijn uit zien!
Probeer er meer lucht in te krijgen en ontspanning!
Zoals ik begreep ben je dit niet zelf die er op zit zou niet blij zijn als iemand mijn paard zo reed!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:12

Ik hoef niet bang te zijn dat zij mijn paard in de kreukels rijdt.
Ze voelt aan tot waar ze kan gaan, als hij het echt niet aan kan dan zou hij ook niet bereid zijn om het te leren want hij leerd snel.

Verbeterpunten hou je altijd.

Ik zal eens foto's plaatsen van voor jullie denk een vriendelijk beeld :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:13

ManOuke schreef:
Ze had zelf ook gezien dat ze inderdaad de hakken uit moet drukken en rechter moet zitten.
Ik ben het zelf niet, diegene heeft veel ervaring op gebied van rijden van paarden!
Ik dacht zelf altijd bij iemand die zal het wel weten totdat een ander erop stapte en ging rijden.
En ik na 2- 3 weken voor het eerst er op ging.
Wist niet wat ik voelde zoveel losser, en wat deden ze verschillend....
Tempo,lang laag overgangen en ik denk ieder heeft een eigen manier en vanalles bij elkaar heb je het ook.

Niet iedereen kan Friezen rijden. En ik ben het met je eens dat verschillende ruiters ook verschillende manieren van rijden (kunnen) hebben. Maar niet iedere manier werkt voor ieder paard. Zoals jou paard nu wordt gereden is niet correct. Deze dame kan wel ervaring hebben, hoewel je dat er van de foto's niet vanaf ziet. Kan je het niet zelf met goede begeleiding???

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:13

Het moeilijkste is om dat wat je achter op wekt voor op te kunnen vangen zonder zelf tegen te gaan hangen. En er is een groot verschil tussen hard gaan/lekker doorlopen en de achterhand gebruiken. Een paard zal zich in het begin altijd sterk maken als je in hem aan wilt leren om op je been na te geven en op het achterbeen te komen. Maar dit kun je maar op een manier oplossen: met je benen. Daar moet het weg komen en dat is niet gemakkelijk of licht. Hem bij je houden en duidelijk zijn met je hand zonder dat je er zelf aan trekt. En juist een extra schop gegeven op het moment dat ie tegen het bit in komt. Daar komt nog bij dat ze dat pas kunnen als ze rechtgericht/in evenwicht zijn. Maar als je dat voor elkaar hebt.... Dan rijd je op een super mooi paard met een hele mooie houding! En dan komen die oefeningen wel. Natuurlijk kan hij ze qua leeftijd aan, maar als je hem in evenwicht op het achterbeen kunt laten lopen is het aanleren van de oefeningen zo gedaan. Dan is het meer een kwestie van belonen dan van dingen/talloze keren proberen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:14

ManOuke schreef:
Ze voelt aan tot waar ze kan gaan, als hij het echt niet aan kan dan zou hij ook niet bereid zijn om het te leren want hij leerd snel.

hoe dan ook, zou het absoluut niet op prijs stellen als mijn paard zo gereden word!
dat een paard snel leerd wil niet zeggen dat hij dan ook maar aangeeft wanneer het hem teveel word.
een paard achter de loodlijn rijden/ trainen is overigens nooit goed ook niet als het voor jou gevoel een ervaren amazone is!
maar gelukkig is het niet mijn paard die zo gereden word :n

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:15

Nou dat zie ik er niet aan. Als hij nu al moeilijke dingen moet doen waar hij nog niet aan toe is. En dan met zo'n sterke hand wordt gereden. Als zij op mijn merrie zou rijden, die ook zo voorwaarts kan zijn, dan had ik haar er al lang van af getrokken. En dan hoefde ze ook nooit weer te komen. Iemand die voelt hoe ver ze kan gaan bij een paard, gaat tot de grens. En er niet overheen. En dat laatst doet zij dus.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:17

ManOuke schreef:

Ik denk niet dat hij bereid is om te leren, ik denk dat hij op deze manier gedwongen word.
Probeer het gewoon eens een week zonder slof, lekker voorwaarts houden,handen mooi stil, vraag hulp van iemand die ook op deze manier rijd. Natuurlijk zijn er veel mensen met veel ervaringen, en meerdere wegen naar Rome. Maar hoe weet je dat deze weg het beste is, als je die andere niet hebt geprobeerd?
Ik denk dat er een reden is dat veel mensen hier hetzelfde zeggen, dezelfde manier om dit op te lossen noemen.
Geef het een week, probeer het, zoek er iemand bij die hetzelfde zegt als de reactie's hier. Ben je na een week niet overtuigd, dan kun je altijd weer terug gaan naar hoe hij nu gereden wordt. Wie niet waagt wie niet wint toch?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:19

Hij wordt regelmatig zonder slof gereden,en niet zomaar een dag maar zoals je zegt een week vaak langer

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:20

Dan wil ik daar graag een foto van zien :)

edit: en niet omdat ik je niet geloof hoor ;) maar omdat ik benieuwd ben naar dat beeld.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:24

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:28

ook op die foto's loopt het paard achter de loodlijn en ook daar is duidelijk te zien dat het dier op kracht gereden word :n
ook jou benen leven een eigen leven zo te zien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:30

T verschil tussen deze foto's en jouw eigen foto's is het ontbreken van de slof. Bij beide foto's zie ik een in elkaar getrapt paard (sorry dat ik het zeg).

Probeer hem eerst eens op lengte te leren lopen (lang en laag, neus op de loodlijn, of liever iets eruit) rij veel voltes om hem ontspannen en bezig te houden, waardoor hij minder snel zn rug weg zal drukken.

Heb je dat eenmaal voor elkaar, kan je eventueel een zijgang inzetten, gaat het hoofd weer omhoog, direct een volte inzetten, laten ontspannen en opnieuw proberen.

Maar gooi alsjeblieft die slof weg!

Succes

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:34

Ik vind deze foto's er beter uit zien als die andere!
Ik zou hem lekker zelf blijven rijden!
Nog iets meer ontspannen in je handen en iets meer dragen!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:35

Ik vind de andere fotos ook niet echt ontspannen er uit zien
heb jij ook les van diegene die hem bijrijd?
dan zou ik snel een andere instructeur gaan zoeken,je kan nooit ontspannen leren rijden als de instructeur het niet doet

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:37

bij de foto's met deze mevrouw erop, moet je voor de gein eens op haar mond letten.
concentratie is niks mis mee, maar ze verkrampt haar eigen mond, spanning dus.
Tis opzich echteen prachtig paard, helemaal mee-eens, maar laat los .... benen, hand, sporen, slof. Kheb geen foto gezien dattie netjes op de buitenteugel loopt met los binnenteugeltje. das toch het begin?
tis een prachtig dier hoor, maar jouw/jullie stijl is niet de mijne.
ga ook eens met hem wandelen, en geniet gewoon eens ontspannen...
succes!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:37

ManOuke schreef:
Ik rij zelf nooit met slof omdat ik het niet kan.
Ik zou de slof dus vast blijven houden,dat heb ik zonder vaak al dat ik te laat los laat maar dat moet ik leren omdat sneller te doen en daar werken we hard aan.

Dit ben ik zelf.
[RIJ-ITP] Ouke voor het eerst onderlinge wedstrijd op het gras

Jij hebt een beetje hetzelfde probleem: je handen, dus teugelvoering. Houd je handen naast elkaar en boven de schoft. Niet zo breed uiteen en je handen omlaag drukken. En rechtop zitten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:47

Ik vind het een erg leuke fries dat voorop gesteld! Alleen als ik naar de foto's kijk voel ik me zelf erg opgekropt. Een paard doet bepaalde dingen niet voor niks. Mogelijk is Ouke er gewoon nog niet aan toe, en vragen jullie gewoon weg te veel nog van hem/haar. Ouke is nog maar 5 jaar he?! Als die de hoofd om hoog wil gooien, en dan erg sterk word, waarom dan gelijk de slof? Waarom niet een martingaal? Is veel vriendelijker voor het paard, en het paard word beloont als hij zijn hoofd ontspannen laat zakken.

Probeer er eerst eens na te gaan waarom Ouke zijn hoofd de lucht in steekt, en sterk word.

Je schreef ook (geloof ik gelezen te hebben) dat die goed voorwaards vanuit zich zelf is. Vanwaar dan sporen en zweep?

Ik denk dat jullie eventjes een verkeerde weg in zijn gegaan, te snel willen gaan. Met veel geduld, en rust denk ik dat jullie op een andere manier net zo ver komen, maar dan meer ontspannen!

Voor de rest vind ik het wel een leuke combinatie! (alleen jammer van de cap) Ik denk dat meerdere mensen dit hier vinden, alleen jammer vinden dat jullie deze methode willen gebruiken!

Succes iig
Laatst bijgewerkt door pubelia op 04-08-09 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:48

Aiiii ik schrok van de foto's met slof! Wat loopt dat dier verschrikkelijk opgekropt.
Probeer eerst s uit te zoeken waarom dit dier met zoveel kracht gereden moet worden. Daar is altijd een oorzaak aan gerelateerd.
Ik heb door de jaren heen ook een aantal Friezen gereden en ik weet dat ze behoorlijk achter de teugel kunnen kruipen. De kunst is bij een Fries om er lengte uit te rijden en op deze manier, zoals ik op de foto's kan zien, zal het een opgekropt paard blijven die sterk blijft in de mond en constant onder spanning staat. Erg slecht voor het paard.
Geen prettig gezicht :n

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:51

Hij is over het algemeen niet sterk in zijn mond.

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:56

ManOuke schreef:
Wij hebben helaas geen spiegels....
De slof is er niet aan om hem in de krul te trekken maar juist omdat hij zijn hoofd omhoog gooit en heel sterk wordt.
Hij wordt niet op de rem gezet want dat is bij hem niet nodig.

Het oogt wat gespannen dat was het niet, hij vind het heel moeilijk.
En tuurlijk is er wat protest omdat hij het moeilijk vind, maar dit wordt niet dagelijks zo gedaan dat kan hij ook nog niet aan.

Tips/kritiek is gewoon welkom hoor!!!

En dit staat in je inleiding van dit topic: Ouke aan het werk tijdens zijn dagelijkse training.

Wel een beetje tegenstrijdig.. Vind trouwens de foto's zonder slof al een stukje fijner om naar te kijken. Heb je zelf les op Ouke?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:56

Haal er dan gewoon eens voor de gein de slof eraf. En probeer eerst zijn hoofd er lekker uit te rijden! Geen moeilijke oefeningen. Eerst lekker de ontspanning terug! Als hij dat dan begrijpt dan heb je waarschijnlijk geen slof meer nodig!

Ow ja, wel foto's posten! Vind het echt een leuke combi!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:01

FriesWytske schreef:
Nou dat zie ik er niet aan. Als hij nu al moeilijke dingen moet doen waar hij nog niet aan toe is. En dan met zo'n sterke hand wordt gereden. Als zij op mijn merrie zou rijden, die ook zo voorwaarts kan zijn, dan had ik haar er al lang van af getrokken. En dan hoefde ze ook nooit weer te komen. Iemand die voelt hoe ver ze kan gaan bij een paard, gaat tot de grens. En er niet overheen. En dat laatst doet zij dus.

Alleen dit aan toe te voegen: als ik mijn paard zo zou durven rijden dan trekt mijn instructrice me er af. Als Bregh zelf me er dan al niet afgewerkt heeft, dit pikt ze echt niet...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:05

Wildgirl schreef:
Zowiezo, waarom knoop je in godsnaam een slof om een fries?
Bekende staande om het achter de teugel kruipen....
De laatste foto geeft als enige een redelijk ontspannen beeld weer imo

Mag ik er wel op wijzen dat totààl nie alle friezen zo lopen...
Ik moet kweetniet wat moeite doen om mijn vzfries dr neus erin te krijgen... :=
Longeren doe ik ook altijd met bijzet o.d.
Natuurlijk niet zo streng als deze slof, afhalen dat ding!
Moet zeggen, heb ook weleens geprobeerd om met slof te rijden, niet erg aanspannen,
maar gewoon als hulpmiddel om der neus beetje meer op loodlijn te krijgen...
Resultaat: paard blokkeerde gewoon in zen nek :n
Slof eraf, hup daar ging die kop lekker voorwaarts-neerwaarts! :j
Probeer gewoon zelf het knopje te zoeken om ze ontspannen naar beneden te krijgen,
dat kost tijd en moeite, weet ik, maar het is voor later nog zo fijn ;)