Wat is de waarde van een bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 08:01

Pienb schreef:
ben benieuwd hoe je een paard eenhandig, rond gereden, nageeflijk kunt sturen en showen zonder bit.
dat is voor mij dus de toegevoegde waarde.

Het gaat, neem ik aan, om western(je onderschrift)? Als jij voldoende met je zit en je benen kan rijden moet nagefelijkheid en sturen al geen probleem zijn en waarom zou showen dan een probleem zijn dit alles kan toch ook dmv. neckreining bereikt worden of..?

Ik rijd mijn paardjes op 1 hand, die gewoonte is erin geslopen, wel is waar recreatief buiten, maar op 1 hand bitloos en sturen/remmen/gasgeven/nageven is geen probleem.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:17

in een trensje zie ik persoonlijk niet veel meer toegevoegde waarde meer. ik merk dat mijn paarden exact hetzelfde kunnen en doen met sidepull of andere bitloze optoming dan met een gewoon trenshoofdstel. toch begrijp ik dat bv S&T een toegevoegde waarde kan hebben als het om heel precieze dressuur begint te gaan. ik heb zelf ook een hoofdstel met shanks (western dus) en dit vind ik, ondanks dat ik dus erg vaak bitloos rij, wel een toegevoegde waarde om mee te rijden. waarom? omdat een stang een andere soort communicatie geeft. je behoort er dan ook zeker met losse teugel mee te rijden, maar als je het goed doet, hoef je amper wat te doen. ik vind een stang ook beter op bepaalde drukpunten inspelen ipv enkel in de mond te drukken (dan doe je het al echt fout hoor met shanks := ).

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:39

een bit heeft heel veel invloed op een paard!!!
hij kan en beter en slechter door gaan lopen