Hoe leer je een paard de passage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: Hoe leer je een paard de passage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 06:57

Tja passage is nu niets iets dat je zomaar verkrijgt. Het is de combinatie van allereerst een feilloze basisafrichting, ruitergevoel, een paard met wat aanleg (lees eentje die snel kan worden en nog belangrijker blijven).

Passage ansich is gewoon het verder uitwerken van de verzameling. Hoe mensen dit aanleren verschilt van trainer tot trainer, maar ook van paard tot paard.
Sommige starten vanuit de draf. Dus buiten de verzamelde draf, ga je dan eerst werken naar een paar pasjes doorsluiten en er weer uit. Zo bouw je geleidelijk op, meestal komt je trainer dan (al dan niet met een zweep) dichter bij je staan. Oefening dan is echt zien dat je je paard de ruimte geeft vanvoor, maar wel zo goed op je zit en been hebt dat hij dat voorwaartse gaat omzetten in dragen en verticaal stuwen, doch altijd in het achterhoofd dat hij wel gewoon eruit kan en mag.
In het begin zijn dit enkele passen en beloon je ze en zo breid je constant uit. Belangrijk punten zijn dus takt en regelmaat.

Een andere manier is om dit te leren vanuit stap richting draf. Punt is om ze dan actief te maken van achteren, waardoor ze dus sneller en actiever worden en je also de aanzet creeert.
Persoonlijk ben ik meer voor het eerste systeem, te meer omdat een stap sneller kapot gereden kan worden.

Maar in elk geval blijven de eerder vernoemde punten absoluut de peilers.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:07

Suelza schreef:
mrie schreef:
Neem je pony samen met wat anderen mee het bos in. Laat de rest omkeren en hem achterblijven en voila... Passage.

Huppelen op de plaats is geen passage ;)

Passage aanleren doe je vanuit de piaffe, van daaruit kun je het paard leren om voorwaarts te gaan en in de passage te treden.

Eh Suelza, wel eens van ironie gehoord.... :roll:
Maat je schrijft een interessant en keurig stukje over hoe het wel moet -:)

Iris82

Re: Hoe leer je een paard de passage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:17

Ik heb eigenlijk wel genoeg ironie gehoord in dit topic. Ik vind het eigenlijk een beetje kinderachtig worden, terwijl de topicstarter misschien nog wel de jongste van allemaal is.

Ze heeft al lang gereageerd met 'misschien ben ik er inderdaad nog niet aan toe' en ondertussen blijven mensen doorgaan met gallen.

Fijn dat er ook mensen wel serieus antwoord willen geven.