3-jarige nu al doorrijden en oktober startkaart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:56

Ik zou zelf pas in januari officieel gaan starten. Ook omdat je anders een halve startkaart aanvraagt voor 3 maanden.
Mijn paard is 3 en net een maandje onder het zadel. Ik kan wel in oktober gaan starten maar doe het liever in januari.
Liever starten als je er eigenlijk al te ver voor bent (dat je niveau al wat hoger ligt) als in oktober starten voor de ervaring. Dan ga ik liever een paar keer bij anderen op het terrein rijden. Is hetzelfde idee.

Succes in ieder geval!

Anoniem

Re: 3-jarige nu al doorrijden en oktober startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:06

B of niet, denk eens aan de stress die het mee zou brengen voor zo'n jong dier. Het is augustus! Je wilt over 2 maanden starten met een paard die je nog maar net kent?? 2 maanden is lang niet goed genoeg om een paard op te pakken van af en toe een half uurtje ontspannen rondjes wandelen naar B niveau. Als ik jou was zou ik, als je wel het starten in je hoofd hebt, nog even door blijven rijden en pas volgend jaar rond maart/april een startkaart aan gaan vragen. Doe eerst rustig aan, leer het pard kennen en geniet er gewoon van.

Net wat haasje zegt. Je kan beter boven het niveau liggen en het B snel uitrijden dan dat je op het niveau ligt. Begin eerst eens met de basis, laat het paard wennen aan bepaalde dingen en oefeningen van bijvoorbeeld het L. Op die manier werk je vooruit en kan je, als je het B door bent, ook gelijk verder rijden.

Nou, ik hoop dat je verstandig bent hé ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:07

Carmenn_ schreef:
Oh misschien pas in de L.

M :) Met een 3jarig paard mag je (volgens mij) gewoon tot en met L starten, voor het M moet een paard vijf zijn ;) Dit doen ze om te voorkomen dat je dressuurcrackers van 4 naast Anky laat rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:10

Je mag met een 3-jarige paard alleen B starten.

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:11

ik zou het rustig aan doen, nog even wachten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:32

Ik zou hem lekker meenemen, heb ik met die van mij ook gedaan, de eerste paar keer vinden ze het vreselijk spannend, maar met de tijd kwamen de puntjes, en nu gaan we weer rustig ervaring op doen in het L1 :)

Ik zeg altijd maar, hoe jonger hoe aanhankelijker, en hoe makkelijker te overtuigen dat er niks engs aan is, die van mij staat nu overal te schijnen, zoveel zelfvertrouwen straalt eraf, waar hij ook is. Het zijn geen mietjes, ze worden echt niet minder van zo af en toe ergens anders een proefje lopen...

Wat betreft het trainen, dat vind ik wel enorme onzin, ik trainde mijn paard vorig jaar 2 tot 3 keer, vaker 2 keer in de week en die ging gewoon mee.. Dan had ik bijv. een keer les en een wedstrijd. Moet kunnen met een gezonde 3 jarige.

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:01

Ligt er puur aan hoe vaak je wedstrijden wil rijden en welk doel.
Wil je wedstrijden rijden om te knallen of niet?
Of om het paard te laten wennen aan het trailerritje, opzadelen en rijden op vreemd terrein?

Ik zie de klasse B en L als ervaring opdoen voor het grotere werk. Dus braafheid staat voorop. Dan lekker ervaring opdoen en je puntjes rijden. En vanaf de L2 ga je dan echt trainen en echt zorgen dat alles voor elkaar is.

Als je dus 1 a 2 keer per maand start zie ik het probleem niet. Gewoon wat ervaring op doen.

Zou er niet extra voor trainen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:24

Als ie zo lekker loopt kan je hem best meenemen, maar je hoeft hem echt niet veel vaker te gaan trainen. Zo'n B proefje hobbel je toch zo door? En dat ie nu alleen met de neus naar de grond loopt, ach, des te beter, want dat soort paarden pak je zo op. Keertje aan het eind iets hoger instellen en vooral basiswerk blijven doen!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:07

mijne gaat in oktober ook mee hoor, is van april zadelmak!
Rij em 2 x in de week ong 30 min, waarvan 10 min in en uitstappen, longeren doen we al lang niet meer voor ik erop ga!
De B is gewoon hetzelfde werk als wat je thuis doet, alleen is het in een andere omgeving!
Kunnen ze alleen maar veel van leren!!!!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:09

Ik zou zelf pas met 4 starten. Maar dat ligt voor de rest geheel aan jezelf wat je er van vind. Er zijn genoeg mensen die het wel doen. Er zijn ook genoeg mensen die het absoluut uit hun hoofd laten. Ik denk dat laatste. Neem de tijd. Doe rustig aan. Wacht op bevestiging.

SUcces met je keuze!

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:51

ik vind het wel normaal. ik Spring L met een 3 jarige.
maar je moet het alleen niet te druk maken in 1 x .

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:11

BrittLandman schreef:

Dat kan helemaal niet :P :+

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:56

__PSM__ schreef:
BrittLandman schreef:

Dat kan helemaal niet :P :+

nee idd!

Femke16 schreef:
Ik zou zelf pas met 4 starten. Maar dat ligt voor de rest geheel aan jezelf wat je er van vind. Er zijn genoeg mensen die het wel doen. Er zijn ook genoeg mensen die het absoluut uit hun hoofd laten. Ik denk dat laatste. Neem de tijd. Doe rustig aan. Wacht op bevestiging.

SUcces met je keuze!

hoe kun je wachten op bevestiging als je het paard niet meeneemt????

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:22

officeel is die 4 ;) -