Layla's debuut @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Re: Layla's debuut @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:54

Ik ben het met veel nuttige tips eens! Probeer in de linker buiging ook je bovenlijf iets mee te draaien. In de hoek foto zie je dat je linker schouder iets meer naar voren is dan rechts. Probeer dat iets om te draaien, zodat niet alleen je handen (fietsstuureffect) maar ook je schouders iets meedraaien. Als het goed is ligt je binnenbeen dan ook automatisch iets aan!

Succes!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:08

Ja klopt. Ik ben er ook achter gekomen dat ik een beetje naar rechts hang. Dus vanavond ga ik daar ook even op letten, want dan gaat mee sturen ook automatisch al beter denk ik!

Bedankt!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:22

samantha21 schreef:
Skunnylover, ik ben het niet met jou eens, met een thiedeman geef je het paard geen keuze imo, en dwing je m al veel te snel in de houding. Het is juist de bedoeling dat je vraagt en antwoord krijgt.

@ ts, probeer de tips die hier verder gegeven worden, van harte te nemen, hier staan heeel goede tips tussen :j
Het ziet er goed uit!

inderdaad, Thiedeman teugel vind ik GEEN goed alternatief voor een elastieke halsverlenger. Ik denk dat je zo op de goede weg bent, ga alleen steeds meer uitbouwen w.b.t zonder elastiek rijden.
Qua lenigheid bij jezelf en je paard kun je voor het rijden een beetje stretchen, vooal als het paard (of dat nou door de ruiter komt of niet) aan 1 kant vastpakt. Kun je beetje buigen en stretchen. En het belangrijkste bij een paard dat vastpakt/aanpakt is loslaten. Ik zeg het liefst aanpakt, want het is 99% van de keren een ruiterfout. Een paard pakt pas vast als de ruiter vast pakt. Dus het belangrijkste is vering houden en loslaten!
Ik vind het een erg leuk paardje trouwens. succes!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:08

Thiedeman laat ik inderdaad maar even voor wat het is... Als mijn paard 1 ding niet pikt, dan is het wel gedwongen worden!
Wat bedoel je precies met stretchen? Met wat voor oefeningen bijvoorbeeld?
En inderdaad, aanpakt is een betere term. Want ik ben me er van bewust dat het inderdaad mijn fout is. Als ik loslaat kan zij ook niet trekken natuurlijk :D Maar dat ik rechts moeilijk druk kan krijgen, ligt dat dan ook aan mij? Voor mn gevoel probeert ze daar onderuit te komen, alleen snap ik niet hoe, want ze gaat niet kantelen ofzo.
Bedankt, ik zal het tegen haar zeggen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 02:41

Ik vind het leuke plaatjes voor jouw ervaring! Op mijn manege (waar de paarden quasi allemaal doorgetraind stonden tot aan de appuyementen toe en echt heel netjes aangereden waren) liepen veel paarden wel eens een lesje met bijzet, simpelweg dat de ruiter zich kon concentreren op de houding, het sturen met zit en been, en dat het paard hierbij wel een ontspannen houding aannam.

Ook wij deden: beginnen met (wel pas vastmaken na instappen), en kijken of het na het losrijden zonder kon.

En idd, gewoon overnemen! Beetje bij beetje merk je wel dat het paard op jouw hand loopt en niet op de hulpteugel :j

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 04:35

He man...

Wat een verbetering met hoe het was op het begin zeg.. jullie zijn echt een goed team samen.. gaat echt al veel beter..
het komt allemaal wel goed.. dalijk rijd jij lekker zonder elastiek (niet dat Lala daar last van heeft maar het zou wel lekker zijn)..

Ik stond er ook wel even van te kijken dat je een paard ging kopen na een paar x op boris te hebben gezeten.. maar tot nu toe gaat het super en ook met Lala.. die zie je genieten van het rijden en van de buitenritjes...

Ga gwoon lekker zo door... neem de tips mee en luiter goed naar de instructie van Dineke....

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:49

@ poes; ja zeker in het begin was het handig, bijv om te leren doorzitten. Want dat lukte niet als ze het elastiek niet om had en dus niet ontspannen was.
En vandaag heb ik even in de bak gestapt zonder elastiek, omdat ik ging buiten rijden. En ze gooide niet eens dr hoofd in de lucht! Ze was erg ontspannen. Oké, ze liep nog niet aan de teugel, maar dit is al een hele overwinning!
Zondag heb ik weer les en dan ga ik de laatste 5 minuten zonder rijden :D

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:53

Hoi Marit!

Dankje :D !!! Ja op een dag gaat het ons lukken!
We kunnen inmiddels ook al samen buiten rijden. Nou toen ik haar net had durfde ze nog geen meter van het terrein af! Het toverwoord (vooral bij lala) is GEDULD :D
En ik luister altijd heel goed naar Dineke, nou ja, dat probeer ik dan :o haha

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 01:56

x_Layla_x schreef:
Thiedeman laat ik inderdaad maar even voor wat het is... Als mijn paard 1 ding niet pikt, dan is het wel gedwongen worden!
Wat bedoel je precies met stretchen? Met wat voor oefeningen bijvoorbeeld?
En inderdaad, aanpakt is een betere term. Want ik ben me er van bewust dat het inderdaad mijn fout is. Als ik loslaat kan zij ook niet trekken natuurlijk :D Maar dat ik rechts moeilijk druk kan krijgen, ligt dat dan ook aan mij? Voor mn gevoel probeert ze daar onderuit te komen, alleen snap ik niet hoe, want ze gaat niet kantelen ofzo.
Bedankt, ik zal het tegen haar zeggen ;)

Dat je rechts moeilijk druk kan krijgen komt omdat je haar rechterachterbeen nog wat moet versterken. Ze is nog niet recht en nog niet tussen 2 benen en 2 teugels. Ik neem aan dat je ook les hebt, vraag oefeningen om het rechterachterbeen te activeren. Ze draagt jou nu op links-voor, vandaar dat ze links vastpakt. Ik heb geen idee of je al oefeningen als schoudervoor of schouderbinnenwaarts en traversachtige oefeningen hebt geleerd maar wanneer je rechtsom begint (op de volte, da's in eerste instantie het makkelijkst) met je paard dmv je binnenbeen wat met de achterhand naar buiten te drukken wanneer je rechtsom rijdt en wanneer je linksom op de volte rijdt juist de achterhand wat naar binnen vraagt en daarbij wel de juiste stelling behoudt, dan ben je al een heel eind in de goede richting. Probeer daarbij wel je paardje zo lekker ontspannen te laten lopen.

De galop zal, wanneer je haar zo traint en ze wordt sterker in dat rechterachterbeen, ook veel fijner gaan.

Knap hoor hoe je al rijdt. Heel veel plezier met haar.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:51

x_Layla_x schreef:
@ mindfields; Bedankt voor je tip ( moest hem wel een paar keer lezen haha) Maar met druk op mijn teugels, hoe klein die druk ook is, zakt ze niet, ze komt er tegenin. Ik heb het ook al vaak andersom geprobeerd, dus dat ik d'r eerst los gooi, zoals op de laatste foto, en dan voorzichtig op maat, eventueel met kneepjes. Maar dat werkt ook niet. Zonder elastiek gaat ze bij kneepjes of iets teveel druk sterrenkijken. Dus zeg maar, de combinatie van laag lang en rond gaat niet. Laag kan wel, maar dan zonder druk, maar zonder druk kan ze niet rond. Ik heb natuurlijk ook niet zo heel veel ervaring dus dat helpt ook niet echt. Maar goed, met twee keer in de week les zijn we al een heel eind gekomen tot nu toe :D. Ik hoop dat ik ooit zonder elastiek kan rijden. Als je niet zo ver weg woonde, had ik graag een keer een les gehad van je *D
Ik heb morgen weer les en ga je tip uitprinten en meenemen, dan kunnen we ermee aan de slag!

@ areke; Ja het is echt supermoeilijk om links dan los te laten. Ik weet dan dat ik het moet doen, probeer het 1 sec. en als ik er dan 2 sec. verder weer op let, heb ik er toch weer teveel druk op. Maar afgelopen maandag is de osteopaat geweest, dus ik hoop dat ze morgen wat minder vast pak misschien. En ik ga proberen heeel veel los te laten links ;) .

Dat kan je oplossen door juist meer gas te geven, en haar lekker te laten draven, als je een vast tempo hebt, kun je meer met je knieen aan gaan drukken in de wrongen, waardoor je paardje terug komt, als dat gebeurt geef je weer gas, en op den duur kan je je teugels een stopje strakker nemen, en zoekt je paardje zelf wel je hand op, maak je niet druk over dat krulletje, die komt vanzelf wel, als je maar van achteren doorrijdt, ik weet precies ook waar ik het over heb, want ik heb dit proces net achter de rug met mijn eigen :) echt waar, probeer het maar, het werkt echt, soms duurt het 2, soms 30 soms 60 minuten, maar het resultaat mag er zijn, en dat kan je alleen bereiken met heel, heel veel geduld ;)

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:11

@ maikeltje; bedankt voor je tip! Ja schoudervoor/ binnen zijn we wel mee aan het oefenen in de les, maar pas de laatste paar keer dus dat vinden ik en mn paard allebei nog erg moeilijk. Maar als ik mijn instructrice mag geloven zitten er goede stukjes tussen, alleen na een paar passen laat ik haar door mijn binnenbeen vallen. Maar travers hebben we nog nooit gedaan.
We rijden wel veel kleine voltes, en grote voltes sluiten en openen, daar word ook haar achterbeen sterker van toch?

@Carientje93; je bedoelt dan dat ik dat zonder elastiek moet proberen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:59

x_Layla_x schreef:
@ maikeltje; bedankt voor je tip! Ja schoudervoor/ binnen zijn we wel mee aan het oefenen in de les, maar pas de laatste paar keer dus dat vinden ik en mn paard allebei nog erg moeilijk. Maar als ik mijn instructrice mag geloven zitten er goede stukjes tussen, alleen na een paar passen laat ik haar door mijn binnenbeen vallen. Maar travers hebben we nog nooit gedaan.
We rijden wel veel kleine voltes, en grote voltes sluiten en openen, daar word ook haar achterbeen sterker van toch?

Ja hoor, daar wordt het achterbeen zeker ook sterker van en als je dan vanuit de volte kleine stukjes schouderbinnenwaarts en straks travers mee kunt pakken dan ben je al een eindje op weg. ook voor een paard is het moeilijk dat inene een hele lange zijde vol te houden. Maar als jouw lesgeefmens al ziet dat er goede stukjes tussen zitten dan kun jen dat langzaamaan mooi uitbouwen. Goed bezig dus. :)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:26

x_Layla_x schreef:

:j