Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Met jouw tweede vraag worstel ik ook nog een beetje. Ik moest rechts loslaten omdat hij die teveel aan neemt en links aannemen omdat hij die loslaat. Daarom dat hij daar zo loopt. Maar inderdaad: voor mij is het nog een beetje onduidelijk hoe het kan dat hij daarna zo fijn liep, terwijl hij linksgebogen is en ik hem, inderaad zoals je zegt, naar links in buig. Dat was ook een vraag die ik aankomende dinsdag aan de instructrice wilde stellen (kwartjes vallen bij mij erg langzaam. Ik moet altijd alles rustig laten bezinken, dus vandaar dat ik dat niet na de les gevraagd heb).
Misschien kan Renske_ mij hier even in ondersteunen.
Vonnie84 schreef:[Over mijn aanleuning/ongelijke druk op teugels. Mijn paard is linksgebogen en houd daarom rechts vast. Op de linkerhand is rechts mijn buitenteugel. Omdat mijn paard enorm vast houd op rechts cq op rechts valt cq op rechts steun zoekt, ontneem ik hem die steun. Daardoor moet hij zelf weer zijn balans zoeken.
Op links heb ik minder druk, dus neem ik links aan, zodat hij links ook aan gaat nemen. Zodra hij links aan neemt, mag hij mijn hand mee nemen.
Kortom: het loslaten van die teugel is bewust en is onderdeel van de methode![]()
Als straks de druk op beide teugels gelijk is, is mijn druk ook gelijk.
Op het laatst zijn mijn teugels ook meer gelijk (foto 3,4 en 11 zijn van het einde van de les).
muiske07 schreef:Mooi paard heb je daar en mooie zuivere foto's!![]()
Ik zou proberen om hem wat ronder te rijden zodat hij korter komt en meer verzameld.
Ik bedoel niet in een krul rijden maar gewoon zijn hele lichaam wat korter maken.
HannahFrouk schreef:Was het in jouw les ook de bedoeling dat je je paard eerst zo laag mogelijk rijdt? Ik bedoel dat hij op een bepaald moment ontspant en z´n neus laat zakken? Daar was ik even nieuwsgierig naar.
emma525 schreef:ik rijd mijn pony lang en laag, gelukkig(vind ik) steeds meer mensen ook, dat is zo goed voor de ruggengraat voor je pony/paard.
Renske_ schreef:Als ik een zeldzame keer op een linksgebogen paard zit moet ik echt nadenken dat ik alles precies tegenovergesteld moet doen.
driebergen schreef:Ik geloof dat je het zo wel kan zien. In ieder geval neem jij de teugel aan, die hij liever niet had. daarbij stuur je het paard dan op de schouder, waar hij liever niet liep, links namelijk, en een linksgebogen paard valt op de rechterschouder.
Je stuurt je paard dus alvast op de andere schouder, volgens mij is dat ook de reden waarom hij er uiteindelijk op gaat duwen. Dat duwen is het teken dat hij ook de andere spieren niet meer alleen in de linkerbuiging houdt, maar ze recht maakt.
Ir111 schreef:Volgens mij (maar daar kan ik helemaal naast zitten natuurlijk gaat het niet om het op de schouder sturen bij deze oefening? Maar alleen maar om het druk laten nemen door je paard? Je neemt net zoveel teugel tot je paard gaat trekken aan die kant. Rij je echter op de holle kant, dus in dit geval op de linkerhand dan neem je zoveel contrastelling dat je paard recht is en ontspant. Maar dan is het dus een hele andere oefening.