Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:36

Bedankt voor je uitleg! Je mag me altijd laten weten wat het antwoord van je lesgeefster is :) .

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:37

Wat een gaaf paard, en wat loopt ie super! AdB vind ik zelf ook een fijne methode, het ziet er echt gaaf uit, jullie zijn een leuk stel!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:43

Citaat:
Met jouw tweede vraag worstel ik ook nog een beetje. Ik moest rechts loslaten omdat hij die teveel aan neemt en links aannemen omdat hij die loslaat. Daarom dat hij daar zo loopt. Maar inderdaad: voor mij is het nog een beetje onduidelijk hoe het kan dat hij daarna zo fijn liep, terwijl hij linksgebogen is en ik hem, inderaad zoals je zegt, naar links in buig. Dat was ook een vraag die ik aankomende dinsdag aan de instructrice wilde stellen (kwartjes vallen bij mij erg langzaam. Ik moet altijd alles rustig laten bezinken, dus vandaar dat ik dat niet na de les gevraagd heb).
Misschien kan Renske_ mij hier even in ondersteunen.

emm.. ik kan niet zo goed quoten :o . de vraag was waarom je je paard rechtsom in contrastelling rijdt, terwijl je paard linksgebogen is. En of je dan de voorkeursbuiging dan niet versterkt.
zoals jij het uitlegt, Vonnie, kom je al een heel eind!

een linksgebogen paard neemt meer druk op de rechterteugel. Je wilt graag gelijke druk, dus neem je de linkerteugel aan. Inderdaad gaat je paard dan in zijn fijne buiging lopen. Maar door de lichte druk die jij maakt, zal je paard wat meer die teugel gaan aannemen. Hij gaat dus ook drukken op die linkerteugel en zich zelf rechtmaken. Als hij dat doet, ontspan je je hand ook weer.

Vonnie84

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:50

Dus in feite moet ik die linkerteugel als een soort bumper zien. Hij botst eigelijk tegen links aan en gaat daarom weer recht? Of zit ik er nu helemaal langs te denken?

Het klopt inderdaad dat hij zich dan weer recht maakte en dan gaf ik mijn hand ook weer mee. Maar het waarom ontbrak me een beetje achteraf :D (heb braaf alle aanwijzigingen opgevolgd, dat nadenken komt na de les pas :D)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:02

Ik geloof dat je het zo wel kan zien. In ieder geval neem jij de teugel aan, die hij liever niet had. daarbij stuur je het paard dan op de schouder, waar hij liever niet liep, links namelijk, en een linksgebogen paard valt op de rechterschouder.
Je stuurt je paard dus alvast op de andere schouder, volgens mij is dat ook de reden waarom hij er uiteindelijk op gaat duwen. Dat duwen is het teken dat hij ook de andere spieren niet meer alleen in de linkerbuiging houdt, maar ze recht maakt.

Ja lastig, om iets nieuws te leren. Wat ik wel heel goed vind en volgens mij doet Mireille dat ook, is je leren waarom je iets doet. Ik heb veel instrukteurs gehad, die me zeiden wat ik op dat moment moest doen. als ik dan alleen reedt, snapte ik er niks meer van. met deze manier van rijden leer je redeneren. (ehmmm... ook dan blijft het moeilijk, aangezien ik geen snelle leerling ben... :D)

Gipsy_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:37

Ziet er goed uit, lekker ontspannen!
Ik rijd sinds 2 jaar ook op deze manier, sinds een halfjaar op mijn
eigen paardje. Als je een tijdje bezig bent met deze methode
moet het paard vanzelf komen zonder te dwingen, en dan heb
je totale ontspanning en loopt hij ook in evenwicht met zijn
achterhand er goed onder.

heel veel plezier samen!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:47

Mooi paard heb je daar en mooie zuivere foto's! ;)

Ik zou proberen om hem wat ronder te rijden zodat hij korter komt en meer verzameld.
Ik bedoel niet in een krul rijden maar gewoon zijn hele lichaam wat korter maken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:49

Je ziet wel heel goed dat hij graag naar links kijkt ja ;-).
Ik ben zelf op dit moment met rechtrichten bezig ook in het zadel, weet eigenlijk niet of dat helemaal hetzelfde is als jij op dit moment (op de foto´s doet) maar het doet er wel sterk aan denken.

Was het in jouw les ook de bedoeling dat je je paard eerst zo laag mogelijk rijdt? Ik bedoel dat hij op een bepaald moment ontspant en z´n neus laat zakken? Daar was ik even nieuwsgierig naar.

Wat een prachtig paard heb je trouwens, echt een plaatje hoor!!!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:44

ziet er super relax uit! :D

ik rijd mijn pony lang en laag, gelukkig(vind ik) steeds meer mensen ook, dat is zo goed voor de ruggengraat voor je pony/paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:45

PS ik vind de oefeningen wel fijner gaan met een rijhalster ipv een hoofdstel met bit. Maar da´s persoonlijk natuurlijk.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:30

Vonnie84 schreef:
[Over mijn aanleuning/ongelijke druk op teugels. Mijn paard is linksgebogen en houd daarom rechts vast. Op de linkerhand is rechts mijn buitenteugel. Omdat mijn paard enorm vast houd op rechts cq op rechts valt cq op rechts steun zoekt, ontneem ik hem die steun. Daardoor moet hij zelf weer zijn balans zoeken.
Op links heb ik minder druk, dus neem ik links aan, zodat hij links ook aan gaat nemen. Zodra hij links aan neemt, mag hij mijn hand mee nemen.

Kortom: het loslaten van die teugel is bewust en is onderdeel van de methode :)
Als straks de druk op beide teugels gelijk is, is mijn druk ook gelijk.
Op het laatst zijn mijn teugels ook meer gelijk (foto 3,4 en 11 zijn van het einde van de les).

ok, helder verhaal! *D
Ik ben benieuwd hoe hij over een tijdje is!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:52

Wat je ook kunt doen ipv polsbeschermers, is met sporttape een stuk in de lengte van je arm plakken over de bovenkant van je hand en je pols heen, en 2 kortere stukken daar dwars overheen, eentje bij je pols en eentje over je hand, rijdt misschien iets comfortabeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:59

Ik vind het een heel fijn beeld geven, je kunt duidelijk zien dat je paard ontspannen is en veel plezier heeft. Ik ben ga zelf binnenkort ook weer met mijn jonge paard naar hem lessen. Heb met mijn vorige paard ook bij hem gelest en ik heb toen ontzettend veel van hem geleerd.

Als tips voor je heb ik dat jij je handen recht op moet houden, je speelt namelijk nogal paino :P

Les je bij Antoine zelf?

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:23

Wauw!
Wat ziet dat er mooi uit!!!!!
Jeeeetje! :o

Soms zie ik trouwens wel eens dat je je hakken iets meer mag uitdrukken,

maar,
ik ben sprakeloos :o

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:51

muiske07 schreef:
Mooi paard heb je daar en mooie zuivere foto's! ;)

Ik zou proberen om hem wat ronder te rijden zodat hij korter komt en meer verzameld.
Ik bedoel niet in een krul rijden maar gewoon zijn hele lichaam wat korter maken.

Dit was pas mijn eerste les he, dat verzamelen enzo komt later wel :) Het is eerst de bedoeling dat mijn paard recht gaat.
Maar dat is inderdaad wel het streven.

HannahFrouk schreef:
Was het in jouw les ook de bedoeling dat je je paard eerst zo laag mogelijk rijdt? Ik bedoel dat hij op een bepaald moment ontspant en z´n neus laat zakken? Daar was ik even nieuwsgierig naar.

Dat zo laag rijden is een gevolg van het recht gaan van mijn paard. Dus ja en nee. De bedoeling is dat mijn paard rechtgericht loopt en dan komt die ontspanning vanzelf. Dus het laag rijden was niet het doel van mijn rijden, maar wel het gevolg van..

emma525 schreef:
ik rijd mijn pony lang en laag, gelukkig(vind ik) steeds meer mensen ook, dat is zo goed voor de ruggengraat voor je pony/paard.

Lang en laag rijden is geen garantie voor een losgelaten rug. Een paard wat lang en laag loopt, kan dus zijn rug nog steeds vasthouden.
Ik zeg daarmee niet dat lang en laag rijden verkeerd is, want dat vind ik nog altijd beter dan een in elkaar getrokken paard. Maar een paard kan zijn rug nooit ontspannen als hij niet in evenwicht is (wat rechtrichten dus doet).

Bovenstaande is overigens geen afgeven op jullie. Maar puur hoe ik er tegenwoordig tegenaan kijk, omdat ik de weg van AdB/klassieke dressuur ben ingeslagen.

Verder: iedereen bedankt voor de reactie's en complimenten :o

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:39

Renske_ schreef:
Als ik een zeldzame keer op een linksgebogen paard zit moet ik echt nadenken dat ik alles precies tegenovergesteld moet doen.

Maar je paard wisselt, neem ik aan, toch regelmatig van buiging?
Naarmate je paard rechter wordt, wisselt ie steeds vaker, daaraan weet je dus dat je goed gaat.
Dus moet je toch regelmatig steeds het tegenovergestelde doen?
:+

TS: Leuk paard! Hij pakt het erg goed en snel op!
Hele leuke en mooi ontspannen plaatjes, ga zo door!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:50

Ziet er super uit! En met Mireille als instructrice komt het ongetwijfeld helemaal goed!
Probeer er op te letten dat je niet mee gaat kijken in de bochten, naar beneden. Daarmee verplaats jij je gewicht namelijk wat het verwarrend voor je paard kan maken :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:56

Tuurlijk wisselt je paard van buiging, maar als je een extreem rechtsgebogen paard hebt, zal hij naarmate je traning verder vordert nooit zo extreem linksgebogen worden en niet meer zo slecht worden als toen je er mee begon dus doe, zelfs als hij dan ineens veranderd van buiging, hele andere oefeningen.

Een rechtsgebogen paard die met wat training ineens linksgebogen wordt(bv. hil was rechts, is nu in galop nogsteeds rechtsgebogen maar in draf iets linksgebogen) ga ik niet helemaal mee terug naar de basis als in kwartlijnen en contrastelling, dat heeft hij niet nodig omdat als het goed is hij al een stuk verbeterd is en dus train ik die juist meer met schouderbinnen/buiten en op de volte's enz
Dus als ik op een linksgebogen paard stap die echt nog helemaal onbekend is met het systeem en flink linksgebogen is, moet ik zeker nadenken over wat ik doe.
Omdat ik zo ben gewend rechtsgebogen=rechtsom kwartlijn en linksom contrastelling tot ze de rechterteugel neemt.

Zou niet best zijn als ik na een halfjaar training ineens zo ver terug zou moeten qua niveau en tis ook niet de bedoeling dat de moeilijke en makkelijke kant heel extreem veranderen, iig ik wil ze graag op 2 kanten even soepel krijgen en alle oefeningen even makkelijk uit kunnen voeren :)

oefeningen als SB, schouderbuiten, wijken, travers, renvers enz doe ik beide kanten op net zo makkelijk, ik doelde nu echt op de fase waarin Yvonne zit, 2 scheve paarden die nieuw zijn in het systeem en die ieder dus anders gebogen zijn, dat maakt het er als je net begint beslist niet makkelijker op!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:05

Hm, je hebt gelijk hoor, komt misschien omdat ik het beginstadium ver achter de rug heb...godzijdank! :D
Uiteraard heb je dan hele andere oefeningen.
Ik doelde eigenlijk meer op, dat ik merk dat je steeds handiger wordt op beide kanten met verschillende oefeningen, omdat je
juist vele oefeningen doet. Net als dat wij links of rechts zijn, onze zwakke kant ook makkelijker wordt. Moeilijk uitleggen zeg, hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:08

Ik snap wat je bedoeld!
Op Hilde doe ik ook alles zonder na te denken en dat voelt zowel linksom als rechtsom goed en gaat er wat mis kan ik dat zonder nadenken corrigeren, die heeft het snel opgepikt allemaal!

Maar ik heb de basis alleen met 2 rechtsgebogen paarden gedaan, dus als ik op een linksgebogen paard stap die niet bekend is met het systeem moet ik wel ff denken welke kant de kwartlijn enz.
Wordt wel allemaal steeds makkelijker maar als je net 1 les hebt gehd zoals Yvonne is het wel erg lastig!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:12

Klopt, in het begin zat ik ook flink te stuntelen...steeds weer voelen, nadenken, voelen, enz. Ik voelde me toen net een beginnende ruiter :') Maar als je verder komt gaat het allemaal zo simpel, het spreekt dan gewoon voor zich, zeg maar.
Alleen met hogere oefeningen moet ik soms even flink nadenken :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:56

driebergen schreef:
Ik geloof dat je het zo wel kan zien. In ieder geval neem jij de teugel aan, die hij liever niet had. daarbij stuur je het paard dan op de schouder, waar hij liever niet liep, links namelijk, en een linksgebogen paard valt op de rechterschouder.
Je stuurt je paard dus alvast op de andere schouder, volgens mij is dat ook de reden waarom hij er uiteindelijk op gaat duwen. Dat duwen is het teken dat hij ook de andere spieren niet meer alleen in de linkerbuiging houdt, maar ze recht maakt.

Volgens mij (maar daar kan ik helemaal naast zitten natuurlijk gaat het niet om het op de schouder sturen bij deze oefening? Maar alleen maar om het druk laten nemen door je paard? Je neemt net zoveel teugel tot je paard gaat trekken aan die kant. Rij je echter op de holle kant, dus in dit geval op de linkerhand dan neem je zoveel contrastelling dat je paard recht is en ontspant. Maar dan is het dus een hele andere oefening.

@TS: ziet er erg goed uit, zeker voor de eerste keer! Knap hoor. :j Probeer vooral heel goed voor je uit te kijken, zo voel je veel makkelijker of je paard op een schouder valt. Met goed vooruitkijken maak je je eigen leven veel makkelijker. :)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:48

Ja, dat voor me uit kijken is echt een moeilijk iets. Als ik me alleen daarop hoef te focussen dan lukt het wel. Maar er komt opeens zoveel op je af.

Ik heb overigens thuis ook weer gereden. Dat ging ook weer erg goed! Maar ben wel blij dat ik alles op papier heb gezet en een fotografisch geheugen heb. Want het is net wat Renske_ zegt: het is knap lastig als de een rechtsgebogen en de ander linksgebogen is.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:48

Ir111 schreef:
Volgens mij (maar daar kan ik helemaal naast zitten natuurlijk gaat het niet om het op de schouder sturen bij deze oefening? Maar alleen maar om het druk laten nemen door je paard? Je neemt net zoveel teugel tot je paard gaat trekken aan die kant. Rij je echter op de holle kant, dus in dit geval op de linkerhand dan neem je zoveel contrastelling dat je paard recht is en ontspant. Maar dan is het dus een hele andere oefening.

Als je op de bolle kant rijdt, dus rechtsom bij het paard van TS, neem je inderdaad de buitenteugel aan om hem erop na te laten geven, maar als ie nageeft, neem ik aan dat ie ook recht is, dus dat er gewicht van de binnenschouder op de buitenschouder is verplaatst. Maar dat was misschien het doel niet :? .
Misschien kip-en-ei-verhaal, maar volgens mij bereik je wel het zelfde doel :D