mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:38

Tja, je titel was nogal misleidend. Daar staat MIJN paard, maar het is dus eigenlijk een manegepaard...

Verder ben ik het wel eens met listiglistje, want op de foto's zie je verzet met de staart, oren in de nek... Ik heb het idee dat het paard totaal niet over de rug loopt, maar in een 'houding' die niet ontspannen is.

Liever een instructeur die je continue verder helpt en 'meer' wil, dan dat hij zegt dat het paard perfect loopt!

Direct stoppen = op zoek gaan naar een instructeur die je wel kan helpen om jezelf te verbeteren en die wel verbeterpunten ziet (neem ik aan :o )

lislis

Re: mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:45

Ik weet niet of het er veel mee te maken heeft. Op een van de foto's was Sunrise 9 maanden zwanger en de eerste foto's begon ik weer net met rijden.

Het lijkt nu net of het paard het niet leuk vind om te rijden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:46

Tja, wederom de misleidende titel:

'Mijn paard loopt perfect' aldus TS. Dan verwacht ik een paard wat fijn over de rug loopt zonder vorm van verzet!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:48

als die zo perfect loopt kan die ook heel goed zonder thiedeman lopen ;)

ik raad je aan om eens priveles te nemen en anders als dat niet gaat eens zonder beugels te rijden zodat je een wat meer onafhankelijke zit kan ontwikkelen

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:51

Ze bedoeld direct stoppen met les nemen van deze instructeur en op zoek gaan naar iemand die niet alleen naar het paard maar ook jou kijkt, en je dus corrigeert qua houding/techniek.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:59

Famke29 schreef:
Ze bedoeld direct stoppen met les nemen van deze instructeur en op zoek gaan naar iemand die niet alleen naar het paard maar ook jou kijkt, en je dus corrigeert qua houding/techniek.

No offense, maar volgens mij kijkt de huidige instructeur ook niet (objectief) naar het paard!

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:02

Ik kies er zelf niet voor om met thiedermann te rijden. Ik vind haar zelf fijner lopen zonder Thiedermann. Ik citeert alleen wat mijn instructeur vertelde. En dan moet ik wel zeggen dat hij houding en voorwaarts en alles erom heen van het paard belangrijker vind dan de houding. De laatste 2 jaar van 10 kijkt hij er pas echt naar!

Ik wou dat ik ook zo lang kon zitten:)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:06

dan kan jouw instructeur jou vast ook wel vertellen waarom die wil dat die thiedeman erom hangt

je bedoelt dat ie de houding van het paard belangrijker vind dan van de ruiter?
wat behandelen juliie zoals in de les dan?
word er ook weleens aandacht aan zit besteed?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:08

Lislis, als jij echt je instructeur citeert, zou ik eerlijk gezegd op zoek gaan naar een andere instructeur. Het paard loopt niet perfect, en als jouw instructeur zegt van wel..... Tja, dan ben je denk ik uitgeleerd ;(

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:10

mo_van_dijk schreef:
Famke29 schreef:

No offense, maar volgens mij kijkt de huidige instructeur ook niet (objectief) naar het paard!

Nee, klopt, die indruk had ik ook al, vandaar dat ik de "combi" jou & paard maakte :D

Blijkbaar geeft jou instructeur toch meer om de houding van het paard dan jouw houding, je kan 's met hem/haar om tafel gaan zitten en duidelijk maken wat jij van hem verlangt qua les, en als hij/zij er niet in mee kan/wil gaan idd iemand anders zoeken..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:11

beetje kort door de bocht misschien maar als je op een manege rijd vind ik het belangrijker hoe de ruiter rijd en erop zit dan hoe het paard loopt

denk dat jouw instructeur toch niet zo geschikt is om manegeruiters les te geven

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:13

Wat dat betreft snijdt het mes wel aan twee kanten: als een paard goed loopt, laat het de ruiter ook goed/beter/fijner zitten en kan de ruiter sneller de houding verbeteren. Anderzijds kan een paard pas echt fijn lopen als de ruiter goed in balans zit en nergens stoort in de beweging.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:15

klopt Simmie
Maar ik ga dan als manege instructeur van het laatste uit
Manegeruiters zijn tenslotte niet bestemd om de paarden af te richten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:17

Ja, Simmie, jij verwoordt het goed :D

Alleen als de instructeur zich (verkeerd) blind staart op 1 van de onderdelen, kom je dus niet verder!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:18

Dat is zeker waar!

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:32

Dus als manegeruiter kan je niks wil je zeggen?

Sowieso was ik al opzoek naar iets anders, omdat ik verder wil komen. Alleen ik het moeilijk vind om Sunrise los te laten.

Ik moet ook zeggen dat het vervelend is dat iedereen en alles maar op de paarden bij ons word gezet. En er heel makkelijk over word gedaan wat voor zadel welk hoofdstel er word niet fysiek en goed naar gekeken. Sunrise had rond mei een aardige singelwond. Ik geef het aan. Ze vertellen mij ahjoh niks aan de hand. Ik heb toen ook geweigerd om der op te gaan zitten. Nu staat sunrise al 1 maand stil omdat de singelwond nu erg die is en niet goed herstelt. & als mij nog de schuld geven dat ik niks heb gezegd. En ik ben daar klaar ik kom niet verder en ik wil meer.

groetjes,

Melissa

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:35

lislis schreef:
Dus als manegeruiter kan je niks wil je zeggen?

Sowieso was ik al opzoek naar iets anders, omdat ik verder wil komen. Alleen ik het moeilijk vind om Sunrise los te laten.

Ik moet ook zeggen dat het vervelend is dat iedereen en alles maar op de paarden bij ons word gezet. En er heel makkelijk over word gedaan wat voor zadel welk hoofdstel er word niet fysiek en goed naar gekeken. Sunrise had rond mei een aardige singelwond. Ik geef het aan. Ze vertellen mij ahjoh niks aan de hand. Ik heb toen ook geweigerd om der op te gaan zitten. Nu staat sunrise al 1 maand stil omdat de singelwond nu erg die is en niet goed herstelt. & als mij nog de schuld geven dat ik niks heb gezegd. En ik ben daar klaar ik kom niet verder en ik wil meer.

groetjes,

Melissa

heb je dat tegen mij?

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:37

Alleen de eerste zin

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:38

Simmie schreef:
Wat dat betreft snijdt het mes wel aan twee kanten: als een paard goed loopt, laat het de ruiter ook goed/beter/fijner zitten en kan de ruiter sneller de houding verbeteren. Anderzijds kan een paard pas echt fijn lopen als de ruiter goed in balans zit en nergens stoort in de beweging.

Ik had het niet beter uit kunnen leggen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:40

Melissa,

Natuurlijk kunnen manege-ruiters wel rijden... Alleen wat er gezegd word is dat er een wisselwerking is tussen paard en ruiter qua houding en ontspannenheid. Er rijden heel veel verschillende mensen op de meeste manege-paarden dus is dit nog wel eens lastig. Daarom zegt orienta dat zij eerst een goede houding bij de ruiter wil zien!

Ik snap dat het moeilijk is om dit paardje 'te laten gaan'. Ik denk alleen dat je veel meer kan leren bij een andere instructeur. Deze instructeur zegt dat je perfect rijd, maar niemand rijd perfect..... Natuurlijk zijn complimenten leuk om te krijgen, maar je instructeur moet ook wel verder kijken (meer ontspannenheid, meer voorwaarts neerwaarts, meer oprichting, etc.).

Ik denk dat het jouw rijden ten goede komt, als je op zoekt gaat naar een andere instructeur!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:40

ja daarom maak ik die ook groot ;)

je hoort mij niet zeggen hoor dat manegeruiters niks kunnen ik ben tenslotte zelf ook als manegeruiter begonnen! :D

Maar ik ben wel van mening dat een instructeur zoals de jouwe wel wat meer aandacht mag geven aan de houding van de amazone ipv die van het paard.

Ik geef zelf ook les op een manege en ik ben ook heus wel bezig met de paarden nageeflijk rijden en dat soort dingen maar ik vind toch wel het voornaamste dat de amazone eerst goed onafhankelijk op een paard kan zitten.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:48

mo_van_dijk schreef:
Melissa,

Natuurlijk kunnen manege-ruiters wel rijden... Alleen wat er gezegd word is dat er een wisselwerking is tussen paard en ruiter qua houding en ontspannenheid. Er rijden heel veel verschillende mensen op de meeste manege-paarden dus is dit nog wel eens lastig. Daarom zegt orienta dat zij eerst een goede houding bij de ruiter wil zien!

Ik snap dat het moeilijk is om dit paardje 'te laten gaan'. Ik denk alleen dat je veel meer kan leren bij een andere instructeur. Deze instructeur zegt dat je perfect rijd, maar niemand rijd perfect..... Natuurlijk zijn complimenten leuk om te krijgen, maar je instructeur moet ook wel verder kijken (meer ontspannenheid, meer voorwaarts neerwaarts, meer oprichting, etc.).

Ik denk dat het jouw rijden ten goede komt, als je op zoekt gaat naar een andere instructeur!

Hij zegt niet dat ik perfect rijd.
Alleen dat zegtie elke les weer. Je paard loopt nu goed. Bedoelt hij gewoon kwa houding en achterhand eronder. En het is niet zo dat ik niet lekker zit. Het moment wanneer de houding minder word is als ik moet gaan doorzitten. En het naar voren zitten waarschijnlijk heb ik dat omdat ik constant naar het paard kijk. & ik denk dat ik ook meer wil dan dat ik eigelijk kan.
En Sunrise zelf loopt scheef & dat moeten wij corrigeren terwijl sommige Sunrise nog niet eens vanuit achter naar voren rijd.

En Sunrise is zelf ook veel van op een lage lijn lopen. Dus als je der opricht word ze ook weer wat opstandiger en wilt ze der rug wegdrukken. En dat heb ik vooral samen met haar tijdens het doorzitten dan wil je der oprichten, omdat je de oefeningen gaat rijden (schoudervoor, wijken, eenvoudige galopwissel, keertwendig om de achterhand, keertwending op de voorhard, schouderbuiten waarts, kleine stukje traver zijn we een beetje mee bezig) En ik moet wel zeggen hij zegt wel altijd dat ik een te hoog Tempo met haar wilt lopen. Maar dat is een eigen dingetje ik heb graag dat mijn paard een iets te hoog tempo loopt.

Trouwens mooi paard heb jij!

Ik ben gek op SPRINGEN:D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:52

Dank je wel :o

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:40

Nou mensen,

Ik heb gisteren gereden. en bepaalde tips meegenomen.
Ik zit nu met spierpijn op bepaalde plekken haha:P
Ik heb de hele tijd over mijn paard heen gekeken:P en recht opgezet en zeker wel 2 a 3 gaten langer gezet. Het doorzitten ging nu ook beter en kon het uithouden:D

Het enige probleem nu was dat ik mijn voeten naar voren steek:( tijdens het doorzitten. Maar de eigenaar van de manege waar ik gisteren les van geef zei: daar wilde ik geen opmerking overmaken omdat je nu eindelijk wat langer bent gaan zitten en recht op. Als je dit onder de knie hebt kan je er aan werken om in de loodlijn te zitten. Ik een paar keer proberen om mijn benen aan te sluiten. Ik viel toen met mijn bovenlichaam naar voren en ik mijn schouders weer naar achter drukke AAH! ik voelde mijn spieren toen echt in mijn kont en buik! hahaha:P

Maar er zit vooruitgang in!:D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:55

lislis schreef:
Nou mensen,

Ik heb gisteren gereden. en bepaalde tips meegenomen.
Ik zit nu met spierpijn op bepaalde plekken haha:P
Ik heb de hele tijd over mijn paard heen gekeken:P en recht opgezet en zeker wel 2 a 3 gaten langer gezet. Het doorzitten ging nu ook beter en kon het uithouden:D

Het enige probleem nu was dat ik mijn voeten naar voren steek:( tijdens het doorzitten. Maar de eigenaar van de manege waar ik gisteren les van geef zei: daar wilde ik geen opmerking overmaken omdat je nu eindelijk wat langer bent gaan zitten en recht op. Als je dit onder de knie hebt kan je er aan werken om in de loodlijn te zitten. Ik een paar keer proberen om mijn benen aan te sluiten. Ik viel toen met mijn bovenlichaam naar voren en ik mijn schouders weer naar achter drukke AAH! ik voelde mijn spieren toen echt in mijn kont en buik! hahaha:P

Maar er zit vooruitgang in!:D

Dit is makkelijk te verklaren. Wat er voor de loodlijn zit, moet er ook achter zitten, anders val je om. De verticale balans (de loodlijn) is het eerste wat je moet herstellen voordat je netjes kunt zitten. Wat ik uit je verhaal vermoed is dat je bekken de beweging niet volgt, maar naar achteren gekanteld is, waardoor je de bewegingen opvangt met je bekken. Hierdoor blokkeer je in je heup en gaan je benen naar voren (en je rug naar achteren en je hoofd wss weer naar voren).

Heb je toevallig spierpijn aan de binnenkant van je benen, je bovenbenen (bovenkant hoog en achterkant net boven je knie), de achterkant van je kont en/of bovenin je buik? Dit geeft namelijk aan dat je met kracht hebt gezeten en niet met balans.

Begin in stap, beugels lang is goed, maar focus je op het volgen van de beweging met je bekken. Die verticale balans moet echt eerst goed zijn in stap voordat je mag gaan draven en galoperen. Als je het in een langzame gang met weinig beweging al niet kan, kun je het zeker niet in een hogere gang met veel beweging!

Zorg ervoor dat je bekken in middenstand is; met je schaambeen recht onder de twee puntige uitsteeksels aan de voorkant. In deze positie kun je zowel bewegingen naar voren als naar achteren opvangen. Zit je met je bekken naar voren gekanteld, kun je bewegingen alleen maar naar achteren opvangen. Zit je met je bekken naar achteren gekanteld, dan kun je de bewegingen alleen maar naar voren opvangen (ik vermoed dat je dat nu doet) en dat is erg moeilijk, gezien het paard meestal voorwaarts gaat en je dus door de wetten van Newton naar achteren wordt bewogen (massa is traag).

Ik kan niets definitiefs zeggen omdat ik je niet heb zien rijden. Bovenstaande is dus maar een vermoeden. Mocht je jezelf erin herkennen, dan hoop ik dat je wat hebt aan de tips.