3-jarige 'Arabier' @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:08

Jammer van het geneuzel over de leeftijd.
Vind het super dat je zo kritisch naar jezelf kijkt!
Het tempo vind ik persoonlijk heel belangrijk voor een jong paard.
Zorg dat ze altijd naar voren blijven lopen. De rest is bijzaak.
Je geeft zelf al aan waar je op moet letten dus dat gaat helemaal goedkomen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:16

Over leeftijd zal ik niets zeggen, hou er wel rekening mee dat Arabische paarden later rijp zijn dan andere rassen (heb ik er toch iets van gezegd :o )

Op zich heb je je diertje netjes aan het lopen. Het viel me wel op dat je inderdaad veel op linkerhand rijdt zoals je zelf al zei, maar dan ook alléén maar op de hoefslag bezig bent. Daar zie ik een spoor lopen en verder nergens. Nu is dit diertje nog jong dus zou ik rechte lijnen zeker adviseren (balans vinden, beetje durf krijgen etc) probeer dan ook rechte lijnen te rijden door de bak heen, dus weg van dat veilige hekwerk waar die jonge dieren steun vinden. Probeer, als je paardje straks wat meer bevestigd onder het zadel is om vooral van die hoefslag af te komen en ga veel figuren/overgangen rijden voor nageeflijkheid en soepelheid.

Aurora3

Re: 3-jarige 'Arabier' @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:33

Ik ben het rijtechnisch eens met Aldewereld. Probeer eens om een meter van de hoefslag af te gaan rijden. Let erop dat je paardje netjes rechtdoor loopt en niet slingert. In het begin zal dat erg lastig voor hem zijn en zal hij misschien steun zoeken bij jou. Rijdt hem lekker voorwaarts op een licht teugelcontact. Ook veel van hand veranderen over de diagonaal.

Over de leeftijd, ieder zijn eigen mening. Ik denk dat wij vanaf hier ook niet kunnen beoordelen of dit paard teveel moet werken. We weten niet hoe vaak of hoe lang ze rijdt en hoe intensief dat dan is.

Voor de mensen die de jonge paarden willen beschermen, probeer eens met de stamboeken te praten over de keuringen. Verplaats die dan lekker een jaar naar achteren ofzo. Ik ken veel hengsten die al met amper 2 jaar ingereden worden omdat ze spieren moet kweken voor de hengstenkeuring. Dat gebeurt op veel grotere schaal en die paarden moeten veel harder werken dan 1 iemand die zijn/haar paard inrijdt op 3 jaar en misschien 3 keer per week een half uurtje rijdt.
Dus als je toch iets wil doen voor de paarden, hou dan een handtekeningen actie en biedt je handtekeningen aan aan het KWPN ofzo.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:35

Ach ik vind m'n topic nog niet naar de knoppen, ik haal het nuttige eruit en dat is heel leerzaam voor mij, wat concludeert in een nuttig topic -voor mij althans-.

Nu weer even reageren op de reacties.
@ laulapaula: ik ga binnenkort naar een fysiotherapeut voor m'n houding want die is niet alleen op een paard slecht, dus ik hoop dat daar ook resultaat van komt! Volgens de huisarts heb ik sterk onderontwikkelde rugspieren dus.. dat wordt trainen.

@ Sandra: nou persoonlijk heb ik wel het idee dat m'n knieën teveel tegen de wrongen aanzitten, ik ga toch eens proberen wat een gaatje langer doet, maar ik denk dat als ik m'n rug juist leer te gebruiken dat ik dan al een stuk beter zit, heb er gisteren al mee geoefend op Beauty :)
@ Anna: ik wilde inderdaad wat te hard van stapel lopen, wat dat betreft doet zo'n topic veel goeds, dat drukt de rem weer eens goed in. Gewoon weer lekker rustig aan de komende keren rijden. Bedankt voor je reactie :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Antwoord op bericht tegen de regels van RT-HAW verwijderd

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:41

Kritisch zijn op jezelf is juist een goede eigenschap. Het moet natuurlijk wel leuk blijven!

Neem de tijd, leer het paard op zijn eigen benen lopen en rij niet te vaak. Dan hebben ze ook even de tijd om het allemaal te verwerken.
Heel slim dat ie binnenkort het land opgaat. Daarmee houd je je paard gezond.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:42

wel goed dat je naar de fysio gaat. ik kom daar regelmatig voor m'n rug (laatste tijd weer veel last) en dat merk je ook met je houding met rijden. hopelijk helpt het! wel stoer trouwens dat je ook naar buiten bent geweest met 'm. Is goed voor hem, die lange rechte stukken. Wester loop veel stabieler en zekerder buiten dan in de bak (al is dat ook super vooruit gegaan) ben benieuwd hoe het over een maand is :) toch leuk om het op deze manier bij te houden!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:58

*ademt nog eens in*

@ Susy_Q: hij is zeker nog wat onstabiel en dat merkte ik vooral de eerste keer dat ik naar buiten ging. Daar hield ik gewoon de teugels normaal vast maar hij kopschudde best vaak op ongelijke straat vooral. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat kan betekenen dat de balans niet goed is. Ik zal eens proberen in de bak minder op de hoefslag te blijven.
@ smurvaas: ontspanning is mijn doel dus het doet mij goed dat je dat terug ziet :) bedankt voor je reactie!
@ kamsel: ben altijd zo kritisch, af en toe best om moe van te worden :o op het tempo let ik heel goed, meteen hem weer even 'bijbenen' of desnoods een tikje bij met de zweep als ik hem voel vertragen, daar reageert hij goed op.
@ Aldewereld: ik rijd niet alleen máár op de hoefslag, wel veel maar tussendoor rijd ik ook voltes voornamelijk. Ik zal je tip zeker onthouden en in gebruik nemen. Super bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee :)
@ Aurora3: ik zal ook jouw tip zeker in gebruik nemen, kijken hoe hij daar op reageert. Van hand veranderen vindt hij al redelijk lastig, beetje slingerig, maar dat mag. Verder loopt Kaspar twee keer per week, één maal les van een (ruim) half uur en één maal met alleen mij, zo'n twintig minuten. De les is een wel intensiever dan als ik zelf rij, maar zoals ik hierboven al ergens zei: dan stap ik in, draven we, stappen we tussendoor en draven/stappen we uit, met tussen door op de volte maar voornamelijk hoefslagwerk. Of het intensief is moet je zelf maar bepalen. :)
@ AnnemiekvM: en daar zit 'm de kneep! Ik ben af en toe beetje té kritisch, en kan eigenlijk niet zo goed met kritiek omgaan van anderen *onzeker*, maar daarom vind ik het juist uitdagend voor mezelf om zo'n topic te plaatsen.
@ laulapaula: ja ik vond het erg spannend de eerste paar meters, maar hij lette goed op hoe Beauty reageerde en dan was ie zo weer rustig als er iets engs was. Ik hoop dat de fysio baat zal hebben :)

Zo eindelijk klaar :D
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:19

Hoi Myour,

Ik vind dat je een ontzettend leuk paardje hebt! Wees trots en zuinig op hem, doe wat je gevoel je ingeeft, jij kent je eigen beestje het beste! Denk dat je je niet al te druk moet maken om je houding, fysio zal wel helpen maar als jullie straks samen wat meer kilometers achter de rug hebben en je wat zekerder van jezelf bent zal dat ook veel schelen.
Beetje jammer hoe mensen hier reageren en maar door blijven zagen over leeftijd (als ik jou was zou ik in een volgend topic maar schrijven dat hij 14 is, of is dat ook niet goed is ie dan te oud?? := ). Ik kom nog niet zo lang op bokt maar als dit soort penny reacties hier gebruikelijk zijn ben ik er ook vlug klaar mee zeg!
Succes met je pracht paardje en geniet ervan!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:32

@ Lorene: hihi ik zal maar helemaal geen leeftijd neerzetten in dat geval :P Bedankt voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

janou3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:32

TS: Leuk paardje heb je daar onder je kont! Echt mooi hoor! Doe lekker rustig aan met m en geef hem de tijd, dan komt het helemaal goed met jullie! En twee keer per week rijden is niet erg voor een drie jarige, en helemaal niet als hij straks de tijd krijgt om alle indrukken weer rustig te verwerken! (zou ook goed zijn als je een 8 jarige in gaat rijden)
Blijf kritisch naar jezelf kijken en dan verbeter je je zelf wel, knap dat jezelf je mindere punten zo goed kan noemen!

Arabesk: Ik dacht dat je op de vorige pagina eruit gestapt was? Begin dan niet weer. Ts geniet van haar paardje en laat dat zo. ieder zijn eigen mening, respecteer dat. t gaat tenslotte niet om jou paard!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:58

TS: volgens mij zou je stoelzit flink verholpen worden door eens een paar lesjes zonder beugels te rijden,en daarna je beugels twee gaatjes langer te doen :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off topic verwijderd

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:01

@ janou3: bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd hoe ie het over een tijd weer oppakt, (na de vakantie), dan volgen er ook vast weer foto's :)
@ Tivoli: aaaah eindelijk weer een rijtechnische reactie *die ik erg koester* ik heb daar wel eerder aan gedacht maar is dat niet nogal zwaar voor een jong paard om het gros van de tijd door te zitten? Tenzij ik voornamelijk stapwerk zou doen.. Super bedankt voor je reactie!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:04

Over het zonder beugels rijden, ik denk dat dat vooral nut heeft als je juist veel draf en galop werk doet, met stappen bereik je denk ik niet een beter houding.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:06

@TS , ik denk dat het voor je paardje makkelijker is als jij een goede houding hebt en doorzit,dan dat jij een verkeerde balans hebt en lichtrijd :)
Zoals je zelf zegt,veel stappen en zelf goed met je houding oefenen. Probeer eens voor de les om terwijl je paard stilstaat met je benen zover mogelijk naar achter te 'rollen' zodat je beenligging wat vertikaler wordt.
Tijdens het rijden moet je jezelf er steeds aan helpen herinneren: er hangt tien ton staal een mijn benen.
Misschien heb je eens aan een paar zitlesjes gedacht?
Succes ermee!

@passieX : ook in stap kan je erg veel oefenen door bewust te visualiseren dat je benen zwaar zijn.In draf of galop ben je vaak toch drukker met andere dingen en heb je minder tijd om echt op jezelf te letten.

Edit: galop met dubbel L blijft een oerstomme fout O:)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:11

Maar als je op je paard zit aan de longe, zonder teugels en beugels dan bereik je toch meer in de de draf en de galop dan in de stap? Omdat je dan dan alleen maar op je houding en zit moet letten?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:13

passieX schreef:
Maar als je op je paard zit aan de longe, zonder teugels en beugels dan bereik je toch meer in de de draf en de galop dan in de stap? Omdat je dan dan alleen maar op je houding en zit moet letten?

Moet ik je gelijk in geven, maar je moet ook rekening houden met het jonge paard.
In dat geval kan je op dit paard beter veel stappen,en evt. kan TS misschien op een ander paardje zitlessen doen :)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:15

Maar ik bedoelde dat aan de longe ook niet met dit paard, maar dat had ik er niet bij gezet. :o met dit paard is het idd beter om te stappen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:23

En qua houding oefenen kun je dat inderdaad het beste in draf en galop doen, dan is de 'bedenktijd' wat korter zeg maar.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:24

Ik ga ermee aan de slag, bedankt weer voor de reacties :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:48

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat reacties uit dit topic verwijderd. Zoals jullie in de Charter van RT-HAW kunnen lezen, is het de bedoeling om op RT-HAW rijtechnische commentaar te geven en is het niet toegestaan om zaken meermaals te herhalen. Tevens is het ook niet de bedoeling om een hele discusie over het inrijden van 3 jarigen op te starten in een topic op RT-HAW, dit kan op RT-D.

Ik verwacht van iedereen dat dit topic verder gunstig verloopt.
Bij voorbaat dank.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:51

jammer hoor mod. ik be hier weg. censuur

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:54

Allereerst: knap paard!

Let wel op je beenhouding, je draait je tenen namelijk naar buiten ( dit kan ook een momentopname zijn) als je paard wat tegen de hand komt neem dan niet je teugels korter maar drijf hem met je been naar je hand toe. Laat hem lekker op zijn eigen benen lopen :)
Ik vind het er vriendelijk en ontspannen uitzien.

@mod: Waarom word de opmerking op pagina 1 van Arabesk niet verwijdert en de mijne bijvoorbeeld wel? Arabesk heeft toch ook geen onderbouwd rijtechnisch commentaar?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:02

Mooi paardje!

Commentaar over dat hij 3 jaar is heb je al genoeg gehad. Hij pikt het zo te zien al aardig op, probeer nog niet meteen met stelling en buiging bezig te gaan. Laat hem eerst op zijn eigen benen lopen en daarna zou ik pas wat moeilijkere dingen van hem vragen.

En de ene pony is de andere nog niet. Ik had een 5 jarige pony die nog niet zo lang onder het zadel was. Toen ik haar kreeg was er al van alles mee gedaan terwijl ze daar helemaal nog niet aan toe was. Die heb ik uiteindelijk weg moeten doen omdat er na 2 weken niks meer mee te beginnen was.

Maar nog veel succes met je paardje..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:22

Wat een inkorting, drie pagina's vol aan posts weg, ruimt wel lekker op.
@ Nessah: is geen momentopname, maar ik ben er al wel aan op het letten. Ik geef eerlijk toe dat het veel van m'n aandacht vergt om op m'n hele houding te letten én te paardrijden :o maar ik ben er erg hard mee bezig. Bedankt voor je commentaar, ik zal er gebruik van maken :)
En je @mod-opmerking, dat snap ik idd ook niet.
@ Bonita_Bon: jammer dat ook jouw posts zijn weggehaald, want ook daar stond hier en daar voor mij nuttig commentaar. Desondanks had ik het al gelezen en zit het in m'n hoofd.
@ Skunnylover: stelling en buiging is inmiddels al uit m'n programma verwijderd :) voor het op eigen benen heb ik inmiddels al leuke tips gekregen, ook via pb en dat stel ik erg op prijs. Bedankt voor je reactie.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:43

Voor jezelf kan het inderdaad erg moeilijk zijn. (vind het wel een verademing om te lezen dat iemand niet overal excuses voor zoekt)..
Voor de rest hebben aldewereld en aurora tips (en uitleg waarom) die ik persoonlijk erg goed vind (alleen niet zo goed zou kunnen omschrijven)