Radeloos & verdrietig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:10

klinkt heel banketstaaf maar OF je moet les nemen OF nooit meer op dat paard gaan zitten.
Zo te horen is dit een onervaren paard die bang is en onzeker is, en jij een onzekere / onervaren ruiter die zijn paard gaat straffen en streng aanpakken als ze dit gedrag vertoont.
Misschien heeft ze wel ergens pijn omdat ze haar oren plat in dr nek doet...?
Als jij haar dan gaat straffen en strenger aanpakken zonder dat je weet waar je eigenlijk mee bezig bent, vind ik het echt heel erg sneu voor dat paard!
Ik zou als ik jou was eerst eens vertrouwen gaan krijgen in elkaar...ga alleen lekker met haar poetsen, ga wandelen in de bak, zorg dat je echt vertrouwen krijgt.
Laat voor de zekerheid dr tanden en rug nakijken bij wijze van en ga dan MET les op haar starten om te rijden.
Niet gelijk draven..al rijd je de eerste paar weken alleen in stap rondjes op haar...als dit haar tempo is dan moet je dat respecteren.
Vraag bij wijze van dan aan je ouders of familie geld om te lessen en probeer in contact te komen met een ervaren iemand in de paardenwereld die jou wil begeleiden met dit beestje.

Het zou jammer zijn als hier ongelukken van gaan komen, en ik kan je op een blaadje meegeven als je zo doorgaat dat die er zeker gaan komen!

Succes!

liljebo

Re: Radeloos & verdrietig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:19

Jammer dat de nadruk zo op het rijden ligt. Je bent al een eind gekomen met dit paard. Verknoei dat niet door te gaan rijden terwijl ze er nog niet klaar voor is (wat ze dus duidelijk laat zien)
Of er een ander probleem is...

Weet je zeker dat het zadel goed ligt, geen drukking veroorzaakt of ander ongemak? dat zorgt nl voor verzet en kan veel pijn en ellende veroorzaken.

Zo niet... begin dan bij het begin
Het werd eerder gezegd en daarmee kan ik alleen maar meegaan. Begin bij het begin, alsof het een volkomen groen paard betreft (wat misschien wel zo is)
Begin dus gewoon met veel grondwerk totdat ze de principes van wijken voor druk kent en goed reageert op de signalen.
Begin daarna pas met het opstappen (over een x aantal weken/maanden, afhankelijk van de tijd die ze nodig heeft) en begin dan, net als met een groen paard, met erover heen te hangen, opstappen, afstappen ed. Daarna stappen aan de longe (hulp is dus nodig) zodat ze aan het gewicht went en pas daarna de hulpen rustig introduceren, aan de longe.
Uiteraard is dit eigenlijk een taak voor iemand met ervaring, maar als je het toch zelf wilt doen, zorg dan dat je zoveel mogelijk leert over het hanteren van groene paarden.

Wat je iig absoluut niet moet doen is moe longeren van te voren (garantie dat ze dan een hekel krijgt aan rijden) en 'streng' worden, terwijl het er dik inzit dat ze je niet begrijpt.
Dat is oneerlijk tegenover het paard en het kan uiteindelijk voor een zeer vervelende situatie zorgen

Als je werkelijk veel om dit paard geeft, zet je even je eigen belangen aan de kant en kijk je naar het paard. Controleer dus het zadel (of beter nog, laat dat doen) en neem de tijd die het paard nodig heeft.

Overigens hebben we hier dezelfde ervaring. Een bereden koudbloed draversmerrie van 12 jaar, die mijn man kocht.
Was wel bereden, maar achteraf bleek dat er slechts een paar keer op was gezeten met een barebackpad.

We hebben om die reden besloten gewoon bij het begin te beginnen. Míjn man doet er nu al een hele tijd grondwerk mee en heeft er nu pas weer op gezeten, aan de longe, terwijl we de ' knopjes' rustig installeren en werken met veeeeeeeel belonen.
Verder blijft hij grondwerk doen, om haar de basis te leren en wandelen we veel over de weg en in de bossen met de paarden.
Dat alles maakt het voor haar gemakkelijker.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:00

hey !

niet opgeven !! nooit !
ken je geen mensen die ervaring hebben ?
ik zou der helemaal opnieuw inrijden..
eerst alleen met zadel en losse beugels longeren.. vraag of (lichte) vriendin op der gaat zitten en dat jij ernaast loopt zodat ze er weer aan went want als ze jou vertrouwt loopt ze jou wel achterna..
en met ieder klein stapje vooruit heel blij zijn en goed straffen en belonen..
en verder een goed passend bit en zadel hebben !!

Succes hea !

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:10

Ze is misschien ingereden, maar is het misschien niet meer gewend??
Misschien kan je beter weer terug naar de basis gaan (hangen, rijden aan de longe enz.)
Eigenlijk weer opnieuw inrijden.
Heel erg jammer dat je niet op les kan, maar kan er geen lesgever naar de boerderij toekomen, of is dat te duur??
Ookal kan je geen les krijgen vraag of misschien iemand die meer ervaring met jonge paarden heeft af en toe meegaat
om te helpen. Kijk ook naar het tuig, en laat haar misschien even nakijken. Misschien heeft ze ergens pijn.
Ik vind het eigenlijk niet verantwoord om zonder les veder te gaan, want door jouw angst kan je het paard verkeerd gaan aanpakken
en rijden. Zo kan je dat paard gaan verpesten. Maar het kan ook gevaarlijke situaties worden..
Maar ik begrijp HEEL goed dat je niet wilt stoppen, maar zonder les is het denk ik echt niet slim om door te gaan. DENK OOK AAN JE EIGEN VEILIGHEID!!
Je hoeft dan nog niet te stoppen, je kan gewoon blijven poetsen en longeren enzo??

Succes!

EDIT:
@ Nanoeh:
Citaat:
hey !

niet opgeven !! nooit !
ken je geen mensen die ervaring hebben ?
ik zou der helemaal opnieuw inrijden..
eerst alleen met zadel en losse beugels longeren.. vraag of (lichte) vriendin op der gaat zitten en dat jij ernaast loopt zodat ze er weer aan went want als ze jou vertrouwt loopt ze jou wel achterna..
en met ieder klein stapje vooruit heel blij zijn en goed straffen en belonen..
en verder een goed passend bit en zadel hebben !!

Succes hea !

Niet opgeven?? Soms kan het niet anders, als het welzijn van het paard er van afhangt moet het toch echt.

Goed straffen?? Pardon?? Het paard legt d'r oren plat in dr nek, vindt het blijkbaar helemaal niks en dan gaan straffen?? Dan heb je in een paar weken een paard dat al HELEMAAL niet meer wilt lopen. Je leert een paard dingen door de goede dingen te belonen.
Laatst bijgewerkt door RoSpoBo op 31-07-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:15

Sander_ schreef:
hestejente schreef:
Wat een ontzettende flauwekul.

Lekker genuanceerd ben je. ;) Volgens mij klopt mijn bericht, hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het 't inrijden oppakt, dus als je daar geen ervaring mee hebt wordt het al helemaal moeilijk lijkt me.

Hij is toch nog nie zo oud? Zelfs paarden van 20 zouden in principe nog kunnen leren. Het gaat gewoon langzamer.

Ik zou wel lessen nemen van iemand die er verstand van heeft als je van begin begint. Zo kan er miinder fout gaan. Je zult wel geduld moeten hebben en zeker niet overhaasten.
Ik denk dat je het paar nog niet lang kent? Dan zal het paard je ook nog niet heel erg vertrouwen. Door veel met het paard bezig te zijn zal hij veel vertrouwen in je krijgen en zal het makkelijker gaan :).

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:41

en? en? en?

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:55

Ben 't er ook wel mee eens om 't paard opnieuw te proberen in te rijden.. misschien moet je ook eens mij de eigenaar praten, en vragen of 't paard toen ook al zo deed, toen 't werd 'ingereden'?! En daarna pas stappen ondernemen! En 't paard dan ook goed doorrijden! Misschien kan 't ook zijn dat 't paard z'n rug vast zit! Je zou kunnen kijken hoe hij/zij er op reageerd als je langzaam aan de zijkanten van de ruggengraat duwt.. Eventueel een osteopaat laten komen, een vriendin van mij der paard vind 't moeilijk om sommige spieren te ontspannen.. En dan kan 't ook niet lekker voor 't paard aanvoelen. Zij laat af en toe de osteopaat komen voor der paard!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 03:09

Meschien moet je eerst een goeie band met het paard krijgen, dan vertrouwd hij je een leert die sneller.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 06:14

Sander_ schreef:
hestejente schreef:

Lekker genuanceerd ben je. ;) Volgens mij klopt mijn bericht, hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het 't inrijden oppakt, dus als je daar geen ervaring mee hebt wordt het al helemaal moeilijk lijkt me.

Dan iets minder ongenuanceerd ;) : Een paard is pas lichamelijk volwassen en volledig volgroeid vanaf een jaar of 6 wanneer alle groeiplaten in het skelet dicht zijn. Dus het maakt niets uit dat je een paard niet al met 3 inrijd, dat kan best (en is zelfs in veel gevallen veel beter voor zowel de geestelijke als lichamelijke ontwikkeling van het paard) en ook later leert een paard nog, anders zouden de paarden die nu in de top lopen toch ook niets meer leren? Een paard is een intellligent dier.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:16

Ik heb geen reacties gelezen, dus miss staat het dubbel.

Mijn tip, begin opnieuw met der, alsof je haar opnieuw inrijd.
Stap voor stap, longeren en dan een keer met zadel etc. Neem altijd iemand mee die je kan helpen en doe echt alles!! zoals je bij een jong paard inrijden ook doet.

Succes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:01

Whoopi1 schreef:

Als je te lui bent die paar reacties te lezen kun je het reageren óók beter laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:26

Sander_ schreef:
hestejente schreef:

En waar zijn jouw argumenten, knulletje? Het paard is niet het probleem, zoals Kuggur al aangeeft. Het ligt zoals zo vaak weer eens bij de ruiter. Niet aanvallend bedoeld naar de TS, die kan er ook niks aan doen dat ze deze situatie nog niet aankan.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:32

Misschien is het handig om een keer iemand mee te nemen die kan longeren, en dat jij er dan opgaat zitten.

Als dat allemaal vlekkeloos gaat kan je beginnen met lopen aan de hand, en dat jij wel echt stuurt, met je been en aangeven met je hand, misschien springzweepje tegen haar schouder?

Als dat ook allemaal goed gaat kan je los gaan rijden, maar eerst dit allemaal vooraf, en dan dat het weer vlekkeloos gaat.
Dan kan je een van de eerste dingen die je met haar doet (longeren zonder jou denk ik?) weglaten, en zo weer verder gaan.

Hulp heb je (bijna) altijd nodig met inrijden, hoe goed je ook bent.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:44

Breghje schreef:
Sander_ schreef:

Dan iets minder ongenuanceerd ;) : Een paard is pas lichamelijk volwassen en volledig volgroeid vanaf een jaar of 6 wanneer alle groeiplaten in het skelet dicht zijn. Dus het maakt niets uit dat je een paard niet al met 3 inrijd, dat kan best (en is zelfs in veel gevallen veel beter voor zowel de geestelijke als lichamelijke ontwikkeling van het paard) en ook later leert een paard nog, anders zouden de paarden die nu in de top lopen toch ook niets meer leren? Een paard is een intellligent dier.

De mijne is ook pas doorgereden met 7 jaar :) Pikte alles nog makkelijker op dan een jong dier, omdat ze wat minder snel onder de indruk is, omdat ze al wat meer levenservaring heeft. Ik vind het juist prettiger werken. Geen puberend gedrag dat het bemoeilijkt. En dingen leren ging echt in een rap tempo, ze pikte zo alles op. Leeftijd heeft daar niks mee te maken, de kunsten van de ruiter daarentegen hebben daar alles mee te maken.

TS: Niet gaan aanmodderen. Gewoon niet doen. Daar wordt niemand gelukkig van. Jij niet, want jij raakt gefrustreerd. Paard niet, want die raakt helemaal in de war.
Of neem les van iemand die weet wattie aan het doen is (dus geen vriendinnetje, die net zoveel ervaring heeft als jij) of stop met rijden op dit paard. Zo wordt de ervaring rijden voor het paard alleen maar onprettiger, want hij gaat het ook nog eens associeren met: ik snap er niks van en het is maar een warrige bedoeling.
Paarden hebben duidelijkheid nodig en dat geeft jij hem niet op het moment dat je gaat aanmodderen. Dus doe dat jezelf en het paard alsjeblieft niet aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:45

Samirah22 schreef:
Hoi allemaal.

ik heb net me vriendin gebeld of ze mij wilt helpen. ik ga morgen aan die boer vragen of ik iemand mee mag nemen. hopelijk gaat het dan goed.
Kijk ik durf niet zo goed veel op te eisen daar met b.v les nemen van een evaren instructrische want dat kost natuurlijk ook geld en ik ben bang dat ie dan liever iemand anders wilt "als het toch niet gaat" beetje onzeker dus, want ik wil echt me plekkie behouden daar.

het is inderdaad heel erg moeilijk in me eentje, maar ik heb vanacht nagedacht en ik ga der niet opgeven en ik ga gewoon hard door trainen net zolang totdat het goed gaat.

Van dat stappen vindt ik een goed idee, ik kijk ook veel op youtube daar had ik ook paar tips vandaan gehaald en dat voerde ik gister uit en toen ging het ook veel beter.

iedereen bedankt voor de reacties.

Groetjes..

Omdat je de pony gratis mag rijden, vind ik een investering zelfs in jezelf (!) dmv les wel een nette tegensprestratie.
Zelfs Anky heeft nog les, dus les nemen is imo juist positief!
Wanneer je geen les of goede hulp zoekt, zal het eerder niet goed gaan en juist dan zal hij liever een ander willen.

Misschien is de inversering in les verstandig om eerst meerdere lessen achter elkaar te nemen, zodat je een goed begin kan maken én het daarna veel vaker alleen goed kan doen :)*

Iig raad ik aan om zonder GOEDE hulp er niet op te gaan rijden, maar juist om het vertrouwen goed op te bouwen dmv poetsen etc.

succes!

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:52

Samirah22 schreef:
Hoi allemaal,

Hier komt mijn zoveelste probleem, het is misschien een lang verhaal, maar ik weet het gewoon even niet meer en ik moet het kwijt want ik voel me zo ontzettend rot.

Via een kennis kon ik bij een boederijtje een paard verzorgen, een 7 jarige vurige pittige merrie.
Tegen mij is toen verteld dat ze al is ingereden en omdat ze alleen maar in de wei stond werd gevraagd of ik haar wou verzorgen, ik dacht Woww zo gaaf eindelijk een vz paardje !
mijn droom blijkt nu in duigen te vallen.

Toen ik met haar begon kon ik haar geen eens borstelen zo gestresst was ze, ik begon met longeren en dat heb ik nu zo'n 2 maanden gedaan. Sinds een maandje ben ik bezig om haar te berijden en echt het gaat voor geen meter |( ik begin eerst met longeren zodat ze goed moe is voordat ik erop ga, en echt longeren gaat hartstikke goed, maar zodra ik op haar ga zitten is het : Oren plat in de nek en lopen draaien net het gevoel dat ze door de hele bak wilt gaan bokken doordat is mijn angst naar boven gekomen en ik denk dat ze ook mijn angst voelt en daardoor misbruik gaat maken. Maar echt het lijkt net of ze helemaal niet is ingereden ze kent helemaal helemaal niks ! wat ik ook probeer ze snapt het niet.

Vandaag was ik het zo zat ik dacht bij mezelf ik moet nu echt streng voor haar zijn anders komt er niks van terecht, ik ging op der zitten ze begon weer oren plat in der nek en draaien ik dacht nu me angst opzij zetten en dat deed ik. dat voelde ze en ze begon te lopen in het begin ging het wat trekkerig en beetje met spanning en 1 bok erbij maar toen ik weer strenger werd gaf ze der eigen over en deed ze het veel beter. ik ging draven en ik wou een bocht maken wat doet ze, ze loopt recht op het hek af? en ik weet wel hoe ik moet sturen daar kon het echt niet aan liggen het leek net of ze het gewoon niet snapte!

ik wil zo graag met haar doorgaan totdat het helemaal goed gaat, maar ik heb helemaal geen evaring met jonge paarden of met niet goed ingereden paarden. en echt ik heb zo'n goeie band met der gekregen ze is zo lief en ze is ook gek op mij. even voor de duidelijkheid, ik kan met haar niet op les ze woont ergens op een boederijtje en ze is niet van mij en die man waarvan die is heeft het zelf erg druk als ik bezig ben.

wat moet ik nu doen? moet ik haar opgeven wat ik echt niet wil of moet ik hard door knokken om het goed te laten komen? ik voel me zo rot ! ik vraag me ook af hoelang dat duurt een paard inrijden.

misschien zal ik wel wat negatieve reacties krijgen dat ik maar op les maar dan kan ik haar nog niet verbeteren.

ik zeg er wel bij het is al heel wat verbetering gekomen ze is nu veel rustiger en kan haar zelfs nu gewoon buiten borstelen en aan het halster meelopen gaat allemaal goed eigenlijk alles nu behalve het rijden

alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal maar ik moest het even kwijt.

Groetjes

Je moet haar helemaal niet opgeven, doorzetten! Maar heb je zelf wel genoeg ervaring om dit paardje te rijden? Wat zegt de man van wie het paardje is hiervan, van dit gedrag?
Kan het ook zijn dat ze geen goed passend tuig heeft?
Vraag aan de man of de paardentandarts kan langskomen, (mijn paardje is ook een tijdje heel moeilijk geweest, totdat we de paardentandarts erbij lieten en toen ging het beter! ) Zeker doen, laat het tuig controleren, paardentandarts langskomen... Gaat het dan nog niet beter, dan moet je aan ander dingen beginnen denken; is ze gewoon dwars, heeft ze gewoon een eigen wil, of ligt het probleem bij jou?
Hiervoor zal je echter hulp nodig hebben, alleen is dit moeilijk...

Nog veel succes, en niet opgeven! ;)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:28

Kuggur schreef:
Whoopi1 schreef:

Als je te lui bent die paar reacties te lezen kun je het reageren óók beter laten.

Pardon?? U zegt??

Ik bepaal zelf wel of ik iets lees en of ik reageer, kom op zeg.
En dat heeft niks met lui zijn te maken, heb nog meer dingen te doen.
Zolang ik de post van de TS lees, en ik op die post reageer, snap ik niet wat jij je druk maakt.

Sorry voor het off-topic.

TS, hoe gaat het nu?

tillyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:08

hallo,
dat het je naar 2 maanden nog niet duidelijk is geworden dat dat beestje niet is ingereden!
maar oke ik rijd zelf pony's in
dat longeren gaat nu goed en met rijden moet je consucent blijven zijn
laat hem maar tegen de bak aanlopen een beetje buitenbeen om hem van de kant af te drukken zit zo weinig mogelijk aan die mond dan komt het allemaal goed en loopt die straks te sterren van de hemel

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:23

tillyaan schreef:
hallo,
dat het je naar 2 maanden nog niet duidelijk is geworden dat dat beestje niet is ingereden!
maar oke ik rijd zelf pony's in
dat longeren gaat nu goed en met rijden moet je consucent blijven zijn
laat hem maar tegen de bak aanlopen een beetje buitenbeen om hem van de kant af te drukken zit zo weinig mogelijk aan die mond dan komt het allemaal goed en loopt die straks te sterren van de hemel

Nou, voor iemand die bij de junioren rijd, geef je wel bar slecht advies als ik zo vrij mag zijn.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:12

Ik zou je inderdaad net zoals al die mensen hiervoor al zeggen, les nemen of je in iedergeval laten helpen.
Het zou ook kunnen zijn dat ze haar oren niet voor de leuk naar achteren doet, ik bedoel misschien heeft ze wel last van haar rug of een werveltje verkeerd dat zou een heleboel kunnen verklaren maar dan moet je wel investeren in een fysiotherapeut of derg.
Anders zou ik zeggen doe het gewoon lekker rustig aan misschien gaat het op een gegeven moment wel beter maar paarden die echt bewust mensen tegen werken sorry daar geloof ik niet in maar even voor de duidelijkheid dat is mijn mening :o

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:24

He TS, hoe gaat het nu?

Is het misschien niet een idee om je moed bij elkaar te pakken en te vragen aan de boer of het mogelijk is dat je krijgt het het paard daar op het erf? Misschien kun je voorstellen om het een paar keer te proberen ( of evt zelf mee te betalen aan de lessen? ), misschien zijn er wel bokkers bij je in de buurt die je kunnen helpen?

en zoals eerder gezegd; je bent al een heel eind gekomen met het paard, het komt wel goed alleen heb je voor deze drempel even hulp nodig. Succes ermee!