Fries Sybren @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Re: Fries Sybren @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:15

Heyyy :D...zie nu je topic pas!

Ga mee eigenlijk met de rest..van zo'n puppie moet je niet teveel willen. En volgens mij werkt die martingaal ook in als ie zn hoofd niet omhoog heeft..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:01

Ik ben nog niet weer wezen rijden. De bedoeling was nu eigenlijk... Maar 't plenst :S Ik zal hier wel weer eens posten als ik weer gereden heb!

:wave: Evelien!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:28

hihi, ja het plenst hier ook. Mooi paard heb je hoor;) Goed dat je de adviezen van anderen aanneemt. Helemaal omdat je het dus op advies van je instructrise hebt gedaan. Ik ben het helemaal eens met alles wat hier wordt gezegd. Jammer dat je instructrise dat rondrijden zo belangrijk vind. Dit is nog een jong paard en vrij groen. Dat hij reageert op been is inderdaad wel belangrijk. Maar wat het meest belangrijk is bij jonge paarden is dat het leuk blijft. Je moet ook gewoon onwijs veel geduld met ze hebben want eigenlijk moeten ze een beetje uitvinden en dat 'rond lopen' agh, dat komt over een jaartje wel. :)
Probeer je benen trouwens stil te houden. OP het filmpje lijkt het alsof je n beetje na drijft bij he aandraven. Probeer duidelijk te blijven.
Succes met je kanjer!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:50

Bedankt Femke16 voor je leuke berichtje! Ik was op 't filmpje idd erg aan 't drijven. 't was aan 't einde vd les, en als ie dan moe is is ie ook echt niet vooruit te branden :)

Net toch nog even gereden... Ging heel aardig zonder martingaal! Zelfs op 't eind in stap een beetje nageeflijk (zonder dat ik daar bewust om vroeg) dus super bedankt allemaal!! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:16

en nu nog op zoek naar een andere instructrice :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:33

Hoe lang rijd je dan eigenlijk als je les hebt, misschien kun je het beter wat korter houden en fanatiek rijden?
Een half uur priveles is voor mijn 5 jarige haflinger al nauwelijks vol te houden, maar ja we moeten dan ook keihard werken in de les haha!

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:59

opisop_shop schreef:
Mooi paardje! Maar waarom moet een paard dat 3 maanden onder het zadel is al aan de teugel lopen en waarom dan dat vanuit een hulpteugel aanleren?!?!
Ik zou zeggen; de basis er goed inrijden, zorgen dat hij lekker goed aan het been wordt en RECHT, want ik zie hem nog niet mooi inbuigen en ook met buitenstellig lopen, ook loopt hij nog niet lekker vlot genoeg; mag wat meer doortrekken en vlotter reageren.
Dan komt die voorkant toch vanzelf wel?
Lekker veel schakelen en meer figuren rijden, wordt hij lekker los in zijn leef en goed op het been en dan rijdt het stukken prettiger :)

*mag hopen dat mijn komende maand te beleren paard over 3 maanden nog lekker lang en laag loopt en op eigen benen mag leren lopen*

Helemaal mee eens! Leuk om te lezen dat je het commentaar ook goed opneemt :D Ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen. Misschien met de tijd weer een topic plaatsen? Zou leuk zijn :D Verder mooie fries hoor *D

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:09

Kinke schreef:

Had het van die instructrice ook niet verwacht :o

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:57

Pinacolada schreef:
Kinke schreef:

Had het van die instructrice ook niet verwacht :o

Hmmz nee idd.. Maar ik weet niet of ik daar nu meteen een ander voor moet gaan zoeken. Miss later als ze met zwangerschapsverlof gaat.. Dat vind ik nog wel moeilijke keuze..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:00

opisop_shop schreef:
Hoe lang rijd je dan eigenlijk als je les hebt, misschien kun je het beter wat korter houden en fanatiek rijden?
Een half uur priveles is voor mijn 5 jarige haflinger al nauwelijks vol te houden, maar ja we moeten dan ook keihard werken in de les haha!

Nou ja er staat in principe een uur voor mijn les, maar die haal ik never nooit niet... Hij is na een halfuur idd toch echt wel op.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:01

LadyKelly schreef:
opisop_shop schreef:
Mooi paardje! Maar waarom moet een paard dat 3 maanden onder het zadel is al aan de teugel lopen en waarom dan dat vanuit een hulpteugel aanleren?!?!
Ik zou zeggen; de basis er goed inrijden, zorgen dat hij lekker goed aan het been wordt en RECHT, want ik zie hem nog niet mooi inbuigen en ook met buitenstellig lopen, ook loopt hij nog niet lekker vlot genoeg; mag wat meer doortrekken en vlotter reageren.
Dan komt die voorkant toch vanzelf wel?
Lekker veel schakelen en meer figuren rijden, wordt hij lekker los in zijn leef en goed op het been en dan rijdt het stukken prettiger :)

*mag hopen dat mijn komende maand te beleren paard over 3 maanden nog lekker lang en laag loopt en op eigen benen mag leren lopen*

Helemaal mee eens! Leuk om te lezen dat je het commentaar ook goed opneemt :D Ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen. Misschien met de tijd weer een topic plaatsen? Zou leuk zijn :D Verder mooie fries hoor *D

Als ik weer eens een fotograaf mee heb zal ik wel weer even filmpjes en foto's maken :D En een nieuw topic openen dus!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:48

berdien85 schreef:
Hmmz nee idd.. Maar ik weet niet of ik daar nu meteen een ander voor moet gaan zoeken. Miss later als ze met zwangerschapsverlof gaat.. Dat vind ik nog wel moeilijke keuze..

Waarom is dat een moeilijke keuze?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:24

Omdat ik in mijn ogen altijd hele goede lessen van haar krijg. En ik hoor ook veel goeds over haar... Vraag bijv Pinacolada maar..
En ik zou ook niet weten wie mij aan huis les kan geven..
Maar goed, binnenkort moet ik sowieso overstappen, dus ik moet wel gaan zoeken...!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:38

Tja, ik weet het niet, we kunnen hier natuurlijk alleen maar uitgaan van de foto's maar als de basis zo gelegd wordt dan heb ik daar hele grote vraagtekens bij. Ik zou eens op zoek gaan naar iemand die begint met rechtrichten en het paard op eigen benen laten lopen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:39

Kinke schreef:
Tja, ik weet het niet, we kunnen hier natuurlijk alleen maar uitgaan van de foto's maar als de basis zo gelegd wordt dan heb ik daar hele grote vraagtekens bij. Ik zou eens op zoek gaan naar iemand die begint met rechtrichten en het paard op eigen benen laten lopen.

Ja ik snap wat je bedoelt.. Ik ga 't eerst eens aan haar voorleggen denk ik?!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:05

Vind je echt dat ze wel goed lesgeeft of voel je je bezwaard om haar 'de laan uit te sturen' ?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:33

De keuze zou voor mij zo klaar als een klontje zijn, waarom door gaan met een lesgeefster waarbij je paard onjuist wordt opgeleid? Later heb je de ellende ervan. Ik zou ook iemand zoeken die verstand heeft van rechtrichten en het paard op eigen benenleert lopen :j

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:56

Kinke schreef:
Vind je echt dat ze wel goed lesgeeft of voel je je bezwaard om haar 'de laan uit te sturen' ?

Beetje van beide denk ik.. Ik heb of iig had altijd het idee dat zij hele goede lessen gaf (in vergelijking wat ik had)..
't mooiste zou zijn als iemand met wat meer verstand van lessen zou kunnen kijken hoe mijn les gaat/is..
Want ik denk ook niet zo weer iemand anders te hebben (aangezien ik les aan huis krijg)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:08

kijk anders eens op paardenbegrijpen.nl. Daar staat een lijst met instructeurs die erg veel weten van o.a. rechtrichten.
Mijn instructrice komt gewoon aan huis.

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:27

probeer je benen stil te houden in de draf
en wat iedereen ook zal zeiden.
als je paardje ontspannen is gaat hij uiteindelijk van zelf wel wat naar beneden!

Barrym

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:46

de achterhand zit er netjes onder op de eerste foto ga zo door,

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:57

Ik heb zojuist je filmpje gezien, leuke fries.

ach ja herhalen hoef ik het niet te doen, maar wil het toch even noemen...martingaal of veel losser maar het liefst der af.

ik vind het gehele filmpje te weining voorwaarts, paard loopt op z'n slofjes.
Wat de voorkant aangaat, dat komt vanzelf... echter er is ook een oorzaak dat hij niet zakken wil:
jij bent namelijk lang niet consequent genoeg, als je wat van hem vraagt moet hij daar meteen op reageren. reageert hij niet meteen kun je nog een keer netjes vragen, geen reactie? een beste tik met de zweep. hindert niks dat hij dan vooruit stuift, hij reageert dan en dat moet je dan goed belonen.
verder wil je denk ik te veel helpen, ik zie je bij elke pas drijven. dat hoeft niet. ook hier geldt weer dat je consequent moet zijn en blijven, zodra hij inkakt meteen ingrijpen, doet hij dan wat je wil? goed belonen! Ook de overgangen terug kunnen veel consequenter gereden worden, terug is terug, dat hoeft geen 10 meter te duren. Daarbij zie ik liever dat je dat in lichtrijden uitvoert, je houding is te wiebelig met doorzitten wat je paard weer onzeker kan maken.
Doordat het paard voorwaartser gaat lopen en jij een lichte aanleuning houdt, zakt hij daar vanzelf wel wat in, ook weer goed belonen!
met consequent bedoel ik streng maar eerlijk en rechtvaardig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, even optypen is vaak zomaar klaar, maar om het zo uit te voeren valt niet altijd mee. ik heb daar ook wel moeite mee, dus deze post is dan ook een goed bedoelt advies van wat ik gezien heb ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:11

lLongeer je hem ook veel bijgezet? Stel hem dan iets in naar binnen, want hij loopt met z,n neus naar buiten. De martingaal zit inderdaad veel te strak, hij moet naar beneden op je hand en been, niet op een teugel die hem naar beneden trekt. Ik begrijp heel goed dat je het moeilijk vind om het tegen je instructrice te zeggen dat je liever van een ander les hebt, maar misschien kun je het een en ander overleggen met haar?

Ben wel heel benieuwd naar volgende foto)s en vooral een filmpje is handig! :) Leuk paard hoor, en vind dat jij het netjes doet ;)

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:23

Ik vind longeren, zeker voor zo'n jong paard, ook erg belangrijk, maar t liefst met zo min mogelijk touwtjes... een longeerlijn en een kaptoom (evt. halster) en klaar. In stap en rustige draf vaak op de binnenhoefslag longeren, een kleinere volte dus, zodat hij stelling moet gaan nemen en z'n hele lichaam (dus niet alleen z'n hoofd) naar binnen moet buigen. Zo moet hij dan ook de achterbenen meer onder de massa plaatsen en daardoor wordt hij sterker. Waardoor hij later, onder t zadel, weer makkelijker je kan dragen en z'n hoofd kan laten zakken....
succes! tis een leuk paard en t ziet er verder goed uit!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:50

Ik zou hem juist wel bijzetten, gewoon met simpele touwtjes, onderaan de singel vast, door de voorbenen, dan door het bit en aan de zijkant van de singel vastmaken.. Dan kun je hem met je stem en de zweep actief houden en de achterhand eronder plaatsen.. ;)