Typische boomloos-probleempjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:18

Afbeelding

Let niet op mijn hoofd :-)

Afbeelding

Ik weet wat voor pad het is...uuuhmm, sorry heb een beetje last van zwangerschapsdementie. hihi. :o
Een techno pad opzo???

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:59

De londonpad heeft een inkeping voor schoftvrijheid, altans die van mij wel :+
super dat het jou ook bevalt, ben er zelf ook errug blij mee :D

AnnebelleVD

Re: Typische boomloos-probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 12:19

Ja ben er tot nu toe ook helemaal blij mee, vanavond kijken in Loenhout, en heb helemaal niks nog dus ik moet ook meteen een singel en een pad meenemen en extra inlages. Singel twijfel ik tussen de F.R.A. en de leren barefoot... heb een gevoelig paardje dus ben bang dat de F.R.A. misschien zeer gaat doen op zijn velletje achter zijn benen, vind het wel een hele fijne singel, alles wat ik erover lees vind ik positief.

Wammesje en ik hebben vorig weekend met zijn tweeen aan die F.R.A. gehangen, beiden aan een kant, om te kijken of die wel rekte want ik geloofde het niet als ik hem zo zag, vond het een rare singel qua uiterlijk maar hij rekt precies genoeg en haar paardje loopt er heel fijn mee, het schuit ook niet.

De singelstoten van de London kan ik onder mijn paard zijn buik door met elkaar verbinden, zo lang zijn ze, dus ik weet niet zo goed of ik nou een korte singel moet nemen (omdat de afstand die overbrugt moet worden nihil is) of juist een wat langere zodat dat hem lekkerder zit onder zijn buik en bij de schouders... :?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 12:20

Oh ja, en die budget pads zijn ook erg tof om te zien en voelen goed aan, alleen mijn paardje is allergisch voor het materiaal aan de onderzijde... :( hebben ze geen budget pads voor een london met een katoenen of wollen onderkant???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:20

Hoi , een zo lang mogelijke singel is altijd het fijnst , omdat een zachte , brede singel toch comfortabeler aanvoelt dan 2 van die riemen (singelstoten) over dat velletje.

Je zou natuurlijk ook gewoon een FRA met een singelbontje kunnen overwegen ;)

Budget Pads zijn er maar in 1 soort en dat is dus dat materiaal dat het is , er is geen ander type. Ze waren niet verkrijgbaar in Cheyenne maat 1 , Cheyenne maat 2 , en een Arizona-model.
En dan in blauw , camel of roze.

Het Cheyenne model is al een heel tijd uitverkocht en nieuw zijn er nu alleen nog roze voor de Arizona te bestellen. En die zijn ook bijna op. Er komen geen nieuwe meer binnen , was een 1-malige productie.

Dus voor de London is er sowieso nooit een geschikte Budget Pad geweest :)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:52

hoi, hier ook een beginner :D
Sinds zaterdag een barefoot cheyenne, ik heb het idee dat paardlief het wel prima vindt, kon hem eindelijk eens opzadelen en aansingelen zonder gechagerijn :o
Ben nu dus drie dagen achtereen gaan rijden...nou ja..rijden :+
Oke, ik zit er op en hobbel een kwartiertje tot een half uurtje door de (zware) bak.
Het is nog erg wennen, maar tot nog toe erg tevreden paard onder me ;)
Moet alleen nog even een large pommel erin doen, heb er tijdelijk een handdoekje ingepropt.
Dus als er nog iemand een large pommel in de aanbieding heeft :P
gr.Purkii

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:26

Hee wat leuk dat jij hetzelfde hebt, mijn paardje met zijn singelnijd stond na 3 dagen barefoot london met lederen elastische barefoot singel gewoon te geeuwen tijdens het aansingelen :D

Sinda zaterdag dus eigenaresse van een barefoot london en sids gister eigenaresse van een bruine (andere was er niet) barefoot leren singel met elastiek en paardje is er zeer tevreden mee!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:52

Sinds mei heb ik de dry-tex cheyenne, en ik ben er vanaf het begin echt super blij mee!!

Voor ons nooit meer wat anders!!

In het begin was mijn fjord helemaal sjago, omdat ze precies voelde wat ik deed. Ze was echt aan het zoeken.

Maar nu....geweldig!!!! Ik hoef amper hulpen te geven, ze komen al door als ik er bij wijze van, nog maar aan denk..

Voor mijn eigen achterwerk vind ik het ideaa.!!!

Alleen als ze af en toe ergens van schrikt en een spurt vooruit neemt, dan voel ik me nog wat wiebelig.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:10

Ik had in eerste instantie moeite met de Pommel (bf london had ik). Ik merkte toen pas hoe 'groot' ik lichtreed in draf.
Maar al gauw snel was ik eraan gewend en niks fijner dan een boomloos zadel hoor :j

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:42

hmm jullie zijn allemaal vet positief over boomloos
ik heb op een mini tinker een randolls boomloos western gehad

nu heb ik zelf een vrij paniekachtige kwpn-er, heb een springzadeltje en echt mijn kniewrongen nodig.
Maar ze heeft last van rugproblemen, denk ik.
Morgen ga ik naar de dierenarts
maar zou de rug beter belast worden met een boomlooszadeltje, en dan springzadel alleen voor springen?
of is dit geen optie,

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:00

Met een boomlooszadel heb je wel wat meer druk op een 'specifieke' plaats. Alhoewel de druk wel goed opgevangen wordt door de tegenwoordig goede zadels en stevige pads en als je goed rijdt ook door je bovenbenen. (Niet dat je met je bovenbenen moet rijden, maar je bent nooit met je hele lijf los van het zadel, op dat moment ligt de steun op je bovenbenen). Het ligt eraan hoe goed je springzadel pas, misschien is 'ie op maat gemaakt en is het beter voor 'm dat 'ie altijd met dat zadel gereden wordt, maar misschien is het toch een zadel wat 'm net niet past. Ik zou het gewoon uitproberen als ik jou was en er een kenner naar laten kijken. Je kunt ook boomloze testzadels bestellen, wellicht is het een idee om dat eerst uit te proberen. Niet ieder paard is geschikt voor boomloos, maar ik moet zeggen zolang/wanneer ik een paard rijdt dat er goed mee overweg kan kies ik daarvoor!!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:20

@lubberslieke: ik doe dat ook. ik rijd nu met de barefoot london en ik spring met een springzadel. dat gebruik ik dus echt alleen tijdens springlessen en crosslessen (is niet echt vaak) en ik denk ook dat mijn springzadel op dat moment veel fijner is voor mijn paard als het springen met bijvoorbeeld een boomlooszadel, maar dat weet ik niet zeker. Ik doe het gewoon niet omdat het een boomloosdressuurzadel is en het een feit is dat een dressuurzadel akelig springt haha

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:35

gaat geloof ik mis hier
Laatst bijgewerkt door davida22 op 05-08-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:36

davida22 schreef:
wat een leuke reacties

ik ben dus ook in het bezit van een boomloos zadel
moet eerlijk zeggen dat ik het heeeeel moeilijk vind rijden
maar gaat vast goed komen veel oefenen

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:40

Gaat zeker goed komen, ik heb er nu ook nog de grootste moeite mee om echt lekker te zitten. Vooral met mijn beugels heb ik last, in stap zitten ze dan lekker en precies lang genoeg voor mijn knieen (anders gaan ze zeer doen) en in draf en galop zijn ze echt een gat te lang om normaal in mijn beugels te blijven. echt een ramp, hopelijk vind ik daar snel mijn weg in.

Gister zat ik steeds scheef, steeds die beugels veranderen onderweg, dan weer scheef, werd er helemaal gek van, kreeg ze gewoon niet recht! Heb ik thuis die beugelriemen eraf gehaald, hebben we ze naast elkaar gelegd en wat blijkt, 5 cm verschil in de lengte van de riemen!!!! ^) en echt geen enkel gaatje zat gelijk met het gaatje op de andere beugelriem dus het is ook onmogelijk om ooit recht te zitten met dit, vind je het gek dat mijn paard steeds op een andere kant minder soepel is, elke keer als ik ze weer veranderde leunde ik de andere kant op... arm paard! ze zijn voor eens en altijd verbannen naar een plekje achterin de kast en ik heb er mijn nieuwe bruintjes aangehangen die ik pas voor mijn springzadel gekocht had, wel leuk nu, zwart zadel, zwarte pad, bruine barefoot singel en bruine beugelriemen :D

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:47

beugels..welke beugels?
Ik ben ze aldoor kwijt haha :D
Hoe hebben jullie het gehad met de juiste pommelkeuze?
Ik dacht na gemeten te hebben met de maatsjabloon aan wide de juiste keuze te hebben...not....knollie is nóg boller als ik dacht :+
Dus nu toch maar voor de flexibele...pfffft...gedoe

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:50

Ik heb laatst voor een flinke rit een boomloos zadel van een vriendin mogen lenen.. fijn zadel (pfiff icelandic als ik het goed heb)
Maar helaas was het geheel wat gaan schuiven,(wss door het opstijgen, normaal gebruik ik een krukje) en drukte de inlage op de schoft. Met als gevolg dat mijn paardje onregelmatig ging lopen.
Gelukkig was het de volgende dag weg.
maar tip.. let er goed op dat je zadel niet schuift.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:57

Ik stap al op via het hek...als meneer niet net wegloopt als ik erop wil gaan...grapjas :+
Vanaf de grond schoof ie nl. wel opzij, moet er bij zeggen dat ik nogal klein ben...dus flink hang als ik vanaf de grond opstappen wil :o
Maar dat was dus van de week toen ik het zadel net had, ik had de normale pommel die erbij zat er uit gehaald omdat die te krap was en er zolang een strak opgerolde handdoek in gedaan dus dat scheelt misschien ook ;)
Had een wide pommel gisteren binnen gekregen, maar vanmorgen toen ik hem pastte bleek die dus ook te krap, nu dus een de flexibele afwachten...die moet passen haha, heb overigens ook een zadel zonder vps, dat scheelt misschien ook nog met schuiven.
Maar via het hek of opstapje erop, dan blijft ie in elk geval wel goed liggen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:14

Ik heb zo'n handige wintec boommaatmeter en die heb ik vergeleken met de maatsjablonen van BF. Ik had die maatsjablonen nl. afgedrukt op papier, maar dat was veel te 'flexibel' om op te meten.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:33

ja dat denk ik ook, ik hd de BF pommel op karton geplakt en toch kwam t niet helemaal uit blijkbaar.
Ik ruil nu de wide pommel voor de flexibele en hoop dat het dan perfect is voor m'n m'n bollie :+

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:51

Ik had gelukkig geen pommelproblemen, maar later bleek wel dat mijn benen gingen zweven in het testzadel omdat daar wellicht een small-pommel inzat... dacht dat er een normale inzat maar gelukkig geen problemen veroorzaakt.
nu met de normale ligt hij mooi recht en zweven mijn benen minder.
ben mijn beugels ook steeds kwijt ja, akelig hahaha, maar heb nu wel beugelriemen van gelijke lengte, de hemel zij geprezen!!! ook had ik met het testzadel last dat ik steeds met mijn voorkantje tegen de pommel kwam tijdens het lichtrijden, dat heb ik bij mijn, inmiddels eigen, zadel niet, wellicht ook een pommelprobleempje, dacht dat zo'n flex-pommel dan wel lekkerder zou zijn maar nu is het probleem weg en ik vind het toch wel fijn dat hij wat ruimte heeft boven zijn schoft.

@purki: maak anders eens een foto van je brede harry met de pommel er op de juiste plek op, en plaats die eens, kan dat denk je? dan kunnen we hier allemaal het verschil zien!

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:02

Hoi,
Nou ik heb de wide pommel nu dus terug mogen sturen, deze wordt omgeruild voor een flexibele, tsja en die moet toch werkelijk gaan passen, dus vergelijken gaat niet.
De normale pommel lag met de platte stukken echt tot op de helft, de andere helft van de platte kant stak uit...snap je het nog? :+
Toen de wide pommel en daa kwam nog maar een klein stukje van de platte kant boven paardlief uit, sloot dus ook niet helemaal aan.
Nu wacht ik op de flexibele...nou dat kan niet misgaan lijkt me :D
Ik heb er nu tijdelijk een strak opgerolde handdoek in, rijd nu ook niet lang/intensief door de warmte, dus dan kan het wel even, maar ik wil dus wel wat meer stevigheid in het zadel, dat moet met de flexibele lukken denk ik, die is er tenslotte voor gemaakt.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:22

Ik vond dat mijn knieen niet fijn aansloten en dat ik geen goede zit had tijdens het galoperen.
Toch weer teruggegaan naar mijn boomzadel, omdat ik daardoor veel steviger zit en zijn rug minder belast.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:14

Dat probleempje heb ik ook, maar ik moet dan ook nog even mijn zit vinden, ik heb wel de dikke kniewrongen eronder.

@Purkii: hopelijk past die flexibele wel, fijn dat je mocht terugsturen. Wat voor paardje heb je dan?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:35

Sinds oktober vorig jaar ben ik bezig met boomloos proberen. Heb eerst alle modellen van barefoot geprobeerd (want iedereen rijd met een barefoot en dat wordt je door iedereen aangeraden) In een woord rampzalig. De zadels zaten niet lekker schuifden alle kanten op en op een aantal van de modellen regaeerde mijn merrie heel slecht. (hoog steigeren en ervandoor gaan terwijl ze dat normaal nooit deed. Ik reed ook veel zonder zadel dus ze was het rare gevoel ervan wel redelijk gewend.)
Daarna heb ik van Torsion en van (volgens mij) freeform geprobeerd. Dit ging al wat beter maar toch ook niet wat ik ervan had gehoopt. De zadel bleven heel veel schuiven. Ondertussern reed ik al wel sinds oktober op een boomloos zadeltje van een vriendin. Die zat niet goed voor mij en mijn merrie maar ja we zetten stug door. In december heb ik toen voor een week de ghost geprobeerd. Eindelijk het zadel wat precies bij mij en mijn merrie past. Hij schuift absoluut niet (zelfs niet als ik na 3 a 4 uur in het zadel weer opnieuw opstap) en het zit heerlijk. Mijn merrie loopt er fantastisch onder. In januari heb ik nog 2 weken een ghost geprobeerd om zeker te zijn dat dit echt het juiste zadel voor ons was. Die 2 weken heb ik heerlijk gereden eindelijk liep ze voorwaarts en toen heb ik mijn eerste buitenrit met haar aangedurfd. Na 6 uur rijden had ik nog nergens last van en ook op de rug van mijn merrie geen drukplekken te zien. De zweet afdrukken waren mooi gelijkmatig met heel veel ruimte ertussen.
In februari heb ik toen mijn eigen ghost gekocht. Een maand later was ze scheef geworden in haar bespiering (voornamelijk omdat ik een handicap heb en haar niet voldoende gelijkmatig belastte) Toen heb ik de kavalkade variopad aangeschaft voor onder het zadel. Met die pad rijd ik nu nog steeds.

In het begin had ik met de ghost vooral veel last van flapperbenen maar nu is mijn zit vele male beter geworden en heb ik daar geen last meer van. De ghost heeft echt helemaal geen steun voor de ruiter (nog veel minder dan de barefoot). Dus in het begin lag ik er wat sneller af als normaal. Maar ik heb met de ghost nu zo een goede zit en communicatie met mijn merrie ontwikkeld dat mensen zeggen dat ze het lijkt alsof ik mijn paard met mijn gedachten stuur en weet wanneer ze wat gaat doen. Zo voelt het rijden nu ook, echt de hemel op paarden!