newmom schreef:ik denk dat voor alles geldt,
het ligt er aan hoe je ermee omgaat.
ik heb ook paarden die ik af en toe met stang en trens rijdt (zijn allemaal minimaal Z)...
en dat kan heel zielig zijn.. maar hoeft niet.
Ook een plastic / rubberen / appeltjes smaak / penny ding kan in mijn ogen heel sneu zijn...
daarom, t bit is zo zacht als de hand van de ruiter, of zo hard.. hoe je t ook wilt formuleren..
ja daar ben ik het wel mee eens. Maar, ik kan het fout hebben hoor zo veel weet ik niet van bitten af. Als een ruiter met een vrij sterke hand, en helaas komt dat vaak voor. Soms omdat ze denken dat het zo beter gaat
, soms weten ze het en kunnen ze er op dat moment alleen maar voor zichzelf aan gaan werken en andere keren hebben ze geen weet. In die gevallen heeft een paard denk ik liever een trens in(of een ongebroken bit) in dan bijvoorbeeld een pellham(zomaar een voorbeeld) Uiteraard als je zo ver ervaren bent en je volledig controle hebt over al je ledematen op het paard dan is het bit zo hard of zacht als je het zelf maakt. Maar, dit is vaak niet het geval. Mensen die de controle over hun eigen armen/handen/schouders niet hebben of ten eerste als niet de ervaring, zouden niet naar die bitten moeten grijpen. Dat denk ik dan. En als je die vragen al op bokt formuleert of je beter dit of dat bit in kan hangen omdat je paard zo sterk is in de mond. Wijst dat voor mij al op enige onkunde. Ik kan het fout hebben, correct me if I am wrong.
Dus eigenlijk... iemand met een zachte hand rijdt vooral altijd met een zacht bit. Maar iemand met een sterke of onkundige hand heeft een gevoeligere inwerking op de mond van het paard bij de stangen dan bij de trenzen. En begrijp me niet verkeerd, ook bij de trenzen lijkt het me niet fijn voor het paard.