'Sterke pony, welk bit?!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:53

Puissance schreef:
Logisch toch, zo scherp mogelijk bit er in, flink zagen en trekken totdat de pony met de kin op de borst loopt. Dat willen we toch allemaal?
Zolang je pony maar aan de teugel loopt is alles best. :(:)

Penny? ;)

Maar wat vinden jullie er dan van dat er (voornamelijk) bij fjorden, haflingers en tinkers stangen in worden gegooid?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:55

Geen idee natuurlijk waar jullie allemaal vandaan komen. En daar kan het best anders zijn. Maar ik zie dat eigenlijk nooit. Bij mij op stal (en da's nou echt geen top-dressuurstal) zie ik echt niet zagen en trekken. Lees daar altijd zoveel verhalen over op bokt, dat 'andere mensen' allemaal aan het zagen en trekken zijn.

Volgens mij loopt 90% van de paarden bij mij op stal gewoon op een trensje. Zijn er een paar die iets bijzonders hebben. Die van mij heeft een klein mondje en van de tandarts kreeg ik het advies om eens een myler te proberen. Maar ik zie eigenlijk nooit hele ingewikkelde bitten om paarden in de krul te trekken. Ook niet op wedstrijden.

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:58

Mijn tinkerXclydesdale rijd ik ook met een pessoa bit op het tweede ringetje. Maar hij is altijd al zo gereden en het gaat prima :)
Dus scherp hoeft natuurlijk niet altijd slecht te zijn.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:59

Joolien schreef:
Puissance schreef:
Logisch toch, zo scherp mogelijk bit er in, flink zagen en trekken totdat de pony met de kin op de borst loopt. Dat willen we toch allemaal?

Penny? ;)

Maar wat vinden jullie er dan van dat er (voornamelijk) bij fjorden, haflingers en tinkers stangen in worden gegooid?

Jij? :)
Zoek 'es op in het woordenboek: sarcasme. ;)

Geen verschil.
Of je nou bij een Shet, een KWPN of een Appaloosa er een scherp bit ingooit, ieder paard heeft gevoel.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:00

Joolien schreef:
Puissance schreef:

Penny? ;)

Nou, mij hafje loopt gewoon op een enkelgebrokentrensje hoor. Maar ze is wel heel sterk. (Dit krijg ik van heel veel mensen te horen die op haar rijden!) Maar daarom ga ik er geen scherper bit in gooien. Ten eerste: Ik vind dat ik daar zelf nog niet goed genoeg voor rijd. En ten tweede: Na een tijdje rent ze daar ook doorheen :j En dan kan je weer een scherper bit nemen...
Nee :n Er komt geen scherper bit in de mond van mijn hafje, ik denk eerder nog een dubbelgebroken trensje, omdat ik hier net lees dat een ander paard daar beter op ging lopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:02

tja in de dressuur zijn veel minder bitten toegestaan dan op eventing en jumping

nu wat het gebruik van stangen betreft, hangt ook van de manier waarop ze gebruikt worden af. Ik zie liever een paard/pony met een stang optoming en die met heel licht contact gereden wordt, dan eentje met een trens waar ze constant zitten aan te trekken en "zagen" om het zo te noemen. Ik heb al enkele de volgende uitspraak tegen gekomen: "een bit is maar zo sterk/scherp als de ruiterhand" Hier schuilt een stukje waarheid in, want een dunner bit hoeft niet meer "pijn" te veroorzaken dan een dikker model. veel hangt af van de paardenmond en wat het paard als "fijn" ervaart (in hoever een paard het natuurlijk fijn vindt een bit in de mond te hebben)

Xivura

Re: 'Sterke pony, welk bit?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:03

Ben het met Sodeluut eens. Kom inderdaad ook heel erg vaak zulke topics tegen .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:15

normaal gezien rijd ik steeds met een dubbelgebroken watertrens (mijn paard reageert hier beter op dan enkelgebroken btw) en na maanden twijfelen heb ik toch 2x met een dubbelgebroken pessoabit gereden (met maar 1 ringetje), omdat ik het beu was dat ze tijdens de galoptraining steeds op haar bit ging hangen om te kunnen versnellen (trok mij volledig uit balans en niet alleen mij) teugels losgooien zoals ik tijdens het dressuren doe was geen optie, want dit is wat ze wil, vrije teugel om er vandoor te kunnen gaan. En op de piste is dit nog niet gevaarlijk, maar op wandeling ofzo wel.
Nu doet ze het op haar gewone bit ook minder, dus in dit geval was een sterker bit wel een oplossing.

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:19

Een bit moet bij het paard passen. Lekker in de mond liggen, fijn voor het paard en voor jou zijn. een sterk paard bestaat bijna niet. Het paard is zo sterk als de ruiter hem rijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:22

en ieder bit kan scherp in werken in de handen van een slechte botte ruiter.

Citaat:

Mijn haflinger loopt op een dubbelgebroken trensbit onder het zadel, maar voor de koets loopt ze op een liverpoolstang.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:58

Joolien schreef:
Puissance schreef:

Penny? ;)

Bedoel je nu de echte dressuur stang? Of een ongebroken bit? Dat laatste zie ik inderdaad ook wel eens enkeling voor komen. De dressuur stang is natuurlijk alleen voor de hogere dressuur bedoelt dus een fjord/haflinger die daar mee gereden word zou daar dan ook mee bezig meoten zijn lijkt mij. Maar ik zie zelf geen problemen met een ongebroken bitje. Een ongebroken bit is vaak juist bedoelt voor paarden die erg gevoelig zijn(dit heb ik mij ooit eens laten vertellen, dus zeker zeker weten doe ik het niet :+ ). Door dat dit bit ongebroken is kan het niet in het gehemelte prikken. Als iemand de stang gebruikt omdat een paard te 'sterk' zou zijn wens ik die gene veel succes want eenzijdige inwerking gaat juist veel moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:11

Ik bedoel meer een liverpool of D-stang met kettinkje

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:29

Joolien schreef:
Ik bedoel meer een liverpool of D-stang met kettinkje

Oké... ik zat meteen aan de dressuur stangen te denken. Niet aan een men bit. (ik dacht dat de D-stang dat ook was... maar niet zeker :+ ) Enyway, de liverpool wel. Alleen al omdat die bitten worden aageschreven als menbitten vind ik dat je ze niet in de gewone dressuur onder het zadel zou moeten gebruiken. En ze bij verkeerd gebruik vaak ook nog eens veel te heftig in kunnen werken. Dan is het echt een dwangmidden ipv hulp middel. Ik weet niet waarom ze in het mennen deze bitten wel gebruiken, maar zal vast een goede reden voor zijn. Ben daar niet zo in thuis. Maar tijdens het dressuur rijden zelf vind ik het niet kunnen. Of je moet er een héle goede reden voor hebben. die kan ik zo 1,2,3 niet vinden.

Hier heb ik zo ook wel eens iemand gezien met een bit met hefboomwerking weet niet wat voor bit het was. Pelham denk ik als ik zo terug denk. Ook op een fjord. Dat bit werd niet goed gebruikt. Paard liep niet van achter naar voor en volledig in de krul. Ik vind dat je dan echt niet verantwoordelijk met de mond van je pony om gaat. Voor jezelf moet het leuk blijven, maar net zo goed voor je pony. En als je daar niet mee om kan gaan dan moet je opzoek naar een verantwoordelijke oplossing. Je moet een bit(of geen) hebben die bij je paard/pony past. De dikte op maat van het paard zijn mond. (Te dun kan scherp in werken, maar te dik net zo goed) Reageert je paard liever op een stil liggend bit of juist op een bit dat wat vrijer beweegt? Ik heb laatst een internet boek gelezen op internet(jahaa :+ ) Omdat ik zelf heel toevallig ook opzoek ben naar het perfecte bit voor mijn paard. Zit zelf nu te denken aan de dubbelgebroken bustrens met koper elementen erin. Heb natuurlijk ook al het een en ander uit geprobeert wat betreft waar ze goed op reageert en waar minder. En zo hierop uit gekomen. En daar staat ook heel duidelijk dat de basis van het rijden niet met hocuspocus bitten op te lossen zijn. Een paard hoort een bit gewoon fijn te accepteren, problemen verhelp je door rijtechtnisch juist te handelen. Een bit kan je daar niet bij helpen...

Natuurlijk kan dat boek het fout hebben. :+ maar, ik vond me er wel in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:32

Femke16 schreef:
Ik weet niet waarom ze in het mennen deze bitten wel gebruiken, maar zal vast een goede reden voor zijn.

In één woord: VEILIGHEID.

Het enige echte contact is 2 teugels dus je moet wel iets meer te vertellen hebben als het verkeerd gaat. Wat er kan gebeuren als het fout gaat staat bij het voorpagina nieuws.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:11

Ik denk dat dit per situatie verschillend is. Soms kan een scherper bit uitkomst bieden, maar je moet er wel mee om kunnen gaan.
Een vriendelijker bit kan soms ook helpen, omdat dit minder verzet geeft.
Ik denk dat dit een probleem is die via internet niet verholpen kan worden. Eerst kijken naar de oorzaak (meestal opvoeding of gebitprobleem) en dan gaan handelen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:19

Juliette86 schreef:
Femke16 schreef:
Ik weet niet waarom ze in het mennen deze bitten wel gebruiken, maar zal vast een goede reden voor zijn.

In één woord: VEILIGHEID.

Het enige echte contact is 2 teugels dus je moet wel iets meer te vertellen hebben als het verkeerd gaat. Wat er kan gebeuren als het fout gaat staat bij het voorpagina nieuws.

zoals ik al zei, daar is vast een goede reden voor ;)

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:20

Het bit is even scherp als de ruiter z'n hand;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:25

hahahahhaa ik las de titel......... en toen de auteur.......... en het eerste wat ik dacht was :

Kom Sodeletuut...... JIJ weet toch GVD wel beter!!! :D :D

:D

alle ponies en paarden zijn enorm sterk........... daarom moeten we ze correct africhten :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:29

ik bllijf t herhalen:

een paard is zo sterk als de hand van de ruiter.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:31

KiWiKo schreef:
hahahahhaa ik las de titel......... en toen de auteur.......... en het eerste wat ik dacht was :

Kom Sodeletuut...... JIJ weet toch GVD wel beter!!! :D :D

:D

alle ponies en paarden zijn enorm sterk........... daarom moeten we ze correct africhten :D

Ik dacht precies het zelfde! _O-

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:09

Wat is scherp?

Ik word soms raar aangekeken als mensen een ongebroken trens in mn hoofdstel zien hangen, want ja, dat is toch een stang die heel scherp inwerkt?? 8)7
Als ik dan eens een dressuurdip heb (een ongebroken trens werkt vrij zacht en tegen vastgrijpen van het bit kan je eigenlijk vrij weinig uithalen) en roep dat ik er een pittiger bit in ga hangen dan zien ze helemaal wit. Dat pittigere bit is dan een enkel gebroken trens, om mevrouw van het eenzijdige druk negeren af te helpen. Dubbelgebroken is geen rijden, dat vind ze te bewegelijk. Toch vind ik dan een ander bit een oplossing, omdat de ongebroken trens heel slecht eenzijdig druk kan geven.

Overigens hangt er voor de wagen een liverpoolstang in en ga ik normaal gesproken bitloos naar buiten.
Wat is ze zielig :(:)

Ik stoor me meer aan mensen die zichzelf erg vriendelijk vinden er vervolgens een vreemde touw constructie om het hoofd van het paard knopen wat overal drukgeeft en dan nog met name zéér laag op de neus druk geeft op een enkel punt omdat het nog een rond touw is en geen platte riem. Dat grenst voor mij aan dierenmishandeling, maar nee voor die mensen heb ik het gedaan met m'n ongebroken trensje :')

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:41

ik denk dat voor alles geldt,
het ligt er aan hoe je ermee omgaat.

ik heb ook paarden die ik af en toe met stang en trens rijdt (zijn allemaal minimaal Z)...
en dat kan heel zielig zijn.. maar hoeft niet.
Ook een plastic / rubberen / appeltjes smaak / penny ding kan in mijn ogen heel sneu zijn...
daarom, t bit is zo zacht als de hand van de ruiter, of zo hard.. hoe je t ook wilt formuleren..

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:42

newmom schreef:
ik denk dat voor alles geldt,
het ligt er aan hoe je ermee omgaat.

ik heb ook paarden die ik af en toe met stang en trens rijdt (zijn allemaal minimaal Z)...
en dat kan heel zielig zijn.. maar hoeft niet.
Ook een plastic / rubberen / appeltjes smaak / penny ding kan in mijn ogen heel sneu zijn...
daarom, t bit is zo zacht als de hand van de ruiter, of zo hard.. hoe je t ook wilt formuleren..

ja daar ben ik het wel mee eens. Maar, ik kan het fout hebben hoor zo veel weet ik niet van bitten af. Als een ruiter met een vrij sterke hand, en helaas komt dat vaak voor. Soms omdat ze denken dat het zo beter gaat :+ , soms weten ze het en kunnen ze er op dat moment alleen maar voor zichzelf aan gaan werken en andere keren hebben ze geen weet. In die gevallen heeft een paard denk ik liever een trens in(of een ongebroken bit) in dan bijvoorbeeld een pellham(zomaar een voorbeeld) Uiteraard als je zo ver ervaren bent en je volledig controle hebt over al je ledematen op het paard dan is het bit zo hard of zacht als je het zelf maakt. Maar, dit is vaak niet het geval. Mensen die de controle over hun eigen armen/handen/schouders niet hebben of ten eerste als niet de ervaring, zouden niet naar die bitten moeten grijpen. Dat denk ik dan. En als je die vragen al op bokt formuleert of je beter dit of dat bit in kan hangen omdat je paard zo sterk is in de mond. Wijst dat voor mij al op enige onkunde. Ik kan het fout hebben, correct me if I am wrong. :o
Dus eigenlijk... iemand met een zachte hand rijdt vooral altijd met een zacht bit. Maar iemand met een sterke of onkundige hand heeft een gevoeligere inwerking op de mond van het paard bij de stangen dan bij de trenzen. En begrijp me niet verkeerd, ook bij de trenzen lijkt het me niet fijn voor het paard.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:47

Ik gebruik wel een scherper bit tijdens crosstrainingen omdat ik hem anders niet onder controle heb. Als ik gewoon rij, in de bak of op de renbaan, heb ik er een simpel enkel gebroken trensje in hangen.
Met zo'n crosstraining wil ik gewoon meer controle hebben en dan is het veiliger en leuker voor ons beide. Heb er dan een vlinderbitje bij in.

Zal vast heel bokt over me heen krijgen hiermee, maar ik weet zelf hoe ik er mee moet rijden en hoever ik kan gaan. Dan staat veiligheid én plezier gewoon voorop.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:18

Joolien schreef:

Klinklare onzin. Ik rijd met mn haflinger Z dressuur er rijd hem makkelijk met een dik watertrensje. Hij is er supermakkelijk op. Ben bezig met het beleren van een fries, en heb er een dikke watertrens inhangen en hier blijf ik voorlopig bij. :)