M2 tips voor de traver en keertwending

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Re: M2 tips voor de traver en keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:48

Ja, 2 maand geleden nog. 3 keer sinds ik haar heb (nouja, de kraker 2 x en 1 x een fysio)
Volgens de fysio was ze atactisch (te weinig spierspanning op stand en ze sliep gewoon door toen hij haar ene achtervoet voor de andere zette...) tot ie haar zag draven, toen was het ineens een goed paard. Ze gaf toen trouwens geen pijnlijke reacties tijdens het checken.

1e keer naar de kraker was omdat ik het idee had dat t allemaal wel vrij moeizaam ging qua training, voor een paard dat imo gewoon braaf was en genoeg capaciteiten had. Hij kwam toen wat lichte blokkades tegen, maar niets wereldschokkends.
Laatste keer kraker was dus 2 maand terug. Ik vond haar heel gevoelig over de rug, en had het idee dat ze rechtsachter niet lekker door kon springen in de galop.
Nu is dat toch wel een aandachtspuntje (spieren achterhand vooral) ze heeft in dat gebied al vrij snel wat last van haar spieren. Bleek er inderdaad iets niet lekker te zitten, ze stond rechtsachter iets scheef zei hij, vanuit het bekken geloof ik. Heeft 'ie rechtgezet. Ze reageert nu niet meer als je over de rug gaat.
Ze hééft ook gewoon niet zo'n hele makkelijke bouw hoor, neigt een beetje naar karperrug, beetje vreemd, onder het zadel zie je het niet zo maar op stand wel. Kreeg van de fysio de tip mee om haar ook niet té rond te trainen.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 20:10

Ik probeer nu mijn paard links (omdat hij die kant niet in buigt) heel veel te buigen. Voor het rijden laat ik hem door een snoepje na zn flank te doen met zn neus zn flank aan te raken kost veel moeite maar heb het idee dta het wel iets veranderd. Ook wil ik proberen wta vaker te longeren ,los het liever rijdend op maar als het niet anders kan moet ik maar kijken of ik hem met de longe wat meer kan laten in buigen en wta soepeler krijg beide kanten. Dat is het punt lekker los en ontspannen houden maar goed mijn paar dis een dikke heet hoofd,erg stoer en veel front,en tja als echte matcho is het lastig om je lekker over te geven TIPS!!!??!!!!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 20:11

behalfve rond laag veel voltes overgangen enzzz

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:22

Wat bij die van mij een hele fijne oefening was om travers te rijden, een volte 10 meter in de hoek, dan heb je als het goed is de juiste stelling en buiging al en kan je 'm zo vanuit de volte in traver weg rijden.

Keertwendingen geen tips, wat een drama :P

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 16:44

nerootje: snap helemaal wat je bedoeld, maar daar gaat het juist om als ik dat doe is het voor hem al te veel buiging en gaat hij in protest,door eerst langzaam te gaan en vervolgens staken(slaan schoopen bokken enz)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:21

als ik je probleem zo lees, denk ik sowieso dat je nog veel meer aan het rechtrichten moet werken, je geeft aan dat je paard minder moeite heeft met de ene kant dan met de andere.
merk je dat normaal gesproken ook?
daarnaast zorgen voordat je met je travers begint dat je paard optimaal aan het been is, dus echt op minimum reageert en goed los en ontspannen is, dan is de kans groter dat het de goede kant op gaat.

ik denk dat je idd echt even vooral voor jezelf niet moet denken aan wedstrijden, het is natuurlijk leuk dat het zo lekker ging. en minder dat hij dadelijk weer heet en schrikkerig is, maar dan haal je de druk er voor jezelf af. nu is het echt meer een moet! om er voor te zorgen dat die travers lukt. dat zorgt vooral bij jou voor veel onbewuste spanning, waar het niet makkelijker van wordt.

en vooral doe het rustig aan, een paar pasjes en er weer uit.
en anders kun je idd eerst proberen om de appuyementen aan te leren. als dat redelijk gaat kun je bijvoorbeeld appuyeren richting middenlijn of vanaf middelijn met de achterhand iets te veel en op de middelijn of op de hoefslag verder gaan met travers een paar passen.
wel zorgen te alletijde dat je voorwaarts blijft gaan en denken anders blijft de achterhand teveel achter en wort je paard snel scheef.

ook nuttig om mee te beginnen voltens sluiten en goed aan je buiging werken door heel het lichaam, is dit in orde rijdt dan bijvoorbeeld een volte van 8 meter, probeer deze verder te sluiten richting de hoefslag en probeer zo de binnenhand verder naar binnen te zetten. wel actief houden met impuls en buiging!

keertwening. veel schakelen en tempocontrole ver terug in stap, maar dan wel met optimale aanleuning en ontspanning. als je ver terug kan rijden en de impuls kunt behouden maakt het het makkelijker om een keertwending te rijden, ben ook hier met een beetje tevreden, rijdt er dan weer uit.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:58

Misschien eens helemaal terug naar de basis?
Gewoon laag en rond, activeren in een houding waarbij hij niet kán spannen, dus lekker over de rug en marcheren in arbeidstempo. Vanuit die houding rekken en strekken, veel 8jes, inbuigen, rechtstellen, weer (extra) inbuigen enz.
En wanneer ie daar fijn loopt, op de volte zn kont iets naar binnen plaatsen richting travers, maar dan 2 pasjes en weer terugzetten. Op die manier is het bij mijn paard ook gelukt, die werd heel heet van nieuwe oefeningen en zette zich dan vast in dr rug waardoor je niks meer kan. Op deze manier ging het goed.
En oefen het ook eens op een zandpad ipv tijdens je dressuurtraining in de bak. Wil ook wel eens helpen :P

Succes!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:52

bedankt!!! als ik jou verhaal zo lees anneloes ben ik in de goede richting