wijken voor de kuit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:49

Ja, wees maar wijs en geloof Jasmijn en mij nou maar..hihi.. Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 11:26

Kiik anders in je proevenboekje als je ons niet geloofd, staat bij het verhaaltje over de L niet hoe het wijken gereden moet worden, volgens mij wel, anders heb ik nog wel het officiele les programma voor juryleden en kan het stukje over wijken (hoop ik) inscannen.

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 13:55

ik sluit me bij desiree aan. ik heb het ook geleerd mijn binnenbeen op de singel te houden want zodra ik mijn binnenbeen bij queen verder naar achteren leg dan mijn buitenbeen gaat haar achterhand voor en dat is dan toch weer een 4. ik denk dat het per paard verschilt. zoals queen loopt graag met de achterhand voor de voorhand dus moet ik mijn binnenbeen op de singel houden anders geef ik hulp voor achterhand achter en trouwens is binnenbeen achter de singel niet de hulp voor het appuyement??? ik gebruik die hulp namelijk voor het appuyement

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 14:48

Nee... bij het appuyement wordt WEL lengtebuiging gevraagd... dus binnenbeen op singel, buitenbeen achter de singel!

Bij wijken voor het linkerbeen (dus naar rechts) is het linkerbeen het binnenbeen.
Bij een appuyement naar rechts is het rechterbeen het binnenbeen.. Je gaat dezelfde richting uit, maar met tegengestelde stelling.. en "binnenbenen" ... Pffff.. Ingewikkeld zeg om zo te moeten omschrijven..haha

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 20:27

Ik moest vandaag de L2 jureren en er was er een bij die er zo'n beetje een appuyemant van maakte, maar dan niet in balans *LOL* Ik wilde opschrijven (lees dicteren) verkeerde lengtebuiging, maar toen dacht ik aan dit topic en bedacht me dat het verwarrend kon zijn, verkeerde lengtebuiging, dan zou er ook een goede lengtebuiging zijn en die is er dus niet, dus ik heb maar gezegd, paard is niet recht, loopt naar rechts gebogen. Party!!
Jeetje moet je nog van gaan nadenken, dat Bokt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:01

Ben benieuwd hoe dat er uitzag, Jasmijn!

En jongens, een appuyement en wijken is niet te vergelijken.
De enige overeenkomst is dat je bij allebei voorwaarts-zijwaarts gaat.
Denk eens even logisch na.

Bij wijken 'neem je het paard mee' met je binnenbeen (als je van de middellijn naar de hoefslag wijkt). Dus leg je je binnenbeen iets naar achter, ietsje stelling naar binnen.

een appuyement zie ik als een schouderbinnenwaarts die je gewoon opzij zet, om de buiging van het schouderbinnenwaarts te houden behoud je die hulp (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel) en druk je het paard met je buitenbeen en buitenteugel naar binnen (ervan uitgaande dat je van de hoefslag naar binnen appuyeert). Als je je binnenbeen naar achter legt kan je paard toch nooit buigen om je binnenbeen, Ingrid?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:08

off topic en misschien een heel dom vraagje.
IK heb wel eens gehoord dat als een paard stelling heeft dat hij dan van zijn oren tot zijn staartwortel gebogen is.. Zo heb ik altijd gereden. Als ik alleen buiging in de hals vraag dan is dat toch geen goede stelling?
Wie kan dit mij goed uitleggen. Ben een beetje de weg kwijtgeraakt...

[edit Zep] zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=8&11 [edit/]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-15 13:57 ]</font>

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:15

mij is geleerd om binnenbeen op de singel te houden duzzzzz
en als het queen het zo beter begrijpt is er toch niks aande hand.....
wat is er nou precies met die lengtebuiging?
ik heb vandaag trouwens concour gehad in de L2 en was 2de met 162 punten en raad eens hoe ik geweken heb?? met binnenbeen op de singel en 2 x een 8 Haha! Haha!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 00:05

Toch maar weer even een reactie. Kijk, Ingrid, die achten zijn mooi en je paardje wijkt dus goed Lachen
Maar...straks wil je appuyeren, en hoe ga je dat dan doen?
Je kunt een paard op elk commando leren reageren (als ik aan je linkeroor trek, sta je stil - bijvoorbeeld)maar of dat handig is?
Met Zep hadden we het er woensdag ook al over, die hulpen zijn niet voor niks zoals ze zijn.

En wat er is met die lengtebuiging...zie vorige bericht.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 13:01

Rieja, hoe het eruitzag wil je niet weten Haha!, maar ik had bijna het volgende onderdeel gemist, zo hard zat ik te denken hoe ik moest omschrijven wat er mis was, zonder verwarrend over te komen. Lachen

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 17:36

met de appuyement heb ik geleerd binnenbeen naar achteren... kijk ik rij nou al de Z oefeningen met hem en hij doet het goed zo.... ik heb hem zelf alles geleerd alleen het wijken kon hij al vanaf de M heb ik hem geleerd.. maar eerder als ik mijn binnenbeen naar buiten legde tijdens wijken kreeg ik de achterhand voor....

het is maar net hoe het je geleerd wordt en mijk is het zo geleerd en het gaat zo goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 17:52

In een appuyement je binnenbeen naar achter Verward Hoe wil je dan ooit je paard om je binnenbeen laten buigen? Welke hulp geef jij dan om na het voorbereiden van het appuyement de achterhand mee naar binnen te nemen ahw??

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:09

kijk ik ben de appuyementen nog aan het leren maar mij is verteld travers inzetten en dan buitenbeen aandrukken maar aangezien ik het vanaf de A doe is het dan mijn buitenbeen huh Verward Verward

oke vertelde het dus verkeerd sorry jullie hebben gelijk Haha! Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:39

Travers inzetten met een appuyement????

De voorhand dient licht aan de achterhand vooraf te gaan, dus als jij travers inzet gaat de achterhand voor de voorhand uit en dit is dus hartstikke fout.

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:42

ja duh weet ik ook wel....... maar het is zo ongeveer de hulp van travers... buitenbeen gaat verder naar achter stelling in de richting waar je heen gaat...

laat ook maar ik wordt hier een beetje moe van

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:40

Ik denk dat ik haar snap.
Bijvoorbeeld, je rijdt op de linkerhand, dan wend je af bij A, dan zet ze hem travers en 'appuyeert' naar rechts.....nee, dit kan ook niet, want dan heb je de stelling verkeerd.

Ik zet een appuyement altijd in vanuit het schouderbinnenwaarts. Lijkt me véél logischer.
Want eerst travers en dan je binnenbeen ook nog naar achter (met travers buigt je paard toch ook om je binnenbeen en die houd je dus op de singel).....knap paard dat dan nog kan appuyeren!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 09:39

Ik ben er van overtuigd dat mijn hulpen de juiste zijn: zowel bij appuyeren leg ik het binnenbeen en buitenbeen volgens de normale regels bij de stelling. Met het verschil dat het paard bij wijken licht gebogen is achter de kaak van de richting AF (en dat heet stelling). Bij appuyeren is het paard niet alleen gebogen achter de kaak maar vanachter de oren tot aan de staart (zoals Steef zei) en dan spreek je van lengtebuiging in de richitng waar het paard naarTOE loopt. Maar het is niet logisch om het in stelling of lengtebuiging drijvende been naar achteren te leggen.

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 10:36

hallo piet hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik me vergist heb en niet mijn binnenbeen maar mijn buitenbeen naar achter leg

en ik heb les van een zz-licht amazone en die zegt dat de appuyementen goed gaan zo dussssssssssssssssss

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 10:41

Hoi Ingrid (wie is hier PIet?). We hadden het ook over het wijken, en hoe doe jij dat dan?