wat voor beweging heeft een 3-jarige nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:52

Wat is er extreem aan het medische gegeven dat een paard pas gesloten groeischijven in de rug heeft vanaf zijn 5 a 6e jaar. Dat deze info píjnlijk is voor sommigen, maakt mijn info nog niet extreem.

Gemiddeld genomen worden IJslanders ouder dan Quarters, waarbij behalve inrijden óók nog andere omstandigheden meespelen natuurlijk. Ook info die soms tegen het zere been is.

'blaaat' roepen is wel heel makkelijk. Kom liever met info waarmee je kunt onderbouwen dat het voor de groeischijven in de rug géén probleem is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:54

Niks geen zeer been, je raaskalt alleen van alles waaruit blijkt dat je niet op de hoogte bent van de praktijken van IJslanderend Nederland en Europa ;)
Mijn commentaar heeft betrekking op de zinnetjes die ik heb gequote, en niet op de groeischijven. En nee, ik ga niet met jou in discussie, aangezien ik niet verwacht dat jij je ook maar ene flikker zal aantrekken van wat iemand die niet precies zoals jij denkt zegt ;)

kr1985

Re: wat voor beweging heeft een 3-jarige nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 08:33

allemaal erg bedankt voor de tips!

het is wel zo dat mijn merrie al helemaal gewend is aan de dubbele longe en is ook al een paar keer buiten geweest. voor haar leeftijd is ze dus al erg ver. aan de ene kant erg jammer omdat ze duidelijk te jong is, maar je ziet dat ze er wel plezier in heeft.

kan ik wel met de dubbele longe aan de slag als ze nog zo duidelijk overbouwd is?

ik denk dat ik haar tot haar 4e dan niet ga berijden, misschien 1 x in de week lekker buiten stappen in rechte lijnen. ik denk niet dat dat erg veel kwaad kan, of denkt iemand daar anders over?

ik vind het zo lastig, ik heb al op haar gereden en dat ging echt super, dus moet er nog even aan wennen dat ik nu een jaar lang rustig met haar aan moet doen en niet kan rijden. maar uiteindelijk is het waarschijnlijk wel het beste voor haar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:58

Aan de dubbele longe wordt haar rug (en benen) niet belast, en dat is waar het om gaat. Je paard heeft niet goed kleuter kunnen zijn omdat ze zo vroeg beleerd is en eigenlijk zou ze dat nu moeten inhalen. Dus lekker spelen met vriendjes in de wei en gezellig wat prutsen met haar mens. Het is gewoon niet goed voor haar rug als je nu al rijdt, voor geen enkele driejarige en helemaal niet voor een overbouwde :(:) Je zult (statistisch) langer lol van haar hebben als je pas wat later gaat rijden :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:03

BJ05 schreef:
Arabesk schreef:
Het is handiger als je niet alles quote, het wordt zo'n bende zo, dat even terzijde.

Met jouw redenatie zou je zelfs een 1 jarige al kunnen berijden, mits je 'm maar goed traint. Hoe je een paard ook traint, de groeischijven zijn en blijven open voor z'n vijfde levensjaar, in zijn rug. En sterke of zwakke spieren veranderen hier niets aan.

Nee mijn redenatie zegt niet dat je een jaarling kan beleren/berijden. Ik praat duidelijk over een 3 jarige waar je met beleid 3 keer per week een kwartiertje op zit.

En je argument daarvoor is? :7
Het geeft geen schade als de groeischijven nog open staan? Maakt dan niet uit hoor hoe je op die rug zit, je blijft de rug belasten.