crossmonster schreef:Ik denk dat jij het over ijslanders hebt Kugguur, die zijn idd samen met oa friezen erg laat rijp en rijdbaar.
Een doorsnee warmbloed is veel eerder rijp en kan met gemak tussen de 3 en 4 zadelmak gemaakt worden en het jaar daarna rustig doorgereden.
Zeker voor grote paarden is het niet verkeerd om al wat te kennen , met 5 zijn ze 1.70 of 1.80 en als dan alles nog geleerd moet worden is dat een hele klus.
En dan heb ik het ook over het paard zijn of haar behendigheid met het gebruiken van het lijf.
Ten eerste mijn ervaring is inderdaad (alleen) met ijslanders. Ik begin niet met inrijden voor 5 jaar.
Het is alleen niet waar dat er een verschil in rijpheid (objectief te meten; sluiting epifisairschijven) te vinden is tussen verschillende paardenrassen.
"Al wat kennen" is natuurlijk een andere zaak; ze kunnen (moeten?) al véél geleerd hebben zonder al met hun derde onder het zadel te komen. Maar goed, ik weet dat het gangbaar is in allerlei disciplines paarden vroeg in te rijden, ben zelf van mening dat dit paarden niet ten goede komt.
. Ik zie het verband niet helemaal.