Drie Jarige door rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:01

crossmonster schreef:
Ik denk dat jij het over ijslanders hebt Kugguur, die zijn idd samen met oa friezen erg laat rijp en rijdbaar.

Een doorsnee warmbloed is veel eerder rijp en kan met gemak tussen de 3 en 4 zadelmak gemaakt worden en het jaar daarna rustig doorgereden.

Zeker voor grote paarden is het niet verkeerd om al wat te kennen , met 5 zijn ze 1.70 of 1.80 en als dan alles nog geleerd moet worden is dat een hele klus.
En dan heb ik het ook over het paard zijn of haar behendigheid met het gebruiken van het lijf.

Ten eerste mijn ervaring is inderdaad (alleen) met ijslanders. Ik begin niet met inrijden voor 5 jaar.
Het is alleen niet waar dat er een verschil in rijpheid (objectief te meten; sluiting epifisairschijven) te vinden is tussen verschillende paardenrassen.
"Al wat kennen" is natuurlijk een andere zaak; ze kunnen (moeten?) al véél geleerd hebben zonder al met hun derde onder het zadel te komen. Maar goed, ik weet dat het gangbaar is in allerlei disciplines paarden vroeg in te rijden, ben zelf van mening dat dit paarden niet ten goede komt.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:42

Ik zou zeggen, gewoon lekker rustig aan rijden en nog niet doorrijden. Veel mensen willen al snel te veel van het paard.
Kijk naar je paard, voel hem aan. Hij geeft zelf aan als hij zich verveelt en meer kan/wil doen. Zodra er een stuur op zit en je kan er mee draven en een galopje, gewoon lekker veel bosritjes maken. Goed voor de balans en het zelfvertrouwen.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:47

Die van mij is met 4 ingereden, zelf gedaan...
Zij had níks balans, ben er 1x mee over de kop gegaan, ben toen verschrikkelijk bang geworden,
uiteindelijk toch de klik gemaakt, terug er op gestapt een halsverlenger aangedaan voor een
paar maanden en toen ging het stukken beter...
Ben niet zo'n voorstander van al die hulpmiddeltjes, maar wou niet nóg eens een
koprol maken, dus heb het toen toch maar gedaan..
Heb na een maand of 3/4 trouwens dat ding ook nooit meer gebruikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:51

Op welke manier heeft een halsverlenger een begrenzende werking op het over de kop slaan :? . Ik zie het verband niet helemaal.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:09

Dat het paard geen balans heeft is heel normaal,Ik ben het met voorgaande schrijvers eens.In de bak of buiten,rechtrichten langelijnen rijden, goed voorwaarts houden en overgangen rijden.Zo kan er niks met je paard gebeuren en maak je hem/haar langzaam aan steeds een stukje sterker.
@krugger Ik ben het totaal niet met je eens, het verschilt per paard ongelijk welk type/ras wanneer en hoelang hij aan het werk kan.Wanneer we van jouw theorie uitgaan zou een mens ook voor zijn/haar 18de niet mogen sporten.Moet je kijken wat er dan met het skelet/spieren gebeurt.
Kijken naar je paard en naar zijn/haar lichamelijke ontwikkeling/bouw is het belangrijkste.Één pony van mijn dochter was op zijn derde nog vreselijk slungelig en overbouwd die hebben we een jaar langer laten staan hij is nu vijf en heeft het lichaam van een vierjarige dus werken we ook als een vierjarige met hem.Andere paarden/pony's konden het bv op hun derde al wel aan zo heb ik altijd al mijn paarden/pony's ingereden enz. Er is er niet één op wat voor een manier dan ook door kreupel geraakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:58

Mistral1 schreef:
@krugger Ik ben het totaal niet met je eens, het verschilt per paard ongelijk welk type/ras wanneer en hoelang hij aan het werk kan.Wanneer we van jouw theorie uitgaan zou een mens ook voor zijn/haar 18de niet mogen sporten.Moet je kijken wat er dan met het skelet/spieren gebeurt.

Okay nog één reactie dan;

Natuurlijk mag je het niet met me eens zijn, maar er is hard wetenschappelijk bewijs dat er geen verschil is tussen paardenrassen wat betreft snelheid van lichamelijke ontwikkeling. Individuele variatie is natuurlijk aanwezig, maar dan hebben we het over hoogstens een paar maanden. Je kunt niet zeggen dit paard kan met drie worden ingereden, dat paard pas met zes. De gemiddelde waarden zijn bekend, de variatie niet groot.
Wat betreft je voorbeeld van menselijke sporters, ik ben (humaan) fysiotherapeut, en ben legio jong volwassenen in mijn praktijk tegengekomen die gewrichten in hun lichaam, met name knieen (voetbal basketbal etc), en ruggen (turnsters) voor hun leven kapot hebben gemaakt door sportoverbelasting in hun groeiperiode.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:29

Juliette86 schreef:
Op welke manier heeft een halsverlenger een begrenzende werking op het over de kop slaan :? . Ik zie het verband niet helemaal.

Doordat een halsverlenger een meewerkende, elastische werking heeft en ze ook aan beide kanten worden begrensd, worden ze geholpen met hun evenwicht..