mijn paard durf/wil niet alleen naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:09

JeroenK schreef:
jullie zijn wel erg geduldig zeg, bij mij is het gewoon 1 keer doorpakken en daarna heb je er nooit weer problemen mee.. :)

nou als jij dat kan kom dat dan ff doen hahah
dan ben je mn held hahah

JeroenK

Re: mijn paard durf/wil niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:40

Haha, waar woon je? :P

Trouwens, mocht je het zelf proberen, zorg dat wel dat als ie gaat dat ie niet omkeert en terug naar huis rend.. ;) Dus goed voorwaarts houden.. :)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:57

ja voorwaards houden is idd belangrijk. mijn oude verzorgpony ging met haar eigenaresse nooit alleen naar buiten. dat ging niet goed. liep ze te klieren. toen ik haar een tijdje verzorgde ben ik het eens gaan proberen enniets aan de hand.. de eigenaresse was bij voorbaat al bezig met wat er zou gebeuren als het fout ging.. ik weet niet of jij dat ook hebt,maar een paard voelt dat natuurlijk wel aan.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:07

JeroenK schreef:
Trouwens, mocht je het zelf proberen, zorg dat wel dat als ie gaat dat ie niet omkeert en terug naar huis rend.. ;) Dus goed voorwaarts houden.. :)

Dat doet die van mij dus wel, en die vertrekt echt heel keurig voorwaarts. Hij springt omhoog, keert om, pakt het bit vast en weg is die.

Ik ben erg benieuwd naar het afbouwen van begeleiding, ik rijd nu buiten met een fiets ernaast wat redelijk gaat.

Layla, loop jij ieder rondje weer opnieuw, of breid je het uit terwijl je erop zit?

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:28

Ja, Laat de jaarling voorop lopen,
Dan wil ze vast wel.Hoop ik voor je ook :(:)
Succes!!!

Dagmar

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:49

JeroenK schreef:
Haha, waar woon je? :P

ik woon in denbosch als jou het lukt ben ik je eeuwig dankbaar haha

S5brosens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:05

mijn paard dat die allleen is begon die vroeger ook altijd te flippen en zo maar nu kan ik daar gewoon mee over straat, niet over drukke wegen, want dan word ze nogaltijd gek, ook met een ander paard bij, gewoon heel veel oefenen

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:19

@ joopiexx; Ik breidt mijn rondje wel af en toe een stukje uit als ik er op zit, kleine stukjes. Dat gaat dan best goed, ze dribbelt dan wel en alles is eng, maar goed, ze loopt wel! Maar als ik echt een heel nieuw rondje wil, dan ga ik die eerst heel vaak lopen. Kan dan wel proberen erop te gaan zitten, maar moet dan zo vaak af stappen dat het eigenlijk geen zin heeft er op te gaan. (zit ik net, kan ik er wéér af)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:22

mijn oude paardje wou ook niet weg bij de stal, maar als ik een stukje ging lopen naar een onbekendere plek en dan erop ging lukte het wel.
dus op vreemd terrein kon ik wel alleen met haar rijden.
misschien als je dat probeert ziet ze de lol ervan in.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:24

Ik stap trouwens niet altijd meteen af. Vaak ziet of hoort ze iets engs (meestal heb ik geen idee wat ze ziet, maar ze is wel echt bang dan), ik probeer haar dan gewoon gerust te stellen door te aaien over dr schoft en rustig tegen dr te praten. Ze hoeft dan niet gelijk verder te lopen (doet ze toch niet), maar ze mag absoluut niet omdraaien of achteruit lopen. Als we dan een paar minuten stil staan en ze wil nog steeds niet verder, dan stap ik af. Dan kan ik na een klein stukje weer gewoon opstappen. Maar dit is meestal op de 'bekende rondjes'.
De nieuwe rondjes vertikt ze het bij voorbaat al om te lopen als we niet vaak genoeg dat rondje gelopen hebben.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:26

Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar trapt mijn paardje echt niet in! Zodra ik er dan op zit, draait ze op haar achterbenen om, en gaan we in galop naar huis :s
Ik denk omdat ze dan gewoon beledigd is dat ik haar zo overdonder er mee. Bij mijn paard werkt het beter het rustig op te bouwen, maar ja, ieder paard heeft zn eigen gebruiksaanwijzing hé ;)

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:29

Heb je niet iemand met een heel braaf paard die met je mee kan rijden? Veel en vaak naar buiten, eerst achter een ander dan voorop en de afstand met het andere paard af en toe wat groter laten worden. Als ze de omgeving eenmaal goed kennen gaan ze op een gegeven moment ook wel zelf mee. Dan is vaak de eerste kilometer nog moeilijk maar accepteren ze het daarna wel omdat alles verder bekend is. Je paard is gewoon nog niet zo dapper alleen daar heb je hoe je het ook doet wat geduld voor nodig.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 23:19

dit paard kent het gebied op z,n duimpje en
en ze reed altijd met een ander paard buiten maar dat is nou juist wat ik niet meer wil ze moet het ook zelf kunnen vind ik dan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:39

De titel van je topic klopt niet. Je paard hoeft helemaal niet alleen naar buiten, jullie gaan samen. Hoe lang heb je haar? Hoe zijn jullie verhoudingen?

Met mijn ruin, die ik nu iets langer dan 4 maanden heb, heb ik precies hetzelfde probleem (gehad). Hij wilde niet en vond ook nog eens alles eng. Dat uitte zich in zich vliegensvlug omdraaien, soms op zijn achterbenen, maar meestal door de kop omlaag te gooien (waarmee ik het stuur kwijt was), het bit vast te pakken en zich tegelijkertijd om te draaien, vroemmmmmm weer naar huis. Ik grondwerkte me te pletter, aan de hand liep hij meestal braaf mee maar ik hoefde niet te proberen om meer dan 10 meter te rijden, dan ging het kataklopkataklop weer naar de wei. De laatste keer dat ik het voor onze crisisperiode probeerde kwam hij op zijn vlucht naar huis een spoorwegovergang tegen waar net een intercity overheen denderde. Hijgend stond hij met zijn borst tegen de spoorboom, om verder te rennen zodra de boom omhoog ging. Dat was niet zo leuk :Y)

Ik was ten einde raad. Tot... ik ontdekte wat de vooraankondiging is. Hij mest namelijk eerst, loopt dan nog heel even door en pas dan draait hij zich om om terug te galopperen. Wat werkt: zodra hij mest mag hij niet meer opzij kijken, niet meer wiebelen en niet vertragen. Zo lang ik hem goed tussen mijn benen houd lukt het vrij aardig om hem aan het lopen te houden. Ook draait hij steeds wanneer hij het toch probeert naar rechts, daarbij maakt hij alvast een galopsprongetje en hoe meer vaart hij heeft, hoe makkelijker het is om hem om te trekken, gewoon sleuren aan de rechterteugel tot hij weer met z'n neus de goede kant op staat. Lekker belangrijk dat het niet zo hoort in de dressuurring, wie niet horen wil moet maar voelen. Als de voorkant dan weer in de goede richting staat helpt het niet om been te geven of hem aan te tikken, daarvan gaat hij alleen maar achteruit rennen, de kant op die hij op wil _-:( Wat wel werkt: voorwaarts op stem. Als ik "Nou, HUP!!!" roep loopt hij heus wel }> Of desnoods achterwaarts, maar wel in de richting die IK wil. Na een meter of 100 (ja, ik ben dus die malloot die je vaker dan me lief is tientallen meters achteruit kunt zien rijden door de polder :+ ) is hij dat zat en kiest in de regel eieren voor zijn geld. Verder is het zaak om hem bezig te houden, het is niet een paard waarop je tijdens je buitenrit de omgeving in ogenschouw kunt gaan zitten nemen, dan hangt hij je in een boom/in een greppel/in het prikkeldraad of laat hij je achter tussen de jonge aanplant van een akkerbouwer in de buurt.

Dat was het niet willen. Af en toe durft hij ook niet, en dat vereist uiteraard een andere aanpak. Wanneer hij enge hekjes/eng gras/een enge ligfietser/ eng whatever ziet mindert hij vaart, ik geef dan dus been. Normaal gesproken heb je twee opties: erlangs in een hoger tempo of 'm aan het engs laten ruiken/voelen. Dat laatste gaat 'm bij ons niet worden, dan sjeest hij weer terug naar huis. Dus wanneer hij begint te snurken laat ik hem in tölt of in een stevige draf langs het engs gaan, daarbij ben ik erop voorbereid dat hij er met een GROTE boog omheen wil, en ineens opzij kan springen. Opzij springen is niet erg, zolang hij maar in beweging blijft en met de neus de goede kant op. Wanneer hij er dan langs is prijs ik hem en aai ik hem, hij zucht dan vanuit zijn tenen en doet tevreden zijn hoofd weer wat omlaag. En zo krijgt hij steeds meer zelfvertrouwen en vertrouwen in mij :)

Oftewel: zoek eerst uit of het botte onwil is of angst, of beide, en hoe je dat kunt herkennen. Leer je paard lezen. Eerst begrijpen, dan nadenken en de uiteindelijke oplossing is een eitje. Dus: als het lomp verzet is hoef je alleen maar slimmer (en dat ben je) en koppiger (en dat kun je worden) te zijn dan je paard. Is het angst, stel haar dan op haar gemak en prijs haar de hemel in wanneer ze toch durft. Succes :Y)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:41

mijn paard moet wel alleen naar buiten want dat paard waar ze mee samen buiten reed is er niet meer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:46

Zucht... als jij er bij bent is ze toch niet alleen. Het gaat erom dat ze je kennelijk niet genoeg vertrouwt. Zorg dat jij samen met dat paard een kuddetje wordt, en dat jij daarin de leider bent. Wedden dat je dan weer naar buiten kunt met d'r?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:49

hestejente schreef:
Zucht... als jij er bij bent is ze toch niet alleen. Het gaat erom dat ze je kennelijk niet genoeg vertrouwt. Zorg dat jij samen met dat paard een kuddetje wordt, en dat jij daarin de leider bent. Wedden dat je dan weer naar buiten kunt met d'r?

Het lijkt me meer dwarsheid van het paard dit..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:52

l_ilse_l

ja inderdaad ik ken dit paard inmiddels al sinds ze veulen was is nu 5 dus haar niet goed kennen zou wel raar zijn
ze is gewoon dwars of bang dat weet ik dus niet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:34

Je weet niet of ze nou dwars of bang is. Dus zo heel goed ken je haar niet, lijkt me. Ik heb mijn paard vier maanden en ik zie of hij angstig is of dat hij mij in de maling probeert te nemen.

Maar goed, zoek het toch lekker uit. Mijn tips zijn aan jou kennelijk niet besteed.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:54

wopkelover schreef:
JeroenK schreef:
jullie zijn wel erg geduldig zeg, bij mij is het gewoon 1 keer doorpakken en daarna heb je er nooit weer problemen mee.. :)

nou als jij dat kan kom dat dan ff doen hahah
dan ben je mn held hahah

mja mee eens ik heb me merrie ook een keer flink aangepakt en dan ook gelijk een grote rit maken en gewoon niet zeuren.. nu doet ze het niet meer

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:36

hestejente schreef:
De titel van je topic klopt niet. Je paard hoeft helemaal niet alleen naar buiten, jullie gaan samen. Hoe lang heb je haar? Hoe zijn jullie verhoudingen?

Met mijn ruin, die ik nu iets langer dan 4 maanden heb, heb ik precies hetzelfde probleem (gehad). Hij wilde niet en vond ook nog eens alles eng. Dat uitte zich in zich vliegensvlug omdraaien, soms op zijn achterbenen, maar meestal door de kop omlaag te gooien (waarmee ik het stuur kwijt was), het bit vast te pakken en zich tegelijkertijd om te draaien, vroemmmmmm weer naar huis. Ik grondwerkte me te pletter, aan de hand liep hij meestal braaf mee maar ik hoefde niet te proberen om meer dan 10 meter te rijden, dan ging het kataklopkataklop weer naar de wei. De laatste keer dat ik het voor onze crisisperiode probeerde kwam hij op zijn vlucht naar huis een spoorwegovergang tegen waar net een intercity overheen denderde. Hijgend stond hij met zijn borst tegen de spoorboom, om verder te rennen zodra de boom omhoog ging. Dat was niet zo leuk :Y)

Ik was ten einde raad. Tot... ik ontdekte wat de vooraankondiging is. Hij mest namelijk eerst, loopt dan nog heel even door en pas dan draait hij zich om om terug te galopperen. Wat werkt: zodra hij mest mag hij niet meer opzij kijken, niet meer wiebelen en niet vertragen. Zo lang ik hem goed tussen mijn benen houd lukt het vrij aardig om hem aan het lopen te houden. Ook draait hij steeds wanneer hij het toch probeert naar rechts, daarbij maakt hij alvast een galopsprongetje en hoe meer vaart hij heeft, hoe makkelijker het is om hem om te trekken, gewoon sleuren aan de rechterteugel tot hij weer met z'n neus de goede kant op staat. Lekker belangrijk dat het niet zo hoort in de dressuurring, wie niet horen wil moet maar voelen. Als de voorkant dan weer in de goede richting staat helpt het niet om been te geven of hem aan te tikken, daarvan gaat hij alleen maar achteruit rennen, de kant op die hij op wil _-:( Wat wel werkt: voorwaarts op stem. Als ik "Nou, HUP!!!" roep loopt hij heus wel }> Of desnoods achterwaarts, maar wel in de richting die IK wil. Na een meter of 100 (ja, ik ben dus die malloot die je vaker dan me lief is tientallen meters achteruit kunt zien rijden door de polder :+ ) is hij dat zat en kiest in de regel eieren voor zijn geld. Verder is het zaak om hem bezig te houden, het is niet een paard waarop je tijdens je buitenrit de omgeving in ogenschouw kunt gaan zitten nemen, dan hangt hij je in een boom/in een greppel/in het prikkeldraad of laat hij je achter tussen de jonge aanplant van een akkerbouwer in de buurt.

Dat was het niet willen. Af en toe durft hij ook niet, en dat vereist uiteraard een andere aanpak. Wanneer hij enge hekjes/eng gras/een enge ligfietser/ eng whatever ziet mindert hij vaart, ik geef dan dus been. Normaal gesproken heb je twee opties: erlangs in een hoger tempo of 'm aan het engs laten ruiken/voelen. Dat laatste gaat 'm bij ons niet worden, dan sjeest hij weer terug naar huis. Dus wanneer hij begint te snurken laat ik hem in tölt of in een stevige draf langs het engs gaan, daarbij ben ik erop voorbereid dat hij er met een GROTE boog omheen wil, en ineens opzij kan springen. Opzij springen is niet erg, zolang hij maar in beweging blijft en met de neus de goede kant op. Wanneer hij er dan langs is prijs ik hem en aai ik hem, hij zucht dan vanuit zijn tenen en doet tevreden zijn hoofd weer wat omlaag. En zo krijgt hij steeds meer zelfvertrouwen en vertrouwen in mij :)

Oftewel: zoek eerst uit of het botte onwil is of angst, of beide, en hoe je dat kunt herkennen. Leer je paard lezen. Eerst begrijpen, dan nadenken en de uiteindelijke oplossing is een eitje. Dus: als het lomp verzet is hoef je alleen maar slimmer (en dat ben je) en koppiger (en dat kun je worden) te zijn dan je paard. Is het angst, stel haar dan op haar gemak en prijs haar de hemel in wanneer ze toch durft. Succes :Y)

Super goed verhaal, en idd als dat niet werkt weet ik het ook niet meer hoor. :Y)
Dus als het vooruit niet gaat, dan maar in zijn achteruit.
Ik heb hier ook zo 1 nu net 5, en vreselijk bang voor alles wat maar ritselt.
Eerst proberen om te draaien en als dat niet werkt gaat mevrouw recht overeind staan.
Ik negeer dat meestal en ga gewoon door waar ik gebleven ben.
Al met al rij ik toch heen waar ik wil, al blijft ze wel schrikachtig.
Ik heb ook niemand waar ik mee kan gaan rijden, dus een paard voorop is voor mij geen optie.
En om heel de polder door te wandelen ernaast, gaat me echt te ver hoor.
Ze leert het maar gewoon.
succes ermee ;)

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:56

Nou ik heb er ook z`n een, alleen in de bak: gaat niet gaat hij steigeren bij de rand. alleen bij stal: hangen in het touw, rond draaien enz(straffen werkt niet/belonen als hij het goed doet doe ik wel!!)
Alleen naar buiten voor 50% alles is wel eng, en op de weg terug heeeel snel willen.

ik wil van de winter als ze weer bij stal staan toch weer meer gaan oefenen met alleen zijn dus elke dag al is het maar 5 min lopen alleen en dat uitbouwen, maar alleen in een box staan: ECHT NIET...meneer staat dus gewoon rechtop....ik ben dan echt bang dat hij over de rand heen gaat!!

tips???

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:51

dankejwel voor de reacties

ik heb een pony gevonden die voorop kan *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
nu moet ik alleen nog iemand vinden die klein is en die goed kan rijden
wanten tja het is een b pony shet/welsh
wij hadden gisteren samen met mijn shetje en de 5 jarige buiten gelopen en dat gin hartstikke goed
maarja als ik echt buiten wil gaan rijden zullen we op een gegeven moment toch moeten gaan draven en om iemand nou langs die pony te laten rennen vind ik ook weer zielig hahahah

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:09

Er zijn hier al heel veel goede antwoorden en tips gegeven, en toch kies jij uiteindelijk voor er nu maar weer een andere pony voor te laten lopen.
Zo kan ieder kind op de kermis ook rijden hé, het klingt niet aardig maar het is wel de waarheid, leer je paard te begrijpen, en daar dan gepast op te reageren, zorg dat jij de leider bent, want in de ogen van jou paard ben jij zeker niet de leider, want dan zou hij zo niet reageren.
Jou paard kan best naar buiten, doorzetten en consequent en eerlijk handelen tegenover je paard.
Neem privéles , en echt meer dan één keer, dit probleem ligt echt niet aan je paard hoor, het probleem zit bij jou.
Je mag me steeds contacteren als je wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:14

aeolusnr1 schreef:
Er zijn hier al heel veel goede antwoorden en tips gegeven, en toch kies jij uiteindelijk voor er nu maar weer een andere pony voor te laten lopen.
Zo kan ieder kind op de kermis ook rijden hé, het klingt niet aardig maar het is wel de waarheid, leer je paard te begrijpen, en daar dan gepast op te reageren, zorg dat jij de leider bent, want in de ogen van jou paard ben jij zeker niet de leider, want dan zou hij zo niet reageren.
Jou paard kan best naar buiten, doorzetten en consequent en eerlijk handelen tegenover je paard.
Neem privéles , en echt meer dan één keer, dit probleem ligt echt niet aan je paard hoor, het probleem zit bij jou.
Je mag me steeds contacteren als je wil.

Dat heb ik TS ook al geprobeerd uit te leggen, in mijn post ^^ en per pb. Ik snap echt niet dat je als je je paard al 5 jaar hebt niet kan zien of het bang is of dat het je in de zeik zit te nemen. Het duurt ongeveer een jaar om een paard te leren lezen. En ik snap niet dat iemand die moeite dan niet wil nemen, aangezien ze zo dus problemen krijgt. Maar goed, ze moet het natuurlijk helemaal zelf weten ;)