zie berichtje van mij hier iets boven. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
zie berichtje van mij hier iets boven. 
) Maar nadat ik heel heel boos werd, niet op haar maar gewoon boos, en mn teugels heel kort nam, en haar streng vroeg om naar beneden te gaan lopen, was opeens de boodschap duidelijk. Ze liep netjes naar beneden, ontspannen en alle versnellingen werkte weer zoals het moet. Ze gallopeerde zelfs terwijl ze nog aan de teugel liep. Dus ik geloof dat de knopjes vandaag weer werkte gelukkig! Haleluja! 
!! . Nu wacht ze op mij, scheelt heel wat opfokkerij. 
).
Shivatjuh01 schreef:Ik had vandaag ook zo'n ren dag in de buitenbak ( het is buiten nog erger dan binnen) Maar nadat ik heel heel boos werd, niet op haar maar gewoon boos, en mn teugels heel kort nam, en haar streng vroeg om naar beneden te gaan lopen, was opeens de boodschap duidelijk. Ze liep netjes naar beneden, ontspannen en alle versnellingen werkte weer zoals het moet. Ze gallopeerde zelfs terwijl ze nog aan de teugel liep. Dus ik geloof dat de knopjes vandaag weer werkte gelukkig! Haleluja!
@TS gelukkig ging het bij jou ook wat beter, gewoon zo doorgaan dan!

Kim14 schreef:Hier precies hetzelfde gehad, Het begon al met poetsen en opzadelen. Ze stond zoo te dribbelen aan het touw. Heb haar het commando blijf geleerd. Nu staat ze zonder touw los met opzadelen en poetsen, en ook met opstappen!! . Nu wacht ze op mij, scheelt heel wat opfokkerij.

tantjeuh schreef:Mijn paard had dit ook, kreeg ook altijd van iedereen het avdies 'terug naar stap als ze onder je weg loopt', 'verzamelen', 'terug laten komen in tempo, laat haar niet lopen'. Mijn paard werd er onnozel van, waardoor ze alleen maar vervelender begon te doen.
En dan: mijn geweldige instructrice kwam met het antwoord: Waarom verdorie altijd trager rijden om controle over het tempo te krijgen, als je paard daar onnozel en vervelend van wordt? Begin eens met haar gecontroleerd vooruit te rijden, krijg eerst zelf controle in het hoge tempo...
Meest geweldige tip ooit geweest voor mij. Vooruit rijden. Ga je niet bezighouden met het gevecht om hem toch maar trager te laten lopen, terwijl ie in zijn koppie gewoon denk 'ik wil looooooooopen'. Laat hem lopen, maar dan wel onder jou controle. Been eraan en vooruit rijden, een flink stuk boven zijn tempo. Jij rijdt hem vooruit, jou been zegt constant 'vooruit vooruit vooruit'. En dan heb jij controle over het tempo, want jij bepaald dat je vooruit gaat. Vanuit dat hoge tempo in draf begin je dan maar gewone oefeningen en figuren te rijden, in het hoge tempo.. Van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten (bij het verkleinen ook vooruit blijven rijden, zelf controle blijven houden voor vooruit te blijven rijden), slangevoltes, achtjes,... En altijd in je achterhoofd houden "been erbij, zelf tempo maken!".
In het begin gaat dit erg vreemd aanvoelen, ook voor je paard gaat dit erg vreemd zijn (die is namelijk gewoon dat ie altijd maar trager moet), maar na een tijdje (dit kan na tien minuten zijn, of na een half uur, of na een uur) ga je merken dat je steeds meer been moet geven om hem in dat hoge tempo te houden, dat je paard uit zichzelf steeds meer gaat afremmen om in zijn eigen tempo te kunnen komen. Dan kan je beginnen werken aan het terugrijden op je zit. Je remt hem dan af met je zit (benen blijven er wel bij ter ondersteuning) totdat je in een basistempo zit, en dan ga je weer vooruit, weer in die hoge versnelling. En van daaruit kan je beginnen werken naar je basistempo toe.
Het is een omgekeerde beredenering, maar bij heel veel paarden die te voorwaarts zijn is het een combinatie tussen 'energie' en 'controle'. Door terug te rijden in tempo hou je zelf die controle vast, maar die energie blijft erin zitten waardoor je geen ontspanning krijgt. Door vooruit te rijden in het tempo hou je ook zelf die contole vast, en je krijgt de energie eruit, waardoor je veel makkelijker tot ontspanning komt. Voordeel is ook dat je met de achterkant bezig blijft, inplaats van met de voorkant door hem tegen te houden..
Durante schreef:Kim14 schreef:Hier precies hetzelfde gehad, Het begon al met poetsen en opzadelen. Ze stond zoo te dribbelen aan het touw. Heb haar het commando blijf geleerd. Nu staat ze zonder touw los met opzadelen en poetsen, en ook met opstappen!! . Nu wacht ze op mij, scheelt heel wat opfokkerij.
Hoe heb je dat comando 'blijf' aangeleerd dan?
Mijn haf. is ook zeer ongeduldig met opzadelen. Steeds heen en weer met d'r kont draaien .Nouja de ene keer gaat 't beter dan de andere keer.
Maar kan ook omdat ze steeds 'geroepen ' word door de andere paardjes die ervlakbij in het land staan...
Citaat:Wat is "Blijven"?
De pony dient op commando te blijven staan op de plek die jij aangeeft en daar moet hij blijven staan tot jij een nieuw commando geeft (bijvoorbeeld "kom" of zodra je weer langs hem staat "stap"
Het commando:
"Blijf", "Stay"
Hoe leer ik het aan?
Je staat langs je pony. Je zegt "blijf" en gaat langzaam voor hem staan. Je kunt er een ophoudend (handpalm naar je pony toe) handgebaar bij maken voor de duidelijkheid en eventueel om later het stem commando weg te laten. Je zegt "blijf" en stapt zelf 2 passen van je pony weg. Zorg ervoor dat je geen druk op het halstertouw uitoefent, dit bekend normaal gesproken komen en dan wordt het erg verwarrend.
De eerste keer loop je snel weer terug en beloon je de pony uitbundig als hij op de door jou aangewezen plek is blijven staan.
Steeds ga je iets verder en iets langer weg. Probeer eens wat te wiebelen, een stukje of helemaal om hem heen te lopen enz. Je mag het steeds moeilijker maken.
Zodra de pony toch naar je toe gekomen is word je niet boos maar net je hem terug op de eerste plaats en begin je opnieuw. Als je merkt dat je te snel bent gegaan met steeds verder weg lopen dan neem je een stapje terug en oefen je dat nog eens.
Zodra de pony het commando goed beheerst kun jij zoveel rondjes om je pony heen lopen als je wilt, hij blijft staan!
Let op:
* Straffen voor een pony die naar je toe komt heeft totaal geen zin. Zet hem terug op de plek waar hij vandaan kwam en probeer het opnieuw.
* Zodra je ziet dat de pony aanstalten maakt om richting jou te komen kun je nog een keer "uhh!!" en een extra ophoudend hand gebaar maken. Komt hij toch ben niet boos maar zet hem terug op de plaats waar hij vandaan kwam.
* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!
margreet4 schreef:Ik ben het juist wel eens met Tantjeuh, ik had het probleem eerst ook heel erg met m'n paard, ze liep steeds onder me uit. Als ik haar dan te veel tegen ging houden kwam ze wel eens omhoog. Een keer zo erg dat ik samen met m'n paard achterover ben geklapt. Nu heb ik priveles en mijn instructrice zegt ook dat ik alles voorwaarts op moet lossen, en dat werkt ook goed op bloedpaardjes hoor, de mijne is er namelijk zo een.
Dus je moet ervoor zorgen dat er iemand is die dat tegen je zegt tijdens het rijden, want het is wel even een omschakeling, maar uiteindelijk werkt het wel. Ook heeft het bij mij geholpen om te longeren met bijzet (natuurlijk wel de binnenteugel iets korter, zodat je paard lichte binnenstelling heeft), zo leert je paard de goede stelling aan te nemen, en mijn paard is er sterker en rustiger van geworden.