Mijn paard misdraagt zich ernstig tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:15

aeolusnr1 schreef:
Een goeie basis is idd het belangrijkst, basis is;
laterale (zijdelingse buiging)
vertikale buiging
vooruit (dit is onmiddelijk en terstond)
stoppen ( een halve stap verder is een hele stap te veel)
achterwaarts
wijken voor druk
desensybiliseren met alles en nog wat
verkeersmak maken
uiteraard alles in de 3 gangen (stap, draf, galop, en mssn nog de tolt want het is hier een Ijslander hé)
je privé ruimte respecteren
Jij moet steeds de leider zijn, echt ten alle tijde.

Al deze dingen behoren tot de basis opleiding van een paard, als deze dingen goed lukken kan je pas echt verder.

Nou hij kan al wel achterwaards maar wijken doen we nog niet hij staat wel gelijk stil als het moet geen stap terug of verder en hij stapt ook netjes weer weg hij moet alleen wel leren gelijk voorwaarts te zijn dat is hij pas na een paar stappen.
Hij rijd figuren netjes en heeft ook goede stelling maar in de galop breekt hij nog wel eens uit en nouja zoals er al staat als hij nerveus is kan je hem niet echt goed rijden en is de concentratie van het paard er niet nouja niet voor de ruiter in elk geval;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:18

@ muiszje; Een paard in de spierpijn rijden zodat hij braver is.. Heb je straks een paard met spierverzuring..
Beter is om consequent met je paard om te gaan... Wat ik niet uit het verhaal van de topicstarter op kan maken. Ze heeft haar grenzen niet goed aangegeven en haar paard blijft dus over haar grenzen heen gaan.
Jonge dieren rijd ik 3 keer in de week en heb nog nooit last gehad van vervelende, klierende paarden. :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:19

shattered: leg mij dan eens uit wat er verkeerd aan is.

Ik vind het belangrijk dat mijn paard stilstaat op het moment dat ik dat wil en wel met een zo klein mogelijk inspanning. Ook achteruit moet zo min mogelijk moeite kosten als ik dat wil en HO is HO.
Ik ben niet van de emiel voest, parelli etc, ik vind dat allemaal veel te zweverig. Met join up (misschien door mij verkeerd gebruikte term in dit geval) bedoel ik dat het paard volledig geconcentreerd is op mij en ik hier naartoe werk door hem te vragen om met me mee te lopen en te stoppen wanneer in wil etc.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 09-07-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Re: Mijn paard misdraagt zich ernstig tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:21

ik heb ook nog nooit last gehad van vervelende klierende dieren. Ik denk dat telkens het "vechten" meer schade aanricht aan het paard dan 1 keer wat overvragen en vervolgens het goed gedrag te belonen.
EN het paard hoeft geen spierpijn te hebben. Ik heb het er niet over dat het paard dressuurmatige hoogstandjes ineens moet laten zien oid of meteen 2 uur aan de slag moet per dag. Ik zou gewoon voor een periode structureel hetzelfde met hem doen. Dan maar een half uurtje, maar zodat hij precies weet wat van hem verwacht wordt. Anders blijf je telkens tegen dezelfde problemen aanlopen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:23

shattered: Jij laat ook het woord consequent vallen: dit is precies waar ik het over heb. Te veel afwisseling in het werk kan ook voor onduidelijkheid zorgen. Een periode consequent hetzelfde vragen is geloof ik niet verkeerd.
Volgens mij zijn we het wel eens.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:30

Jens_Lover schreef:
1. Holistisch trainen is je paard trainen via paarden taal je maakt de bewegingen dus die een paard ook doet in het wild tegenover andere paarden. even een voorbeeld, Als je het paard in de ogen kijkt (doet de merrie altijd naar het veulen als hij zich misdraagt) dan stuur je hem weg. Nouja dit was maar een klein voorbeeld. Je kunt met Google ook wel op zoeken;)
6. Ik heb een goede instructrice die me heel goed helpt met mijn problemen en ja het is ook iemand die aan holistisch trainen doet want ik wil niet dat mijn paard met geweld aan gepakt word want als je geweld gebruikt raakt hij helemaal overstuur en kan hij net zo goed gelijk afgemaakt worden en ik neem aan dat niemand hier hem dat toe wenst(geen enkel paard).

1. Zodra je erop zit (...) ziet je paard jouw lichaamstaal niet meer en geef je ineens heel andere signalen met je lichaam die hij alleen voelt. Dat laatste, dus signalen geven die hij alleen kan vóelen, is geen paardentaal. Erg verwarrend voor een puber en hij komt er dan ook - terecht - tegen in opstand.
6. Ja, hij raakt zeker overstuur want hij dacht tot nu toe de baas te zijn en dat gedrag wordt dan ineens gecorrigeerd terwijl je altijd zo lief en aardig bezig was met je lichaamstaal. Áls je de paarden-lichaamstaal goed gebruikt is geweld niet nodig, dan weet hij bij een klein gebaar al precies hoe de bui hangt. Als een paard in de kudde niet goed op de lichaamstaal van een in die situatie hoger in rang staand paard reageert - tja, wie niet zien wil, zal voelen. Oftewel, als een subtiele beweging niet helpt, een dreiging niet helpt, dan wordt er een keer gericht een trap uitgedeeld of gebeten. En dat is opvoeden wat af en toe bij zo'n net-af hengst nodig kan zijn.
"net zo goed gelijk afgemaakt worden" vind ik ook wel erg kort door de bocht, hij is niet van suikergoed. Niet dat je je paard af moet ranselen want dat is absoluut niet nodig en daar zou hij óók niks van snappen.

Hou er ook rekening mee dat hij pas 4 jaar oud is, niet alleen fysiek, maar ook tussen de oren is hij ook nog lang niet volwassen. Zet 'm gerust nog een paar weken/maanden lekker op de wei - even paard zijn, even niks, even alles laten bezinken.

Succes met de 'kleine' vent ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:32

Structurele herhaling is inderdaad niet slecht bij een probleem als dit, maar dan denk ik aan een korte periode van maximaal 2 weken. Ik dacht dat je bedoelde dat het paard minder energie zou hebben als je vaker zou rijden en dus het paard "braver" zou zijn.

Dan heb je inderdaad een verkeerde definitie gebruikt. Een join up wordt helaas nog vaak door jonge kinderen gedaan, wat vaak zo uit pakt dat het paard uiteindelijk de gene is die in de hogere rang komt te staan omdat de join up mislukt. Een goede join up doe je maar één keer in het leven van een paard, doe je het vaker dan breek je hem.. Een helaas veelvoorkomend misverstand.. :(

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:49

Shattered schreef:
@ muiszje; Een paard in de spierpijn rijden zodat hij braver is.. Heb je straks een paard met spierverzuring..
Beter is om consequent met je paard om te gaan... Wat ik niet uit het verhaal van de topicstarter op kan maken. Ze heeft haar grenzen niet goed aangegeven en haar paard blijft dus over haar grenzen heen gaan.
Jonge dieren rijd ik 3 keer in de week en heb nog nooit last gehad van vervelende, klierende paarden. :)

Ik ben heel conuquent en heb duidelijk mijn grenzen maar ik rijd mijn paard niet in de spierpijn en als hij een voor hem zware training heeft gehad laat ik hem heel goed uitstappen en gebruik dan een koelings gel dat de spieren ook nog een verkoelt dit doe ik vor de zeker heid en ik rijd mijn paard heus niet elke dag hoor maar train hem wel elke dag dit gaat tot aan het halster lopen zodra ik stil sta dat hij dat ook direct doet en als hij dan een stap zet zet ik hem weer 1 achteruit ect. tot met dubbele lijnen longeren omdat dit beter is voor de spier ontwikkeling en ik rijd niet meer dan 4 keer per week heel zelden komt het voor dat ik hem wat vaker rijd maar maak je maar geen zorgen daar om;)

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:54

MarChak schreef:
Jens_Lover schreef:
1. Holistisch trainen is je paard trainen via paarden taal je maakt de bewegingen dus die een paard ook doet in het wild tegenover andere paarden. even een voorbeeld, Als je het paard in de ogen kijkt (doet de merrie altijd naar het veulen als hij zich misdraagt) dan stuur je hem weg. Nouja dit was maar een klein voorbeeld. Je kunt met Google ook wel op zoeken;)
6. Ik heb een goede instructrice die me heel goed helpt met mijn problemen en ja het is ook iemand die aan holistisch trainen doet want ik wil niet dat mijn paard met geweld aan gepakt word want als je geweld gebruikt raakt hij helemaal overstuur en kan hij net zo goed gelijk afgemaakt worden en ik neem aan dat niemand hier hem dat toe wenst(geen enkel paard).

1. Zodra je erop zit (...) ziet je paard jouw lichaamstaal niet meer en geef je ineens heel andere signalen met je lichaam die hij alleen voelt. Dat laatste, dus signalen geven die hij alleen kan vóelen, is geen paardentaal. Erg verwarrend voor een puber en hij komt er dan ook - terecht - tegen in opstand.
6. Ja, hij raakt zeker overstuur want hij dacht tot nu toe de baas te zijn en dat gedrag wordt dan ineens gecorrigeerd terwijl je altijd zo lief en aardig bezig was met je lichaamstaal. Áls je de paarden-lichaamstaal goed gebruikt is geweld niet nodig, dan weet hij bij een klein gebaar al precies hoe de bui hangt. Als een paard in de kudde niet goed op de lichaamstaal van een in die situatie hoger in rang staand paard reageert - tja, wie niet zien wil, zal voelen. Oftewel, als een subtiele beweging niet helpt, een dreiging niet helpt, dan wordt er een keer gericht een trap uitgedeeld of gebeten. En dat is opvoeden wat af en toe bij zo'n net-af hengst nodig kan zijn.
"net zo goed gelijk afgemaakt worden" vind ik ook wel erg kort door de bocht, hij is niet van suikergoed. Niet dat je je paard af moet ranselen want dat is absoluut niet nodig en daar zou hij óók niks van snappen.

Hou er ook rekening mee dat hij pas 4 jaar oud is, niet alleen fysiek, maar ook tussen de oren is hij ook nog lang niet volwassen. Zet 'm gerust nog een paar weken/maanden lekker op de wei - even paard zijn, even niks, even alles laten bezinken.

Succes met de 'kleine' vent ;)

dankje ik denk dat ik hier wel veel aan heb:D

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:59

Shattered schreef:
Structurele herhaling is inderdaad niet slecht bij een probleem als dit, maar dan denk ik aan een korte periode van maximaal 2 weken. Ik dacht dat je bedoelde dat het paard minder energie zou hebben als je vaker zou rijden en dus het paard "braver" zou zijn.

Dan heb je inderdaad een verkeerde definitie gebruikt. Een join up wordt helaas nog vaak door jonge kinderen gedaan, wat vaak zo uit pakt dat het paard uiteindelijk de gene is die in de hogere rang komt te staan omdat de join up mislukt. Een goede join up doe je maar één keer in het leven van een paard, doe je het vaker dan breek je hem.. Een helaas veelvoorkomend misverstand.. :(

Ik zal je verzekeren dat de Join-up die ik doe met mijn paard helemaal goed gaat en ik heb hem pas uitgevoerd toen ik helemaal zeker wist dat ik het kon en ik had het toen al op andere paarden uitgeprobeerd met hulp van mensen die er veel ervaring mee hebben ik heb er ook zoveel mogelijk informatie over gezocht en alle singalen en betekenissen geleerd ik heb er zelfs films van gekocht en gekeken;) en de join-up is 100% gelukt maar ik vind dat een join-up aan het begin vaker dan 1x wel mag maar niet te vaak bij mijn paard heb ik hem heel af en toe herhaald maar dit heb ik nog maar 2x gedaan dus te vaak denk ik niet;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 00:10

Dan heb je het dus niet goed gedaan. Na een goede join up heb je geen tweede meer nodig. Waarom had je paard een join up nodig?
Heb je de link bekeken die ik gepost had?

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 00:15

Shattered schreef:
Dan heb je het dus niet goed gedaan. Na een goede join up heb je geen tweede meer nodig. Waarom had je paard een join up nodig?

Hij was wel goed gegaan alleen was me aangeraden het nog een keertje te doen omdat sommige paarden met 1 join-up niet genoeg hadden;) maar hij had een join-up nodig omdat hij wild uit een kudde kwam en je niks met hem kon omdat hij niks toe liet en je kon er gewoon niet echt bij komen want hij liet niiks toe en dus was een join-up echt nodig;)

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 07:11

Shattered schreef:

Ik heb die link ook gelezen en ik moet zeggen het klopt helemaal maar er staat dat het pas mishandeling is als je hem uren rondjes laat lopen omdat hij geen tekens geeft uit het boekje nou bij mij is dit niet het geval maar voor de rest van dat het misdadigheid is als je dat doet is mischien wel waar maar ik kon niks anders meer want hij sloot alle contacten af maar de join-up was heel snel klaar en er was dus niks aan de hand geen mishandeling;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:02

Dus jij doet met een bang paard een join up? Een join up is een paard straffen, niets vriendschappelijks aan. Een paard gaat je volgen uit angst om weer uit de kudde gezet te worden.

Heartland boeken zijn fictie en dienen ook als fictie behandeld te worden..

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:14

En jij denkt dat ik het daar vandaan heb?? Dat meen je toch niet, als of ik zulke dingen daar van daan haal ik ben heus niet gek.
Nee maar als een paard weg is bij een kudde waar hij van veulen af aan is is hij vanstreek en bang en hij was nog nooit in mensen handen geweest en dus was hij heel angstig en een Join-up jaag je hem idd uit de kudde (doen meries ook bij jonge paarden als ze zich niet gedrage) en als hij dan laat zien dat hij zich wel wil gedragen en jou als leider ziet (dan vertrouwd hij dat je een leider voor hem kunt zijn) en hij laat zien dat hij vrienden wil zijn sluit je hem weer bij de kudde aan en dan weet hij dus dat je hem geen kwaad wilt doen ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:17

Dus jij bent het er mee eens dat jij een "bang" paard moet straffen? Je denkt ook echt dat een bang paard jou compleet gaat vertrouwen als hij gestraft wordt om niets? Nee, je maakt je paard er alleen maar angstiger door. Je maakt je paard bang om opnieuw weggestuurd te worden, daarom wordt hij zo onderdanig. Het is aan jou of je zo'n band wil met een paard, die op angst gebaseerd is.
Laatst bijgewerkt door Shattered op 10-07-09 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:20

Jens_Lover schreef:
Nou die flinke tik krijgt hij zeker als hij niet helemaal luisterd;) maar een join up is niks mis mee als je het goed uitvoerd in een goede ruimte waar je paard genoeg ruimte heeft om te lopen;)
Natuurlijk zijn de meningen hier over verdeeld maar ik vind het een goede methode en mijn paard reageerd er goed op en ik zorg dat het goed gaat als het nat is ofzo doe ik het niet dan ga ik heel voor zichtig trainen maar geen join-up nouja mijn insructrice doet het prima en die is ook niet tegen een flinke tik als het nodig is;) En je hebt gelijk maar ik sla niet op het hoofd ik negeer over het algemeen slecht gedrag zodat de lol eran af is aangezien hij slecht gedrag meestal vertoond om aandacht te trekken en als ik erop in ga krijgt hij zijn zin deze techniek help wel erg goed moet ik zeggen:)

Slecht gedrag negeren bij een paard wekt alleen maar verwarring op.
Slecht gedrag moet je afstraffen.
Jij bent de leider, dus jij moet hem ook duidelijk maken dat hij ondergeschikt is.
Anders loopt hij over je heen.

Dat wil niet zeggen dat je hem meteen een klap of een schop moet verkopen, maar een grote mond is soms al voldoende.
Ook wanneer hij bijvoorbeeld ongewenst een stap naar voren doet, zet je hem er 2 terug.
Afstraffen is niet altijd een klap.
Ook binnen de holistische methode kun je afstraffen. Je zegt dat je zo dicht mogelijk bij de paardentaal wil staan.
Wat denk je dat de leider van de kudde doet als er 1 bedenkt dat hij op zijn plek kan eten?
Juist, hem bijten, knal verkopen en wegjagen. Daar is niks liefs aan hoor, maar wel heel natuurlijk en duidelijk.

Het gedrag met rijden lijkt mij puur dominantie en geen angst. En jij hebt het veel te ver laten komen.
Ga helemaal terug naar de basis. Stap, draf en galop zoals jij het wil.
De figuren zoals jij het wil.
En breekt hij uit en pakt hij het bit vast?
Grijp dan eens naar de noodoplossing: 2 handen aan 1 teugel en trek hem op de volte.
Wordt boos (boze stem, je hoeft hem niet de bak door te slaan/schoppen, maar laat merken dat je er niet van gediend bent) en rij weer verder.
Geloof mij, dat hoef je maar 1 of 2x te doen.

Wanneer je hem nu niet genoeg duidelijk maakt dat jíj de baas bent, heb je er voor de rest van je leven geen fijn paard aan.
En ik neem aan dat dat ook niet is wat je wil ;)

Mijn haflinger was ook angstig. Maar eigenlijk vooral onzeker.
Dat kwam voort uit een onduidelijke behandeling. Hij snapte er niets van.
Toen ik hem kocht ben ik meteen consequent geweest. Stond hij te draaien met poetsen, werd ik boos. Liep hij door me heen, werd ik boos. Vaak alleen een grote mond, maar zodra er benen opgetild werden of er gedreigd werd kreeg hij een tik.
Binnen 2 weken had ik aan de hand een schaapmak paard wat duidelijk begreep wat de bedoeling was.
Ja, hij was angstig, maar dat kwam vanuit onbegrip.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:23

Zoals ik al eerder las in dit topic, ben ik het eens met het advies
1. zoek een goede instructrice die niet alleen bij jou ideeën past maar past bij wat het paard nodig heeft.
2. Stop met het "holistisch trainen/join ups". Leer eerst zelf hoe je een paard grenzen aan geeft (een goede instructrice kan je dat leren) op de grond en werkt zo door naar onder het zadel.

Je schrijft steeds dat het allemaal zo goed gaat samen met je instructrice en de aanpak die jullie hebben. Als dit zo was, had je nu niet een paard die met zijn hoofd tussen zijn voorbenen ruiters eraf wil gooien. Het gaat er niet om of jij het goed vindt overkomen maar of je werkwijze past bij wat jou paard nodig heeft. En een ervaren paardenman/vrouw ziet wat jou paard nodig heeft en mist aan opvoeding.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:39

uuhhh ik weet niet hoor, maar ijslanders horen toch pas ingereden te worden als ze 5 jaar oud zijn :?

Die van jou is pas 4 en je crost er al een poos en vaak op rond met allerlei oefeningen.....
Grote kans dat hij het mentaal en fysiek helemaal nog niet af kan en daarom dit soort gedrag vertoont!
Dit misschien in combinatie met onkundige/onwetende ruiters......
Ik zou toch een prof in ijslanders raadplegen als ik ts was!

Ik heb zelf geen verstand van ijslanders, maar mijn collega heel veel, die heeft er 3 en rijdt er ook hoog mee in de sport.
Vandaar dat ik dat weet dat ze met 5 jaar pas ingereden mogen worden ;)

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:41

Shattered schreef:
Dus jij bent het er mee eens dat jij een "bang" paard moet straffen? Je denkt ook echt dat een bang paard jou compleet gaat vertrouwen als hij gestraft wordt om niets? Nee, je maakt je paard er alleen maar angstiger door. Je maakt je paard bang om opnieuw weggestuurd te worden, daarom wordt hij zo onderdanig. Het is aan jou of je zo'n band wil met een paard, die op angst gebaseerd is.

Tja zo heb je verschillende meningen maar een join-up betekend niet vor mij dat hij volkomen op me vertrouwd maar wel dat je contact kunt maken en ik maak het paard niet op nieuw bang want hij had geen kudde hij zag mij niet zo niemand en kijk ik snap je wel maar ik zie dit anders en weet dat we er nooit overeens zouden worden dus ga er ook niet meer op in;) maar in iedergeval bedankd dat je wel wil helpen en dat jeje zorgen maakt om mijn paard;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:44

Jens_Lover schreef:
Shattered schreef:

Tja zo heb je verschillende meningen maar een join-up betekend niet vor mij dat hij volkomen op me vertrouwd maar wel dat je contact kunt maken en ik maak het paard niet op nieuw bang want hij had geen kudde hij zag mij niet zo niemand en kijk ik snap je wel maar ik zie dit anders en weet dat we er nooit overeens zouden worden dus ga er ook niet meer op in;) maar in iedergeval bedankd dat je wel wil helpen en dat jeje zorgen maakt om mijn paard;)

Ik denk niet dat je verschillende meningen over de joinup kan hebben, alleen over de manier van uitvoeren. En wat ik zo lees, doe je het echt niet goed helaas. Ik heb ook paarden ingereden en gecorrigeerd en ik heb nog nooit vaker dan 1x een join up hoeven doen, sterker nog liefst niet!! Een join up ala Roberts is hard, een join up ala Voest is zachter maar beiden zijn om de paarden af te straffen. En als je al moet beginnen met afstraffen... fijn begin van de samenwerking wel....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:49

Jens_Lover schreef:

Ik ben bang dat jij je paard hier nu helemaal aan het knoeien bent. Sorry als het verkeerd valt. Maar je moet je paard vertrouwen geven. En dat doe je nu niet. Je maakt hem alleen maar angstiger. En ik heb heb zelf ook ervaring met een paard met weinig zelfvertrouwen. Ik weet wel dat je meer bereikt met hem heel veel te belonen voor de dingen die hij goed doet. En grenzen te stellen. En dat doe jij niet. Daardoor doet hij nu zo.

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:52

listiglistje schreef:
uuhhh ik weet niet hoor, maar ijslanders horen toch pas ingereden te worden als ze 5 jaar oud zijn :?

Die van jou is pas 4 en je crost er al een poos en vaak op rond met allerlei oefeningen.....
Grote kans dat hij het mentaal en fysiek helemaal nog niet af kan en daarom dit soort gedrag vertoont!
Dit misschien in combinatie met onkundige/onwetende ruiters......
Ik zou toch een prof in ijslanders raadplegen als ik ts was!

Ik heb zelf geen verstand van ijslanders, maar mijn collega heel veel, die heeft er 3 en rijdt er ook hoog mee in de sport.
Vandaar dat ik dat weet dat ze met 5 jaar pas ingereden mogen worden ;)

Ja opzich heb je gelijk maar het is beter dat ze dan pas ingereden worden omdat ze dan nog in de groei zijn en als je dan gaat rijden kan de Tolt en Telgang niet helemaal goed ontwikkellen nouja mijn paard laat bijde gangen niet zien dus is er geen bezwaar om hem met 4 jaar in te rijden en ik doe alleen stap en draf op het moment geen andere pasjes ofzo ik heb galop gedaan maar heb een stapje terug gezet omdat hij de galop tocch nog iets te moeilijk vind op moment.
Maar over dat 5 jaar inrijden gebeuren als je kijkt naar andere paarden die groeien ook door tot hun 5e en die rijden ze ook in met 3 jaar dus het maakt echt niets uit als ik niet zeker wist fdat dit niet kan zou ik nog gewacht hbben;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:57

Wil je eigenlijk wel hulp? Je praat alles goed wat je doet.
Maar er gaat duidelijk iets niet goed, anders had je dit topic niet geopend.
Misschien moet je gewoon rustig lezen wat mensen schrijven, adviezen er uit halen en je niet zo vast houden aan je eigen idee.
Wil niet zeggen dat jouw idee slecht is, maar duidelijk niet passend bij je paard.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Probeer eens een andere weg en stel je er ook voor open.
Ga niet in de verdediging en houd je niet vast aan jouw manier van werken en die van je instructrice.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:58

En als ik jou was zou ik gewoon andere instructie nemen. Deze past niet bij jou. Ze kan wel goed zijn. Maar jij hebt nu eentje nodig die jou helpt plezier in jou paard te houden. En die jou helpt om je paard goed op te leiden. Zodat ie jou gaat zien als leider. Wat ie nu niet doet.
En ik ben bang dat als je zo door gaat dat dat plezier gaat verdwijnen. En dan is het paard de dupe.