3 jarige Babel onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:35

Babel schreef:
Ik vraag hem niet om rond te lopen. Ik heb mijn teugels op maat en als hij daarin wil zakken dan is dat prima. Wil graag zijn neus naar de grond toe krijgen, hij gaat echter zelf daar opkrullen. Probeer langzaam aan zijn neusje eruit te krijgen en te laten zakken. Maar dat gaat niet in een keer. Kan mijn teugels wel losgooien maar hij blijft dan nog daar lopen, hij moet dus eerst mijn hand volgen naar beneden. Hij probeert helemaal niet onder het werk uit te komen, werkt juist altijd mee.
Enkele keer wil hij even iets anders dan ik, maar dat doet hij net zo goed in het bos, waar hij totaal niet hoeft te werken.

Edit: Op het moment is dus of met zijn kop als een giraf, of te diep en soms wel zijn neusje eruit. Dan kies ik toch voor het tweede en ga ik vanuit daar uitbouwen naar lager en langer.

Sorry hoor, maar op het eerste filmpje komt het paard voortdurend TEGEN de HAND. En dat doet hij niet zomaar. Zo zie je ook een paar miscomminicatie's met de paardenmond op het 2e filmpje :=

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:52

Wat mij vooral opvalt is dat ze veeeeeel te snel loopt in tempo. Ook een jong paard moet al bezig zijn met het activeren van het achterbeen, want als deze goed ondertreed, kan de rug worden ontspannen en zodoende moet het paard van voor naar achteren naar jouw hand toe gedreven worden. Ik vind dat het hier niet het geval is. Zoals te zien is in het draf filmpje vind ik persoonlijk dat ze echt wel een stuk langzamer mag in tempo. Ook vind ik jouw hand te streng. Bij een jong paard moet je geven, geven en nog meer geven aan de voorkant. Jij moet geven en meegaan met met hoofd van het paard. Niet het paard met jouw hand. Als je langzamer word in tempo, van voor naar achteren drijft komt het paard vanzelf naar jouw hand toe en krijg je dus die fijne aanleuning. Veder vind ik het heel goed om te lezen dat je ook gewoon lekker buitenrijd, daar kan je zoals je zegt, dat galop oefenen, want rechte stukken zijn nou eenmaal de basis om de galop goed onder de knie te krijgen. Persoonlijk vind ik dat je 'een paar rondjes' in de bak galoperen al erg veel gevraagd is. Ik vind het beter als je hem een paar keer de goede galop laat aanspringen die ongeveer 10 sprongen doet en dan daarna weer opnieuw aanspringen.
Ik heb trouwens zelf met m'n 4 jarige gehad dat hij ook erg met zijn hoofd schudden, echt vanalles geprobeerd, ander hoofdstel, langer rijden, minder spanning. Bij mij lag het aan het bitje wat hij toch niet erg lekker vond, dus ik heb zijn oude dubbelgebroken watertrens (KK Germany) er weer in gedaan en het is nu echt volledig opgelost.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, vind het een plaatje om te zien, met leuke gangen en met veel geduld gaat het allemaal best lukken!

Iriscope

Re: 3 jarige Babel onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 23:08

Zoals ik al een paar keer heb aangegeven, maar waar iedereen over heen leest. Ik geef hem alle ruimte aan de voorkant om te zakken. Echter ga ik niet met los gegooide teugels rijden.
Hij gaat zelf zo kort lopen en opkroppen. Wanneer ik de teugels los gooi blijft hij in die houding lopen en heb ik dus helemaal geen contact meer. Ik probeer dus vanuit dat opkroppen zijn neusje eruit te rijden, door af en toe meer ruimte en been te geven en van uit daar wil ik hem uiteraard nog lager hebben.
Vind de tips heel fijn maar wordt eerlijk gezegd wel vervelend om dit verhaal steeds te moeten herhalen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 06:36

Babel schreef:
Zoals ik al een paar keer heb aangegeven, maar waar iedereen over heen leest. Ik geef hem alle ruimte aan de voorkant om te zakken. Echter ga ik niet met los gegooide teugels rijden.
Hij gaat zelf zo kort lopen en opkroppen. Wanneer ik de teugels los gooi blijft hij in die houding lopen en heb ik dus helemaal geen contact meer. Ik probeer dus vanuit dat opkroppen zijn neusje eruit te rijden, door af en toe meer ruimte en been te geven en van uit daar wil ik hem uiteraard nog lager hebben.
Vind de tips heel fijn maar wordt eerlijk gezegd wel vervelend om dit verhaal steeds te moeten herhalen.

Vetgedrukte 1: Dit doe je niet, je paard gaat niet uit zichzelf, voor de grap, met zijn hoofd slaan hoor. ;)
Vetgedrukte 2: Dit is ook niet goed, als jij je teugels losser laat, moet je paard daar (meteen of zo snel mogelijk) op zakken. Als hij dit niet doet, dan DURFT hij niet.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 08:05

Het is niet dat hij niet durft, hij is nog jong en begrijpt het gewoonweg niet. Zoals al veel mensen hebben gezegd is slaan met het hoofd een jonge paardenkwaal.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:27

Zo als ik hierboven schreef, bedoel ik niet dat je met lossen teugels moet gaan rijden, maar gewoon meer geven, dat hij meer met jouw hand mee komt. Zodat hij zakt, jij met je hand mee gaat. Dat kort lopen en opkroppen, moet ook bij een jong paard, jij kunnen corrigeren. Kort lopen is namelijk het niet correct drijven. Want je drijft been voor been om het achterbeen onder de massa te kunnen zetten. Hij loopt hier onder vandaan en gaat in een te hard tempo. Het schudden met het hoofd word onder de volksmond gezegd als een jongenpaarden kwaal, maar dit ligt toch echt aan de ruiter. *weer een andere discussie* Namelijk alles wat het paard doet, komt doordat de ruiter daar aanleiding toe geeft, en ik vind dat ik dit geval lijken dat hij te snel naar beneden gereden moet worden. Laat hem nou eerst op eigen benen lopen, lekker met een lange hals, wat kan ontstaan als het achterbeen goed ondertreed, wat als effect heeft dat hij je beter gaat dragen en dan later als dat helemaal bevestigd is eens iets aan de voorkant van hem gaan vragen.
Mijn 4 jarige ben ik als 3,5 jarige mee gaan rijden, hij heeft zoals eerder gezegd ook met zijn hoofd geschud, wat dus mijn fout was omdat ik dacht dat het bitje lekker lag, wat dus niet zowas. Hij liep in eerste instantie ook niet zo fijn als die nu doet (lees; lang in de hals, laag in de hals) en nu geeft die zelf de fijne aanleuning die ik graag wil, want hij geeft nu aan dat hij daar klaar voor is. ik ben ondertussen ook al dik een half jaar veder en meneer begint dus nu pas de goede aanleuning te krijgen en de afbuiging.

Veder is dit geen bedreiging, maar gewoon tips ;)

amiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:41

je hand wat rustiger

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:48

Je doet het netjes hoor.Gewoon rond vragen aan de voorkant en als de bespiering het toe laat dan heeft je paard uit eindelijk voldoende balans en kracht om de hand te volgen.Voorwaarts is goed als je voelt dat hij dat nodig heeft.Beter te vlug dan te traag.Zeker niet teveel wendingen gaan rijden hoor,beter overgangen rijden voor de balans blijft ie langer heel.Ik rij mijn jonge paarden allemaal lekker rond en als ze zich opkrullen houd ik contact en geef ik kort been,gaan ze er vanzelf een keer aan trekken zeker niet je teugels losser dan gaat hij nooit de hand meenemen.Ook niet drijven als je terug wilt,gewoon bekken kantelen en knie/bovenbeen vasthouden en hij komt zo terug.Lekker doorgaan zo,goed bezig!Als hij zo blijft schudden ff een stootteugel of vaste martingaal er aan doen,hoef jij nix te doen en kan hij niet helemaal over de teugel komen.Succes

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:06

Ik vind dat je een leuk paard hebt. Ziet eruit dat hij het graag voor je doet.
Ja kan niet meer dan tanden laten controleren om uit te sluiten dat het daar aan licht.
In het begin zijn ze natuurlijk tegen de hand en tegen het been, dit is nl. een natuurlijke reactie.
Wat betreft de 'snelle' dalop, dit is de galop van een paard dat niet in balans is en net onder het zadel, meer kun je dus niet vragen/verwachten.
Ik vind het een prettig beeld geven! Ik rij de jonge paarden altijd lager in hoofd halshouding en laat ze daar op eigen benen lopen, dan gaan schakelen (als dit kan) dan krijg je een paard dat over de rug loopt en aktief is van achter.
Veel succes met plezier!!

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:11

ik heb nog even gekeken in het commentaar,
volgens mij vergeten veel mensen dat het een jong paard is en dat je hem voortdurend moet ondersteunen (=anders dan niet op eigen benen leren lopen!!) voornamelijk met je benen maar de teugels moeten dus niet los nee.
Dat vlugge lopen stoort me niet, het is natuurlijk de bedoeling dat dat steeds meer onder controle komt maar daarvoor moet hij eerst (meer en makkelijker) op je zit leren terugkomen.

Ik heb er alle vertrouwen in dat dat hoofdschudden eruit gaat, ook zonder hulpteugels! Aanleuning wordt gewoon stukje bij beetje beter. dat heeft tijd nodig. Ik zou me eerst richten op het leren sturen op mn benen en buigen om been, dan wordt die aanleuning vanzelf beter en constanter.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:59

Ik ga mee met Pientje4, het hoofdschudden komt doordat het paard nog zijn balans mist, en dat is logisch want hij is nog jong. Het meegeven van je hand is van groot belang om het paard op zijn eigen benen te laten lopen. Het tempo in het tweede filmpje is iets te hoog. Je moet dat tempo opzoeken waarbij het paard zijn hoofd stil kan houden en dus in balans is. Een paard zoekt altijd naar zijn balans, maar de ene dag kan het zijn dat het paard bij een wat voorwaartser tempo constant is, en de andere dag moet je meer terug gaan rijden. Probeer daar in te spelen en kijk hoe je je paard die dag moet gaan trainen. Een jong paard rijden is namelijk geen dag hetzelfde. Het paard kan je vriendelijk laten zakken door hem door de manen te kriebelen zodra het paard zijn hoofd naar beneden brengt. Paarden zijn sociaal naar elkaar door in de manen te kriebelen bij elkaar. Zo leert het paard zijn hals te laten zakken. Daarna uitvoerig belonen.

Het hoofdschudden zal beter worden als jij je juiste tempo hebt gevonden. Heel veel succes! :)

xCarOliineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:10

Hallo,

Ik heb wel wat aan te merken, het valt mij op bij het eerste filmpje dat je der steeds stil zet en dan naar beneden vraagt maar ik heb een tip, je moet in het begin voor dat je gaat rijden eerst even 2 rondjes naast er lopen, dan 5 minuten longeren en goed mee lopen want ze zoeken nog hun belans, dan als je der op stapt goed op letten ogen oren staart komt het bangig over ga je der heel rustig op en beloon je hem/haar als het goed gaat. dan blijf je eerst even hangen je tenen tegen je singel aan duwen want tegen hun been of buik vinden ze meestal niet fijn. als je der op zit even stappen niet te lang vinden ze namelijk nog erg moeilijk als ze jong zijn, dan draven veel rechte lijnen en tempo houden goed op letten dat je op het goede been zit, als dat allemaal goed gaat een galopje en goed naar voren duwen! want jonge paarden hebben alleen nog hun eigen manier van galop maar ze moeten vaart er in hebben om een goeie galop sprong te hebben dan ga je even stappen en ga je op de andere hand. alleen als je houding je paard ontspannen is en het tempo goed is .. als dit allemaal goed gaat wordt het hoofd van zelf ook stiller en in het begin zal ik als ik jou was er zelf alleen op gaan omdat dat paard nog niets gewent is .. en ook als ik jou was zal ik rustig op bouwen iedere dag een kwartiertje, want je paard heeft ook dnek ik nog niet zoveel kilometers gemaakt. Veel succes! :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:25

Ik hoef helemaal niet te hangen als ik opstap want Babel heeft het nog geen moment eng gevonden.
Het stadium wat jij nu zegt is inderdaad het slimste om zo te doen, dat stadium zijn wij echter allang voorbij. Ook het longeren hoeft allang niet meer. Als je leest zie je dat ik elke dag rustig aan rijd en al 2 maanden met hem bezig ben. Dat opbouwen is dus ook allang gebeurd. Ook staat er bij dat ik juist naar het bos ga om lange rechte lijnen te kunnen maken.
Leuk dat je de moeite neemt om te reageren, maar misschien verstandig om eerst even alles door te lezen.
De rest bedankt voor de reactie's, ik ga er zeker mee verder!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 06:31

Babel schreef:
Het is niet dat hij niet durft, hij is nog jong en begrijpt het gewoonweg niet. Zoals al veel mensen hebben gezegd is slaan met het hoofd een jonge paardenkwaal.

Dit gaat een paard niet uit zichzelf doen als hij een goede voorwaartse hand mee heeft hoor. ;) Dit doet een paard pas als hij (bijna) iedere dag een hand tegenkomt die tegenwerkt.........................

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 07:44

Stravero, ik heb geen zin in een eindeloze welles nietes discussie met jou. Als jij denkt dat je dat ziet, prima, ik weet dat het anders in elkaar steekt.
Ik weet nu wat jouw mening erover is, en zit niet te wachten op iedere dag een post van jou waarin je weer hetzelfde probeert duidelijk te maken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:05

Wat een leuk jong paard
Fijn ook dat hij afwisseling krijgt dmv van buiten uitstappen

Qua rijden zie ik een paard dat over zijn tempo loopt
Dat zie je vaker bij jong paarden en is ook logisch omdat het paard zijn balans nog moet vinden
Dat slaan met het hoofd komt van (net wat te veel ) druk van de teugel lijkt mij
op dat punt ben ik het met Stravero eens
Zou je met losse (re) teugels rijden denk ik dat het hoofd veel stiller word (probeer het eens)
Tip: beweeg je hand meer mee naar voren, hou verbinding, maar accepteer geen enkele druk maar laat het hoofd zakken vanuit de schoft

Is het paard al eens nagekeken/behandelend door een goede paardentandarts, en zijn de (evt.) wolfstanden er al uit gehaald ??
Voor ik een paard ga beleren is dat bij mij altijd stap no 1 :j

Verder veel succes met dit leuke dier!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:35

Ik kan me wel vinden in het punt van Stravero, een paard moet willen zakken enzovoort enzovoort, maar ik vind wel dat jullie in jullie training waarschijnlijk nog niet zo ver zijn als het standaard volgen van de hand. Ik kan me vinden in een evenwichtsprobleem bij een lager tempo, en ook bij het hoofdschudden, wat misschien best een keer door het bit zou kunnen komen, maar ook net zo prima kan komen door een evenwichtsprobleem.

In het galopfilmpje, probeer je een volte te rijden, je houdt daar naar mijn idee alleen je buitenteugel er niet bij, en rijd dus puur op je binnenteugel, dat maakt het sturen nog moeilijker, probeer daar goed op te letten :D

Ik kan me goed vinden in jouw manier van beleren :D Zo hebben wij het vorig jaar met mijn nu 4 jarige ook gedaan en die loopt nog altijd braaf en scoort ook nog redelijk :D Dus lekker door gaan zo :D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:42

ik vind het niet zo heel fijn om te zien.

Ik zie: je rijd snel en met korte teugels. Het paard weet niet goed wat hij moet dus rent hij maar door. Ik zou veel liever zien dat je hem lang en laag rijd waardoor hij zijn balans kan vinden met jou op zijn rug. Echt: neusje over de grond. En daar kan je gerust naartoe rijden, dat zal een doel op zich kunnen zijn.

Jij vraagt toch aanleuning terwijl jouw paard nog geen balans heeft. Ik zou het anders doen.

Een paar rondjes galop beide kanten op vind ik veel voor een paard van 3..

wel een leuk paard en ik wens je veel succes!!

ik vind me ook in de woorden van stravero.

Verder nog de volgende tip: praat tegen je paard! Ik mis de uitgebreide beloningen voor je paard. Geef hem het gevoel dat ie geweldig bezig is!!

enjoy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:49

neem de tijd dan komt alles goed paard moet nog groeien en ontwikkelen geef het daar goed de tijd voor en je zult er lang plezier van hebben *D

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:29

Ikima schreef:
Het paard doet het aardig netjes. Wel vind ik dat je hem voor wat meer ruimte moet geven, het lijkt net of je hem te kort en te strak hebt. Het draftempo in het 2e filmpje ziet er wat overhaast uit.
Bij het hoofdschudden probeert hij de teugels uit je handen te trekken.
Dus meer ruimte van voren geven en in draf iets lager tempo, hij moet eerst op eigen benen gaan lopen.
Ik vind het verder een heel leuk paard, wees er zuinig op. :D

Ik ben het helemaal met je eens! :9 :9 :9

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:02

Niet te veel omlaag kijken.
Probeer ook niet te veel aan de teugels te friemelen!
En met draf je hakken omlaag.

En misschien moet je hem ietsje door laten lopen in stap.