thiedeman meenemen op ponykamp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:12

Michellkuh schreef:
Als haar pony zijn hoofd zo omhoog gooit, kun je beter met martingaal rijden, dat maakt je dan niet sterker in je handen en werkt pas in wanneer het moet!

Helemaal mee eens.
Voor een paard dat zijn hoofd omhoog gooit is een martingaal een mooie hulp.
Dan heb je hulp als het paard echt te erg wordt, de rest van de tijd moet je gewoon zelf netjes rijden.
Bij een thiedeman neemt dat ding het werk over. Dan krijg je een paard in de krul en leer je het zelf nog niet.

Air

Re: thiedeman meenemen op ponykamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:17

Buiten dat wil je paard waarschijnlijk ook iets aangeven als hij zijn hoofd in de lucht gooit.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:12

Hoi,

Als er niets lichamelijks aan de hand is met je pony en het tuig zit goed dan gooit ze haar hoofd waarschijnlijk omhoog omdat ze niet goed aan het been is, dit verklaart ook waarom je haar zonder hulpteugel niet nageeflijk kunt rijden. Ik zou hier onder goede begeleiding aan gaan werken en alle "hulp"teugels lekker aan de wilgen hangen.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:32

Pieder schreef:
Hoi,

Als er niets lichamelijks aan de hand is met je pony en het tuig zit goed dan gooit ze haar hoofd waarschijnlijk omhoog omdat ze niet goed aan het been is, dit verklaart ook waarom je haar zonder hulpteugel niet nageeflijk kunt rijden. Ik zou hier onder goede begeleiding aan gaan werken en alle "hulp"teugels lekker aan de wilgen hangen.

Misschien wil ze hem juist gebruiken met een rit door het bos, dan is een hulp teugel best handig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:43

TS heeft zelf gezegd dat het is om hem ''aan de teugel'' te krijgen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:35

Als je 'm louter gebruikt om je paard " aan de teugel " te rijden dan ben je m.i. verkeerd bezig. Dat moet toch echt van achteruit komen. In het bos zou ze nog kunnen overwegen om met een martigaal te rijden vanwege het schudden maar ik denk dat het probleem zich pas oplost wanneer ze haar pony rijtechnisch beter rijdt (leert rijden).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:36

Altijd meenemen; je kan terplekke nog overleggen of je hem gebruikt, of niet. Als je hem niet bij je hebt, heb je geen keuze meer.

Hoewel ik een voorstander ben van zo min mogelijk hulpteugels, lijkt een ponykamp niet de meest geschikte plek te doen om ineens anders te gaan rijden dan thuis.
Desnoods doe je hem alleen om met buitenritten.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:35

jennifer93 schreef:
ik rij met thiedeman om haar aan de teugel te krijgen.. kan niet met een slof over weg dus met een thiedeman kan je haar niet verpesten ofzo.
en als je celeste een week niet zo serieus rijd wat meestal gebeurt op een ponykamp met buitenritten dat je der dan niet meer normaal aan de teugel krijgt.

Als je hem daarvoor gebruikt, dan zou ik die niet meenemen :+

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:38

Meenemen naar kamp, en daar heel hard gaan trainen om m zonder thiedeman goed te laten lopen.. ;)

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:29

Gewoon meenemen heb je hem bij je als je hem nodig hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:18

Ik zou 'm wel meenemen, omdat je er altijd mee rijdt. En zoals aangegeven dat kun je beter niet op een ponykamp anders moeten of willen doen.
Maar ik wil je ook het advies geven, dat al eerder vermeld is: Ga proberen te leren zonder zo'n ding te rijden. Een keer een hulpteugel is niet erg, maar elke dag ermee rijden is niet verstandig. Je leert jezelf en het paard iets aan, terwijl het niet de juiste manier is. Een hulpteugel is om even dat extra zetje te geven in de juiste richting, voor als het net even niet lukt op 'correcte manier'. Het is niet een permanente teugel die het probleem oplost. Eigenlijk bedonder je jezelf op deze manier. Paard loopt niet aan de teugel omdat je correct rijdt, maar omdat je deze teugel gebruikt (en hij feitelijk niet anders kan) Maar reken maar dat een paard toch wel een manier vindt om zo comfortabel mogelijk met te lopen zonder de minste inspanning.
Ik heb al eens een paard van iemand gereden die ook standaard met Thiedeman reed (anders was ie zo sterk). Verschrikkelijk! Wat een rampenpakket. Hij kroop letterlijk áchter de teugel, je had niks in je handen, dood aan het been.. Sterk hij was helemaal niet sterk! Zíj hield wrs die teugels teveel vast waardoor hij ging hangen.

Als je hem gebruikt voor het in de lucht gooien zou ik ook kiezen voor een martingaal. Die zijn daar speciaal voor. Bij het rijden werkt de martingaal alleen in als het paard z'n hoofd in de lucht gooit. Moet hem niet te strak zetten natuurlijk.

Als je meer dressuurmatig wil gaan rijden neem dan veel les. Kijk bij een vereniging in de buurt of op een manege. Er zijn zat mensen die je hier bij willen helpen!

Veel plezier! (kamp is al bezig volgens mij)

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 08:39

hallo..
ik heb idd geen teugel meegenomen en het ging super hoor!
maar heb 3 of 4 dagen voor kmp thuis ook al wat geoefent zonder die teugel en haar idd o buitenrit een martingaal omgedaan en t ging super!
topic masg een slotje op.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:01

goed gedaan!

ik ben blij voor je dat het zelfs op de buitenrit goed ging! (toch nog even voor t slotje;))

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:49

gewoon meenemen,al is het maar voor je eigen gevoel.
dan heb je in elk geval het idee dat je meer te vertellen hebt en ga je ontspannener naar buiten wat uiteraard ook door werkt op je pony.

succes en veel plezier

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:24

ehhh...mensen, ze is al op ponykamp geweest zoals daarboven staat

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:17

Ik neem zeker weten volgende week vrijdag mijn tiedeman mee!
Als ik jou was zal ik dit ook doen:).

Ik gebruik hem puur om mijn eigen veiligheid, en op aanwijzing van mijn instructrice.
Aangezien mijn paard vaak de lucht in wou gaan als ik aan het draven was geweest, en daarna wou gaan halthouden, en omdat die regelmatig de lucht in wou gaan met wijken en met nog wel meer dingen.

In het begin had ik hem op het laatste ringetje.
Maar de laatste tijd alleen nog maar op de 1e.
Binnenkort maar eens gaan proberen om zonder tiedeman te gaan rijden aangezien ze me nu bijna nooit meer de lucht in wil gaan.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:36

jennifer93 schreef:
hallo..
ik heb idd geen teugel meegenomen en het ging super hoor!
maar heb 3 of 4 dagen voor kmp thuis ook al wat geoefent zonder die teugel en haar idd o buitenrit een martingaal omgedaan en t ging super!
topic masg een slotje op.

Nou super toch!

Zo zie je maar dat het ook zo kan!

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 21:56

dan jullie allemaal voor jullie hulp!!

topic mag een slotje op!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:47

Als je graag een slotje wil zul je moeten TeM'men. Mod's doen veel maar echt elk topic doorlezen om te zien of iemand om een slotje roept.. dat gaat dan denk ik weer net iets te ver :D