Wie 'streched' zijn paard vóór het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:35

Ik doe het nooit :n
Maar goed, enige wat ik doe is erop stappen en dan een rondje aan de lange teugel op buitenrit. Ik vraag niet echt iets van hem waarbij het lekker soepel moet zijn :)
(en hij heeft ook nergens last van, dus om die reden hoef ik het ook niet te doen)

Bojangles

Re: Wie 'streched' zijn paard vóór het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:37

Het been naar van voor iets omhoog vragen zodat de huid onder de singel plat ligt is iets anders dan daadwerkelijk stretchen, dus dat moet op zich geen kwaad kunnen hoor!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:51

Voordat ik opstap trek ik de voorbenen naar voren en ietsje omhoog (niet tegelijkertijd uiteraard := ) , dit zodat er geen huidrimpel onder de singel zit. Daarna ga ik eerst een 10 à 15 minuten gymnastiseren. Hiermee bedoel ik dus hoofd naar binnen en naar buiten. Het is dan de bedoeling dat ze met haar neus mijn voet aan kan raken en toch netjes door blijft lopen. Het is nog wel vrij lastig voor d'r, maar zijn goed bezig. Daarna beetje wijken enzo. Dan is ze goed opgewarmd en kunnen we verder.
Laatst bijgewerkt door rainbow8 op 06-07-09 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:52

Ik vraag me af waarom stretchen zo vaak de nadruk legt op het hoofd/halsgebeuren?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:03

Dat vraag ik me dus ook af... := Rugspieren en been/bilspieren zijn net zulke belangrijke groepen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:04

@TjardavdB: Ik doe er niets mee zoals je kunt lezen, maar ik zag het bij een stalgenootje en wil er gewoon wat info over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:19

Ik stretch mijn paard ook altijd voor het rijden gaan.. Ik begin meestal met zijn rugspieren (dan gaan de bil/bekken spieren meestal makkelijker) als hij mooi los wordt en zie dat zijn lendenen goed los zijn (die wil hij bij de minste spanning al vastpakken) dan stretch ik zijn halsspieren en pak wat extra buigingen/bewegingen met de schouder en achterbenen.. en als laatste pak ik lengtebuigingen met zoveel mogelijk buiging uit de middenhand.
Dit alles duurt ca 10 min..
Ik doe de eerste strech oefeningen tijdens het poetsen.
kortom veel strech gebeuren voor het opstijgen :)
(niets wordt geforceerd en alle oefeningen zijn in overleg met fysio)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:43

Hier een zeer duidelijk filmpje over wat ik het stalgenootje zag doen. Alleen de laatste oefeningen met de kam had het stalgenootje niet gedaan. Verder moet je even verder spoelen in het filmpje want het is een hoop geblabla }:0 _O-

Dit lijkt me een goede warming-up voor een paard wat daarna hardt aan de slag moet, desnoods eerst een paar rondjes warmstappen en mee rennen aan de hand voordat men hieraan begint?? ;)

PS. opzich wel een grappig, informatief filmpje :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:58

Ik vindt deze uitleg velen malen beter dan de vorige video die ik plaatste, als je ook zoekt op youtube bij meerdere video's van deze persoon kan je een heleboel leren over alle spiergroepen van het paard. Ik heb ze allemaal bekeken en vindt het echt heel interessant, ik denk dat ik wel een cursus wil volgen :D Helaas heb ik nog geen paard om te masseren maar een cursusje kan nooit kwaad :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:20

Dat loskloppen doe ik wel, op de hals en op de croupe, met 2 vuisten en best hard bij momenten, vinden ze heerlijk!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:10

bulck schreef:
ik doe met mijn ene wel enkele oefening. dus vierkant zetten, en dan met hoofd tussen voorbenen laten zakken (is goed om de achterhand en gebruik van bekken te stimuleren) en dan zijdelings tot achterhand.

Doe ik bij mijn pony ook, op aanraden van fysio want haar rug zit gauw vast, en zo komt ze los.

Mijn paard doe ik het eigenlijk nooit... ik stap erop met lange teugel, en dan lang en laag inrijden, stappen, veruimen , draven etc en veel voltes,slangevoltes, etc. rijden en dan oppakken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:22

Ik strechts niet.
Maar masseer mijn paard wel.
Heerlijk vind hij het.
Alleen heb ik er nooit voor geleerd dus ik doe het lekker zacht zodat ik geen spieren vast masseer in plaats van los.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:54

Haha al die waarschuwingen over het "scheurtjes in de ligamenten trekken". Ik wil de spierballen van de bokker wel eens zien die dát voor elkaar krijgt...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:12

Kuggur schreef:
Haha al die waarschuwingen over het "scheurtjes in de ligamenten trekken". Ik wil de spierballen van de bokker wel eens zien die dát voor elkaar krijgt...

:P Sterke vrouwen!

Maar goed, ik zou het ook niet prettig vinden als mijn sportleraar mij een beetje uit elkaar wil trekken. Dan zou ik ook last krijgen. Wist je dat spierpijn eigenlijk spieren zijn die een optater hebben gekregen en dus moeten helen? Dit helingsproces duurt meestal zo'n 2 dagen en daarna worden de spieren er alleen maar sterker van. Dus ook zogenaamde 'scheurtjes' krijg je zowiezo wel want dat heet gewoonweg SPIERPIJN. ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:17

is het niet gewoon ttouch wat ze doet? van linda tellington jones?

waarom vraag je het je nieuwe stalgenoot niet gewoon zelf? :P

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:20

Ik heb vorig jaar ook eens een cursus paardenmassage en stretchen gedaan. Was erg interessant. Doe er de laatste tijd maar weinig meer mee. Toch maar weer eens oppakken.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:20

Owja, ik heb het gevraagd!!! :D Ben nog niet helemaal wakker :P

Maar zij doet het volgends de methode van Erik Laarakker (?!) Freestyle Natural Horsemanship. Hij doet ook iets met homeopatische geneesmiddelen ofzo.. maar dus ook met stretchen van het paard. Ik ga gauw eens op zijn website kijken :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:20

Roxx schreef:
Ik heb vorig jaar ook eens een cursus paardenmassage en stretchen gedaan. Was erg interessant. Doe er de laatste tijd maar weinig meer mee. Toch maar weer eens oppakken.

Waar heb je dit gedaan?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:28

Bij Equireva in Dwingeloo

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:36

Ik doe ook stretchen voor het rijden. Voorbenen en achterbenen. Voorbenen was eigenlijk meer op de huidplooien strak te zetten onder de singel. De achterbenen was een gewoonte, eventjes alvast loswerken.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:43

Ik heb een cursus paardenmassage gedaan, en stretchen kan een risico met zich meebrengen.
In de massage mag je de rugspieren pas gaan behandelen als deze goed opgewarmd zijn, dus nooit koud de rug laten bollen of bekken kantelen!
@ Kuggur, daar heb je geen spierballen voor nodig hoor. Als je op de juiste plek drukt, kantelt het bekken vanzelf door reflex en met de rug hetzelfde verhaal.
Hier kunnen dus wel degelijk scheurtjes door ontstaan.
Been oprekken voor de singel lijkt mij overigens weinig kwaad kunnen doen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:00

En wat versta jij onder opwarmen? Rondjes stappen/draven, longeren ect?
;)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:07

Onder een massage is opwarmen geen stappen draven etc. Maar begin je vooraan bij het hoofd met de massage en steeds verder naar achteren, waardoor je de overige spieren in het lichaam alvast klaar maakt, en vervolgens warm je spieren in de rug op met bepaalde handgrepen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:14

Royen schreef:
Kuggur schreef:

:P Sterke vrouwen!

Maar goed, ik zou het ook niet prettig vinden als mijn sportleraar mij een beetje uit elkaar wil trekken. Dan zou ik ook last krijgen. Wist je dat spierpijn eigenlijk spieren zijn die een optater hebben gekregen en dus moeten helen? Dit helingsproces duurt meestal zo'n 2 dagen en daarna worden de spieren er alleen maar sterker van. Dus ook zogenaamde 'scheurtjes' krijg je zowiezo wel want dat heet gewoonweg SPIERPIJN. ;)

Ik ben (humaan) fysiotherapeut, dus ja ik weet wel iets van deze materie :D
Ligamenten zijn wat anders dan spieren; nl. gewrichtsbanden, bijna helemaal uit collageen bestaand, het spul in je lichaam dat de hoogste trekbelasting kan hebben. Zelfs in menselijke lichamen "verleng" of "rek"
je dat niet zomaar even, laat staan die van een paard. Ik kan het je nog sterker vertellen (en ja dat is wetenschappelijk bewezen),ook spieren maak je niet langer met rekoefeningen.
Zoals ik al zei ik wil wel eens horen van iemand die het werkelijk gelukt is een paard een spier- pees of gewrichtsband blessure te bezorgen door dergelijke structuren te rekken. De enige mogelijkheid die ik zie is als je bv. een jong paard opzettelijk een onfysiologische beweging laat uitvoeren (bv, een gewricht uit de kom draaien). Maar zelfs dat is een hele prestatie.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:15

Oww, en als je dus van voren af aan alles hebt 'losgewerkt' kan je pas beginnen met stretch oefeningen?