Rechter galop lukt niet we hebben alles al geprobeerd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:57

Citaat:
dat is niet handig dan denkt hij aleen nog maar dat hij boven balkjes kan aan springen en niet dressuurmatig volgens mijn leeraares.

Citaat:
Wat een eersteklas onzin. Dit is een hulpmiddel wat iedere instructeur bij ons op de manege gebruikt. En elk paard dat met deze methode net even een extra stimulans heeft gehad kan nu echt wel normaal (= zonder balkje) aanspringen

Ik ben het hier helemaal mee eens! We hebben het ook niet over het scheefzitten van de ruiter want het paard doet he ook zonder ruiter.
Bij jonge paarden worden balkjes veel gebruikt om ze het gemakkelijker te maken.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:14

nimbletje schreef:
Het wil ook nog wel eens helpen door op het verkeerde been te gaan ligt rijden en dan de galop hulp te geven. dat doe ik nog weleens bij jonge paarden. Voor de longe zou ik het zo gauw niet weten.

hebben we ook al geprobeerd en met dat recht richten doen we ook al ik wist niet dat dat zo heette.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:15

piecon schreef:
Citaat:
dat is niet handig dan denkt hij aleen nog maar dat hij boven balkjes kan aan springen en niet dressuurmatig volgens mijn leeraares.

Citaat:
Wat een eersteklas onzin. Dit is een hulpmiddel wat iedere instructeur bij ons op de manege gebruikt. En elk paard dat met deze methode net even een extra stimulans heeft gehad kan nu echt wel normaal (= zonder balkje) aanspringen

Ik ben het hier helemaal mee eens! We hebben het ook niet over het scheefzitten van de ruiter want het paard doet he ook zonder ruiter.
Bij jonge paarden worden balkjes veel gebruikt om ze het gemakkelijker te maken.

dat dacht ik dus ook dat zij ik gisteren tegen mijn leeraares maar zei zie nee

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:18

ranna schreef:
LiSSy schreef:
stelling naar buiten nemen bij het aanspringen wil ook nog wel eens helpen, je maakt dan het binnenvoorbeen vrij en dus kan die makkelijker naar voren grijpen

Psies, daar moest ik ook gelijk aan denken.

Als je rechts aan wilt springen, stelling links nemen en ook je gewicht wat naar buiten plaatsen zodat de rechterschouder vrij naar voor kan bewegen.
De meeste mensen gaan juist naar de kant leunen waarvan het been en de schouder naar voren moet kunnen en blokkeren daarmee juist die vrijheid van de beweging die nodig is.

En niet te vergeten een heleboel geduld in het oefenen. Je paard doet het niet voor z'n lol verkeerd. Óf die snapt het niet óf kan het simpelweg niet doordat er iets in z'n lijf niet mee wil werken.
Daarom denk ik dat een bezoekje van paardenfysiotherapeut niet onverstandig is. Gewoon om lichamelijke ongemakken uit te sluiten.

Dit scheelt een hoop type werk. :)

Probeer inderdaad niet het paard naar binnen te laten kijken en ga zelf ook niet naar binnen hangen.[/quote]

dit help niet hij keert om en gaat de andere kant om galoperen.

JamieShanin

Re: Rechter galop lukt niet we hebben alles al geprobeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:20

Misschien kan je het ook op de lange rechte stukken proberen tussen f m bv.

vrgr Olivierlover

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:21

lukt niet ook al gebrobeerd

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:24

Dat probleem heb ik dus ook gehad met mijn haflinger... ben er 2 jaar mee bezig geweest en nog ging het niet wat ik ook probeerde.
Tot ik voor mijn verjaardag een weekend bij Noor kado kreeg ;)
Het gaat in alle rust en het lukte bij mij! http://www.noorhorses.com
Moet je maar is kijken op de site Je kan een weekend of een week en ze is ook regelmatig op andere stallen te vinden voor een clinic.

Ik heb ook een foto topic op bokt staan, daar kan je gewoon zien dat het plaatje veranderd van eerste les tot laatste les.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:26

ik heb al een berichtje van haar gekregen maar ik moet het nog met mijn ouders overleggen maar waarschijnlijk mag ik niet van mijn moeder omdat zij vind dat we nu goed les hebben.......

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:27

misschien als argument gebruiken dat jou instructie niet lukt wat Noor bij mij in 4 lessen voor elkaar kreeg...

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:30

probeer het eerst goed aan de longe aan te leren met bv een balkje of op geluid dat kan erg helpen onder het zadel over t balkje werkte bij mijn pony destijds ook niet erg heb het haar op een kus geluidje (word in de western gebruikt) geleerd en was veel makkelijker voor haar

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:31

ja ik weet het maar mijn moeder is niet zo'n makkelijke hoor geloof me ik vind het ook niet leuk zo ik wil met plesier rijden ... mijn paardje leeft zich nooi uit heeft nooi gebokt of gestijgerd aan de longe leeft hij zich ook niet uit... misschien komt het hier door....

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:32

MiSz_SaNdY schreef:
probeer het eerst goed aan de longe aan te leren met bv een balkje of op geluid dat kan erg helpen onder het zadel over t balkje werkte bij mijn pony destijds ook niet erg heb het haar op een kus geluidje (word in de western gebruikt) geleerd en was veel makkelijker voor haar

dat mag ik niet van mijn moeder omdat mijn leeraaes heeft gezegt dat dat niet goed is..

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:32

wie is die instructrise als ik vragen mag? En hoe oud ben je zelf?

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:34

ik maak liefer geen namen open baar ik ben 13jr

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:36

beetje jammer dat je alle tips die gegeven worden meteen afwijst omdat je zegt dat je ze al geprobeerd hebt...

neem nou dat met die stelling naar buiten. als jij een paard in een omheinde bak hebt en je kan netjes stelling naar buiten vragen in de hoeken dan kan je dan ook aangeven dat ie aan moet springen. natuurlijk zal dat niet meteen de eerste keer goed gaan. maar omkeren zoals jij zegt dat hij doet lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat hij dan simpelweg tegen de bakrand aan knalt

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:39

geloof me hij kan dat dat heeft hij al wel duizend keer gedaan maar ik rijd hem toch dus ik weet wat hij kan doen en wat hij doet... en ik heb dat echt al geprobeert ik zelf mijn leeraares met de longe mijn moeder ,....... ik ben hier al een jaar mee bezig en in een jaar kan je veel doen veel manieren uit proberen en veel manieren keurt mijn leeraares af...

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:40

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:41

om dat hij het dan niet dresuur matig zou kunnen om dat je het hem dan verkeerd zou aan leren...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:42

Jamie_S schreef:
Ik heb al bij FAQ meest voorkomende rijtechniche problemen gekeken ik kon niets vinden.

hallo,
mijn haflinger wilt niet goed aan springen in de rechter galop niet aan de longe en niet onder het zadel het zadel is na gekeken en zijn rug ook en ik heb les.
aan de long spring hij 1 v/d 100 x goed aan zeg maar en onder het zadel keert hij om en gaat gek doen gaat crossen.

dit is wat wij al hebben geprobeerd met het rijden,

volte 10m stelling zo veel mogelijk.
via een gebrokenlijn/afwenden aanspringen
op lange en korte stukken van de bak en in de hoeken.
op een gewoone volte
aan de long als je er op zit.
zweepje tegen de hals
binnen been veel drijven buiten been veel dijven tergelijk
buiten been heel overdreven achter de singer leggen.

wie weet wat?
vrgr J

Als ik dit zo lees denk ik dat het probleem meer in jouw (on)handigheid zit, dan dat het aan het paard ligt dat hij niet rechts wil galloperen/aanspringen. Elk paard heeft een voorkeuskant, maar dat wil niet zeggen dat er direct wat met hem loos is als hij niet op rechts aanspringt.

Je kan het als volgt oplossen: Ga op het verkeerde been lichtrijden, neem wat stelling naar buiten en spring vlank voordat je de hoek in rijdt galop aan. Omdat veel ruiters zelf de neiging hebben zelf met hun lichaam naar binnen te hangen tijdens het galop aanspringen (en dan dus scheef zitten) moet je jezelf dwingen op het moment van aanspringen naar buiten te kijken (dan blijf je automatisch rechter zitten). (en je blijft dus lichtrijdten tot het moment van aanspringen) Als je dit goed doet dan ontlast je namelijk het binnenvoorbeen, en maak je het hem gemakkelijk in de goede galop aan te springen. Zodra dat lukt ja je natuurlijk proberen om vanuit een juiste stelling/buiging de goede galop aan te springen.

Zo leer ik jonge paarden altijd de goede galop aanspringen en het werkt altijd. Kwestie van handigheid. (en geen kwestie van geduld dus....)

Jamie_S schreef:
geloof me hij kan dat dat heeft hij al wel duizend keer gedaan maar ik rijd hem toch dus ik weet wat hij kan doen en wat hij doet... en ik heb dat echt al geprobeert ik zelf mijn leeraares met de longe mijn moeder ,....... ik ben hier al een jaar mee bezig en in een jaar kan je veel doen veel manieren uit proberen en veel manieren keurt mijn leeraares af...
...

Als het toch allemaal aan je pony ligt en niet aan jou dan verkoop je hem toch? Waarom dan nog tips vragen? Als er niets is wat jij kunt doen of verbeteren dan ben je gewoon uitgereden met deze pony. Kun je beter stoppen. En als je lerares alles afkeurt wat een ander zegt, waarom vraag je dan tips aan een ander?

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:44

je wijst echt alles gelijk af he.. succes ermee nog

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:45

sory hoor maar ik houd van mijn pony en niemand zal hem van mij afnemen en trouwens zeg ik niet dat het aan hem lich dat zeggen de mensen op stal ik wil graag hulp zo dat hij er van af is van dat ploeteren en al die stomen dingen uitproberen hoor ik vind het hele maal niet leuk voor hem en ik ben on handig misschien om dat ik heel onzeker ben om dat ik bang ben dat ik het verkeerd doe!!! dus .

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:46

namiro schreef:
je wijst echt alles gelijk af he.. succes ermee nog

ja weet je waarom om dat ik niet meer weet wat ik moet doen...

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:49

jasmijn78 schreef:
Als het toch allemaal aan je pony ligt en niet aan jou dan verkoop je hem toch? Waarom dan nog tips vragen? Als er niets is wat jij kunt doen of verbeteren dan ben je gewoon uitgereden met deze pony. Kun je beter stoppen. En als je lerares alles afkeurt wat een ander zegt, waarom vraag je dan tips aan een ander?

Mee eens, ik heb net even mee zitten lezen, en ik heb het idee dat je de hulp van ons niet aanneemt. Ik denk dat je het beste ook nog aan een andere instructrice moet vragen. Misschien vertelt die wel, wat al deze mensen boven mij, jou net hebben vertelt.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:50

sorry dat ik zo reageerde ik weet het even niet meer ben een beetje frustie... het spijt me dat ik alles afwijs ik zal het wel gaan proberen met dat stelling naar buiten ik zal het nog eens proberen en het heel heel zorgvuldig doen en rustig maar wat moet ik dan doen als hij verkeerd aan springt terug nemen en op nieuw proberen? maar hoelang moet je dan door gaan ? als het niet blijft lukken...

nog maals excuses voor mijn gedrag ik heb nog al een kort londje.
ik ben nog al stom en egoieties geweest en dat had ik niet moeten doen zouden jullie misschien het nog een uit gebreid willen uit leggen? ik zal beloven dat ik het vanavond met het rijden zal proberen en jullie zal laten weten hoe het gegaan is.
Laatst bijgewerkt door Jamie_S op 05-07-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:50

Mijn paard kon ook absoluut niet galloperen echt niet pas na anderhalf jaar dat ik haar in galop heb gekregen. Mensen zeiden zelfs dat ik haar moest verkopen want ze kon het toch niet enz.
Daarna kon ze alleen op links maar niet op rechts galloperen.
bij mij is het uiteindelijk gelukt door haar aan de longeerlijn met ruiter dr op aan te galloperen. dan kan ie niet wegrennen hij moet dus op de volte blijven. je kunt dan zelf de hulpen geven en de longeerder kan als het nodig is een klein tikje geven o.i.d.
En zelf vooral rustig blijven