Jamie_S schreef:Ik heb al bij FAQ meest voorkomende rijtechniche problemen gekeken ik kon niets vinden.
hallo,
mijn haflinger wilt niet goed aan springen in de rechter galop niet aan de longe en niet onder het zadel het zadel is na gekeken en zijn rug ook en ik heb les.
aan de long spring hij 1 v/d 100 x goed aan zeg maar en onder het zadel keert hij om en gaat gek doen gaat crossen.
dit is wat wij al hebben geprobeerd met het rijden,
volte 10m stelling zo veel mogelijk.
via een gebrokenlijn/afwenden aanspringen
op lange en korte stukken van de bak en in de hoeken.
op een gewoone volte
aan de long als je er op zit.
zweepje tegen de hals
binnen been veel drijven buiten been veel dijven tergelijk
buiten been heel overdreven achter de singer leggen.
wie weet wat?
vrgr J
Als ik dit zo lees denk ik dat het probleem meer in jouw (on)handigheid zit, dan dat het aan het paard ligt dat hij niet rechts wil galloperen/aanspringen. Elk paard heeft een voorkeuskant, maar dat wil niet zeggen dat er direct wat met hem loos is als hij niet op rechts aanspringt.
Je kan het als volgt oplossen: Ga op het verkeerde been lichtrijden, neem wat stelling naar buiten en spring vlank voordat je de hoek in rijdt galop aan. Omdat veel ruiters zelf de neiging hebben zelf met hun lichaam naar binnen te hangen tijdens het galop aanspringen (en dan dus scheef zitten) moet je jezelf dwingen op het moment van aanspringen naar buiten te kijken (dan blijf je automatisch rechter zitten). (en je blijft dus lichtrijdten tot het moment van aanspringen) Als je dit goed doet dan ontlast je namelijk het binnenvoorbeen, en maak je het hem gemakkelijk in de goede galop aan te springen. Zodra dat lukt ja je natuurlijk proberen om vanuit een juiste stelling/buiging de goede galop aan te springen.
Zo leer ik jonge paarden altijd de goede galop aanspringen en het werkt altijd. Kwestie van handigheid. (en geen kwestie van geduld dus....)
Jamie_S schreef:geloof me hij kan dat dat heeft hij al wel duizend keer gedaan maar ik rijd hem toch dus ik weet wat hij kan doen en wat hij doet... en ik heb dat echt al geprobeert ik zelf mijn leeraares met de longe mijn moeder ,....... ik ben hier al een jaar mee bezig en in een jaar kan je veel doen veel manieren uit proberen en veel manieren keurt mijn leeraares af...
...
Als het toch allemaal aan je pony ligt en niet aan jou dan verkoop je hem toch? Waarom dan nog tips vragen? Als er niets is wat jij kunt doen of verbeteren dan ben je gewoon uitgereden met deze pony. Kun je beter stoppen. En als je lerares alles afkeurt wat een ander zegt, waarom vraag je dan tips aan een ander?