paard op hol wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 21:58

ja ik heb eerst geprobeerd om hem met lichte druk te laten lopen,
maar daar reageerd hij dus niet genoeg op. toen heb ik dat langzaam opgebouwd zodat ik de reactie kreeg om hem meer voorwaarts te krijgen. en als hij dat voortaan weer goed doet dan kan ik dat weer rustig gaan afbouwen.
en ik bedoel zeker niet dat ie in de krul loopt mij hij is zo lekker ontspannen en zet zijn achterhand er van nature al heel goed onder. hij geeft vanaf het begin al meteen na dat wel.. en dat alles bij elkaar vind ik voor een paardje dat net 3-4 maanden ingereden is wel goed ja..
mijn instructeur kan niet beter heeft altijd alleen maar friezen gereden en weet overal een oplossing en de oorzaak van. dus dat is het hem zeker niet..
ik heb indd nog niet veel ervaring met jonge paarden. maarja voor alles is een eerste keer, en ik krijg daar ook veel begeleiding in dus kwa paard kan er niet veel fout gaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:04

Wat dat opstap-probleem betreft: wat doe je als je het paard aangesingeld hebt, gelijk opstappen? Kan ook zijn dat er een velletje klem zit en dat kun je weer oplossen door even de voorbenen te strekken voor je opstapt.

Verder ben ik het met Kaja eens, eerst even aan de longe laten lopen. Niet alleen de frissigheid is er dan af maar hij is ondertussen ook gewend aan de singeldruk en het zadel. Dan overval je hem minder met het rijden. Dat longeren kun je, wanneer het goed gaat, ook al snel weer afbouwen. Ook fijn is dat je vantevoren aan de longe de stemhulpen weer even door kunt nemen met het paard. Ook handig wanneer je erop zit en hij versnelt teveel in tempo naar je zin.

Wat betreft die galop: niets zo lekker voor een jong paard als lange rechte stukken (bos)pad galopperen. Heel goed voor de balans van het jonge dier. Dat aanspringen komt wel wanneer je paard zover is dat ie wat meer van achter bij kan komen maar daar is in het begin nog echt geen sprake van hoor. Dus voor diegene die hier schreef dat ze wacht met de galop tot het paard netjes aan kan springen...dan duurt het wel even. Nee hoor, lekker galopperen met dat jonge grut en liefst buiten op fijne lange zandpaden :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:58

Nee ik denk dat het probleem niet enkel bij het opstappen zit, er moet gewoon nog heel wat gelest worden, de ervaring met paarden is gewoon nog een beetje te weinig , en dan zeker met een jong paard, ok tis nu zo dus proberen er het beste van te maken maar toch is dit spijtig, want dit paard kan nooit het niveau halen wat er in zou zitten, en de ruiter hier zal heel dikwijls vloeken en de schuld bij het paard gaan leggen, en de enige schuldige is de ruiter zelf.
Gewoon t weinig kennis en te weinig ervaring.
Groen bij groen is bont en blauw, en als dat dan echt zo zou zijn, ok zoek hulp, volg privéles, verbeter jezelf, maar geef nooit de schuld aan je paard.

Sammie schreef:
Maar Kaja... ik denk (ik hoop) dat ts dát stadium al voorbij is en dat zij al zodanig is met 'rijden' dat het zelfstandig rijden wel gaat alleen dat het opstijgen nu (opeens) het probleem is.

Als dit probleem zich echt voordoet bij het fatsoenlijk in willen rijden.. dan ligt het probleem heel ergens anders. En zijn de maatregelen ook anders!

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:03

aeolusnr1 schreef:
Nee ik denk dat het probleem niet enkel bij het opstappen zit, er moet gewoon nog heel wat gelest worden, de ervaring met paarden is gewoon nog een beetje te weinig , en dan zeker met een jong paard, ok tis nu zo dus proberen er het beste van te maken maar toch is dit spijtig, want dit paard kan nooit het niveau halen wat er in zou zitten, en de ruiter hier zal heel dikwijls vloeken en de schuld bij het paard gaan leggen, en de enige schuldige is de ruiter zelf.
Groen bij groen is bont en blauw, en als dat dan echt zo zou zijn, ok zoek hulp, volg privéles, verbeter jezelf, maar geef nooit de schuld aan je paard.
[/quote]

waar slaat dit in hemelsnaam op?? ik geef toe dat ik nog niet veel ervaring heb met jonge paarden.. maaar wat ik al zei krijg ik daar heel veel begeleiding in. dat op hol slaan is nu twee keer gebeurt,, ik ben er dus twee keer afgevallen, en ben er een tijdje later weer op gaan zitten en toen ging het weer goed ;) ik vin het echt helemaal nergens op slaan dat je zegt dat ik zal gaan vloeken op het paard de schuld geven en het paard bont en blauw slaan,,, dat gebeurt dus echt niet!!!!! := en elke keer als ik erop zit dan word er ook gelest! sorry maar ik vond dit echt ff nergens op slaan :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:32

aeolusnr1 schreef:

Waar baseer je dit in hemelsnaam op???? Ben je erbij geweest? Dan daarbij, voor iedereen is er een eerste keer en wanneer er goede begeleiding bij komt dan zie ik geen enkel probleem. Ik vind deze post erg kortzichtig en je veroordeelt wel erg snel met de weinige info die je hebt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:57

Je zult het inderdaad ooit op een jong paard moeten leren, anders is het ook lastig ervaring krijgen hè;)
Wat ik er zo van hoor, is ze prima bezig, lief voor d'r paard en als er iets niet goed gaat vraagt ze hulp, zowel bij d'r begeleiding als hier op bokt. (waar het forum voor is: advies, niet afzeiken)

En inderdaad als je paard ervandoor gaat in de bak, proberen toch ontspannen te blijven zitten en op een volte zetten en met ophoudingen terug in het tempo krijgen, als je al een beetje kunt sturen op dat tempo wordt het vanzelf weer langzamer. Als ze er buiten vandoor gaan ook rustig blijven zitten uiteraard en ophouding, los, ophouding, los, tot het paard vanzelf iets engs langs de weg ziet en op de rem schiet (ik bedoel de mijne)=P

En tja, ook die hoge bokken zul je gewoon moeten leren, het enige wat je kunt doen is proberen zo goed mogelijk te blijven zitten en niet te panieken! En na het vallen weer opstaan, en vrolijk verdergaan^^

Ik longeerde mijn paard vooral om te kijken hoe fris ze was, zodat ik wist waar ik aan toe was voor ik er op stapte, longeren tot het paard moe is en daarna nog gaan rijden vind ik een beetje zielig voor een paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:47

Kaja schreef:
Twiggy2008 schreef:
Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen. :D
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is. ;)

:o No offence maar weinig ervaring met jonge paarden, of enkel flegmatieke paarden gereden?
Longeren hoort erbij, hoe je het went of keert!
Op termijn word je paard sterker en krijgt het meer conditie ja, op termijn.
En ja, jonge slappe paarden zijn na een tijdje moe ja, het scherpe is er af wat je de kans geeft om hem een stap voor te wezen.
En de ervaring leert wanneer en hoe je een paard een stap voor kunt wezen...
Mijn inziens is dit een vrij jonge combinatie, zowel het paard als de ruiter, en ook dan word het allemaal weer wat lastiger.

Juist wel ervaring met jonge paarden :D en nee, niet alleen maar 'flegmatieke' paarden gereden. ;)
Ik deed vroeger wel aan longeren, tegenwoordig doe ik aan los werken en dat bevalt me veel beter, zeker bij jonkies. ;)
Longeren doe ik nauwelijks eigenlijk, wel wat werken aan de dubbele lange lijnen. ;)
Dus als ik ga grondwerken VOORDAT ik op een jong paard stap, ga ik vaak ook even los werken (als je niet weet wat het is, verdiep je dan bv eens in Emiel Voest). En een paar 'wijken voor druk' oefeningetjes aan de hand.

Ik ben mijn eigen jonge paard ook meestal wel een stap voor, maar ben ook wel zo reeel dat hij niet zomaar moe te krijgen is. Nee, ik zoek dat 'voor zijn' in andere dingen. ;)
Ik zorg er bv voor dat hij op mij gericht is, dat scheelt naar mijn idee nog veel meer dan 'moe maken'. Ieder zijn manier, hoor, maar even voor jou; er zijn meerdere wegen naar Rome. ;)

Verder denk ik ook dat dit een jongere combinatie is en juist daarom is goede begeleiding wel handig. :j

Verder las ik ergens dat iemand denkt dat ik van mijn paard af ga, nee hoor. Als ik rij, dan rij ik. Maar even grondwerken voordat ik er op stap, is altijd een prima voorbereiding. Ik heb in elk geval geen problemen met er vandoor gaande paarden, bokkende paarden enzovoort. :)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:20

Twiggy2008 schreef:
Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen. :D
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is. ;)

:o No offence maar weinig ervaring met jonge paarden, of enkel flegmatieke paarden gereden?
Longeren hoort erbij, hoe je het went of keert!
Op termijn word je paard sterker en krijgt het meer conditie ja, op termijn.
En ja, jonge slappe paarden zijn na een tijdje moe ja, het scherpe is er af wat je de kans geeft om hem een stap voor te wezen.
En de ervaring leert wanneer en hoe je een paard een stap voor kunt wezen...
Mijn inziens is dit een vrij jonge combinatie, zowel het paard als de ruiter, en ook dan word het allemaal weer wat lastiger.[/quote]

Juist wel ervaring met jonge paarden :D en nee, niet alleen maar 'flegmatieke' paarden gereden. ;)
Ik deed vroeger wel aan longeren, tegenwoordig doe ik aan los werken en dat bevalt me veel beter, zeker bij jonkies. ;)
Longeren doe ik nauwelijks eigenlijk, wel wat werken aan de dubbele lange lijnen. ;)
Dus als ik ga grondwerken VOORDAT ik op een jong paard stap, ga ik vaak ook even los werken (als je niet weet wat het is, verdiep je dan bv eens in Emiel Voest). En een paar 'wijken voor druk' oefeningetjes aan de hand.

Ik ben mijn eigen jonge paard ook meestal wel een stap voor, maar ben ook wel zo reeel dat hij niet zomaar moe te krijgen is. Nee, ik zoek dat 'voor zijn' in andere dingen. ;)
Ik zorg er bv voor dat hij op mij gericht is, dat scheelt naar mijn idee nog veel meer dan 'moe maken'. Ieder zijn manier, hoor, maar even voor jou; er zijn meerdere wegen naar Rome. ;)

Verder denk ik ook dat dit een jongere combinatie is en juist daarom is goede begeleiding wel handig. :j

Verder las ik ergens dat iemand denkt dat ik van mijn paard af ga, nee hoor. Als ik rij, dan rij ik. Maar even grondwerken voordat ik er op stap, is altijd een prima voorbereiding. Ik heb in elk geval geen problemen met er vandoor gaande paarden, bokkende paarden enzovoort. :)[/quote]

dan vind ik het wel raar dat je ons de vraag stelde wat je moest doen als ie weer gaat bokken hoe je dat kan uitzitten :? :?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:54

Dat was Twiggy niet, maar Janna;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:11

Inderdaad, want ik heb echt nog nooit last gehad van extreem bokkende paarden, hooguit alleen maar van uit joligheid bokkende paarden en dat is een heel ander verhaal. :D

Even goed lezen, Niinatjuh. ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:49

Je hebt gelijk Twiggy, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Kleineren heeft geen zin, ben bekend genoeg in de paardenwereld.
Ieder zijn ding, maar heb nog altijd sterk de indruk dat jou mening en jou manier van trainen niets helpt, daar er voldoende ervaring en training voor nodig is om dat te doen wat jij zegt te doen.
En dan heb ik het echt over de manier van trainen zoals Voest dat doet en niet een slap aftreksel van... want daar kennen we er inmiddels meer van.... ;)

Er is nog altijd een groot verschil tussen ervaring met jonge paarden én érvaring met jonge paarden met problemen.
Velen hier zullen zeggen ervaring te hebben met jonge paarden, maar er zijn er maar weinig die echt ervaring hebben.
Dus wat dat betreft zegt dat dan weer weinig, maar dat bevestig je zelf al!

justlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:33

ehm in friesland zit iemand die paarden heel goed kan trainen met dingen die ze eng vinden, die zou jou misschien ook kunnen helpen. hij heet John en zij heet Monya anders moet je ze even googlen, ze zijn echt heel goed hebben ook een paard van een kennis van mij erg goed geholpen;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:41

Kaja, ik ben helemaal met je eens dat je wel voldoende ervaring moet hebben om goed grondwerk te kunnen verrichten. Al hoewel ik dat ook vind met longeren, eerlijk gezegd. Goed longeren is naar mijn idee meer dan je paard maar wat rondjes te laten lopen aan een lijn, maar wie ben ik? :D

Ik heb het idee dat jonge paarden met problemen (die niet medisch zijn), vooral zo gemaakt zijn door de mens.
Naar mijn idee heb je dan al ergens signalen gemist. En inderdaad, ook voor het erkennen van die signalen heb je een bepaalde mate van ervaring en gevoel nodig. Daarom ben ik ook niet zo voor het beleren van paarden door mensen, die denken dat het wel te doen is, maar nauwelijks ervaring hebben. Zoek dan kundige begeleiding, dat maakt het beleren al weer heel anders.

Ik heb zelf weinig ervaring met jonge paarden met ernstige problemen (standaard issues kom je altijd wel een keertje tegen ;) ). Wel wat meegemaakt, maar niet genoeg om te zeggen dat ik overal een oplossing voor weet. Maar ik denk dat je zoveel problemen allang voor kunt zijn met de juiste opbouw van de training enzovoort. Een jong paard wat zo bokt en vlucht, dan doe je toch ergens iets niet goed (mits hij fysiek niet in orde is). :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:43

justlobo schreef:
ehm in friesland zit iemand die paarden heel goed kan trainen met dingen die ze eng vinden, die zou jou misschien ook kunnen helpen. hij heet John en zij heet Monya anders moet je ze even googlen, ze zijn echt heel goed hebben ook een paard van een kennis van mij erg goed geholpen;)

't Balingehof is dat. Ook daar gaan ze in alle rust en met respect met jonge (probleem) paarden om. Inderdaad neigt dat meer naar de manier die ik bedoel. :)

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:48

ik beschouw het niet echt als een probleempaard,
hij is juist super braaf en doet het al super goed voor zijn doen :D
hij is gewoon nog jong.. en jah dan kan je ook niet van een paard verwachten
dat hij alles voor je doet en geen stap verkeerd zet..
ik heb er vandaag weer op gereden en we boeken elke keer veel vooruitgang :D
en hopelijk maak het niet nog vaker mee dat ik er nog vanaf flikker.
maar jah ach.. als het wel zo is dan is het zo.. en dat hoort er gewoon bij :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:52

Gelukkig maar dat je geen probleempaard hebt dan.
Ik denk ook dat je altijd bepaalde issues tegen komt bij het inrijden. En er af vallen, een keertje een bok, een keertje de rem kwijt zijn, tja, het hoort erbij bij zo'n jonkie. Succes met hem!!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:55

Maar dan kun je wel bezig blijven Twiggy...
Jij verklaard nu dat iedereen met een probleem een fout maakt, maar je kent geen oplossing.
Je kunt wel wijzen, maar niet je vinger op de zere pplek leggen.
Dat is niet de bedoeling zo, want dan kunnen we allemaal wel inpakken.
Je loopt tegen een probleem aan en zoekt dan naar een oplossing en die ligt niet altijd aan de ruiter.

Je hoeft namelijk niet altijd de schuldige te zijn als een paard, wat bijvoorbeeld jong en ril is, er vandoor piept.
Bovendien geeft het soort paard ook echt een verschil... een Fjord, een Fries, een KWPN 'er.
Daarnaast vind ik dat longeren wel voor iedereen toegankelijk is, mits er geen hulpmiddelen aan te pas komen, dit in tegenstelling tot grondwerk of aan de dubbele lijnen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:00

jannaa_ schreef:
ik beschouw het niet echt als een probleempaard,
hij is juist super braaf en doet het al super goed voor zijn doen :D
hij is gewoon nog jong.. en jah dan kan je ook niet van een paard verwachten
dat hij alles voor je doet en geen stap verkeerd zet..
ik heb er vandaag weer op gereden en we boeken elke keer veel vooruitgang :D
en hopelijk maak het niet nog vaker mee dat ik er nog vanaf flikker.
maar jah ach.. als het wel zo is dan is het zo.. en dat hoort er gewoon bij :o

Vind ik ook Jannaa, je hebt ook geen probleempaard maar een paard met een probleem... :D
En je bent echt de enigste niet!
Ik vind het juist goed dat je aan iedereen om advies vraagt, hier kun je informatie uit halen waarvan jij denkt dat jij iets aan hebt... Er is meer onder de zon!

Je moet het probleem wel proberen zo snel mogelijk de kop indrukken en zo te horen ben je goed op weg!
Je kunt ook niet direct verwachten dat hij helemaal in het gareel loopt,
Maar het is natuurlijk niet zo dat je denkt "ach... dan val ik er af" want de volgende keer breek je misschien wel je nek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:08

Kaja, bij extremere problemen ligt het denk ik 9 van de 10x toch wel bij de aanpak en/of de ruiter. ;)
Issues kom je altijd wel tegen bij het inrijden en beleren. Denk ik. Ik ken in elk geval niemand, inclusief mezelf, die dat niet heeft. Ik denk dat ik zeker wel tot oplossingen kom, maar dan wel in real life, want dan kun je pas echt zien wat er nou daadwerkelijk gebeurt. Hier op internet is dat toch wat lastiger. Kun je hooguit vragen stellen om de situatie wat duidelijker te krijgen en van daaruit met adviezen komen.

Maar een paard wat regelmatig bokt en vlucht, dat je er ook echt afvliegt, nee, dan gaat er iets niet goed. En ja, ik durf dat wel bij degenen te leggen die met dat paard bezig zijn. Dat is niet leuk, maar wel zo eerlijk.

Als je paard er zo vaak vandoor piept, kun je je ook eens richten op het vergroten van het zelfvertrouwen van het paard i.p.v. door te gaan op dezelfde voet. Dat kan met grondwerk, met schrik- en obstakeltraining, met een paar passen terug in de training, whatever, ligt mede aan de oorzaak van het probleem.

Ik wijs verder helemaal niet graag, ik leg persoonlijk liever de vinger op de zere plek en dat is best moeilijk op een forum. Overigens kun je het soort paard ook niet altijd over 1 kam scheren. En bij de diverse types zijn altijd issues, in alle vormen en maten. Ik denk dat het ene niet makkelijker in te rijden hoeft te zijn dan het andere. ;)

Ik heb overigens zelf een Fries beleerd een jaar of 4 geleden. Dat was er eentje die overal van schrok en waar ik zelf niet echt een klik mee had. Was pittig, maar ze doet het toch heel goed, heb ik begrepen, inmiddels bij iemand anders. Vlak daarna heb ik mijn eigen jonkie gekocht. :)

En ik ben het eens met het verschil tussen 'probleempaard' en 'paard met probleem'. Ik ga ook voor de laatste. ;)

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:24

iedereen heeft het over longeren van te voren..
nou dat doe ik niet en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat nodig is bij die van mij behalve dan die ene dag.. :+
ik longeer hem alleen als ik hem niet rijd,, dat is zon 1-2 keer per week.
hij heeft het sinds dien ook niet meer gedaan maar ik vroeg me gewoon af wat te doen als.. dat weer gebeurt..
en daar heb ik nu advies over gekregen,, ik heb daardoor meer zelfvertrouwen gekregen..
en ik heb nu dan ook een soort macht over hem,,
ik heb ondertussen een body protector gekocht,, is wel een sauna met dit weer maar is zeer verstandig, en mij geeft het ook nog een beetje zelfvertrouwen erbij :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:27

Met zo'n paard zou ik zeker een body protector aan doen :j . Idd niet echt fijn met dit weer, maar je veiligheid is belangrijker. Ik moet zeggen dat ik met dit weer niet rij, hoor. Ik ga dan lekker los werken, grondwerken, wandelen of laat hem een dagje op het land staan.... Hooguit stap ik hem uit, want nat wordt hij wel van het grondwerken. Al hoewel, dat ook niet echt werkte vanochtend, hij bleef zweten (net als ikzelf). :+

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:34

horseyfries schreef:
Ah, dus jouw oplossing is er gewoon niet op gaan zitten?
Ja, dat is ook een goede.

Zo ken ik er ook één: "koop een brommer!"
Dan valt ze ook vast niet meer van haar paard.

hahaha +:)+

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:10

Dit probleem had ik ook. |( Ik heb het opgelost door iemand die verstand heeft van paarden het paard aan een longeerlijn vast te laten houden. Je stapt net zo vaak rustig achter elkaar op en af, totdat ie geen kick meer geeft. Dan blijf je zitten, en wordt ie zo'n 2 rondjes nog op een volte gelongeerd terwijl jij erop zit. Als dit goed gaat: ga je los. Als je dit vaak hebt gedaan en je denkt dat je het aankan, gaat er alleen nog iemand met het opstijgen bijstaan, daarna met een beetje afstand en dan zonder. Geloof me, je krijgt nog wel meer ups en downs met jonge paarden. *D (merk ik zelf vaak) Succes met je paard, leuk dat je er een hebt! En doe er alles aan om het goed te krijgen, want wat je echt wilt: gaat je ook gewoon lukken! :(:)

paschester

Re: paard op hol wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:41

ja klinkt ook bekent in mijn oren. zelf hebben we ook meerdere paarden zo er door geholpen. Als dit goed gaat hoef je ook niet elke keer zo heel lang erop te blijven zitten. zo leert het paard ook dat hij het dan goed doet.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:06

En wat ik nog niet heb gehoord maar wat wel zou moeten: stijg eens wat vaker op en af in plaats van alleen maar 1x per keer dat je rijdt. Een jong paard moet dat ook 'leren'. Dus er op, rondje stappen, er weer af. Rondje aan de hand, er weer op. Even wat draven, stappen, galopje, er weer af enz. Je zult zien, werkt zeker. Enne...beetje hulp daarbij is natuurlijk welkom maar persoonlijk vind ik het altijd helemaal niets als ze een jong paard bij mij vasthouden zodra ik enigszins zelf kon opstappen. Was altijd als de dood dat ze ze te lang vast zouden houden en de boel dan omhoog zou gaan ('t paard dan he :+ ). Daarbij moet je zelf ook vlot op kunnen stappen, niet dat gehijs aan het zadel, of neem een opstapje (moeten ze ook weer leren, niets gaat vanzelf ;)
Maar volgens mij gaat het wel goedkomen met jullie :D