Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sammie schreef:Maar Kaja... ik denk (ik hoop) dat ts dát stadium al voorbij is en dat zij al zodanig is met 'rijden' dat het zelfstandig rijden wel gaat alleen dat het opstijgen nu (opeens) het probleem is.
Als dit probleem zich echt voordoet bij het fatsoenlijk in willen rijden.. dan ligt het probleem heel ergens anders. En zijn de maatregelen ook anders!
aeolusnr1 schreef:[/quote]Nee ik denk dat het probleem niet enkel bij het opstappen zit, er moet gewoon nog heel wat gelest worden, de ervaring met paarden is gewoon nog een beetje te weinig , en dan zeker met een jong paard, ok tis nu zo dus proberen er het beste van te maken maar toch is dit spijtig, want dit paard kan nooit het niveau halen wat er in zou zitten, en de ruiter hier zal heel dikwijls vloeken en de schuld bij het paard gaan leggen, en de enige schuldige is de ruiter zelf.
Gewoon t weinig kennis en te weinig ervaring.
Groen bij groen is bont en blauw, en als dat dan echt zo zou zijn, ok zoek hulp, volg privéles, verbeter jezelf, maar geef nooit de schuld aan je paard.
ik vin het echt helemaal nergens op slaan dat je zegt dat ik zal gaan vloeken op het paard de schuld geven en het paard bont en blauw slaan,,, dat gebeurt dus echt niet!!!!!
en elke keer als ik erop zit dan word er ook gelest! sorry maar ik vond dit echt ff nergens op slaan
aeolusnr1 schreef:Nee ik denk dat het probleem niet enkel bij het opstappen zit, er moet gewoon nog heel wat gelest worden, de ervaring met paarden is gewoon nog een beetje te weinig , en dan zeker met een jong paard, ok tis nu zo dus proberen er het beste van te maken maar toch is dit spijtig, want dit paard kan nooit het niveau halen wat er in zou zitten, en de ruiter hier zal heel dikwijls vloeken en de schuld bij het paard gaan leggen, en de enige schuldige is de ruiter zelf.
Gewoon t weinig kennis en te weinig ervaring.
Groen bij groen is bont en blauw, en als dat dan echt zo zou zijn, ok zoek hulp, volg privéles, verbeter jezelf, maar geef nooit de schuld aan je paard.
Kaja schreef:Twiggy2008 schreef:Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen.![]()
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is.No offence maar weinig ervaring met jonge paarden, of enkel flegmatieke paarden gereden?
Longeren hoort erbij, hoe je het went of keert!
Op termijn word je paard sterker en krijgt het meer conditie ja, op termijn.
En ja, jonge slappe paarden zijn na een tijdje moe ja, het scherpe is er af wat je de kans geeft om hem een stap voor te wezen.
En de ervaring leert wanneer en hoe je een paard een stap voor kunt wezen...
Mijn inziens is dit een vrij jonge combinatie, zowel het paard als de ruiter, en ook dan word het allemaal weer wat lastiger.
en nee, niet alleen maar 'flegmatieke' paarden gereden.
Twiggy2008 schreef:Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen.![]()
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is.
No offence maar weinig ervaring met jonge paarden, of enkel flegmatieke paarden gereden?
en nee, niet alleen maar 'flegmatieke' paarden gereden.
[/quote]
). Wel wat meegemaakt, maar niet genoeg om te zeggen dat ik overal een oplossing voor weet. Maar ik denk dat je zoveel problemen allang voor kunt zijn met de juiste opbouw van de training enzovoort. Een jong paard wat zo bokt en vlucht, dan doe je toch ergens iets niet goed (mits hij fysiek niet in orde is).
justlobo schreef:ehm in friesland zit iemand die paarden heel goed kan trainen met dingen die ze eng vinden, die zou jou misschien ook kunnen helpen. hij heet John en zij heet Monya anders moet je ze even googlen, ze zijn echt heel goed hebben ook een paard van een kennis van mij erg goed geholpen;)

jannaa_ schreef:ik beschouw het niet echt als een probleempaard,
hij is juist super braaf en doet het al super goed voor zijn doen![]()
hij is gewoon nog jong.. en jah dan kan je ook niet van een paard verwachten
dat hij alles voor je doet en geen stap verkeerd zet..
ik heb er vandaag weer op gereden en we boeken elke keer veel vooruitgang
en hopelijk maak het niet nog vaker mee dat ik er nog vanaf flikker.
maar jah ach.. als het wel zo is dan is het zo.. en dat hoort er gewoon bij

. Idd niet echt fijn met dit weer, maar je veiligheid is belangrijker. Ik moet zeggen dat ik met dit weer niet rij, hoor. Ik ga dan lekker los werken, grondwerken, wandelen of laat hem een dagje op het land staan.... Hooguit stap ik hem uit, want nat wordt hij wel van het grondwerken. Al hoewel, dat ook niet echt werkte vanochtend, hij bleef zweten (net als ikzelf).
Ik heb het opgelost door iemand die verstand heeft van paarden het paard aan een longeerlijn vast te laten houden. Je stapt net zo vaak rustig achter elkaar op en af, totdat ie geen kick meer geeft. Dan blijf je zitten, en wordt ie zo'n 2 rondjes nog op een volte gelongeerd terwijl jij erop zit. Als dit goed gaat: ga je los. Als je dit vaak hebt gedaan en je denkt dat je het aankan, gaat er alleen nog iemand met het opstijgen bijstaan, daarna met een beetje afstand en dan zonder. Geloof me, je krijgt nog wel meer ups en downs met jonge paarden.
(merk ik zelf vaak) Succes met je paard, leuk dat je er een hebt! En doe er alles aan om het goed te krijgen, want wat je echt wilt: gaat je ook gewoon lukken!
). Daarbij moet je zelf ook vlot op kunnen stappen, niet dat gehijs aan het zadel, of neem een opstapje (moeten ze ook weer leren, niets gaat vanzelf