Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
agee schreef:Ik denk dat het voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van je paard veel beter is om te zorgen dat hij TIJDENS de 'werk'-periodes dagelijks minstens een aantal uren in de wei kan lopen met andere paarden. Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Al zal het natuurlijk ook geen kwaad kunnen om hem een paar weken niet te rijden.
Onze pony is vorig jaar op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en is sindsdien gewoon doorgereden. 3-4 x per week een uurtje lopen en voor de rest IEDERE dag lekker in de wei met andere paarden. Ik heb niet de indruk dat ze aan 'vakantie' toe is.
Een paard is geen mens en zo moeten we ze dus ook niet behandelen.
agee schreef:Ik denk dat het voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van je paard veel beter is om te zorgen dat hij TIJDENS de 'werk'-periodes dagelijks minstens een aantal uren in de wei kan lopen met andere paarden. Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Al zal het natuurlijk ook geen kwaad kunnen om hem een paar weken niet te rijden.
Onze pony is vorig jaar op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en is sindsdien gewoon doorgereden. 3-4 x per week een uurtje lopen en voor de rest IEDERE dag lekker in de wei met andere paarden. Ik heb niet de indruk dat ze aan 'vakantie' toe is.
criollolover schreef:agee schreef:Ik denk dat het voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van je paard veel beter is om te zorgen dat hij TIJDENS de 'werk'-periodes dagelijks minstens een aantal uren in de wei kan lopen met andere paarden. Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Al zal het natuurlijk ook geen kwaad kunnen om hem een paar weken niet te rijden.
bedankt voor alle reacties tot nu toe, ben blij dat er zoveel bokkers zijn die hun mening er over willen geven.
mijn 3 jarige loopt nu op dit moment met totaal 9 andere paarden dag en nacht in de weide.
vind deze reactie hierboven ook een fijne reactie, dat is eigenlijk ook mijn gedachten erover.
maar alle ideeen en meningen zijn welkom! vind het fijn om zoveel verschillende meningen hierover te lezen.
criollolover schreef:niet met rijden, jeroenk, alleen de beginselen van het longeren, ze is nu 3 en zit er nu ongeveer 6 weken op
Maar ik blijf wle bij m,n eerste reactie, je kan nu best doorrijden, die paar weken rust zullen toch niets meer uitmaken. wel erg zonde dat je niet netjes gewacht hebt!! agee schreef:Dan heb jij mijn bedoeling niet goed begrepen JeroenK. Ik schrijf nl: Als je dan de training aanpast aan zijn leeftijd, heeft hij geen vakantie nodig. Dat wil dus zeggen dat je hem NIET te zwaar belast, maar lekker ontspannen beweging geeft en wat nieuwe dingen leert ontdekken. Geregeld een bosritje of wandeling nadat je even gereden hebt. En dan ben je zo een uurtje met hem bezig. Dit is echt niet te veel voor een 3-4 jarige. Volgens mij is zelfs ook bewezen dat het voor de pezen van jonge paarden juist goed is om genoeg en afwisselende beweging te krijgen.
Ik zeg ook niet dat een vakantie periode slecht is, ik zeg dat het niet persé nodig is als je verstandig met je jonge paard omgaat.
Jeanine84 schreef:criollolover schreef:niet met rijden, jeroenk, alleen de beginselen van het longeren, ze is nu 3 en zit er nu ongeveer 6 weken op
Een paard van 2,5 dient ook niet gelongeerd te worden..dit is heel belastend voor de pezen van zo'n jong dier!
Ik zou kiezen voor mijn paard en wat voor haar het beste is..en dat is lekker met vriendjes op de wei..lekker paard zijn! Mijn merrie is nu ruim 3 jaar en bleek na aankoop drachtig (heeft inmiddels veulen aan de voet) hoevaak ik wel niet gehoord heb 'maak dr dan nu zadelmak nu is ze mooi rustig met een dikke buik' maar ik heb gekozen voor het welzijn van mijn paard..ik heb veel liever dat mijn paard gelukkig is dan dat ik zo nodig moet rijden ten koste van haar! Onze tijd samen komt nog wel en dan kan ik dubbel en dwars van dr genieten
Amytj schreef:vanaf 2.5 mag je zeker alwel gaan longeren hoor met een 2 jarige leeftijd mogen ze zelfs al voor de kar en met 3 mag je ze gaan berijden.