Ulysses v Gribaldi m2 @work bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:09

moonprayer schreef:
dit is inderdaad een hackamore.
en ik vrees dat he ttoch een heuse verlichting is.
met bit houd hij zijn kaak en nek vast.
met hackamore is hij los in de kaak en nek, loopt hij stil in aanleuning
idd. in de uitgestrekte draf was hij nog aan het zoeken naar de juiste aanleuning.

maar over het algemeen loopt hij lekker nageeflijk ontspannen door zijn lijf en kan ik hem op hele lichte teugel rijden.

mijn probleem was dat ik er hele dunne pony maat dressuur teugeltjes aan had, en ik heb al een probleem dat ik de teugels standaard te lang heb, dus ik denk dat ik de teugels dan nét opgepakt had, iets korter dan normaal, omdat ze zomaar weer te lang waren.

soms werk ik te streng in met mijn handen ja, dan vergeet ik mijn been meer te gebruiken.
hier werk ik constant aan. maar je mag voor jezelf wel een casette bandje draaien soms he.

ik stap niet over op een andere bitloze optoming.
never change a winning team.
ik merk aan hem dat hij dit erg prettig vind, hij heeft ook elke foto de oortjes lekker naar voren, of geconcentreerd naar mij.

Dat is dus een vorm van protest met bit, probeer dat eerst goed te krijgen voordat je met de hackamore gaat rijden.
Met zo'n hack krijg je de meest idiote knol tam, die werkt veel scherper in dan een bit.
Je hebt een veel te strenge hand voor een hackamore..
Als je pro bitloos bent zou ik een vriendelijkere bitloze optoming vergelijken met bit en niet dit martelwerktuig.

Amondi

Re: Ulysses v Gribaldi m2 @work bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:41

ik vind juist wel dat hij super ontspannen in de kaak loopt nu en als dit voor beiden DE oplossing is so be it!!
paard ziet er niet uit alsof die pijn heeft en elke optoming maakt niet uit welke is even scherp als de ruiterhand zelf ;)

vind het een hele verbetering zo in vergelijking van een tijd terug..
wel mag het meer vanuit de achterhand soms voorla met het strekken, dan mag het neusje er best uitkomen, eerst de achterhadn ;)
verder vind ik het er allemaal heel fijn uitzien.. toppie ;) en als je een keer bitloos wedstrijd hier in de buurt hebt moet je even contact opnemen ;) kom graag een keer langs om te kijken..

groetjes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:47

De hand maakt de optoming scherp, dat is zeker waar. Maar een S-hackamore is ook geen spelletje en overal zie je dat er druk opstaat (anders hangt de schaar netjes naar beneden langs het hoofd, of je hoofdstel is niet goed afgesteld) en dan komt er écht een hoop druk op de neus hoor.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een fantastisch hoofdstel en mijn pony reageert hier beter op dan op welk ander hoofdstel, maar ik vind het geen hoofdstel voor constante flinke druk. Je hebt constante druk en constante druk natuurlijk ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:00

ccathalijne schreef:
Op zich ziet het er netjes uit, maar toch denk ik dat er bij een hackamore te veel dwang komt kijken om constant met druk te rijden. Op het moment dat jij je teugel eraan hebt heeft het paard druk op zijn neus.....Misschien is een ander systeem geschikter?

daar ben ik het niet mee eens..

daarbij zijn de lagen nog veel gevoeliger dan het neusbeen...

Romyjuh, ook daar ben ik het niet mee eens, op het moment dat je paard ondspannen loopt is er allenmaal de die nodig is om het paard te ondersteunen. zelfs bij een harde hand en een hackamore die goed hangt kan het het been NIET breken, aangezien het op het sterkste gedeelte van het neusbeen zit. eer dat je het breekt moet je wel iets heeeel raars gedaan hebben.

kamsel, waarom is het een martelwerktuig volgens jou? Ik kan me goed voorstellen dat hij nu wel ondspannen loopt in de kaak en hals, want er is geen bit dat opog veel gevoeligere prek drukt.

TS misschien moet je eens kijken naar een ander bit, dat hij daarom zo spand in de lijn en kaak.

brittkitt, als jij gaat dresuuren, een uurtje, heb jij dan een uur lang druk op de teugels?? :oo

Ik ind hte er best goed uit zien :)

laat hem maar lekker klungelen met de midden/uitgestrekte draf :) Als je naast je paard staat, hoe hangen de scharen dan? recht naar beneden en zit er veel speling in de scharen? of hangen ze redelijk 'vast'. Als hij 'vast'/stil hangt zit hij goed :)

verder zelf ook lekker ondspannen blijven zitten, ook al er achter kruipt met en uitgestrekte draf :)

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:01

Foto 7 vind ik een erg mooi beeld geven!
Leuk dat je het zoiezo al probeerd het bitloos rijden.
Die constante druk zie ik ook ja dat zie ik vooral terug in de kaak, probeer dat te verbeteren voor de rest vind ik het er toch redelijk ontspannen uit zien zonder uit elkaar te vallen. En probeer in de bochten je handen OPZIJ te brengen ipv naar je toe!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:12

Om m lichter in de aanleuning te krijgen moet hij sterk genoeg zijn en jij los kunnen laten.
Maak het jezelf thuis makkelijk door het niet te lang te strekken. Vind het zelf altijd fijn om eerst een kleine volte te rijden, m extra op het achterbeen te zetten en dan te vertrekken op het midden terug met weer een kleine volte (maakt het terugrijden makkelijker) en nog een keer verruimen.
Daarmee zorg je dat je kleine stukjes goed rijdt ipv lange stukken waarin je m verliest, daar worden jullie allebei niet beter van.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:36

Dat waren ook wel hele andere situaties, maar daar ga ik dan ook verder niet op in, dat is wel heel offtopic (wat we eigenlijk toch al doen). Als je het interessant vind om daar over verder te vragen mag je pb-en hoor :j
Beide situaties zijn eigenlijk niet echt representatief voor hoe ik rij (met bit of met hack) en meer in een uitprobeerperiode.

Alle bitloze optomingen zijn zo scherp als je ze zelf maakt, je moet heel goed kijken wat bij jou en je pony past. Mijn pony vind zo'n kruislings systeem bijvoorbeeld niet prettig, maar een sidepull werkt prima. Daar is ze helaas veel te sterk en te drammerig voor en ik wil een rem hebben als ik op buitenrit ga, daarom heb ik toendertijd gekozen voor een S-hack (een vrij stevige optoming, die tegelijkertijd ook heel zacht is). Vandaar dat ik ook wel benieuwd ben naar de beweegreden van de TS om met een S-hack te gaan rijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:34

ik hoor van alle kanten dat hackamores zo verschrikkelijk scherp zijn, dat je de gekste knol er mak mee krijgt.

mijn beleving is gewoon anders geweest.

Ik moet denk ik even zeggen dat ik 3jaar op zoek ben geweest naar een bit wat hij accepteert. dat is uiteindelijk een myler lvl 1 geworden. hij accepteert het. en daar houd het eigenlijk op.
op andere bitten protesteert hij.

hij is zo'n grijpgrage harry die in het land het draad vastpakte, waarschijnlijk een schok kreeg, en dat draad door zijn mond heen sneed. dat is wat we denken dat gebeurd is. afijn hij had een diepe snee in zijn mond van links naar rechts.

toen was de keuze of lang niet rijden, of bitloos.
Ik mocht van iemand een hackamore lenen... en er ging een wereld open. Hij gebruikte zijn lijf, hij ontspande zijn kaak, en de rem was er af.

ik was alleen niet tevreden over de hack. dat was zo eentje met platte "korte" scharen. en ik kreeg hem niet passend.
toen hoorde ik van de s-hack en die heb ik maar besteld.

ik heb hem nu wel zo dat hij stil hangt, er zit weinig speling op zeg maar. Maar ik vind de kinriem te lang en daardoor vind ik hem nog te ver naar voren zitten, de bakstukken zitten ver genoeg van zijn oog af, maar het mag van mij verder.

er is alleen geen korter kin ding te koop. dus ik ga binnenkort eentje laten maken. dan kan ik de neusriem langer maken, zonder dat hij losser komt te hangen.

ik kan het gewoon niet eens zijn met de beweringen dat de S-hack zo verschrikkelijk scherp is. Het is scherp! dat zeker. maar ik ken mijn paard, hij loopt NIET onder dwang. hij laat zich NIKS opleggen en hij is NIET tolerant daar heeft hij het karakter niet voor. vervelende eigenschap, maar in dit opzicht goed.

Ik kan hem geen eens met zweep rijden, en dan heb ik het alleen maar over het vasthouden van de zweep... hij word boos en blokkeert zich van mij.

ik heb wel gezien dat een ander paard heel anders reageert op de hack. die vond het wel vervelend die druk op de neus, als dat meisje een ophouding maakte stond hij met zijn voeten in zand.

het is per paard verschillend.
Ik merk gewoon aan hem dat hij het prettig vind werken, en anderen die het live zien hebben beamen dat.

dat is mijn reden dat ik met de s-hack rijd.
dat is de reden dat ik mijn nek uit wil steken voor bitloos wedstrijd rijden.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:09

Oke, het is misschien een oplossing voor je paard te laten corrigeren?
Ik begrijp je wel maar het is ook niet normaal dat hij zo reageert op andere bitten.

moonprayer schreef:
ik hoor van alle kanten dat hackamores zo verschrikkelijk scherp zijn, dat je de gekste knol er mak mee krijgt.

mijn beleving is gewoon anders geweest.

Ik moet denk ik even zeggen dat ik 3jaar op zoek ben geweest naar een bit wat hij accepteert. dat is uiteindelijk een myler lvl 1 geworden. hij accepteert het. en daar houd het eigenlijk op.
op andere bitten protesteert hij.

hij is zo'n grijpgrage harry die in het land het draad vastpakte, waarschijnlijk een schok kreeg, en dat draad door zijn mond heen sneed. dat is wat we denken dat gebeurd is. afijn hij had een diepe snee in zijn mond van links naar rechts.

toen was de keuze of lang niet rijden, of bitloos.
Ik mocht van iemand een hackamore lenen... en er ging een wereld open. Hij gebruikte zijn lijf, hij ontspande zijn kaak, en de rem was er af.

ik was alleen niet tevreden over de hack. dat was zo eentje met platte "korte" scharen. en ik kreeg hem niet passend.
toen hoorde ik van de s-hack en die heb ik maar besteld.

ik heb hem nu wel zo dat hij stil hangt, er zit weinig speling op zeg maar. Maar ik vind de kinriem te lang en daardoor vind ik hem nog te ver naar voren zitten, de bakstukken zitten ver genoeg van zijn oog af, maar het mag van mij verder.

er is alleen geen korter kin ding te koop. dus ik ga binnenkort eentje laten maken. dan kan ik de neusriem langer maken, zonder dat hij losser komt te hangen.

ik kan het gewoon niet eens zijn met de beweringen dat de S-hack zo verschrikkelijk scherp is. Het is scherp! dat zeker. maar ik ken mijn paard, hij loopt NIET onder dwang. hij laat zich NIKS opleggen en hij is NIET tolerant daar heeft hij het karakter niet voor. vervelende eigenschap, maar in dit opzicht goed.

Ik kan hem geen eens met zweep rijden, en dan heb ik het alleen maar over het vasthouden van de zweep... hij word boos en blokkeert zich van mij.

ik heb wel gezien dat een ander paard heel anders reageert op de hack. die vond het wel vervelend die druk op de neus, als dat meisje een ophouding maakte stond hij met zijn voeten in zand.

het is per paard verschillend.
Ik merk gewoon aan hem dat hij het prettig vind werken, en anderen die het live zien hebben beamen dat.

dat is mijn reden dat ik met de s-hack rijd.
dat is de reden dat ik mijn nek uit wil steken voor bitloos wedstrijd rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:13

Romytjuuh; mwah, wil je dat nog, met een paard wat zo duidelijk aangeeft het gewoon níét te willen?
Soms is het ook gewoon genoeg toch? Ook hier, wel een myler level 1, óf bitloos, iets anders is geen optie en de eerste is ook alleen acceptatie, maar niet meer.
Moet je niet gewoon accepteren wat een paard wel kan/wil? Of moet je altijd doorduwen wat jíj wilt ook al is dat ten koste van het paard? Jou moeder liet je ook niet op te kleine schoenen lopen omdat ze ze zo mooi vond toch? 'Gaat wel over joh, het is maar voor een uurtje, je went er vanzelf aan!'

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 12:28

haha brittkitt... wat een vergelijking XD

@memss dankejwel.

hij kán het wel met bit, heb gisteren wedstrijd gehad, en we hebben een aantal 8en en zelfs een 9 in de wacht gesleept.

maar ik heb met bit lang niet het fijne gevoel als met hack.

Edi_Roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:01

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:38

mijn paard durft ook gewoon te protesteren tegen de hack.
maar ik kom eigenlijk geen protest meer tegen omdat dat het meeste zit in die kaak en nek.
is dus niet haflinger eigen denk ik ;)

ja, ik zie het op de foto :o
misschien moet ik handboeien om.
maar het is wel de bedoeling dat ik hard aan mijn handhouding ga werken. en dat ga ik dus doen ook.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:50

Overigens ben ik niet tegen het rijden met een hack (las mijn eigen berichten terug en denk dat ik wel zo over kom..)
Maar vind het niet geschikt voor de meeste amateurs.. Je moet je er vreselijk bewust van zijn dat je met een zachte hand moet rijden..
Nou heeft TS dus een specifieke reden waarom ze ermee rijdt, maar vind je toch te streng in de hand. Dat zou ook zeker mee kunnen spelen als je met bit rijdt.... Probeer daar echt op te letten.. Wat je ook een keer kunt doen is een bokriempje/touwtje om de nek doen om zo jezelf te controleren, kan erg confronterend werken, maar helpt wel.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:17

Ik vind het wel een goed beeld geven. Het paard heeft zijn oortjes naar voren staan en dat geeft toch wel aan dat ie het fijn vindt lijkt me toch. Als dit bitloze hoofdstel zo belemmerend zou zijn, zou het paard dit natuurlijk ook wel laten merken. De strenge hand kan alleen lijken op foto's en als je zegt dat hij lekker ontspannen met dit hoofdstel loopt, gewoon lekker hiermee doorgaan! Ik vind het een goed beeld geven, en gewoon lekker oefenen, hoe meer je oefent, des te beter hoe het gaat natuurlijk. Ieder paard reageert anders op een hack zoals Romyjuh zegt, en als jouw paard er toch lekker mee loopt, dan is het toch goed. Je hebt een mooi paard onder je kont ook.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:45

Ik vind het er heel relaxed uitzien... in de uitgestrekte draf kruipt hij er inderdaad iets achter, maar mischien doet hij dat altijd wel wat?

Ik heb zelf ook van de week eens een hackamore geprobeerd, inderdaad met die platte scharen. Liep ook tegen het probleem van passend krijgen aan. Scharen lopen vlak langs de mond en het ziet er niet echt comfortabel uit, dus mischien toch nog maar eens S-hack proberen.

Ook mijn paard (M1 met spatjes) liep er eigenlijk gelijk heel fijn op en accepteerde het direct. Ik had zelf alleen moeite het laatste beetje aanleuning erbij te rijden, alhoewel hij dat met bit ook wel heeft.

Ik heb wel het idee dat als je dressuurmatig met een hackamore rijdt je toch best een constante druk moet houden en ben er nog niet helemaal over uit of dit dan de beste optie is.

Overigens heb ook ik geen enkele keer het vermoeden gehad dat er zoveel druk op kwam te staan dat de neus eventueel gebroken zou kunnen worden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:18

ik zie het probleem niet zo met constante druk. het ligt eraan hoe veel die druk is.. mij is altijd verteld, je moet een kuikentje beet houden, en niet dood knijpen. zoveel druk. variërend tot een pak suiker.

ik kreeg hem er eerst ook niet dat laatste stukje bij, en nu juist wel. hij voelt zich er minder toe gedwongen, en onder dwang staakt hij überhaupt sowieso volledig ;)

met de S hack vind ik de ligging fijner, en het is wat nauwkeuriger, dus dat is zeker het proberen waard!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:41

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren. Laten we proberen de discussie over wel of niet bitloos en de strengheid van de hackamore proberen achter ons te laten en ons vooral op het rijtechnische focussen bij het plaatsen van een reactie.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:09

Mooi paard heb je zeg! Vind dat hij wel iets meer in het front mag lopen zoals op foto 3 en die een-na-laatste foto. Hij heeft een hele mooie hals daarvoor. In de M2 moet dat toch kunnen ;).

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:22

Moderatoropmerking:
Ik heb opnieuw enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Tevens verzoek ik jullie opnieuw om de discusie over al dan niet een hackemore los te laten. Hier is namelijk al voldoende over gezegd :). Focus jullie voortaan op het geven van andere rijtechnische commentaar.