Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
crazycactus schreef:@tamor... nou dat mag ik toch niet hopen... Heb een 15 jarige arabier in training staan die nog steeds heel veel leert hoor.
Tamor07 schreef:crazycactus schreef:@tamor... nou dat mag ik toch niet hopen... Heb een 15 jarige arabier in training staan die nog steeds heel veel leert hoor.
Het ligt er aan wat je hem allemaal wilt leren denk ik. Om hem na z'n 13de nog allemaal Z en Grand prix oefeningen te gaan leren dat lukt denk ik niet meer. Maar misschien verschilt dat per paard.
Lusitana schreef:Een 13 jarige kan rustig ingereden en doorstomen naar GP en wellicht nog makkelijker dan een jong paard dat immers ook geestelijk en lichamelijk nog moet groeien TERWIJL het werkt en nieuwe oefeningen aanleert.
Een ouder paard is sneller terug in evenwicht onder de ruiter, heeft geen last van overbelasting, dus kun je stappen sneller doorlopen. De spieren moeten uiteraard wel aanpassen/getrained, maar er gaat geen energie meer uit naar groeien dus alles kan naar het werk en opbouw van spieren.
Hoe ouder je een paard inrijdt, des te sneller is hij aan GP toe eigenlijk.
Ga maar na, verzameling mag je eigenlijk pas na hun zesde vragen omdat dan pas de spronggewrichten volgroeid zijn (en de rug). Dus feitelijk zou je dan pas aan zijgangen kunnen beginnen.
Als je met drie inrijdt, ben je dus 3 jaar aan het meest rechtuit rondhobbelen in de basisgangen voordat je écht wat kunt doen, als je echt om je paard zou denken. (Wat maar weinig gebeurd).
Dus feitelijk worden na drie jaar pas de moeilijker oefeningen aangeleerd (als je het goed zou doen).
In die drie jaar had je, op een volgroeid paard echt wel een stuk verder kunnen komen dan alleen maar rechtuit rijden in de basisgangen....
Tamor07 schreef:Ik denk dat iedereen daar anders over denkt, sommige rijden hem jong in en anderen ouder.
Citaat:Doet er niet zoveel toe hoe mensen erover denken (mensen hebben altijd alternatieve/ soms onzuivere redenen), het doet er alleen toe wat het beste is voor het paard.....
Lusitana heeft gelijk in dit opzicht.
uiltje001 schreef:We zijn ook zeer blij met dit paard. Het is een schat van een dier, alleen daarom hebben we er al heel veel plezier aan. We hebben haar opgemeten van de week, stokmaat 1,58. Laten bekappen en nu is ze 1,56. Dus hebben we gelijk een nieuwe pony voor ons meisje.