13-jarig paard zadelmak maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uiltje001

Re: 13-jarig paard zadelmak maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:51

Ze is zadelmak, geen enkel probleem.

Super lief paard.

lindaxhx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:06

Waarom niet?
Ik heb zelf een vzpaard (fries) van 21 jaar ingereden.
ze heeft vroeger voor de kar gelopen en daarna een aantal jaren stil gestaan.
Ik klim er meestal via een hek of hooibaal erop, en als ze er geen zin in heeft loopt ze weg bij het hek en kom ik er niet op, 1 of 2x in de week vind ze het leuk om te rijden en ze laat het ook wel merken als ze het genoeg vind. Ik gebruik soms ook wel eens een zadel om op te stijgen, als ze bijvoorbeeld al een tijdje niet is bereden, en ik er als nog niet op kan komen , als ik dan met haar naar buiten gaat vind ze het geweldig.
Omdat ze zo oud is rijd ik maximaal 2 of 3 x in de week, dat ligt wel een beetje aan haar zelf.
En dan meestal een rondje door het weiland heen, en dan een klein buitenrondje van 5 tot 10 min.
In het weiland nog ff rijden en dan uitstappen.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:18

Het ligt eraan hoe het karakter is, is ze rustig en betrouwbaar of onrustig. Als ze rustig zou het wel kunnen. Maar na hun 13de kun je ze niet zo veel meer leren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:22

@tamor... nou dat mag ik toch niet hopen... Heb een 15 jarige arabier in training staan die nog steeds heel veel leert hoor.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:26

crazycactus schreef:
@tamor... nou dat mag ik toch niet hopen... Heb een 15 jarige arabier in training staan die nog steeds heel veel leert hoor.

Het ligt er aan wat je hem allemaal wilt leren denk ik. Om hem na z'n 13de nog allemaal Z en Grand prix oefeningen te gaan leren dat lukt denk ik niet meer. Maar misschien verschilt dat per paard.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:28

Tamor07 schreef:
crazycactus schreef:

Het ligt er aan wat je hem allemaal wilt leren denk ik. Om hem na z'n 13de nog allemaal Z en Grand prix oefeningen te gaan leren dat lukt denk ik niet meer. Maar misschien verschilt dat per paard.

Grad prix oefeningen zijn sowiso maat voor weinig paarden weg gelegd.

Een 13 jarige zal iets minder snel leren dan een 4 jarige.
Maar je kunt er echt nog wel ver mee komen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:55

Die van mij is ook pas op haar 12de zadelmak gemaakt :)

_naomi_berg_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:46

ik zou zeggen, gewoon doen :D!
veel plezier en succes ermee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:01

Een 13 jarige kan rustig ingereden en doorstomen naar GP en wellicht nog makkelijker dan een jong paard dat immers ook geestelijk en lichamelijk nog moet groeien TERWIJL het werkt en nieuwe oefeningen aanleert.
Een ouder paard is sneller terug in evenwicht onder de ruiter, heeft geen last van overbelasting, dus kun je stappen sneller doorlopen. De spieren moeten uiteraard wel aanpassen/getrained, maar er gaat geen energie meer uit naar groeien dus alles kan naar het werk en opbouw van spieren.

Hoe ouder je een paard inrijdt, des te sneller is hij aan GP toe eigenlijk.
Ga maar na, verzameling mag je eigenlijk pas na hun zesde vragen omdat dan pas de spronggewrichten volgroeid zijn (en de rug). Dus feitelijk zou je dan pas aan zijgangen kunnen beginnen.
Als je met drie inrijdt, ben je dus 3 jaar aan het meest rechtuit rondhobbelen in de basisgangen voordat je écht wat kunt doen, als je echt om je paard zou denken. (Wat maar weinig gebeurd).
Dus feitelijk worden na drie jaar pas de moeilijker oefeningen aangeleerd (als je het goed zou doen).
In die drie jaar had je, op een volgroeid paard echt wel een stuk verder kunnen komen dan alleen maar rechtuit rijden in de basisgangen....

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:27

Lusitana schreef:
Een 13 jarige kan rustig ingereden en doorstomen naar GP en wellicht nog makkelijker dan een jong paard dat immers ook geestelijk en lichamelijk nog moet groeien TERWIJL het werkt en nieuwe oefeningen aanleert.
Een ouder paard is sneller terug in evenwicht onder de ruiter, heeft geen last van overbelasting, dus kun je stappen sneller doorlopen. De spieren moeten uiteraard wel aanpassen/getrained, maar er gaat geen energie meer uit naar groeien dus alles kan naar het werk en opbouw van spieren.

Hoe ouder je een paard inrijdt, des te sneller is hij aan GP toe eigenlijk.
Ga maar na, verzameling mag je eigenlijk pas na hun zesde vragen omdat dan pas de spronggewrichten volgroeid zijn (en de rug). Dus feitelijk zou je dan pas aan zijgangen kunnen beginnen.
Als je met drie inrijdt, ben je dus 3 jaar aan het meest rechtuit rondhobbelen in de basisgangen voordat je écht wat kunt doen, als je echt om je paard zou denken. (Wat maar weinig gebeurd).
Dus feitelijk worden na drie jaar pas de moeilijker oefeningen aangeleerd (als je het goed zou doen).
In die drie jaar had je, op een volgroeid paard echt wel een stuk verder kunnen komen dan alleen maar rechtuit rijden in de basisgangen....

Ik heb een ander verhaal gehoord, maar misschien ligt het aan hoe leergierig het paard is. Ik heb, denk ik, toch liever dat je ze als 3 jarige beleerd en dan rustig aan door de jaren alle oefeningen leren, dan dat het nog 'moet gebeuren' na z'n 13e.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:48

Drie jaar is geen goede leeftijd om in te rijden. Dat is ontstaan uit ongeduld en geldzucht. Lichamelijk en geestelijk is het er helemaal niet klaar voor. Vier jaar is al beter, vijf jaar het best, als je het toch over de ideale leeftijd hebt. Want dan kun je na een jaar "balansherstel" en spieropbouw beginnen aan echte oefeningen.
Als het allemaal zo ideaal gebeurde, liepen er geen paarden van onder de vijf wedstrijden, want dat kán dan helemaal niet.

Ik zeg verder nergens dat een paard pas op zijn 13 ingereden moet worden, maar dat het feit dat het paard 13 is, geen bezwaar is om het alsnog in te rijden of hoger op te komen.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:11

Ik denk dat iedereen daar anders over denkt, sommige rijden hem jong in en anderen ouder. :+
Laatst bijgewerkt door Kirstenx op 18-07-09 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:12

zeker doen ik ken iemand en die heeft een paard met 17-jarige leeftijd nog zadelmak gemaakt!

:D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:19

Tamor07 schreef:
Ik denk dat iedereen daar anders over denkt, sommige rijden hem jong in en anderen ouder. :+

Doet er niet zoveel toe hoe mensen erover denken (mensen hebben altijd alternatieve/ soms onzuivere redenen), het doet er alleen toe wat het beste is voor het paard.....
Lusitana heeft gelijk in dit opzicht.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:38

Citaat:
Doet er niet zoveel toe hoe mensen erover denken (mensen hebben altijd alternatieve/ soms onzuivere redenen), het doet er alleen toe wat het beste is voor het paard.....
Lusitana heeft gelijk in dit opzicht.

Dat zal best zo zijn. Maar toch leidden mensen hun paard vaak op als ze drie zijn, en toch worden ze daar ook niet minder van. En het doet er denk ik wel toe hoe mensen er over denken. Iedereen doet het op zijn manier.

Ik denk dat we een hele discussie hier over kunnen gaan voeren, maar dat we niet verder komen. Iedereen is toch overtuigd van z'n eigen manier..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:25

Ik zeg alleen dat als je een paard met drie inrijdt, je feitelijk 2-3 jaar weggooit met rechtuit rijden (wat je dan zou moeten doen wegens nog niet volgroeit zijn van skelet) terwijl als je later inrijdt, je eerder aan werkelijke oefeningen kunt beginnen.
En een paard kan verder, als je het verkeerd doet, er zeker wél minder van worden, maar dat geld voor het hele proces van opleiding.
Iedereen kan overtuigd zijn van zijn eigen manier maar er zal toch echt rekening gehouden moeten worden met de rijping van het paard, wat gewoon een vaststaand proces is.

Maar de discussie gaat helemaal niet over het inrijden van jonge paarden, maar het inrijden van oudere paarden, en daar is gewoon helemaal niks mis mee. Er is nl geen maximum leeftijd, alleen een minimum leeftijd.

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:44

Het is beter voor je paard om hem wat later in te rijden dan te vroeg, ookal is ze 13 ik denk dat het prima kan :)

uiltje001 schreef:
Ze is zadelmak, geen enkel probleem.

Super lief paard.

En hoe gaat het nu?? :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:38

Mijn merrie is pas op haar 8 ste onder het zadel beleerd.
(was wel beleerd op kordeel en voor de kar, maar was, euhm, zacht uitgedrukt, niet erg werkwillig ...)
gewoon helemaal beginnen vanaf 0, kleine stapjes nemen.
Voordeel was dat dit paard al vrij zeker was van zichzelf, genoeg balans had, en ik ze direct kon doorpakken.
Nadeel was dat ze soms iets té zeker was, vooral op buitenrit.
Maar met de juiste aanpak en omgang is dit geen probleem

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:47

Stuur en het gaspedaal moeten er nog goed op gezet worden. maar merrie is superbraaf. Morgen ga ik weer een poging ondernemen. Wel alles met heel veel geduld, ze moet nog wel begrijpen wat we van haar willen.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:09

wat leuk zeg nou succes ermee en hopelijk krijg je er nog een erg leuk paard aan :D

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 01:43

We zijn ook zeer blij met dit paard. Het is een schat van een dier, alleen daarom hebben we er al heel veel plezier aan. We hebben haar opgemeten van de week, stokmaat 1,58. Laten bekappen en nu is ze 1,56. Dus hebben we gelijk een nieuwe pony voor ons meisje.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:20

uiltje001 schreef:
We zijn ook zeer blij met dit paard. Het is een schat van een dier, alleen daarom hebben we er al heel veel plezier aan. We hebben haar opgemeten van de week, stokmaat 1,58. Laten bekappen en nu is ze 1,56. Dus hebben we gelijk een nieuwe pony voor ons meisje.

Fijn dat het allemaal goed gegaan is!

Ik begin over een weekje of 8, nadat t veulen eraf is, ook met een 13 jarige (fok)merrie. Kijken hoe dat gaat.. T is wel een fijn, makkelijk dier dus ik verwacht niet teveel narigheid.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:36

Het leuke is dat ze er ook steeds sportiever uit gaat zien. Longeren links om wil ze niet begrijpen, maar onder het zadel gaat het prima. Ik hoop dat het bij jouw ook zo makkelijk gaat, succes.

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:23

Ik zou het gewoon proberen. Let er wel op dat ze 13 is dus alles wat minder snel oppakt.

Weet waar je aan begint, heb geduld!