Loe schreef:Wat voor een bitje gebruik je? Ik heb hetzelfde gehad en ben toe even overgestapt op een stang. Hij stopte meteen met rennen en na een klein tijdje (maand of 2) ben ik weer rustig terug gegaan naar een gebroken bitje. Alleen tijdens een buitenrit heb ik nu nog een stang in. Als ze het als een gewenning zien, moet je zorgen dat ze het een tijd nit meer doen. Laten rennen lukte bij mij niet, hij bleef maar doorgaan, en stopte uiteindelijk wel maar de volgende dag begon hij gewoon weer opnieuw!
Even reagerend op deze post; ik vind het niet verantwoord om gelijk het probleem ofwel de oplossing bij het bit te zoeken.
Probeer eerst 'normale' dingen. Longeer eens een keer voor je gaat rijden, of doe zelf alsof je in de Sahara zit met een zonnebril op je hoofd, dat je zelf helemaal ontspannen bent. Ga vooral niet aan de teugels hangen als je pony er vandoor gaat, dat werkt op langer termijn vaak averechts.. Proberen terug te nemen met je zit, gaat dat niet een ophouding geven. Hoe streng deze is is afhankelijk van je pony daar kan ik vanaf mijn laptop niet over oordelen...
Leg je probleem ook bij je instructrice voor, door bepaalde oefeningen te doen samen zul je het waarschijnlijk ook meer onder controle kunnen krijgen. Hou hem lekker bezig met rijden, rijd veel figuren en overgangen waardoor de concentratie bij jou blijft. Dan denkt hij er waarschijnlijk niet eens aan. Een ander bit zou ik persoonlijk nog uit mijn hoofd laten, je moet het probleem weten om een oplossing te kunnen bedenken, en door er een scherper/strenger bit ofwel een hulpteugel aan te gooien ontloop je het probleem alleen maar waardoor de oplossing ook niet naar boven zal komen...
Succes!