Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
); het is niet zwart-wit 'paard wel of niet bang, ruiter wel of geen goede leider/baas' maar er is een groot grijs gebied. Wat dan ook weer zo prachtig is bij dieren!Maximrocky schreef:Ging vandaag super goed eerst een kleine 3 kwartier in het reiweiland en toen
ookal was maar klein stukje naar buiten.
Hij liep en toen stopte die heb hem achterwaarts gezet
toen liep die heb gelijk uitgebreid beloond en omgekeerd.
Toen nog aan de hand op zelfde manier een groter
uitstap rondje stond maar 1 keer stil.
).
)Solis schreef:Oh absoluut, ik geloof heilig in het feit dat ontwikkeling, groei en leren nooit ophoudt. Stilstand is vaak achteruitgang.
Ik denk dat het vooral een wisselwerking is. Ik ben bv. zelf onzeker geworden, dat zal mijn paard aanvoelen, daar twijfel ik absoluut niet aan. Hiermee leg ik het probleem, oorzaak, wat dan ook niet bij het paard (dacht ik). Maar zijn onzekerheid (wat zo makkelijk omslaat in angst) is wél een factor die, doordat ik er ook onzeker van word een grote rol speelt (of omgekeerd, wat je wil). En ja ik ben er toch wel heel zeker van dat het uiteindelijk angst is, ik herken lichamelijke signalen en ik zie hoe hij reageert op dingen op een manier die ik ook zie zonder dat ik met hem bezig ben.
Maar goed;
Leider zijn, gedisciplineerd zijn en duidelijk maken wat de bedoeling is zijn in theorie héél makkelijk. Maar wat is niks toegeven; geef ik toe als ik afstap als het dramatisch wordt en even met hem aan de hand stap om er vervolgens weer wat rustiger op te klimmen?
En ja, misschien zijn er weinig echt bange paarden, maar paarden blijven schrikdieren en de één is makkelijker van de leg dan de ander; dat heeft zijn invloed op hoe situaties verlopen en dus op mij als leider en ruiter; die wisselwerking. Het gaat er uiteindelijk om dat ik met mijn eigen karakter, en hij met zijn eigen karakter, met elkaar overweg moeten kunnen (zoals we thuis kunnen, en zoals we al járen met elkaar door één deur kunnen, moet ik er misschien bij zeggen). Dus ook buiten.
Om een lang verhaal kort te maken (je raakt aan he typen he); het is niet zwart-wit 'paard wel of niet bang, ruiter wel of geen goede leider/baas' maar er is een groot grijs gebied. Wat dan ook weer zo prachtig is bij dieren!
Wel benieuwd; hoe zou je mij adviseren aan mezelf te werken, aeolusnr1?
Met 'aanpakken' denk ik in ieder geval niets te kunnen bereiken zonder een deuk in het vertrouwen te schoppen, in dit geval.
Helma_Amber schreef:Arinossa schreef:@Helga_Amber hoe heb jij dit opgelost dan?
NietHet lukt gewoon niet, wat ik ook probeer.
Ik kan gewoon niet alleen met hem weg. Er moet of iemand voor hem aanlopen of fietsen of ik moet gewoon met iemand anders samen gaan rijden. Hij wil gewoon niet voorop. Dat is niet omdat hij bang is, maar hij is gewoon megadwars.

Witheet was ik! een drama! het stomme is, het is gewoon puur dat ze niet alleen naar buiten wil, want met een ander paard erbij is er niets aan de hand, en als we op de terugweg door dezelfde straat komen is ze zo mak als een lammetje. Dracula. Altijd zijn het dezelfde klooipunten.