Bokkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:32

Hihi, Yamcha, bedoelde "strafkamp" ook niet zoals het er staat, pony moet dan gewoon gecorrigeerd gaan worden door iemand met ervaring, wij noemen dat altijd met een gekke bek "strafkamp", vandaar..

Anoniem

Re: Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:36

Oh, ik snap het nu :o
:)) :)) :))

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:48

ik herken dit... het paard van m'n nichtje (nouja nicht) doet hetzelfde. ook periodes, soms meer dan een jaar, dat hij geen stap verkeerd zet, en dan uit het niets stilstaan, hoofd tussen z'n benen en rodeo.... dit paard mankeert ook echt niks komt regelmatig een fysio zadel past enz. hij heeft vroeger wel een ongeluk gehad (over de kop geslagen met springen) en heeft daarbij wel iets met z'n rug gehad. zou kunnen dat het tussen de oren zit (hij laat ook niemand op z'n rug die er te zwaar uitziet oid en er zijn altijd maar een paar mensen geweest die hem konden rijden :+) maar miss heeft jou pony vroeger ook een ongeluk oid gehad? ik heb echt geen idee....

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:52

hmmm.. wat reageren sommige mensen toch weer lekker.. nou ja.. dat terzijde
Mijn broertje rijd vandaag ook weer gewoon, het zal gister wel een rotbui zijn geweest ofzo, maar mijn ouders kijken overigens elke week gewoon als hij rijd.. er is eigenlijk altijd toezicht en over het algemeen gaat het goed, alleen soms, als je het niet verwacht en lekker ontspannen rijd, bokt hij zo opeens... Ik vroeg mij dus puur en alleen af (zoals beestenfreak reageerd) of iemand ook sowiets kende en hoe je ermee om moet gaan. Dat nakijken en alles (fisio, dierenarts, foto's, osio, zadelmaker enz.) snap ik :) Ik vroeg me dus gewoon af of het behalve allerlei rugproblemen ook nog iets anders kan zijn.
Verder is er een goede zadelmaker bij geweest (meerdere keren) die ook constateerde dat het zadel goed paste. Het is trouwens niet zo dat hij door een beginnertje in een krul wordt gereden... aan de longe oefenen wij veel met alleen het singeltje om en een hoofdstelletje om helemaal zonder lijn of alleen met een enkele zodat hij zich lekker zelf kan ontspannen en kan bewegen. Zelf gaat hij dan na een paar overgangen "stofzuigen" dus met zijn neusje lekker naar de grond lopen, briest hij een paar keer en stapt, draaft en galloppeerd zo met zijn hoofdje laag over de grond.
Ook ken ik zo niemand die én op de pony past én kan blijven zitten én ook nog eens wil en goed met hem kan rijden. Er zijn wel mensen eens op hem geweest vanwege het bokken, maar die kunnen ook amper blijven zitten. Zijn bokken zijn amper uit te zitten.. hij heeft een heel smal halsje en doet zijn hoofd recht omlaag en begint met bokken. De ene keer stopt hij al snel, de andere keer gaat hij een heletijd door.
Verder oefenen wij gewoon rustig, we "trekken" hem helemaal niet in een krul maar als een pony tijdens het rijden zelf lekker ontspannen gaat lopen, lijkt mij daar niets mis mee en ga ik niet het hoofd omhoog trekken omdat hij anders in een krul gaat lopen UIT ZICHZELF!!! Stelling vragen e.d. doet hij best makkelijk en dressuur gaat stapje voor stapje steeds beter.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:11

Citaat:
Verder oefenen wij gewoon rustig, we "trekken" hem helemaal niet in een krul maar als een pony tijdens het rijden zelf lekker ontspannen gaat lopen, lijkt mij daar niets mis mee en ga ik niet het hoofd omhoog trekken omdat hij anders in een krul gaat lopen UIT ZICHZELF!!! Stelling vragen e.d. doet hij best makkelijk en dressuur gaat stapje voor stapje steeds beter.

En hier ga je de mist in. Als een paard zich opkropt drukt die vaak zijn rug weg en/of loopt er gespannen bij. Hierdoor komt die ook vast te zitten in zijn rug. Een paard moet laag en voorwaarts lopen om los in zijn lijf en rechtgericht te worden. Daarna kan er pas fatsoenlijk gewerkt worden aan de hoofd-halshouding.
Zoek eerst uit waarom je pony zich opkropt en werk daaraan zodat je op een later tijdstip moeilijkere dingen gaat doen. Imo kan een paard dat niet ontspannen en rechtgericht loopt ook niet wijken zonder pijn of spanning

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 07:32

slotje mag hier op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:08

Je krijgt geen slotje omdat de adviezen je niet aanstaan, hoor.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 19:08

okee.. wist ik niet, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:15

Kun je trouwens iets met wat er gezegd is? :)