Ik en Nasir @ les B waardig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:41

Hij moet veéél actiever lopen ;)
Hij gaat nog net niet achteruit.

Verder moet je proberen veel figuren te rijden.,
Wat ik in het filmpje kan zien ben je allees maar bezig zijn hoofdje naar beneden te krijgen en op je houding letten.

Je houding is erg goed hoor!! :D
mooie stille benen.

Maar j moet echt proberen hem actiever te laten lopen en veel voltes te rijden, slagevoltes, diagonalen.
Alles om hem lekker een beetje sopele te krijgen dan gaat hij vanzelf naar beneden met zn hoofdje! ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:53

helemaal mee eens, vooral omdat hij al op leeftijd is is het beter om hem lekker soepel te rijden. Probeer hem lekker om je been heen te laten buigen door (slangen)voltes en dergelijke ;)
Je rijd heel voorzichtig! Maar inderdaad, meer op je kont zitten. Hoor je instructrice dat ook de hele tijd zeggen dus dat zal wel goed komen :D
en actiever, hij valt bijna stil.
ik las op de vorige pagina dat iemand hem nog niet B-klaar vond omdat zijn hoofd/hals nog niet op een lijn constant blijft, maar dit hoeft voor de B echt nogniet. Misschien wel als je wilt winnen, maar B-klaar vind ik hem zeker: áls je hem wat actiever rijd tenminste ;) Dat is de basis.

Succes! ;)

Dekloktikt

Re: Ik en Nasir @ les B waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:26

Je moet heeeeeel veel figuren rijden, veel tempowisselingen maken en overgangen rijden. Daar wordt de pony een stuk beter van dan "simpelweg" netjes rondjes lopen ;-)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:39

Nog niet wedstrijdwaardig.
Wel knap dat je dit voor elkaar krijgt hoor met een pony die het niet vroeg geleerd is en zijn leeftijd en basis niet mee heeft...
Dus dit is geen aanval. Maar ik zou lekker aan het trainen gaan met een goede instructeur! Tuurlijk kun je wel wedstrijden gaan rijden, leer je opzich veel van en dan lees je op je protocollen wat een jury graag beter wil zien, maar schaaf dan ook je verwachtingen bij. En dat is dat je op deze manier geen winst zal rijden. Hoofd/hals-houding vind ik erg onrustig (word in de B ABSOLUUT NAAR GEKEKEN, ze hoeven nog niet 'in de krul' maar ze moegn niet tegen de hand zijn, anders krijg je alleen maar 5-en 5: tegen de hand, 5: tegen de hand, 4: niet recht en tegen de hand etc). Impuls is nog net geen 0%. En aan jouw eigen houding valt (deels door het dwingende zadel) ook wel wat te sleutelen. Overgangen zijn niet in orde en ook ik vind je pony niet mooi rechtgericht (en ja dat kun je wel degelijk zien op een volte). Weinig balans. En je paardje moet leren de beentjes op te tillen ipv zo spaarzaam mogelijk te lopen (endurance). Voor jou zelf zou ik willen zeggen: niet sterk worden, dat is hij al, sneller zijn en vooruit denken! Afijn, werk aan de winkel en dat is juist iets positiefs! Ga er lekker mee aan de slag, zoek een goede instructeur (dan maar wat duurder, met goede info kun je zeker 2 weken vooruit!) en vergeet niet te genieten. Jullie komen er wel....

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:19

Doe die teugel korter en rij meer met je been, ook moet je meer je been naar achteren leggen.
Af en toe lijkt de pony een beetje stijf, vraag je instructrice er maar naar...

xx Ilseee

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:10

TS?

mourits_pier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:18

ik denk dat je de B wel kan starten. hij mag wel wat voorwaartser in de draf en probeer je benen stil te houden en wat meer onder je lichaam houden. verder zag het er wel netjes uit. succes

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:31

Allereerst wil ik je een compliment geven dat je al een eind bent gekomen met een paard dat het vroeger nooit heeft geleerd!
Jullie zijn een leuke combinatie.

Maar verder ben ik het eens met de rest, ik zou zelf nog even lekker door trainen voor je B gaat starten dit ook om telleurstellingen te voorkomen.
Je paard word van voor naar achter gereden ipv van achter naar voor, ook ik zou een andere instructrice zoeken maar dit is uiteraard je eigen keuze. Hij mag een stuk meer voorwaarts. en ook vind ik jou houding erg stijf, je mag best wat losser gaan zitten.

Zoals al eerder gezegd veel figuren en overgangen rijden, dan zal je zien dat je paardje ook beter op de achterhand komt en fijner in de aanleuning word. Ik persoonlijk vind het nog niet B waardig.

Succes!!

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:32

Ik vind het ook heel goed van je dat je hem eerst gewoon de ontspanning weer leert!
dat is zowiezo nodig in de B
hij mag idd iets actiever, vooral in de draf.
de galop vind ik er netjes uit zien! (let op je benen, je steekt ze wat naar voren)
probeer je handen iets hoger te houden, nu lijkt het alsof
je heel straks rijd, waardoor hij nooit de ontspanning leert..

succes!! :D

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:42

Ik vind dat je het best kunt proberen, :j , maar hij/zij moet nog wel wat doordraven, en de ontspanning vinden ;) .
Veel succes!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:24

Allereerst vind ik het knap dat je zover bent gekomen met een paardje wat het niet op jonge leeftijd heeft geleerd; ontspannen loopt hij nu zeker! Je bent ook erg vriendelijk voor je paardje.
Maar ik zou ook nog niet gaan starten, je hebt nog zoveel om aan te werken! Begin eens met van achter naar voren te rijden, als dat niet kan met deze instructrice dan met een ander want het is echt belangrijk. Je paard moet véél actiever, vooral in draf want dan hij loopt hij ontzettend te sloffen, maar ook in galop mag hij meer sprong laten zien. Hoe je hem actief krijgt aan het been in draf is hiervoor al door iemand uitgelegd: been geven, geen reactie? been en een tikje, nog geen reactie? been en een hardere tik. Gaat het goed: belonen en nog een keer doen voor de bevestiging. Meer sprong in galop bereik je door druk te houden van voren (maar niet doorvragen!!) en been erbij, zo krijg je hem actief zonder dat hij uit elkaar valt. Hoofd-halshouding is te onrustig, krijg je absoluut minder punten door in de B. Als je van achter naar voren rijdt en zelf beter gaat zitten komt de nageeflijkheid vanzelf.
Je mag in het algemeen de teugels een heel stuk korter nemen, je handen liggen nu bijna op je benen! Je instructrice heeft gelijk over je ellebogen: er moet een knik in, niet je armen strekken. Over je zit: kantel je bekken, leg je onderbenen meer naar achteren, druk je hakken uit en draai je tenen naar binnen. Je kan aan je instructrice vragen om te helpen de juiste houding te vinden wanneer je stilstaat en daarna proberen deze houding vast te houden (dit is volgens mij ook hierboven al eens gezegd)
Ik heb nog een vraag: wil je gaan starten bij de paarden of bij de pony's? Dat maakt namelijk ook nog wel wat verschil

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:14

vind het er goed uitzien hoor, lekker zo doorgaan!
maar ik zou wel even je teugels korter nemen. Knap dat jullie al zover zijn gekomen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:25

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wil je toch even wat tips geven ;)

* Hou je rug recht, je rijdt namelijk met een holle rug ;)
* Zet je handen niet zo breed en laag neer
* Let op de knik in je ellebogen
* Stel je handen rechtop voor je op, pak desnoods je teugels wat korter, want als je pony nu schrikt moet je of in een razend tempo je teugels korter pakken, of je handen op je schoot zetten om nog íets te zeggen te hebben.
* Je rijdt je pony écht met te winig activiteit. En dan bedoel ik niet dat je veel harder moet rijden, maar wel actiever, dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen ;)
* Je zegt op de volte te rijden om in het zicht te blijven, ik geef toe dat ik ook vaak te veel op de volte rij, maar dan doe ik wel iets op de volte. Er is zo veel dat je kunt doen op een simpele volte; Volte openen & sluiten, doorstellen naar binnen & buiten, stukje weg, stukje terug, bijna gaan stappen en dan tóch weer wegrijden enz.enz.enz......

Ik hoop dat je het snapt ;) Heel veel succes en plezier met je paardje :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:45

Krijg je (goede privé) les? :)

Aan je hand- en verdere houding, is er namelijk nog érg veel te verbeteren. Je handen mogen 1 vuistbreedte boven de boom van het zadel, je moet het gevoel hebben dat je iets achterover hangt omdat je dán pas goed zit. ;) Voor de rest leuke pony, maar ik zal eerst nog goede privé les zoeken voor een betere houding en zit (lees: zitlessen) :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:23

ik vind dat er in de draf wat meer tempo in mag zitten voorderst kan kan je makkelijk starten hoor in de B

succes!

irene__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:07

Paardje ziet er niet als twintig uit, ik zou lekker gaan starten :D

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:57

__Carmen__ schreef:
Allereerst vind ik het knap dat je zover bent gekomen met een paardje wat het niet op jonge leeftijd heeft geleerd; ontspannen loopt hij nu zeker! Je bent ook erg vriendelijk voor je paardje.

Wilde eerst niet hier reageren en heb de TS zelf een PB gestuurd. Maar Siertje heeft het zeker wel op jonge leeftijd geleerd hoor. Hij heeft M2 dressuur gelopen en klasse 3 endurance. Het is gewoon niet een pony waar je zo even opstapt en weg rijd. Het is een pony die super aan de hulpen kan zijn, heerlijk kan lopen. Op de kleinste hulpen kan reageren. Maar daarvoor moet je hem wel aan het werk hebben.

Wil je heel veel succes wensen met hem, je hebt er een wereldpony aan.

amiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:38

hij mag wel wat actiever voor een B proefje