Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:38

KiWiKo schreef:
In mijn verdediging zeg ik dan dat een paard JUIST leiding nodig heeft bij angst of paniek........ een rotsvast iets waar hij altijd op kan bouwen, waar die van weet wat die aan dat persoon heeft. En ook dat bereik je slechts met duidelijke grenzen :)

Dat ben ik met je eens, maar een dominante *piep* en een paard wat volkomen in paniek is hanteer je wel anders, zonder dat je grenzen hoeven te vervagen.

KiWiKo

Re: Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:45

absoluut.......... alleen willen mensen liever een angstig paard zien, dan zien dat ze zelf falen in het duidelijk neerzetten van grenzen.

Nou zeg ik niet dat dit bij jou zo is hoor Urielle, want ik ken je ondertussen goed genoeg om te weten hoe jij tikt met paarden, en ik geloof absoluut dat jij dit wel in weet te schatten......

maar er zijn zoveel mensen die zoveel uitvluchten zoeken voor onacceptabel gedrag van een paard........ alles om maar niet naar jezelf te hoeven kijken :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:51

Wat een onzin. Alsof je bij een angstig paard nergens aan hoeft te werken. Je moet juist dubbel zoveel aan jezelf werken. Wat aan je eigen consequentie werken is een stuk makkelijker dan een paard dat compleet in de paniek schiet en constant gestrest is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:58

dan lees je niet wat ik schrijf Sanne......... of ik leg het misschien verkeerd uit :)

Ik zeg dat er veel, veel minder angstige paarden bestaan dan de paarden die dit stempel hebben gekregen door hun eigenaren gewoonweg omdat de eigenaren liever zeggen dat het paard angstig is en daarom zo onhandelbaar.......... dan dat de eigenaar zegt, tja ik doe ergens wat verkeerd en daarom neemt mijn paard de overhand :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:08

Ik ken er weinig. Weinig mensen vinden hun paard angstig of onzeker. Overal wordt het plaatje dominantie, onwil of respectloos op geplakt, terwijl het paard gewoon bang, gespannen of onzeker is. Weinig paarden zijn echt dominant. Ben het wel eens dat veel onzekerheids problemen gerelateerd zijn aan de onduidelijkheid van de eigenaar.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:16

Kun jij een paard lezen dan, Sanne83?? Iemand die zijn paard kent, weet heus wanneer er dominantie of angst speelt. En je moet het aantal dominante paarden niet uitpoetsen want die zijn er meer dan genoeg ;)
Ik heb zelf ook zo'n handige jopie, vorige eigenaar had er een waslijst bij gedaan, met waar hij allemaal bang voor was. NIks bang, hij is totaal niet bang. Gewoon een brutale hond die een loopje nam met de vorige baas.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:19

Paarden maken gebruik van de mogelijkheden die een mens ze bied........ hoeft niet in dominantie te zitten, maar een paard gaat voor zichzelf beginnen als deze niet op een duidelijke manier begeleid word. En dat kan je ze ook niet kwalijk nemen, dat lijkt mij heel gewoon.

Maar daar komen wel veel problemen uit voort die heel graag door het wezen mens als angst/onzekerheid wil worden uitgelegd. Want dan ligt de "schuld" van het probleem niet bij de mens, maar bij het paard........... en voelen wij mensen ons weer fijn in ons velletje.

Respectloos gedrag is altijd een gevolg van verkeerd handelen....... Dominantie is vooral een genen ding :) Een respectloos dominant paard zal nooit ergens angst voor hebben........ maar loopt je net zo hard ondersteboven :)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:22

Het valt mij op, dat vooral bange mensen altijd zeggen dat ze bange paarden hebben.
Ja, een dominante loopt je omver of slaat je zo de SEH van het dichtstbijzijnde ziekenhuis in en dan heb je spijt, dat je op dat moment geen eind hout in de handjes had.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:38

Bij angst en onzekerheid ligt "de schuld" even hard bij de mens, alles wat je met je paard doet is jouw verantwoordelijkheid.
Alles wat een paard doet is een combinatie van genen en aangeleerd gedrag, dus ook angst is een "genen ding".

Ik vind angst eigenlijk nog veel kwalijker. Alleen is dominantie volgens velen makkelijker op te lossen dan angst, dus daarom wordt er nauwelijks aandacht besteedt aan angst. Het paard heeft er een stuk meer last van in ieder geval.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:40

Wie zegt, dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan angst dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:01

sanne83 schreef:
Bij angst en onzekerheid ligt "de schuld" even hard bij de mens, alles wat je met je paard doet is jouw verantwoordelijkheid.
Alles wat een paard doet is een combinatie van genen en aangeleerd gedrag, dus ook angst is een "genen ding".

Ik vind angst eigenlijk nog veel kwalijker. Alleen is dominantie volgens velen makkelijker op te lossen dan angst, dus daarom wordt er nauwelijks aandacht besteedt aan angst. Het paard heeft er een stuk meer last van in ieder geval.

helemaal met je eens............... echter is dominantie niet makkerlijker op te lossen, maar wel simpeler :) zit een verschil tussen

maar paarden die geen angst hebben maar gewoon een grote smoel omdat ze ermee weg komen, omdat de begeleider hun die ruimte bied........... lopen er heel, heel veel meer van rond dan van echt angstige paarden.

Zoveel angstige paarden zijn er niet............. laat ik het je sterker vertellen als het paard niet angstig geboren is, zal het nooit angstig worden..... het kan mensenschuw worden door verkeerde behandling..... maar dat is geen angst :) dat is reflex.

Je hebt een heel klein percentage paarden die angstig geboren worden, en dan loop je als begeleider altijd op het randje........ maar als er daar 25 van in Nederland rondlopen dan is het veel. Een paard is namelijk geen angstig dier......... een paard leeft al eeuwen in de bescherming (soms ook in de bedreiging, maar dat is gelukkig minimaal) van de mens.... de evolutie zorgt er dan voor dat er weinig angst hoeft te zijn.

Een paard is ook een heel dienstbaar, welwillend vergevingsgezind dier............ anders had het net als een zebra ontembaar geweest. Maar zijn kudde instinct heeft hij gewoon gehouden......... en dus zal het dier altijd kijken waar de grenzen van het toelaatbare liggen.

Eenmaal een paar keer over die grenzen heen gestapt, is de volgende stap (het grijpen naar het leiderschap) niet zo heel erg groot......

en mensen gooien het dan graag terug op het wezen paard....... dit niet goed, dat niet goed, angst, dominantie, weet ik veel wat nog meer......... terwijl je het altijd bij de begeleider van het paard moet zoeken.

Urielle is daar een mooi voorbeeld van.

die krijgt een paard binnen met een verhaal...... angstig dier, waar die angst uit bestaat is niet helemaal duidelijk.......... maar door een goed leider te zijn, krijgt ze het dier wel weer in het redelijke, IPV dat de problemen met dit paard erger worden door mismanagement worden ze beter.......en uiteindelijk functioneerd zo een paard weer binnen de grenzen van het toelaatbare........

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 23:16

Wil hierbij even aanvullen ivm Rocky..
Toen hij bij mij toekwam was het na 1dag bij mij meteen heel duidelijk dat hij niks vertrouwen had....heeft iets voorgehad in zijn verleden die nu ongetwijveld nog steeds voor hem een belangrijk rol speelt en ja de schuld van zijn problemen ligt in mijn ogen voor 90% bij de mens, maar volgens mij was hij als veulen al een "specialen" op gebied van angst, schuw zijn en alertheid... (Ik ken beide voorgaande eigenaars, spijtige genoeg weinig positiefs aan, zeker waar hij geboren is, daar ken ik een paar verhalen ivm Rocky en tja is duidelijk dat hij toen al "problemen" kende...).
alleen weet ik niet wat het is, en waar het voor hem precies omdraaid...
Dus ook zijn aangeboren karakter speelt in mijn ogen een heel grote rol!

Ik werk nu al heel lang met "probleem" gevallen, paarden die als onhandelbaar word bestempeld, noem maar op... maar bij Rocky kan ik hem om 1 of andere reden niet gaan doorgronden.. (en ja soms moet je jezelf als begeleider gaan doorgronden en aanpassen om tot een compromie te komen, met het paard in kwestie, in mijn geval ook met Rocky)
Ondertussen zijn we nu (lees na 2jaar) zover gekomen dat hij eindelijk een paar VD kunstjes gaat doen.. zoals nee schudden, pootje voor en groeten.. Heeft heel lang geduurd voor hij het wilde doen.. iets wat men andere paarden in 5min doorhadden, deed hij er pakweg een 3tal weken tot zelfs en groot jaar over..
Terwijl ik het gevoel heb dat hij het toch weet wat er van hem word verwacht maar gewoon te "verlegen" is om het te gaan tonen

Dan om op enkele vragen te beantwoorden..
Er zei hier iemand van stelling naar binnen te vragen dat hij dan toertjes zou draaien..
Heb ik geprobeerd met gevolg dat het nog gevaarlijker werd...
Tegen een pony die al zijn macht in het spel gooit kan je gewoon als mens daar niks tegen aan gaan beginnen...
Stelling vragen bij Rocky betekend gewoon van: Oké ik krijg mij moeilijk ook wel los...

op de tip hengstenketting, stang endergelijk:.. sorry maar daar bereik je niks mee! Zeker niet bij hem.. integendeel ik zou al men uren van vertrouwen die ik nu heb gewonnen terug verliezen.. nee dit heb ik er niet voor over..

Ik heb uren zijn gedrag zitten te bekijken..
In de kudde zit hij redelijk onderaan.. is alles behalve de dominanste van de groep...
Maar ook daar vertoont hij soms paniek..nu is dit al heel wat verbeterd, hij al een hele tijd samen zit met de rest van men paarden en steeds op een vaste stek zit die voor hem bekend is...maar het 1ste jaar toen ik hem had heeft hij me letterlijk een fortuin aan omheining en elektriciteit draad gekost.. liep zonder enig voor de hand liggende reden door een draad heen, terwijl de andere rustige stonden te grazen...

Ik heb uren grondwerk met hem erop zitten.. schrikparcours, VD , wijken voor druk gaan aanleren, leren om netjes mij te volgen en stoppen...
kan hier foto's plaatsen dat ik hem zonder enige vorm van longe en omheining hem netjes volte's rond me heen kan toen lopen, kan laten stoppen en achteruit laat gaan op mijn advies zonder dat ik hem aanraak...
Hij doet het allemaal heel netjes, hij kent zijn les....
Alleen tja wat maakt hem dan plots zo'n "beest"...en wat komt er in hem wakker als ik bv wil gaan opstijgen of gaan afstijgen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:21

ik denk dat je minder moet denken en beredeneren.......... en meer gewoon moet doen........

gewoon hup, opsteigen, zitten rijden klaar.......... een gemeut.

hoe meer je dit analyseren wil hoe harder je in de achteruit gaat. want het valt niet te analyseren. En als het niet valt te analyseren dan moet je het OF gewoon doen......... OF gewoon laten.

wat je een keer kan proberen is oogkleppen. Ik heb het ook wel eens gehad dat een paard alleen het op en het afstijgen erg eng vond........ met oogkleppen op zag hij het niet, en was er geen vuiltje aan de lucht.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:24

Hehe. Vooral met al dat gemiep raak je van de regen in de drup. En van de wal in de sloot. En of je nu rijdt of ment, maakt niet uit. Even er doorheen, en vooral niet aarzelen en niet denken, maar gewoon doen. Voor het paard ook veel duidelijker.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:29

of je kan gewoon de angst oplossen in plaats van het te verbloemen.
Ik zou bij zo'n geval echt iemand erbij halen die iets meer ervaring heeft met de extremere gevallen.
Ik neem aan dat je het hele proces van opstijgen al in kleine stukjes hebt gebroken en hem gedesensiteerd hebt voor al die stapjes? werken met zeilen, ballen, plastic zakken, rondspringen etc?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:33

Ervaring hebben wij hier thuis genoeg. Daar hebben we geen mensen bij nodig. En alles wat eng is wordt gewoon over het hek van de paddock gemikt, terwijl de paarden er in staan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:35

Ik had het niet tegen jou, maar tegen de ts ;)
Daarbij zijn enge dingen in de wei gooien, iets heel anders dan er actief mee aan de slag gaan ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:37

Kom maar een keer langs...... er zijn al meer mensen die hier het nodige hebben opgestoken. Ook over vaak te veel poespas, als het helemaal niet nodig is ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:40

heb je het nou tegen mij of tegen de ts?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:46

Tegen jou, je laatste post was toch ook tegen mij bedoelt, met jouw uitleg van dingen in de wei gooien, er van uitgaande, dat er verder niks mee werd gedaan?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 23:51

@Ozzyhorse en KiWiko: Dit is het nu net ik doe het gewoon!
Na al die tijd trek ik nog steeds men stoute rijlaarzen aan en zeg ik steeds:van hop ik ga rijden met Rocky zadel erop, opstijgen en weg..
Maar dit werkt niet!!!! Want zo heeft hij mij te grazen genomen vrij recent hé!! IK ging opstijgen zoals ik op duizend andere paarden zou doen.. zonder erbij na te denken, voetje in de stijgbeugel en hop erop! Ja oké hé ik lag in 2sec ook hop op de grond, terwijl ik weet dat hij het telkens opnieuw zou kunnen gaan doen!
Ik ben iemand die voor in actie treed altijd eerst een paard analyseert en dan pas gaat werken in de praktijk! Dus ik weet wat ik wil en wat ik doe, wat mijn doel is voor die dag, en wees gerust ben heel consiquent tenopzichte van paarden...
(heb paarden staan hier die stijgeren op commando zowel onder het zadel als van op de grond... dus het is niet zo dat ik niet weet hoe belangrijk het is om consiquent en resouluut te zijn bij paarden ;))
Wat ik nu al met hem bereikt is voor vele mensen een half mirakel.. terwijl het niet eens de basis is van wat pakweg een 4jarig paard zou moeten kennen!
Ooit heeft hij bij iemand gestaan die veel verder staat op gebied van grondwerk ed dan ik.. Die heeft na 1maand gezegd dat hij voor het eerst in zijn leven een pony heeft tegengekomen waarmee hij geen raad weet (daar stond ik dus hé...)..
want steeds keert hij terug naar zijn "paniek" ... steeds opnieuw begint hij, gaat het goed bij dit dan loopt het mis op iets wat al leek in het verleden te liggen.. Begint hij elders problemen te vormen...

Ik dacht ook toen hij net bij mij was.. even een periode waar we doorheen moeten en dan is hij zo mak als een lammetje..
Nja die periode duurt nu al een 4tal jaar...

@KiWiKo: Die oogkleppen is iets wat ik nog niet heb geprobeerd.. alleen is deze oplossing slechts ook weer een tijdelijke en verlegt alleen maar het aanpak van probleem op zich...
@Sanne83: Ik heb al meerderemaals aangegeven dat we die fase's al paar keer hebben doorlopen en dat ik nu nog steeds bezig ben op vlak van angst, ed ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:55

Kiva is het geen idee dat je er een keer iemand anders op zet? Hij weet dat het bij jou lukt. Maar dat weet ie bij een ander niet.
Ik vind die oogkleppen ook wel het proberen waard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:01

KiVa schreef:
@Sanne83: Ik heb al meerderemaals aangegeven dat we die fase's al paar keer hebben doorlopen en dat ik nu nog steeds bezig ben op vlak van angst, ed ;)

Ik probeer alleen te achterhalen wat je precies doet om de angst te verminderen. Waar zit die angst hem precies in (naast het opstijgen en afstijgen dan)? "grondwerk" zegt mij persoonlijk heel weinig, aangezien daar van alles onder kan vallen. Vaak is het niet precies wat je doet, maar meer een extreem goede timing die je bij dit soort dieren moet hebben.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:08

Daarom opper ik dus ook, om er een keer iemand op te zetten, die een brede ervaring heeft met dit soort problematiek.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 00:11

@Ozzyhorse: Hebben we al geprobeerd (want ook ik dacht meteen van ohnee hij weet dat het lukt bij mij)..
Maar die personen in kwestie krijgen totaal geen kans om pak weg nog maar een voet in de stijgbeugels te krijgen (daar schrok ikzelfs heftig van!)..
ik geraak er zowiezo op, zelfs na zo'n aanval, neem ik hem terug en ga ik gewoon opnieuw opstijgen, 1x erop na zo'n aanval doe ik het een paar keer opnieuw niet altijd * verder uitleg volgt..bij *)dan pas ga ik aan het werk met het rijden...
Als hij het niet doet, ga ik meteen verder rijden ... (want het is nu niet zo dat hij het telkens doet.. Hij doet het of doet het gewoon niet bij mij...bij iemand anders is het voor 90% van de keren dat hij het doet... en geraakt die persoon er dan toch op, dan tja vlieg hij bij de eerst volgende stappen er zowiezo af...

* Verder uitleg: Ik heb ook al geprobeerd om totaal geen aandacht er nog aan te gaan besteden door het compleet te gaan negeren en gewoon ons ding te doen en daarmee was de kous af.. alleen heeft dit ook niet geholpen...

@Sanne83: ja ik begrijp je uitleg en weet heel goed dat alles rond timing draaid...maar spijt me dat ik moet zeggen.. ik ben vliegensvlug als het moet, want ik voel hem al heel goed aan.. zodanig goed dat ik weet wat zijn volgende stappen kunnen zijn, alleen is hij zo smerig om het telkens anders te gaan doen.. als ik hem bv al een waarschuwing geef, kan hij al gaan paniekeren en gaan lopen, terwijl vele paarden gewoon even schrikken..
Of het kan net omgekeerd zijn,hij negeerd die en zet dan pas den aanval in of hij gebruikt zijn kracht en dan kan niks hem nog houden.. Ondertussen weet ik dat hij al genoeg heeft aan een luide stem.. als ik een te sterke beweging maak om hem op zijn plaats te zetten zoals bv plots men vinger de lucht in gooien en nee zeggen dan bestaat de mogelijkheid erin dat hij in paniek weg crost.. (dus dit is zeker niet de bedoeling, want dan gebruikt hij weer zijn macht!)

Onder het zadel zelf is hij net heel leuk om te rijden (heeft toffe gangen en zit lekker!) is super goed aan de hulpen..behalve als hij zijn boksessie heeft...