Tjaa, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Re: Tjaa, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:20

Erg onverstandig, bovendien zijn bij een paard de groeischijven in de rug pas volgroeid met 6 jaar!! Ik zou persoonlijk mijn paard pas licht beginnen in te rijden als hij of zij 4 en een 1/2 is, maar absoluut niet eerder!! 2 is echt onacceptabel

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:58

Je stuurt je kind van 8 jaar toch ook niet naar het middelbaar of naar de rijschool. Alles op zijn tijd!

Datmoorpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:04

Nog 2 jaartjes wachten zeg ik hij is pas 2 en moet nog een beetje plezier maken :P

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:11

Als ik de link naar de internetpagina mag geloven, is een paard met 8 jaar uitgegroeid. Dat geloof ik. Dat dit dan in moet houden dat een paard voor zijn 8 jaar niet gereden mag worden, zoals wordt gesuggereerd met het plaatsen van de link, geloof ik niet. Wij maken onze paarden vanaf 2,5 zadelmak al naar gelang hoe ze zijn. Zijn ze nog erg slap, dan wachten we even, zijn ze goed geproportioneerd en niet slap, beginnen we met 2,5 met zadelmak maken. 's Winters gaan ze dan weer een paar maanden de wei op en met 3 gaan we echt beginnen met rijden. Het eerste jaar doen we dat heel rustig (paar keer per week max. een half uurtje).
Onze ervaring is, is dat dit prima gaat. We hebben onze paarden vanaf veulen, jaarling, constant aan huis en kennen ze door en door. Ze blijven bij ons tot en met hun pensioen en alles leeft nog prima en is kei gezond. Dus tja, ik vind 2 jaar en 9 maanden niet te vroeg voor een half uur in de 2 weken. Echt niet dus. ;)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:51

Tja, dat hangt inderdaad af van het paard. Als jij het idee hebt dat jouw paardje het aankan kun je er best eens af en toe op gaan zitten. Beter zou ik wachten tot 2,5 liever nog 3 en dan goed doorrijden een paar maanden. Wel licht werk en korte sessies en altijd leuk houden. Daarna nog een paar maanden bijkomen en dan opbouwen naar zwaarder werk.

Monica14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:54

Heey lotte.
goed van je dit ond k ben het er zelf ook niet mee eens om zo vroeg in te gaan rijden. We moeten hun de antwoorden nog maar eens laten lezen mis dat ze er dan anders over gaan denken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:14

Ik weet niet of ze zo vrolijk word dat ik dit op internet zet :P
Enne, als wij er niet op gaan zitte, wordt het al een stukje moeilijker ;)

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:38

Lotte, ik weet wel zeker dat ze er niet vrolijk van wordt, dat wordt ik ook niet. Tuurlijk gaan ze nog niet op haar rijden, ze hebben alleen gehoord dat dat kon volgens die "paardengeleerden"! Denk je nou werkelijk dat ik dat toe laat???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:50

__Lotte schreef:
Nou hebben de eigenaren van mensen gehoord die 'verstand hebben van paarden' dat op de tweejarige best al eens in de twee weken een half uurtje RUSTIG gezeten/gereden kan worden, gewoon om haar te laten wennen ed.

<knip>
Zou het heel veel kwaad kunnen om dus eens in de twee weken een half uurtje op dit paardje te gaan zitten/ lichtjes rijden?
Overigens is er al een keer opgezeten en even mee gestapt (nog geen drie minuten) en heeft paardje bitje in gehad (nog geen minuut) en dit doet haar helemaal niks! Ook is mevrouw al meerdere malen aan de hand mee het bos in geweest, en boven op het viaduct over de snelweg gestaan, zich afvragend waar het gras was. Dit maakt haar allemaal niks uit.

Behalve dat het paard nog volop in de groei zit is er een andere reden om er niet zo jong mee te beginnen: mensen die zo jong al met een paard beginnen kunnen doorgaans ook geen maat houden. Die schrijven echt niet in hun agenda dat ze over 12,5 dag weer 'eventjes' op de pony kunnen rijden. Die houden er ook geen horloge bij om te zien of hoe lang ze gaan 'rijden'.

Nu lijkt het nog gemakkelijk:
Citaat:
heeft paardje bitje in gehad (nog geen minuut) en dit doet haar helemaal niks!
. Dan is voor 'dit soort mensen' (die niet kunnen wachten) meestal (onbewust, helaas) alleen een aansporing de rest ook maar eens te proberen: 'ze doet immers niets' of 'ze vindt het erg leuk' of soms zeggen ze 'ze is er aan toe'.

Een twenter is een veulen en is te jong om in te rijden.

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:56

twee jaar vind ik te vroeg. maar niemand houdt je tegen om grondwerk te doen.
ik vind het zeer belangrijk dat je nu vooral grondwerk doet met je paardje, aan 2 jaar en e half beginnen met eens zadel op te leggen enzo, longeren met een zadel,...
aan drie jaar zou ik dan beginnen met een lichte persoon erop te zetten en verzichtjes beginnen inrijden, zodat je aan drie jaar en e half à vier jaar kan beginnen met het echte werk. :)

grtz mel

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:27

het kan geen kwaad om grondwerk te gaan doen maar gaan zitten op een paard van 2 is heel slecht, ze zijn dan nog lang niet uitgegroeid (als ze 3 zijn trouwens ook nog niet)
dus als ik jou was zou ik gewoon wat dingetjes aan de hand gaan doen en het paard bijv. aan vreemde voorwerpen laten wennen, dan kun je later rustig bezig gaan met rijden

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:31

Veel te vroeg!

Laat ze lekker met rust tot hun 3e jaar, en ga dan is rustig met ze beginnen, en als ze 4 jaar of ouder zijn, pas aan 't echte werk beginnen. Tuurlijk kan je wel poetsen, of wandelen maar er zeker niet op zitten!

Ons veulen staat lekker in de opfok, word op z'n 3e gecastreerd en dan pas beleerd, dat is de minimale leeftijd naar mijn mening!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:33

x_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:08

Vind het te vroeg. Hou er meer van om een paard lekker te laten spelen etc, en niet meteen vanaf het derde jaar vollop in te rijden etc.
Laat ze maar mooi spelen en opgroeien, hebben ze 'later' veel meer aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:32

Toch wel mooi dat dit topic zo blijft leven.
Maar paardlief wordt voorlopig nog niet ingereden. Eigenaren zijn zelf niet in staat erop te gaan zitten, en de vaste verzorgster en ik gaan er gewoonweg niet op.
Wel zijn we begonnen met eens in de twee weken een half uurtje ligt longeren, en op zn minst een keer per week een stukje wandelen.
'Schriktrainingen' zijn bij dit paardje gek genoeg niet zo hard nodig. Paardlief stond op het viaduct boven de snelweg te kijken van waar is mn gras? (terwijl mijn vierjarige niet wist hoe snel ie weg moest komen), ze loopt door woonwijk/industrieterrein alsof ze door haar weiland loopt, en het bos is al helemaal geen probleem. OOk is ze al mee geweest zwemmen, geen enkel probleem. Ook dingen als toeters, pastic ed zijn geen probleem. Paard kijkt een keer, heeft door dat baasjes t niet eng vinden, dus waarom zij dan wel? Echt een geweldig dier, heb ze zelden zo makkelijk mee gemaakt.

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:32

2 jaar vind ik ook nog te vroeg!
Mooi dat het zo goed ging, succes verder nog :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:45

Fijn dat er toch besloten is dat het niet gaat gebeuren, weten de eigenaren nou ook waarom of vertikken jullie het alleen?

Zou wel blijven oefenen met dingen die 'eng' kunnen zijn. Ook al vind een paard het nu niet eng, het kan best een keer omslaan. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 10:45

Eigenaren twijfelen volgens mij, maar bij echte daden is het nog niet gekomen :)

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:21

wat goed dat ze toch niet wordt ingereden.. dat is echt nog veel te vroeg laat dat diertje toch nog lekker van haar jeugd genieten.. het is al zo kort bij paarden...
maar wat leuk dat ze niet zo bang aangelegd is hahah maar indd zoals a_lette al zegt wel blijven oefenen... nou heel veel succes met je paardjes

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:17

Nee joh.
Laat ze gewoon nog wat lopen,
en doen wat ze wilt.
2 jaar is nog veel te jong.
Ik vind de minimum 'beginleeftijd' 4-5 jaar.Zeker!

Ik zou nu wel beginnen met grondwerk en laten wennen aan rare/vreemde dingen.
En met die oefeningen leert ze je nog meer vertrouwen,
dan gaat het allemaal veel beter gaan op 4-5 jaar. ;)

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:35

ik ben het 100% eens met GiddyUp!

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:14

Lijkt me niet echt goed. Denk dat het paard er lichamlijk dan echt nog niet aan toe is. Begin zelf ook pas na het derde jaar met bitje en zadel opleggen enzo. Daarvoor alleen aan de hand wandelen enzo.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:39

Vindt ik niet echt eerlijk tegen over je paardje.. De rug is dan sowieso nog niet uitgegroeid.. en 't paardje is er vaak nog niet aan toe. Je zou misschien wel iets van grondwerk kunnen doen, al zijn 't gewoon de basis dingen ervan. En grondwerk kan ook heel leuk zijn als je paardje 't leuk vindt. Je kan dan ook gelijk een goede band met ’t paardje opbouwen en in elkaar vertrouwen krijgen. Een vriendin van mij doe dat ook wel eens met der Haflinger, en die vindt 't altijd wel leuk!

’t Is beter om gewoon te wachten, en eerst gewoon na de 3,5 jaar beginnen met longeren, (Liever later zou ik zeggen, maar dat is mij mening) en ook nog niet te zwaar trainen dan.. Wanneer ’t paardje alle gangen onder ‘controle’ heeft en goed luistert naar je stem, altijd handig! Dan vervolgens beginnen met ‘t zadel en eventueel bit longeren. Zodat 't paardje langzaam kan wennen! Dan zou je eventueel na een langere tijd kunnen opbouwen dat iemand erop kan gaan..

Eerst alleen stappen, en zorgen dat ’t paardje langzaam bij beetje de gangen snap en op je been reageert. En als je paardje zo ver ‘ingereden’ is, moet je natuurlijk altijd er nog wel aan werken, ’t inrijden is belangrijk.. maar ’t doorrijden van de ontwikkelingen is natuurlijk ook belangrijk, daar moet je dan ook nog een blijven werken!

Zorg er wel altijd voor dat er iemand in de buurt is.. Als er een ongeval gebeurt en je bent alleen kan je wel eens een probleem hebben. Makkelijker is 't ook om er op te gaan en dat iemand nog met de longeerlijn mee 'loopt' ofzo..

Wandelen met je paard kan op zich nooit kwaad, je moet wel oppassen.. een jong paardje kan natuurlijk nog wel van allerlei dingen op straat schrikken.. Je zou ook iets van een schrik parcour kunnen doen met ’t paardje.. zodat hij/zij op straat minder snel schrikt! Bijvoorbeeld.. met zijl, een paraplu op en dicht doen, iets dat op de grond valt of een voetbal!