Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LiVetime schreef:Sorry, maar ik zou niet zo ineens zonder begeleiding, terwijl je nog nooit bitloos gereden hebt, ineens die overstap gaan maken naar bitloos. Mijnes rij ik ook bitloos, maar heb daarvoor eerst grondwerk gedaan zodat hij wist wat de bedoeling was.
Er zijn paarden bij ons op stal waarbij ik t absoluut niet aan zou durven om gelijk bitloos te gaan rijden, zonder daar eerst mee aan het werk te zijn geweest op de grond.
Ben een grote voorstander van bitloos, maar je moet wel ff weten wat je aan t doen bent
midgie schreef:Het is so ie so nooit verstandig om op een vreemd paard te gaan zitten zonder voorbereiding met of zonder bit, wat voegt een bit toe dan?
Grondwerk is de basis, neem aan dat de TS het paard eerst heeft leren kennen.
Maar als je paard de tong erover gooit heeft dat een rede, of hij vind het bit 3 x niks of je hand is te streng,
Kauwt het paard ook overmatig?
Een paard verleerd niet , maar de ruiter wel.
LiVetime schreef:Dat bedoel ik
Een groot deel van de mensen bij ons op stal die stuurt met de teugels aan t bit. Over sturen met de benen heeft t grootste deel nog nooit gehoord. Valt ook wat over te zeggen, maar dat is weer iets voor in ander topic.
Maar goed, als ze dan aan mij vragen hoe ik mijn paard, bitloos, toch stuur als dr geen bit in zit, dan zou ik het niet aandurven om hun bitloos te laten rijden op hun paard terwijl ik erbij in rij.
Dat bedoel ik met dat je wel even moet weten wat je aan het doen bent.
LiVetime schreef:Ja inderdaad, dan lijkt het mij een goede oplossing om gewoon bitloos verder te gaan, als de eigenaar dit goed vindt.
Maar wat bedoel je met: "Ik stuur verder niet alleen als ze er hulp bij nodig heeft (..)?"
bibi1994 schreef:TurdusMerula schreef:Ik heb nog wel een idee...
Bitloos!
Hoe oud is je pony? Op wat voor bit werd er gereden? Wat voor bit heb je dan, zo een bit met een tonglepel of?
jah, ik was al van plan om bitloos te rijden maar dat is ook weer trainen enzo maargoed ik heb net een halsterhoofdstel gekocht dus daar probeer ik het mee (oefenen) ze heeft een speelbit
deze maar dan in het zilver![]()
http://i39.tinypic.com/11b457o.gif
ik weet niet hoe je een tonglepel moet gebruiken