Viola rijden Reacties gewenst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:55

_Margot_ schreef:
ik hoop dat jij (en je instructie) er aan gaat werken! :)

Jaa zeker!!
natuurlijk wil ik alleen maar t beste voor mij meisje he :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:57

Super dat je er zo serieus mee bezig bent.

Je zet je hand wat vast op je boven been zoals ik zo kan zien.
Probeer je handen rechtop, boven de schoft te houden. Netjes naast elkaar.

En wat je zlf ook zegt, je hangt wat achterover op je paard.
Probeer netjes rechtop te gaan zitten.

En idd, nageeflijkheid verkrijg je door ontspanning en wanneer het paard van achter uit gaat werken.

heel veel succes met je paardje en lekker de lesjes blijven volgen!

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:58

Raja schreef:
Super dat je er zo serieus mee bezig bent.

Je zet je hand wat vast op je boven been zoals ik zo kan zien.
Probeer je handen rechtop, boven de schoft te houden. Netjes naast elkaar.

En wat je zlf ook zegt, je hangt wat achterover op je paard.
Probeer netjes rechtop te gaan zitten.

En idd, nageeflijkheid verkrijg je door ontspanning en wanneer het paard van achter uit gaat werken.

heel veel succes met je paardje en lekker de lesjes blijven volgen!

Haha dankjewel!

Carlijn101

Re: Viola rijden Reacties gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:07

Moeilijk he zo'n tuigpaard :P
Waar ik zelf veel mee bezig ben (rijd ook een tuiger) is inderdaad voorwaarts neerwaarts. WAt erg goed werkt is tempo wisselingen rijden in de draf; om deze 'van mij' te krijgen. Van een heel traag draf tempo en dan weer iets versnellen/verruimen richting middendraf en weer terug naar de arbeidsdraf.
Wanneer ik dit goed voorbereid en niet te snel wil, komt hij hierdoor fijn in mijn hand en aan het been. Kan voor jou misschien ook werken?

Ook zou ik wat aan de balans werken bijvoorbeeld door niet op de hoefslag maar juist een paar meter hiervan of over de middenlijn te rijden. Zo kun je heel goed aanvoelen of hij recht blijft.

Verder 'dat hoofd naar beneden'. Het klinkt zo wat lomp.. Maar zeker met losrijden vind ik het prettig om 'mijn' tuiger het liefst met de neus over de grond te laten lopen, zie het als een soort van rek en strek oefeningen voordat je gaat hardlopen.

Ik las net een reactie, dat hij eronder loopt. Het is natuurlijk moeilijk te zien van foto's maar krijg niet het idee dat je te streng in zijn mond bent. Weet niet of het tuigereigen is, maar ook de 'mijne' heeft de neiging al met hele lichte druk bovenin in een krulletje te gaan lopen.
Wat (vanaf de foto's bekeken) de jouwe ook doet. Daarin werkt denk ik vooral: voorwaarts.. Zodat hij niet onder je hand maar in je hand gaat lopen, en jij hem uiteindelijk kan 'afstellen' op de hoogte waar jij hem hebben wilt.. Wat steeds een stukje lager zal kunnen worden...

Nouja, hoop dat je er iets mee kan.. In ieder geval succes ermee nog :) Het lijkt me een leuk paard :)

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:13

renee16 schreef:
Moeilijk he zo'n tuigpaard :P
Waar ik zelf veel mee bezig ben (rijd ook een tuiger) is inderdaad voorwaarts neerwaarts. WAt erg goed werkt is tempo wisselingen rijden in de draf; om deze 'van mij' te krijgen. Van een heel traag draf tempo en dan weer iets versnellen/verruimen richting middendraf en weer terug naar de arbeidsdraf.
Wanneer ik dit goed voorbereid en niet te snel wil, komt hij hierdoor fijn in mijn hand en aan het been. Kan voor jou misschien ook werken?

Ook zou ik wat aan de balans werken bijvoorbeeld door niet op de hoefslag maar juist een paar meter hiervan of over de middenlijn te rijden. Zo kun je heel goed aanvoelen of hij recht blijft.

Verder 'dat hoofd naar beneden'. Het klinkt zo wat lomp.. Maar zeker met losrijden vind ik het prettig om 'mijn' tuiger het liefst met de neus over de grond te laten lopen, zie het als een soort van rek en strek oefeningen voordat je gaat hardlopen.

Ik las net een reactie, dat hij eronder loopt. Het is natuurlijk moeilijk te zien van foto's maar krijg niet het idee dat je te streng in zijn mond bent. Weet niet of het tuigereigen is, maar ook de 'mijne' heeft de neiging al met hele lichte druk bovenin in een krulletje te gaan lopen.
Wat (vanaf de foto's bekeken) de jouwe ook doet. Daarin werkt denk ik vooral: voorwaarts.. Zodat hij niet onder je hand maar in je hand gaat lopen, en jij hem uiteindelijk kan 'afstellen' op de hoogte waar jij hem hebben wilt.. Wat steeds een stukje lager zal kunnen worden...

Nouja, hoop dat je er iets mee kan.. In ieder geval succes ermee nog :) Het lijkt me een leuk paard :)

danke voor de info :D
ik hou ook zo min mogelijk druk in de mond omdat ze vanzelf al heel snel zo loopt ik hou haar juist aan de teugel zo van een kleinbeetje je hand naar rechts verplaatsen en ze loopt naar rechts en dan het rechterbeen wel meedrijven azodat de achterhand meedraait waardoor je niet helemaal met je arm naar rechts moet bijv maar met je benen werkt.
maar ik denk dat dit nog allemaal goed komt want t gaat steeds beter met het rijden

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:49

Ik heb een verzorgpaard wat ook graag achter de teugel loopt net zoals jouwn paard. Nu had ik weinig les maar sinds een maand neem ik hem 1 keer in de week mee naar les op de manege waar ik samen met nog 6 anderen rijdt. Ik heb heb in 5 lessen zoveel geleerd met hem samen dat hij nu met zijn neusje eruit loopt ipv er achter! Nou is hij wel een gewone KWPN-er en geen tuiger dus denk dat het voor jou nog ietsie moeilijker zal zijn om het eruit te rijden, maar goed tips die ik heb gekregen om dat neusje eruit te rijden zijn;
- eerst met een lange teugel tempo wisselingen rijden in stap en draf en overgangen. Zodra hij er achter kruipt been geven en naar voren rijden en zo proberen dat neusje er weer uit te rijden doet hij dit braaf neem je het tempo weer iets terug, krult hij weer op dan weer weg, enz
- als hij dan zijn neusje eruit heeft in een constante lijn dan kun je voorzichtig de teugels er een beetje bij pakken en proberen met druk van je kuiten en dus niet van je handen dat neusje er blijven uitrijden.
- handen goed voor je houden en absoluut niet naar je toe halen.
- in het begin alleen maar grote wendingen/voltes rijden en niet te kleine snelle wendingen/voltes, want dan is de kans groot dat hij weer op krult!
Zorg er ook voor dat je hem op zijn eigen benen laat lopen en probeer hem met je houding, benen, handen zo weinig mogelijk te storen en juist te helpen!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes met oefenen! Zodra hij netjes en constant met zijn neusje eruit blijft lopen kun je het wel eens op een proefje wagen, maar naar mijn idee eerder niet.
Mocht je iets niet snappen of nog vragen hebben dan hoor ik het wel!

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:44

Dankje:D
jaah ik heb ze nu al een stuk langer
ze houd der neus ook al meer op loodlijn:D

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:46

waaorm dat halster er onder ? ;o
Dat is echt niet verstandig hoor... krijgt hele schuurplekken van .

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:47

iloveyouJoy schreef:
waaorm dat halster er onder ? ;o
Dat is echt niet verstandig hoor... krijgt hele schuurplekken van .

Ik had haar een tijd niet gereden en ze liet zich niet opzadelen en ik was in de wei Dus had effe geen keuze maar normaal rijd ik altijd zonder halster hoor

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:58

gwnncherinee schreef:
x_Marr schreef:
Als je aan het voorwaarts werkt is het niet de bedoeling dat je dr van voren tegenhoudt, of zoals nu zelfs in een krul trekt.
Die teugels mogen veeel langer, nu heeft ze nieteens de mogelijkheid om te ontspannen en goed voorwaarts te gaan.

En als ze zo in de krul gaat moet je vooral NIET je handen vast gaan zetten op je schoot, want dat is wat ik je nu zie doen op de foto's.

fotos zijn moment opnamens he
Ze doet dit vanzelf ik probeer mijn hand niet naarachteren te houden en heb de teugels meestal iets langer als dt t hoort. ik trek haar niet in een krul is zo slecht voor het paard he omdt ze dn moeilijk ademen o.a.
ik trek alleen maar aan de teugels als ze aan der been wil krabben en mij zo naar beneden trekt dus geen zorgen

Jij trekt aan de teugels als ze wil krabben ipv te drijven? Zou jij het fijn vinden om opeens een ruk in je mond te krijgen? ;)
Heb je topic even doorgelezen en zie dat je in de vakantie aan de slag gaat met privé instructie. Dat moet dan helemaal goedkomen. Ben benieuwd, dan moet je je vader nog eens meenemen om foto's te maken. :)

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:01

Claudienee schreef:
gwnncherinee schreef:

Jij trekt aan de teugels als ze wil krabben ipv te drijven? Zou jij het fijn vinden om opeens een ruk in je mond te krijgen? ;)

?? Ik trek helemaal niet aan die teugels
en een meisje die in bilzen op school zit en les geeft gaf mij een les en ik drijf volens haar ook te veel dus daar licht t niet aan hoor

oh klas t nu nog een x
maar dan bedoel ik als ze opeens een ruk aan der teugel geeft omlaag zodat mijn handen weer eens open liggen;)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 26-06-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit niet voor niets een editknop

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:06

Ik snap hem, maar als je dan drijft, en dat hoeft niet lang of hard, maar even reactie laten geven ;)
Wellicht is het een idee om met (lederen) handschoentjes te rijden? Bij mij was dat een fijne oplossing, geen rode pijnlijke handen meer met blaren :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:09

tis duidelijk een heel lang paard he... die zijn niet zo simpel om rond te rijden... in elk geval zou ik je teugels wat losser laten zodat ze meer ruimte heeft vooraan (ook om te voorkomen dat ze zo diep gaat inknikken, want dat is echt nergens goed voor) . ook niet je teugels gaan korter nemen als ze zich zelf zo opkropt! eerst zou ik ze goed aan het been proberen te maken. zowel vlot voorwaarts gaan als goed rond je been buigen als je 1 been aandrukt is belangrijk. wanneer dat vlot begint te gaan, ga je stilaan meer het gevoel beginnen te krijgen dat de voorkant wat omhoog komt (de schouders bedoel ik, niet het hoofd;) ) en dat je precies meer boven de achterhand zit.

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:24

Probeer ik idd al
en ik heb leren handschoenen gehad en nog vanalles maar die gaan me binnen een paar dagen kapot dat er gaten tussen de ringvinger en pink zitten omdat mevrouw der hoofd opeens weer eens naar beneden rukt onder het rijden omdat ze jeuk heeft:P

iepsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:28

Misschien iets voorzichtiger zijn met je hand?
het moet geen 'houding' zijn om aan de teugel te lopen
hij(of zij ) moet je hand volgen
vaak wisselen van halslengte
een keer heel laag
dan iets hoger
leuk paard :D

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:32

Als ik je foto's zie, zie ik alleen kleine slordigheidjes.
Mijn advies zou zijn.. Zoek een goede instructeur/trice!
Ik denk namelijk dat jij en je paard een heel leuk team kunnen gaan vormen!

Leuk paard!

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:07

dankjewel allemaal :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:27

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van RT-HAW zijn verwijderd.