Doorrijden van mijn merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

Re: Doorrijden van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 12:15

die vrouw heeft redelijk vaak een paardingereden

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:05

en waarom rijd zij de merrie niet verder door? dat lijkt me verstandiger dan dat jij er mee aan de gang gaat, niet verkeerd oppakken hoor.

ik rijd ook paarden in. maar ik rijd ze net zo ver door tot de eigenaar er zelf goed mee uit de voeten kan en indien nodig ondersteun ik hem of haar er de komende tijd in. net zo lang tot het paard en de eigenaar samen ver genoeg zijn om het verder alleen te kunnen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:18

5 euro per 3 kwartier? Kan niet goed zijn, iemand die een beetje verstand heeft van paarden en er goed in is, kan makkelijk het viervoudige vragen, en dan is het nog een koopje. Ik zeg in dit geval, niet doen. Goedkoop wordt duurkoop.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:21

ozzyhorse schreef:
5 euro per 3 kwartier? Kan niet goed zijn, iemand die een beetje verstand heeft van paarden en er goed in is, kan makkelijk het viervoudige vragen, en dan is het nog een koopje. Ik zeg in dit geval, niet doen. Goedkoop wordt duurkoop.

Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, diegene die mij straks helpt op de grond doet het gratis en zij rijd toch echt Z dressuur en heeft meerdere pony's (en paarden) zadelmak gemaakt en doorgereden ;) Misschien is het wel een bekende die er een vriendschapsprijsje voor vraagt, weet jij veel! Ik heb gelest bij iemand en daar betaalde ik 30eur per uur maar iets leren deed ik er niet..dus bedragen zeggen niks!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:25

Jeanine84 schreef:
Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, diegene die mij straks helpt op de grond doet het gratis en zij rijd toch echt Z dressuur en heeft meerdere pony's (en paarden) zadelmak gemaakt en doorgereden ;) Misschien is het wel een bekende die er een vriendschapsprijsje voor vraagt, weet jij veel! Ik heb gelest bij iemand en daar betaalde ik 30eur per uur maar iets leren deed ik er niet..dus bedragen zeggen niks!

Heb je gelijk in, maar met iemand in zee gaan 'omdat het lekker goedkoop is' lijkt mij nou niet de goede insteek... Zeker niet als je het hebt over het doorrijden van een jong paard in combinatie met een onervaren amazone... :n

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:29

Zelfde mening als Nadir, de prijs mag niet de doorslag geven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:30

Dat ben ik wel met jullie eens :j

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:34

Meiske!
Zo te zien heb je kwa het doorrijden van paarden niet veel ervaring en is het ook je verzorg paard (pony), wanneer je zelf je les moet betalen oid, zou ik snel een ander paardje zoeken! Als jij zelf nog veel moet leren, zou ik geen geld gaan verspillen aan een verzorgpaard. Ik weet niet hoelang jij het paardje onder je hoede krijgt, maar het zou maar wat jammer zijn dat jij er je geld in steekt het paardje onder je neus door verkocht wordt voor een meerwaarde waar jij nooit meer iets van terug ziet! En je zou niet de EERSTE zijn! (maar dat is verder aan jou)
Het enige wat ik je duidelijk wil maken, is dat je ermee op moet passen, niet alles is wat het lijkt!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:54

Jeanine84 schreef:
ozzyhorse schreef:

Dat eerste wilt natuurlijk helemaal niets zeggen. Dat tweede wellicht wel, maar alleen als ze ze ook GOED heeft doorgereden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:56

Citaat:
Dat eerste wilt natuurlijk helemaal niets zeggen. Dat tweede wellicht wel, maar alleen als ze ze ook GOED heeft doorgereden.

Als iemand 2x Z heeft gereden wil dat in mijn ogen wel iets zeggen (paarden zelf opgeleid tot dat niveau) en de paarden zijn GOED doorgereden, paarden zijn ook makkelijk na te rijden (rij er zelf momenteel 1 van bij) maargoed het gaat hier niet om mij

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:57

Dat iemand 2x Z heeft gereden hoeft nog niet te zeggen dat diegene ook paarden kan beleren/doorrijden.... ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:59

Meeste mensen die regelmatig paarden inrijden, hebben een soort basisnivo. En komen nooit aan Z toe. Dat is voor inrijden ook niet nodig. Vooral handigheid en rustig zijn, plus snappen hoe een paard in elkaar zit.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:01

Citaat:
Als iemand 2x Z heeft gereden wil dat in mijn ogen wel iets zeggen (paarden zelf opgeleid tot dat niveau) en de paarden zijn GOED doorgereden, paarden zijn ook makkelijk na te rijden (rij er zelf momenteel 1 van bij) maargoed het gaat hier niet om mij

Nou... ik zie op wedstrijden heel wat Z-ruiters die ik voor geen goud op mijn paard zou willen hebben. Dus nee, alleen het gegeven 'hij/zij heeft Z-gereden' is voor mij niet voldoende om ervan uit te gaan dat iemand ook heel goed kan rijden.

Maar jij kent haar natuurlijk, dus in jouw geval is het wel een correcte ruiter. Die zijn er natuurlijk ook. :j

Maar om nou te zeggen dat een Z-ruiter automatisch heel goed kan rijden... nee. :n

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:01

Nadir schreef:
Dat iemand 2x Z heeft gereden hoeft nog niet te zeggen dat diegene ook paarden kan beleren/doorrijden.... ;)

Nee als iemand een paard naar het Z heeft gereden die al bij de vorige eigenaar de kunstjes heeft geleerd niet nee, zij heeft haar paarden zelf opgeleid tot dat niveau, dus van 3 jarige naar het Z ;) En dan zegt het wel degelijk iets! Verder ga ik mee met wat Ozzy zegt

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:03

Vraag me wel af, in hoeveel tijd dat ging, van niks naar Z, want dat zegt ook nog het nodige over het kunnen van de ruiter.
Maar om een paard goed en correct in te rijden, heb je geen Z-mens nodig. Bij in rijden en doorrijden komt ook een stuk opvoeding van het paard onder het zadel om de hoek kijken, en daar hecht ik veel waarde aan, alhoewel ik dan weer geen ruiter ben, maar een menner.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:07

ozzyhorse schreef:
Vraag me wel af, in hoeveel tijd dat ging, van niks naar Z, want dat zegt ook nog het nodige over het kunnen van de ruiter.
Maar om een paard goed en correct in te rijden, heb je geen Z-mens nodig. Bij in rijden en doorrijden komt ook een stuk opvoeding van het paard onder het zadel om de hoek kijken, en daar hecht ik veel waarde aan, alhoewel ik dan weer geen ruiter ben, maar een menner.

Dat ligt er dan maar weer helemaal aan hoevaak een paard wordt gestart he, of je iedere week op concour gaat of 1x per maand ;) maargoed ik stel ook hoge eisen aan het inrijden van mijn paard, iedereen heeft er zijn eigen mening over..ik heb zelf ook meerdere paarden zadelmak gemaakt en doorgereden..heb ook gezien hoe anderen het doen..'de echte jongens die er hun werk van hebben gemaakt' en die bevallen mij dan weer niet..zo heeft ieder zijn ding, ik hecht veel waarde aan haar ervaring en haar manier van rijden..en zo zal iedereen zijn favoriet hebben (en de manier waarop)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:10

Ik heb grote bewondering voor die echte jongens die hun werk er van hebben gemaakt. Deze mannen krijgen de paarden aangeboden, waar de particulier niks mee kan, en deze paarden zijn vaak al verpest. Ik kijk graag naar mannen als Gert van der Hof, die het toch voor elkaar krijgen. Zonder deze mannen gingen die paarden naar Stegeman, maar dankzij het werk van deze heren kunnen ze na een gedegen opleiding, een normaal leven leiden als rijpaard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:13

ozzyhorse schreef:
Ik heb grote bewondering voor die echte jongens die hun werk er van hebben gemaakt. Deze mannen krijgen de paarden aangeboden, waar de particulier niks mee kan, en deze paarden zijn vaak al verpest. Ik kijk graag naar mannen als Gert van der Hof, die het toch voor elkaar krijgen. Zonder deze mannen gingen die paarden naar Stegeman, maar dankzij het werk van deze heren kunnen ze na een gedegen opleiding, een normaal leven leiden als rijpaard.

Oh natuurlijk! Daar neem ik ook mijn petje voor af..maar daar tussenin zitten er ook genoeg waarvan de paarden niet eens na te rijden zijn! (en die bedoelde ik meer) Zo heb ik er ooit een aantal samen gereden met iemand (die ook zijn eigen stal heeft) en die beesten hadden het bloed in de mond staan als hij eraf kwam (en dit waren dus de normale paarden he)..en ik als meisje zijnde kon er niks meer mee..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:23

Iemand hoeft geen Z te kunnen rijden om een paard te beleren/doorrijden, maar hierboven wordt gesteld dat iemand ie Z rijdt 'dus goed genoeg ie om een paard te beleren'. Daar ben ik het dus niet mee eens. ;)

Jeanine84, ik val degene die jij kent ook niet aan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:24

Nadir schreef:
Iemand hoeft geen Z te kunnen rijden om een paard te beleren/doorrijden, maar hierboven wordt gesteld dat iemand ie Z rijdt 'dus goed genoeg ie om een paard te beleren'. Daar ben ik het dus niet mee eens. ;)

Jeanine84, ik val degene die jij kent ook niet aan.

Nee maar daar ben ik het dus ook niet mee eens, zo bedoelde ik mijn post ook niet maar zo staat ie er idd wel :+ Ken er ook genoeg waarvan ik me afvraag hoe ze ooit in de Z zijn gekomen ;)

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:46

Die vrouw die mij wil helpen is heel goed met paarden. ze is ookj geen mietje met paarden. maar is ook niet zo'n hardhandig iemand die het paard alleem maar slaat ofzo. Maar ik wil zelf ook les met haar volgen want dan krijg ik meer een "band" met het paard vind ik.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:00

ik rijd zelf ook absoluut geen z dressuur (ik ben zelfs te schijterig om b-dressuur te starten) maar ik geef wel les. Ik geef voornamelijk les aan jonge kinderen en aan mensen met jonge paarden. Ik vind het heel belangrijk dat de ruiter het paard zo min mogelijk in de weg zit en dus een hele goede zit heeft. Zeker met de jonge paarden is dat belangrijk. Als ik iemand les geef met een jong paard dan werken we ook nooit langer dan 20 minuten onder het zadel de rest is longeer en grondwerk. Ik rijd zelf ook met veel plezier moeilijke paarden opnieuw in met ene basis van rust en vertrouwen. Je hoeft helemaal geen z te rijden om een goede instructeur te zijn je hoeft in mijn ogen zelfs geen eens wedstrijden te rijden zolang je zelf maar de rust neemt en een hele goede basis inbouwt. Ik stuur mensen die echt wedstrijden willen gaan rijden wel door naar een andere instructrice daar heb ik simpelweg niet voldoende ervaring mee, maar de basis die leer ik wel aan mensen.