Wie rijdt er nu echt correct nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:56

roybrit schreef:
DaniBanani schreef:
Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?

ruim van te voren het paard gaan (los) rijden je kan natuurlijk neti stap draf galop toen en die spieren die rekken in de proef wel even uit na beneden, als je paard goed los is door het lijf dan gaat die vanzelf mooi nagevenlijk. ( als het goed is besluit jij wanneer paard nagevenlijk gaat lopen en niet je paard?

Hoezo besluit jij dat? :=[/quote]

haha, zij zegt:Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen
ik zeg: dat ik bij mij paard zelf besluit wanneer die nagevenlijk gaat lopen. ik ga niet af zitten wachten ik stap me paard en draaf een stukje en dan besluit ik van ja en nu gaan we nagevenlijk en binnen 1 rondje loopt die braaf nagevenlijk.

snap je? ;) :P

Dani

Re: Wie rijdt er nu echt correct nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:58

Roybrit: maar hoe doe je dat dan als je niet van voren vraagt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:01

roybrit schreef:
haha, zij zegt:Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen
ik zeg: dat ik bij mij paard zelf besluit wanneer die nagevenlijk gaat lopen. ik ga niet af zitten wachten ik stap me paard en draaf een stukje en dan besluit ik van ja en nu gaan we nagevenlijk en binnen 1 rondje loopt die braaf nagevenlijk.

snap je? ;) :P

Dat is voor mij een goede reden om geen wedstrijden te rijden. Thuis heb ik lekker alle tijd om te wachten op mijn paard en dat is zowel geestelijk als lichamelijk veel beter voor zo'n dier.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:02

roybrit schreef:
DaniBanani schreef:
Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?

ruim van te voren het paard gaan (los) rijden je kan natuurlijk neti stap draf galop toen en die spieren die rekken in de proef wel even uit na beneden, als je paard goed los is door het lijf dan gaat die vanzelf mooi nagevenlijk. ( als het goed is besluit jij wanneer paard nagevenlijk gaat lopen en niet je paard?

Hoezo besluit jij dat? :=[/quote]

snap je? ;) :P[/quote]

Als je pas bezig bent met trainen van een paard, is het helemaal niet zo eenvoudig.
Je doet oefeningen waarmee je het paard aan het werk zet, goed aan de hulpen maakt, de achterhand activeert.
Als je paard (mentaal) respect voor je heeft zal hij je hulpen en het bit accepteren. (Mits de ruiter duidelijk is en dus op benen en zit werkt en niet 'knoeit met de teugels')
Mentaal en fysiek hangen dus samen. Door middel van oefeningen komt hij op de achterhand en is het 'verzameld nageefelijk'.
Na een tijdje heeft het paard gewoon repect voor je en zal het bereidwillig zijn de oefeningen te doen.

Nog even een aanvulling:
Thuis kan je zeggen van 'nee, het is niet het moment om te appuyeren'. Dan wacht je even. Op wedstrijd moet het op dat moment gebeuren.
Bij sommigen zit dat tegen. Het is moeilijk om de gehele proef volledig repect te krijgen. Maar het is de bedoeling van zoveel mogelijk.
Mensen die het via een andere manier doen zijn soms 'spectaculairder' voor het oog, maar lopen eigenlijk totaal niet nageefelijk gedurende de proef.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:08

Mijn paard, dat nu een paar maanden geleden verkocht is, was op dat gebied een perfect leerpaard. Niet omdat ze alles al kende of deed, wel omdat ze in protest ging als je als ruiter fouten maakte. Als je bij haar vanaf minuut één aan je teugels begon te prutsen, dan was het naar de vaantjes... protest in haar hoofdhouding, slecht aan het been, traag in overgangen,... Ik heb het geluk gehad dat ik een geweldige lesgeefster had die me daar keer op keer op wees.
Uiteindelijk leer je het dan ook wel. Eerste tien minuten/15minuten reed ik dan met enkel de focus op been/zit. Het minste been = vooruit, minste druk met zit = trager. In die 10/15minuten liep ze ook gewoon met haar hoofd in de lucht (welja, niet sterrekijkend, maar zeker nog niet in die juiste hoofdhouding), gewoon omdat ze nog niet helemaal los was en nog niet helemaal aan dat been was. In die 10/15minuten was het nadruk op superveel overgangen, verzamelingen en verruimingen. Van de moment dat ze daar correct in was en meteen reageerde op mijn hulpen, begon ze ook na te geven. Spelen met mijn teugels was echt not done bij dat paard, daar reageerde ze meteen op door haar hoofd in de lucht te zwieren en weg te lopen (onder je uit te lopen). Als ze tegen de hand kwam, was corrigeren met je teugels ook not done, zelfde reactie... Als ze tegen de hand kwam moest je dat opvangen met je benen, tien meter vooruit rijden, weer verzamelen, weer vooruit en dan was ze erdoor.

Ik heb tijdens de verkoop wel gemerkt dat héél veel mensen niet zonder geprul aan het teugels kunnen rijden (waardoor paardlief dan ook de hele tijd met haar hoofd naar boven kwam en protesteerde.... ) of die niet in juiste balans van benen/zit/teugels kunnen rijden. Van degene die dat wel konden, kreeg ik keer op keer te horen: "Die is super zacht in de hand", "Ze reageert wel héél goed op benen en zit he".

Bij haar was het dus wel correct, simpelweg omdat het bij haar niet anders kon :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:10

tantjeuh schreef:
Mijn paard, dat nu een paar maanden geleden verkocht is, was op dat gebied een perfect leerpaard. Niet omdat ze alles al kende of deed, wel omdat ze in protest ging als je als ruiter fouten maakte. Als je bij haar vanaf minuut één aan je teugels begon te prutsen, dan was het naar de vaantjes... protest in haar hoofdhouding, slecht aan het been, traag in overgangen,... Ik heb het geluk gehad dat ik een geweldige lesgeefster had die me daar keer op keer op wees.
Uiteindelijk leer je het dan ook wel. Eerste tien minuten/15minuten reed ik dan met enkel de focus op been/zit. Het minste been = vooruit, minste druk met zit = trager. In die 10/15minuten liep ze ook gewoon met haar hoofd in de lucht (welja, niet sterrekijkend, maar zeker nog niet in die juiste hoofdhouding), gewoon omdat ze nog niet helemaal los was en nog niet helemaal aan dat been was. In die 10/15minuten was het nadruk op superveel overgangen, verzamelingen en verruimingen. Van de moment dat ze daar correct in was en meteen reageerde op mijn hulpen, begon ze ook na te geven. Spelen met mijn teugels was echt not done bij dat paard, daar reageerde ze meteen op door haar hoofd in de lucht te zwieren en weg te lopen (onder je uit te lopen). Als ze tegen de hand kwam, was corrigeren met je teugels ook not done, zelfde reactie... Als ze tegen de hand kwam moest je dat opvangen met je benen, tien meter vooruit rijden, weer verzamelen, weer vooruit en dan was ze erdoor.

Ik heb tijdens de verkoop wel gemerkt dat héél veel mensen niet zonder geprul aan het teugels kunnen rijden (waardoor paardlief dan ook de hele tijd met haar hoofd naar boven kwam en protesteerde.... ) of die niet in juiste balans van benen/zit/teugels kunnen rijden. Van degene die dat wel konden, kreeg ik keer op keer te horen: "Die is super zacht in de hand", "Ze reageert wel héél goed op benen en zit he".

Bij haar was het dus wel correct, simpelweg omdat het bij haar niet anders kon :+

Ik herken mijn paard hier helemaal in :) Als je bij hem meer dan 2 rondjes niet correct rijdt, gaat hij de staak in. Er zijn ook heel veel mensen die niet met hem kunnen rijden, die kunnen het gas, rem en stuur niet eens vinden, terwijl het er echt allemaal op zit hoor. Ik moet er niet aan denken dat ik hem ooit verkopen moet, want dat gaat me nooit meer lukken :P

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:15

Alicia2u schreef:
tantjeuh schreef:

Ik herken mijn paard hier helemaal in :) Als je bij hem meer dan 2 rondjes niet correct rijdt, gaat hij de staak in. Er zijn ook heel veel mensen die niet met hem kunnen rijden, die kunnen het gas, rem en stuur niet eens vinden, terwijl het er echt allemaal op zit hoor. Ik moet er niet aan denken dat ik hem ooit verkopen moet, want dat gaat me nooit meer lukken :P

:D Geloof mij, verkoop is inderdaad verschrikkelijk ! Hetgeen bij mijn paard nog wel werkte, was er een absolute beginner opzetten, die van zichzelf weet dat ie beginner is, en die ook echt luistert naar wat je zegt. Bij die beginners liep mijn paard na tien minuten echt super netjes, zouden er direct een B proefje mee kunnen winnen. Er heeft één iemand mee gereden die zelf Z reed, die lag er na vijf minuten naast :x (terwijl ik er in zes jaar tijd ocharme één keer ben afgevallen, doodsbraaf beest)

Maar je leert er wel correct mee rijden :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:35

Ja, je leert heel correct rijden. Ik heb ook superveel geleerd :) je weet het gewoon gelijk wanneer iets niet goed gaat. Ik ben gelukkig nog nooit gevallen (omdat ik snel genoeg afstap :P ), maar ik heb wel flinke dipjes gehad omdat ik de oplossing maar niet kon vinden en te vast zat in oude, slechte gewoontes of zelf mentaal niet helemaal in orde was, waar mijn houding ook onder lijdde.

Dat soort dingen spelen ook allemaal mee: niet alleen je paard moet mentaal en fysiek in staat zijn tot nageven, maar jij als ruiter ook.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 12:43

Om een paard te leren nageven, moet je eerst als ruiter leren nageven.

Als je puur naar het mentale aspect kijkt, vind ik dat wel een hele mooie stelling..

Mijn paard is ook wel zo, straft af als ik te veel aan hulpen geef, en aan de teugels trekken? Nou, echt niet, protest aan alle kanten. Al kan 't soms niet anders natuurlijk, linksaf is toch écht linksaf.

Vind het zelf ook nog enorm moeilijk, ik vind het lastig om heel consequent te zijn in die kleine hulpen, vergeet het soms gewoon (klein is dan echt alleen nog maar dénken aan draven, dan pas lichte kuitdruk, etc. - op die manier), en het is lastig om de grens te vinden tussen protesteren tegen mijn foute handelingen en protesteren omdat ze geen zin heeft in wat ik vraag.

Maar jeetje zeg..het 'nageven' als ruiter leer ik dus wel bij haar. (in de zin van respect voor het paard en voor wat zij wel/niet wil en verdraagt aan hulpen, en zelf correct rijden voor ik de moed heb aan haar te vragen correct te lopen :+)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:50

Ik denk dat veel ruiters wel graag op een correcte manier hun paard wíllen laten nageven, maar het fysiek en/of mentaal niet kunnen:

Ze kunnen niet correct en in balans zitten, dan kun je ook je paard niet correct na laten geven.
Of het ontbreekt aan kennis, wilskracht, geduld of doorzettingsvermogen. Als je niet weet dat je fout zit, kun je er niets aan veranderen.Oude gewoontes voelen vaak comfortabel en zijn daarom moeilijk te veranderen; de oude manier voelt beter en makkelijker dan de nieuwe manier. Soms heeft de ruiter onvoldoende geduld om te wachten op het resultaat: 'als het na 5 minuten niet werkt zal het nooit werken'. Terwijl je goed in de gaten moet houden dat correct nageven ook voor het paard een leerproces is wat tijd nodig heeft, in sommige gevallen duurt het langer dan in anderen.
En dan loop je weer tegen de attitude aan dat je niet kan rijden als je paard niet met die headset loopt, wat natuurlijk feitelijk onzin is. Alles bij elkaar genomen is correct nagefelijk rijden helemaal niet zo makkelijk als het klinkt.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:53

Misschien moet je eerst bedenken wat is nagefelijk rijden en waarom rijd ik mijn paard nageefelijk??

Een paard gaat namelijk nageefelijk lopen als hij zijn achterhand gebruikt, zijn buikspieren vervolgens aanspant en zijn rug kan ontspannen. Dan kan hij op een goede manier nageefelijk lopen want dat is een fijne houding. Zo ontlast het paard zijn rug namelijk en het kost het minste moeite om zo te lopen.

Maar zo simpel is het ook allemaal niet.. Je moet je paard van achteren aan het werk zetten. (dat zijn paarden van nature niet gewend) ik ben van mening dat je met zit, benen en zo nu en dan een tikje met de zweep een heel end komt. Maargoed dan moet je hem dus ook tegen houden aan de voorkant.
En ik kan dat niet zonder het paard aan de voorkant tegen te houden.
Maar er is een verschil tussen tegen houden en trekken en, knijpjes geven en zagen enz..
Tegen houden bedoel ik, mijn hand neerzetten en als hij door mijn hand heen loopt een ophouding maken.

Nu ga ik niet zeggen dat mijn paard altijd netjes nageefelijk en over zijn rug loopt, dat zal ook nog wel even duren want ik heb hem nog niet zo lang en hij is op een redelijk verkeerde manier getraint voor dat ik hem had. Dus ik doe mijn best.
Maar ik denk dat het probleem dus ook is dat mensen niet altijd weten waarom een paard nageefelijk loopt en dat het alleen voor de sier is. Dan krijg je getrek en geschop.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:37

Ik denk dat veel mensen wel beseffen dat het nut heeft, en ook dat 't met die achterhand te maken heeft. Maar ik denk, wat ik in een eerdere post al zei, dat mensen vaak andersom denken: éérst nageeflijk, dan komt die achterhand er vanzelf onder.

Als de ruiter perfect in balans moet zitten...moet het paard dan ook perfect in balans zijn? Kan een niet volledig rechtgericht paard wél volledig nageven?

Ik heb nu het geluk dat ik op een groot weiland kan rijden, waar de omheiningen dus ver uit elkaar liggen. Maar mijn paard vindt dat echt nog heel moeilijk, ze trekt constant naar het hek en met rechte lijnen door het midden zwabbert ze alle kanten op. Dat geeft niet, ik begrens haar gewoon en beloon als ze echt recht loopt - in de hoop dat ze over een heel aantal weken écht goed recht en zelfstandig kan lopen.

Maar kan een paard, zoals het mijne nu nog is, dan wel echt nageven, als ze niet eens op hun eigen vier benen kunnen lopen, zonder steun?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:15

DaniBanani schreef:
Ik denk dat veel mensen wel beseffen dat het nut heeft, en ook dat 't met die achterhand te maken heeft. Maar ik denk, wat ik in een eerdere post al zei, dat mensen vaak andersom denken: éérst nageeflijk, dan komt die achterhand er vanzelf onder.

Als de ruiter perfect in balans moet zitten...moet het paard dan ook perfect in balans zijn? Kan een niet volledig rechtgericht paard wél volledig nageven?

Ik heb nu het geluk dat ik op een groot weiland kan rijden, waar de omheiningen dus ver uit elkaar liggen. Maar mijn paard vindt dat echt nog heel moeilijk, ze trekt constant naar het hek en met rechte lijnen door het midden zwabbert ze alle kanten op. Dat geeft niet, ik begrens haar gewoon en beloon als ze echt recht loopt - in de hoop dat ze over een heel aantal weken écht goed recht en zelfstandig kan lopen.

Maar kan een paard, zoals het mijne nu nog is, dan wel echt nageven, als ze niet eens op hun eigen vier benen kunnen lopen, zonder steun?

Kort en bondig: Nee :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:55

Hoeveel mensen blijven er dan nog over die een perfect nageeflijk paard hebben lopen? Bedroevend weinig, zou ik dan denken..

Maar is het per sé slecht als je een paard meer 'aan de teugel' trekt, zoals vaak gebeurt met spelen en vragen? En dan niet het zagen, maar gewoon het 'drijven en van voren tegenhouden en een beetje spelen met de teugels.' Natuurlijk is echt nageven beter - maar is dit dan ook slecht? Want in dat geval worden wedstrijden toch wel héél erg discutabel, als de standaard methode slecht is voor het paard.

Uiteindelijk voel je ook op de vragende/spelende manier wel dat het paard loslaat van voren en heb je een licht contact; al heb je dan nog steeds weinig controle over die achterhand of de recht-/scheefheid.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:57

De enige correct nagefelijke paarden die ik de laatste tijd zie, vind je niet in de wedstrijdsport, maar in de rusitge maneges van de klassieke dressuur. Mensen zoals Bent Branderup zijn wat dat betreft een voorbeeld voor me.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:02

Ik moet trouwens zeggen dat ik het helemaal geen drama vind als mensen hun paard/pony niet nageeflijk kunnen rijden ( ik met bitloos is ook al erg moeilijk moet ik zeggen) Het gaat er toch om of het plaatje er ontspannen uitziet en is. Ik merk dat mijn pony toch erg relaxed is als ik op dr rij, en die is echt niet in de krul te trekken zeg maar...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:36

Correct nagefelijk rijden is in het belang van het paard. Paarden zijn niet gebouwd om gewicht te dragen. Daarom moeten ze leren om belast op de juiste manier hun lijf te gebruiken, zodat ze niet vroegtijdig verslijten. Een paard wat nooit belast wordt hoerft ook niet nagefelijk te lopen, maar zodra je gaat rijden of het paard voor de kar zet, vind ik dat je als ruiter/menner de plicht hebt om het paard te leren hoe hij op de juiste manier kan bewegen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:39

ik rij mn paard echt van achter naar voren tuurlijk wel eens en ophouding om het wat te corigeren.
rij ik mn paard niet zo wordt hij ontiegelijk zwaar in de hand. en is totaal niet los door zn lijf. ook halthouden moet ik hem van achter naar voren blijven rijden. doe ik dit niet staat hij compleet uit elkaar(fries)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 19:03

Alicia2u schreef:
Een paard wat nooit belast wordt hoerft ook niet nagefelijk te lopen, maar zodra je gaat rijden of het paard voor de kar zet, vind ik dat je als ruiter/menner de plicht hebt om het paard te leren hoe hij op de juiste manier kan bewegen.

Maar dat is ook een argument wat ik vaker voorbij zie komen om uit te leggen waarom het niet erg is van voren wat meer door te vragen. "Het paard moet het nog leren, weet nog niet dat dit de goede houding is, dus daar help ik 'm even bij."

Waarom denkt iedereen eigenlijk dat nageeflijkheid alleen maar kan ontstaan door van voren te trekken en dan te blijven drijven? (iets overdreven gezegd.) Wanneer is dat denkbeeld erin gekomen, en als ze in de klassieke dressuur allang wisten/weten dat je een paard van achter naar voren moet rijden; waarom lijken mensen dat nu meestal níet meer te weten? Wanner en waardoor is die omslag gekomen?

Want het is niet alleen gemakzucht (al zal dit voor een groot aantal wedstrijdgerichte ruiters ook een rol spelen; het gaat immers om het plaatje, niet om of het paard écht wel goed loopt), maar op maneges wordt het ook massaal verkeerd aangeleerd. Dus kennelijk geloven mensen écht dat het spelen en doorvragen de enige manier is..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:09

DaniBanani schreef:
Hoeveel mensen blijven er dan nog over die een perfect nageeflijk paard hebben lopen? Bedroevend weinig, zou ik dan denken..

Maar is het per sé slecht als je een paard meer 'aan de teugel' trekt, zoals vaak gebeurt met spelen en vragen? En dan niet het zagen, maar gewoon het 'drijven en van voren tegenhouden en een beetje spelen met de teugels.' Natuurlijk is echt nageven beter - maar is dit dan ook slecht? Want in dat geval worden wedstrijden toch wel héél erg discutabel, als de standaard methode slecht is voor het paard.

Uiteindelijk voel je ook op de vragende/spelende manier wel dat het paard loslaat van voren en heb je een licht contact; al heb je dan nog steeds weinig controle over die achterhand of de recht-/scheefheid.

Ja dit is ook slecht, grootste deel van de paarden komt daardoor in een valse knik.
Want het paard moet zelf nageven, anders is het gaan nageven meer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:12

Ik denk dat het door de wedstrijdmentaliteit komt. Een zesjarige moet al in het Z lopen tegenwoordig, anders is het niets.

Van voren doorvragen heeft geen zin: daar leert het paard niet van de rug en achterhand op de juiste manier te gebruiken. Dat doe je namelijk in eerste instantie door de achterbenen onafhankelijk te trainen dmv schouderbinnenwaarts en travers. In de AC werd dit eerst aan de hand gedaan, voordat het paard werd gereden!
Tegen de tijd dat het zadel erop ging, waren de achterbenen al getraind en sterker en had het paard geleerd hoe het zijn lichaam optimaal kan gebruiken. Ook was het paard al deels rechtgericht. Bovendien werd het paard pas later belast met het gewicht van de ruiter dan dat tegenwoordig gebeurt.

Doorvragen aan de voorkant heeft dus geen enkele zin, daardoor krijg je een 'headset', maar geen nagefelijk paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:14

x_Marr schreef:
DaniBanani schreef:

Ja dit is ook slecht, grootste deel van de paarden komt daardoor in een valse knik.
Want het paard moet zelf nageven, anders is het gaan nageven meer.

Ook dit is een foute opvatting: nagefelijkheid is meer dan alleen de hoofd-halshouding, zoals we in dit topic besproken hebben. Een valse knik is nog het minst ernstige symptoom van een niet-nagefelijk paard wat toch voor Durchlässig wordt aangezien.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:25

Een tijd terug, toen ik nog veel reed en mijn instructrice nog niet verhuisd was, kon ik naar mijn (&ik denk ook voor mijn instructrice haar) mening met een volmondig ja antwoorden. :)

Maar laatste tijd niet, hij heeft last van pollen en ik heb door omstandigheden minder tijd. Binnenkort komt het wel weer, ga met een nieuwe instructeur aan de slag. :)