kuitspieren te kort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:44

Ik vraag me wel een beetje af of het probleem van je hak niet laag kunnen houden werkelijk door een verkorte kuitspier komt of dat het meer het resultaat van de rest van je houding is.

Ik loop ook vrijwel alleen maar op hoge hakken, maar ik heb geen enkel probleem mijn been lang te houden en mijn hak uit te drukken als ik op een paard zit ;) En er zijn hopen mensen die nooit hakken dragen en die niet hun been lang kunnen houden.

Als je spieren werkelijk verkort zijn en je daar last van hebt kan je fysiotherapeut je daar het beste gericht mee helpen. Er zijn meerdere manieren van rekken, en de fysiotherapeut kan een goede inschatting maken van wat voor jou de beste manier is. (en die kan nog wat meer dan wat jij zelf voor elkaar krijgt) Je krijgt dan ook thuisoefeningen mee.

Om naar de fysiotherapeut te gaan hoef je geen verwijzing van je huisarts meer te hebben. Afhankelijk van je verzekering wordt de behandeling gewoon vergoed. (de meeste verzekeringen vergoeden 9 behandelingen) Dus de opmerking van dat peperdure uurtarief van hierboven klopt in de meeste gevallen niet.

Het lijkt mij echter aannemelijker dat je niet op de juiste manier in het zadel in balans kunt zitten, en dat je dat gaat compenseren door je been op te trekken. Waarschijnlijk in combinatie met een paard dat niet echt fijn aan de hulpen staat.

Goed zitten begint vanuit je torso, door je bovenlijf stabiel te maken kun je ook je been op de juiste manier aan je paard leggen, en je handen onafhankelijk gebruiken. Als je problemen hebt met je beenligging is het vaak zinvoller om je eerst te concentreren op hoe je zit, in plaats van alleen maar te focussen op je benen. Je gaat jezelf dan alleen maar vastknijpen, waardoor je je juist uit het zadel drukt, waarmee je het probleem alleen maar verergert in plaats van oplost.

Ik zou zeggen: ga eens langs de fysio om te kijken wat die met je kuiten kan, en let er in het zadel eens op of je probleem wel werkelijk in je kuiten zit. Veel succes!

_Amara_

Re: kuitspieren te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:12

equimotion is me voor.
fysiotherapie wordt idd in de meeste gevallen vergoed. 9 behandelingen in het basispakket. ( als ik het goed heb ).
als het goed is kun je dat nakijken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:51

TS, als je op je paard zit en je probeert je hak naar beneden te brengen, wat voel je dan dat het niet lukt? Voel je dan ook daadwerkelijk rek in je kuit, waardoor je niet verder kan?

Ik zou inderdaad ook gewoon rekoefeningen gaan doen. Ik raad je eerlijk gezegd niet aan dit op de manier van Miss_Malfoy te doen :o als je een stokje nodig hebt om op te bijten voor de pijn, ben je niet goed bezig ;) Hierdoor beschadig je je spier, en dat is niet de bedoeling. Je spier heeft tijd nodig om nieuwe cellen aan te maken en te verlengen, dit bereik je niet door geforceerd door te rekken. Het hele idee van rekken is dat de spier een prikkel krijgt dat hij te kort is voor het gevraagde werk, en daardoor nieuwe cellen aan gaat maken en langer wordt.

Qua rekoefeningen zou ik er 2 doen. De oefening die al eerder hier met foto is voorgesteld, één voet naar achteren zetten, hak op de grond en dan naar voren leunen. Dit kun je het beste zowel met gestrekte als met iets gebogen knie doen, omdat je dan de twee verschillende spieren in je kuit allebei aanspreekt. Probeer dit per rekking een seconde of 5 tot 4 vol te houden, weer te ontspannen en weer aan aantal secondes vast te houden.

Succes!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:59

Even een gratis tip van een fysio:
wanneer je gaat rekken, rek dan tot het punt waarop je rek in je kuit BEGINT te voelen, en hou dit minstens 10 sec vast (zonder te 'wippen').
Een spier heeft minstens 10 sec nodig om z'n vezels te herschikken.
Daarna even relaxen/rondlopen en een tweede keer doen. (en evt een derde, vierde, vijfde...)
Je zult zien dat je de tweede keer al verder kunt dan de eerste.

Ga je te snel te ver rekken dan geef je het lichaam een verkeerd signaal, om schade te voorkomen zal je lichaam alleen maar MEER spanning in de kuit opbouwen, tegengesteld effect dus.....

Dat verhaal met een stokje in je mond etc is dus wel komisch, maar absoluut verkeerd!

Kleine beetjes rekken, je voelt de rek beginnen maar het doet geen pijn en je neemt er minstens 10 sec de tijd voor, dat is uiteindelijk de meest effectieve manier om te rekken.

Enne: gooi die hakken eens wat vaker in de hoek als je nog lang van je voeten en enkels wilt genieten..... :o

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:02

Allemaal bedankt voor de tips, Ik weet dat het probleem daadwerkelijk in mijn kuitspieren zit. Ik wil niet zeggen dat er niets mis is met mijn houding hoor, maar op het moment dat ik mijn hakken naar beneden probeer te drukken merk ik dat ik niet verder kom.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:28

joanita schreef:
Allemaal bedankt voor de tips, Ik weet dat het probleem daadwerkelijk in mijn kuitspieren zit. Ik wil niet zeggen dat er niets mis is met mijn houding hoor, maar op het moment dat ik mijn hakken naar beneden probeer te drukken merk ik dat ik niet verder kom.

Voel je op dat moment ook echt "rek" in je spieren of lukt het je gewoon niet? Als je gewoon op een stoel zit, kan je dan wel je hak uitdrukken? En als dat niet lukt, voel je dan overdreven rek in je kuitspier of voelt het meer dat het blokkeert?

In vind een probleem in je enkelgebied in dat geval eerlijk gezegd nog aannemelijker dan een te korte kuitspier/achillespees, dan moet de boel nl wel extreem verkort zijn en ik zou het knap vinden als je dat voor elkaar krijgt enkel door het dragen van hoge hakken.

Als het probleem zich alleen maar tijdens het rijden voordoet denk ik eerder dat het met je manier van zitten te maken heeft. Als je je been nl al vanuit je heup verkeerd aanlegt en/of teveel met je bovenbeen knijpt kun je je hak niet meer uitdrukken, al zou je het willen.

Ik ben benieuwd wat je fysio kan vinden in je kuit/enkelregio en of hij je kan helpen. Bij de fysio krijg je ook altijd thuisoefeningen mee, dus niet te bang zijn om te gaan. Hij kan even goed uitvogelen wat voor jou de beste aanpak is. Ook krijg je dan even wat hulp hoe je de oefeningen correct uitvoert, want zoals hierboven al werd gezegd: op een stokje moeten bijten voor de pijn is écht niet goed!

Veel succes!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:54

Ben het helemaal eens met bovenstaande.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:33

joanita schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Iedere dag, liefst s'ochtends en s'avonds, die spieren oprekken. Stokje tussen je tanden, daar heel hard op bijten, en waterproof mascara op.
Zo heb ik het ongeveer voor elkaar gekregen....j

Edit: Dus zitten, je tenen pakken, trekken. Voorzichtig de druk opvoeren.

leuke tip, vooral dat stokje! :D

Nee, die mascara is nog leuker hihi

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:09

Equimotion schreef:
joanita schreef:

Voel je op dat moment ook echt "rek" in je spieren of lukt het je gewoon niet? Als je gewoon op een stoel zit, kan je dan wel je hak uitdrukken? En als dat niet lukt, voel je dan overdreven rek in je kuitspier of voelt het meer dat het blokkeert?

In vind een probleem in je enkelgebied in dat geval eerlijk gezegd nog aannemelijker dan een te korte kuitspier/achillespees, dan moet de boel nl wel extreem verkort zijn en ik zou het knap vinden als je dat voor elkaar krijgt enkel door het dragen van hoge hakken.

Als het probleem zich alleen maar tijdens het rijden voordoet denk ik eerder dat het met je manier van zitten te maken heeft. Als je je been nl al vanuit je heup verkeerd aanlegt en/of teveel met je bovenbeen knijpt kun je je hak niet meer uitdrukken, al zou je het willen.

Ik ben benieuwd wat je fysio kan vinden in je kuit/enkelregio en of hij je kan helpen. Bij de fysio krijg je ook altijd thuisoefeningen mee, dus niet te bang zijn om te gaan. Hij kan even goed uitvogelen wat voor jou de beste aanpak is. Ook krijg je dan even wat hulp hoe je de oefeningen correct uitvoert, want zoals hierboven al werd gezegd: op een stokje moeten bijten voor de pijn is écht niet goed!

Veel succes!

Als ik op een stoel zit zoals jij hierboven beschrijft en ik druk mijn hakken laag dan voel ik echt pijn in mijn kuitspieren. Denk dus echt dat het daar mee te maken heeft.
ps leuke site heb je

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:18

Ik ga met Equimotion mee dat het probleem niet perse in je kuitspier hoeft te liggen maar ook het gevolg kan zijn van je houding. :)

Waarom wil je eigenlijk je hakken uitdrukken op het paard? Daar krijg je harde kuiten van en dat verstoort het signaal naar je paard. Probeer je hak liever vooral te laten zakken en je (aangespannen) kuit alleen te gebruiken als hulp. Je hak optrekken is niet goed voor je houding (balans) maar teveel uitdrukken is net zo min correct.