paard valt aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:07

dees_daan schreef:
ik rij de merrie op het filmpje nu al 4 jaar, merrie vertrouwd me volledig OHZ, voor de kar, en we wandelen buiten, heb haar naast de fiets gehad enz, deze merrie heeft gewoon een steekje los, en dat is niet op te lossen met voeren en lief doen.. ze moeten gewoon weten dat dit niet kan.. het gaat van kwaad naar erger.. deze merrie is mij een keer bijna op mijn rug gesprongen toen ik een draadje aan het maken was, ik heb de eerste keer uitgehaald met het paaltje, ze kwam weer, toen heb ik zo hard al ik kon met de zweep gemaaid. die was goed raak, raakte haar op haar borst, beest schrok zich kapot en is in een hoekje van het land gaan staan, ze heeft me toen een paar weken niet aangevallen, als je denkt dat verwennen e.d. werkt mag je hier wel eens komen ;) en het proberen, dat werkt gewoon niet.. lichaamstaal moet je sowieso op letten anders weet je niet wanneer ze komen, en op het 2e filmpje zie je een heel goed stukje lichaamstaal, maar aanvallen stoppen doe je daar niet mee hoor ;)

wie zei dat als je met een zweep het land in gaat, je het paard nooit meer te pakken krijgt, bullshit.. ik kan haar prima uit het land halen nadat ze een tik gehad heeft, ze is dan juist weer 'normaal' en accepteerd het als ik in de buurt kom, en haar vastklik. ze komt dan weer tot zichzelf lijkt het wel.

zeg ik verwennen? dan bedoel ik dat niet ;) maar in mijn ogen vind ik een zweep geen oplossing, het is juist om voor jezelf op te komen.
Ik denk, zoals ik uit het verhaal van de TS lees, dat het paard meer respect moet krijgen. En waarom een zweep? :S
een zweep is een hulpmiddel ;) geen middel om "effe lekker je paard op zn plek te zetten"
ik denk echt dat de mensen die hem uit het land pakken, niet genoeg zijn lichaamstaal kunnen lezen ;)

en vergeet niet (!!!) dit paard is bekogeld met stenen!
dat is niet niks hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:10

EngeltjeS schreef:
je kan wel beginnen met slaan etc. maar ik denk dat het paard eerst overdonderd zal zijn, en daarna kan het twee kanten op.

wil je respect afdwingen? of respect verdienen? ;)
het is geven en nemen, observeer hem eens goed, kijk ook hoe andere mensen met hem omgaan, of hem uit de weide pakken.
gewoon goed kijken, desnoods filmen, of laat je gefilmd worden.
zo zie jij hoe jij er op afloopt, en hoe het paard er op reageerd.

ik denk niet dat je met slaan er komt, ja je komt er wel, maar volgens mij kan het ook op een andere manier ;) waar je meer profeit van kan krijgen. (betere band ;) meer vertrouwen etc.)

nogmaals, wil je het komen proberen?
ze doet het bij iedereen, behalve bij de eigenaar. ik ben de enige die haar uit het land haalt om te poetsen,rijden,wandelen enz. deze merrie doet het als je het land in loopt naar haar toe, als je buiten het land staat (buiten het draadje dus) als je 20 meter verderop met haar dochter staat te knuffelen, als je met je rug naar haar toe staat. het heeft niet te maken met respect. een leider zet de eerste stap (in paardentaal) als jij dus meteen een stap naar toe zet, dan laat je je niet wegjagen, je slaat ook echt niet meteen. maar als deze merrie te dichtbij komt dan krijgt ze een mep, uit zelfbescherming.
of wil jij een paard van 500 kilo op je nek of op je rug hebben? ik heb het idee dat je er zelf geen ervaring mee hebt. dat komt mede doordat jij in het land zou gaan zitten, zou ik dat doen, dan breek ik toch zeker een paar botten :j

en waarom een zweep? omdat ik graag heel wil blijven, en geen trap wil hebben, als zij mij vanachter aanvalt dan krijgt ze een beste mep, daar ben ik niet van gediend :n paarden onder elkaar geven elkaar ook geen snoepjes hoor, die trappen net zo hard terug ;)

EngeltjeS

Re: paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:12

@ dees_daan, het gaat om het paard van de TS ;) niet om de jouwe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:14

het gaat om de paarden in het algemeen, hoe het op te lossen. dit is een voorbeeld van 'mijn' paard. ik zeg alleen wat mijn ervaringen met zulke paarden zijn, en hoe je het oplost, ontopic dus :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:16

je kan geen appels met peren vergelijken, dus ook niet jou paard met dat van de TS ;)
ze hebben allebei een ander verleden, ze reageren dan wel het zelfde (nouja, het lijkt er op) maar dan kan je niet zeggen: dat is de oplossing want mijn paard reageerd er wel goed op!

nee, je moet het per paard kijken, en zo achter de computer is het al helemaal moeilijk om te zeggen zus en zo.

ik hoop dat je het snapt ;) en dat we weer ontopic kunnen ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:22

dees_daan schreef:
het gaat om de paarden in het algemeen, hoe het op te lossen. dit is een voorbeeld van 'mijn' paard. ik zeg alleen wat mijn ervaringen met zulke paarden zijn, en hoe je het oplost, ontopic dus :)

Precies.... en ook met je quote hieronder ben ik het helemaal eens.

dees_daan schreef:
en waarom een zweep? omdat ik graag heel wil blijven, en geen trap wil hebben, als zij mij vanachter aanvalt dan krijgt ze een beste mep, daar ben ik niet van gediend paarden onder elkaar geven elkaar ook geen snoepjes hoor, die trappen net zo hard terug

Mensen willen 'onnodig slaan' en 'terecht corrigeren' wel eens door elkaar halen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:25

EngeltjeS schreef:
je kan geen appels met peren vergelijken, dus ook niet jou paard met dat van de TS ;)
ze hebben allebei een ander verleden, ze reageren dan wel het zelfde (nouja, het lijkt er op) maar dan kan je niet zeggen: dat is de oplossing want mijn paard reageerd er wel goed op!

nee, je moet het per paard kijken, en zo achter de computer is het al helemaal moeilijk om te zeggen zus en zo.

Tuurlijk moet je het per paard bekijken, maar aanvallen is gewoon NOT DONE.
Maakt niet uit wat de reden of oorzaak is..

Ik hoop dat jij het nu snapt, en we idd ook ontopic kunnen..

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:28

Kimbaie schreef:
Ik zou er zelf niet meer mee rotzooien.

Een zweepje de wei in heeft denk ik geen zin, dan krijg je hem vervolgens nooit meer te pakken. Hij is dominant en ziet jouw inderdaad niet als leider. Ik ben niet van de natural horsemanship, maar ik denk dat in jouw geval grondwerken wel zal helpen. Zodat hij inderdaad weet dat hij niet boven iedereen staat.

Kijk eens op de site van petra vlasblom (http://www.2moons.nl). Die kan je zeker weten helpen. ;)

Zweep, touwtje e.d. heeft in dit geval heel veel zin, wij hebben geen hoeven en sterke tanden, om een gevecht om het leiderschap aan te gaan en daar lijkt het hier toch heel erg op. Dat betekend niet dat je erop los moet rossen, maar een goeie mep en de juiste lichaamshouding/taal doet in zo'n geval soms wonderen. Je hoeft niet bang te zijn, dat ie niet meer naar je toekomt, een paard is een opportunist, als je leiderschap geaccepteerd is, zal hij maar al te graag bij je komen.
Bij de dominantere paarden, zal je dat leiderschap wat meer moeten afdwingen, bij de andere zal je dat moeten verkrijgen door ze vertrouwen te geven.

@dees_daan, helemaal mee eens

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:29

aanvallen kan verschillende oorzaken hebben, angst, dominantie, uitproberen etc!

maar je kan ze niet allemaal het zelfde "behandelen"

met honden bijv. (laatste voorbeeld ;) ) de ene is een angsthapper, de andere een dominante happer.
ze bijten/happen allebei, dus doen het zelfde ;) maar toch is de oorzaak anders ;)
deze 2 honden kan je dan ook niet allebei het zelfde behandelen

of wel? ;)

@ ts, succes met je paard ;) ik hoop dat je er uit komt :) en ik hoop dat je aan alle tips iets hebt ;)
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 11-06-09 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:31

EngeltjeS schreef:

EngeltjeS schreef:
aanvallen kan verschillende oorzaken hebben, angst, dominantie, uitproberen etc!

maar je kan ze niet allemaal het zelfde "behandelen"

met honden bijv. (laatste voorbeeld ;) ) de ene is een angsthapper, de andere een dominante happer.
ze bijten/happen allebei, dus doen het zelfde ;) maar toch is de oorzaak anders ;)
deze 2 honden kan je dan ook niet allebei het zelfde behandelen

of wel? ;)

Wie heeft het hier nu over appels en peren vergelijken???
Een paard in de wei valt niet aan uit angst.. maar rent weg.. het is een vluchtdier..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:36

Het probleem is dat je hem niet kunt pakken , dat moet je eerst zien aan te pakken
Dus lokken met voer ,( ook vaak als je niet iets met hem gaat doen) zodat hij komt omdat hij wat lekkers krijgt.
Als hij altijd iets moet gaan doen waar hij geen zin in heeft als je hem pakt , is het snugger van je paard dat hij zich niet meer laat pakken.
Heb je dat goed voor elkaar en vertrouwd hij je en komt hij in principe altijd bij je dan kun je proberen de leiding over te nemen en strenger worden voor het paard zodat je hem wegjaagt als hij met open mond naar je toe komt en hem dan ook niet voert.
Zodat hij erachter komt dat zijn gedrag niets opleverd, goed gedrag wel .
Maar ik denk dat het wel heel veel geduld gaat kosten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:37

Grondwerken is hier zeker de basis, benader je paard niet als vriend maar als leider, overal en altijd.
Het paard heeft nood aan een leider, en niet aan een vriend.
Dit is echt gevaarlijk gedrag, mag je dus echt niet accepteren hoor, maar let op maak je ook nooit boos, je mag je paard op zijn donder geven wanneer hij de fout in gaat, maar steeds met de glimlach, nooit boos. Nadien begin je weer gewoon alsof er helemaal geen konflikt is geweest, je vraagt de dingen gewoon opnieuw.
Vermijd nooit een moeilijk ding, das net hetgeen je moet gaan oefenen die dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:37

EngeltjeS schreef:

is dat zo? knap je dat weet :j dit paard is ook niet leuk behandeld vroeger, toen ze tijdelijk ergens anders stond om beleerd te worden. de reden maakt mij niet uit, dit is al zoveel jaar geleden (17 jaar) ik heb haar altijd goed behandeld, met welke reden dan ook, een paard hoort dit niet te doen, en ik straf het dus af. ik pik dit niet.

ik zeg ook niet dit moet je doen ik zeg alleen hoe ik het doe, en dat dat werkt, wat TS er mee doet is aan haar. ik vind dat je niet kan zeggen wat je moet doen, als je er nog nooit mee te maken hebt gehad, dan kan je niet inschatten wat er gebeurd, en dan is het makkelijk om te zeggen de band is niet goed, terwijl dit bij mij dus wel het geval is, anders zou ik niet met haar aan een halstertje naar buiten kunnen om te gaan wandelen, en met alleen een halstertje kunnen rijden.. tuurlijk is het per paard verschillend maar het gedrag is hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:38

honden en paarden is appels met peren vergelijken, een hond is een roofdier, een paard een vluchtdier, dus als ze bang zijn dan rennen ze idd weg, en komen niet in volle vaart op je af.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:44

Je moet de leiding van een paard niet over 'proberen te nemen'.
Je moet stevig in je schoenen staan, ongewenst gedrag gelijk corrigeren, en gewenst gedrag belonen.

Als je 'probeert' en je faalt, heeft het dier weer gewonnen en zo gaat het van kwaad naar erger. Je moet zeker weten dat je er in slaagt het leiderschap over te nemen.

Een paard zal nooit leiderschap accepteren van iemand die em nooit corrigeerd, daar gaat hij simpelweg boven staan. Dus zorg dat je boven hem staat, corrigeer em als nodig is, en laat em toe als hij zich gedraagd, en hij zal je leiderschap gaan accepteren.

In de kudde vechten ze ook om leiderschap.. is dat eenmaal bepaald dan keert de rust terug.
Daarom moet je zeker weten dat je slaagt in je 'gevecht' om leiderschap..

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:57

dees_daan schreef:
honden en paarden is appels met peren vergelijken, een hond is een roofdier, een paard een vluchtdier, dus als ze bang zijn dan rennen ze idd weg, en komen niet in volle vaart op je af.

Correct, aanvallen uit angst doen ze alleen, als ze geen kant meer op kunnen.
Blijft dus over dominatie of uitproberen, in beide gevallen dus zorgen dat je erboven komt te staan.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:04

Dit is best een moeilijk probleem als de eigenaar er zelf ook al bang van is. Met dit paard moet je eigenlijk heel intensief aan het werk. Op stal halen en vanuit de box veel gaan werken aan grondwerk en respect. Zolang hij in het land staat zul je iedere dag weer tegen dit probleem aanlopen. Als de mogelijkheid er is om hem op stal te zetten zou ik die kans benutten. En nee, dat is niet zielig. Dit is zielig, een paard met verknipt gedrag omdat hij het vertrouwen in de mens kwijt is. Zolang hij in de wei staat zul je weinig kunnen doen en zou ik het uit veiligheids overwegingen ook maar laten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:06

Phoe, ik ken het. Ik heb het ook gehad met mijn merrie zo'n 11 jaar geleden.

Hoe dan ook grondwerk heeft perfect geholpen. En een joined up kan zeer zeker wel in een weiland. Ik ben wel geholpen door een professional destijds. Slaan met een zweep vind ik laakbaar. Het lost het probleem niet op. En ja respect moet je verdienen en niet afdwingen. Er wordt hier wel gegist naar het gedrag maar niemand weet het fijne van dit plotseling onstane gedrag. Je kan met een leadrope de weide in gaan en hem telkens "wegsturen" als hij je benaderd. Maar het lijkt me handig om hier iemand bij te laten komen die het op een paardvriendelijke manier voor je oplost en jou leert hoe te handelen. Ik dacht destijds dat mijn pony een monster was. Het was slechts een eigenwijze lichtelijk dominante merrie die haar grenzen telkens verlegde en door mijn fout ook haar zin kreeg. Toen mij dit werd verteld en ik leerde hoe ik ermee om moest gaan was het over. Houdt altijd voor ogen actie geeft reactie. Dus het kan zijn dat jij iets niet goed overbrengt waarop de pony op reageert. Door met paarden bezig te zijn wordt ons een spiegel voor gehouden omdat zij reageren op wat zij voelen, zien en ervaren. Deskundige hulp is echt aan te raden voordat er nare dingen gebeuren! Succes!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:19

Ik had een paar maanden geleden precies hetzelfde bij de hand. Pony die normaal zonder problemen te pakken is valt me aan in de paddock. Oren in de nek, komt happend op me af lopen, ik roep NEE en klap in mijn handen ( :+ ), geen enkel effect. Sterker nog, pony draait d´r kont naar me toe en dreigt uit te halen. Ik had verder niks bij de hand dus ben maar langzaam de paddock uitgelopen.
De eigenaar ziet het. Hij pakt de longeerzweep loopt de paddock in, pony probeert hem ook aan te vallen (hoewel al iets voorzichtiger dan bij mij, je zag de pony gewoon al kijken van "Oh, oliebol, de baas, maar ja ik kan nou moelijk ineens de oortjes naar voren doen..."). De eigenaar haalt uit met de zweep en geeft de pony een enorme klap op d´r billen. Pony is duidelijk pissig, rent een rondje, eigenaar wandelt er rustig achteraan, pony blijft stilstaan en laat zich rustig pakken. De pony heeft het bij mij later nog wel een keer geprobeerd (ik was immers weggelopen de eerste keer) maar ik had de zweep al bij de hand gezet. De pony heeft het sindsdien wel uit zijn hoofd gelaten en is nu weer braaf te pakken.

We hebben gelijk gecontroleerd of er iets met de pony aan de hand was maar iets anders dan misschien spierpijn van het werken konden we niet bedenken.

En spierpijn of een keer sjagrijnig mag allemaal best en daar houden we ook best rekening mee maar je baasje proberen op te eten is gewoon niet toegestaan.

Het is in mijn ogen een dominantieprobleem en als ze er mee weg komen creëer je hele gevaarlijke pony´s. En juist pony´s die een naar verleden hebben zijn vaak onzeker en hebben behoefte aan duidelijkheid en een sterke leider. Dat daar soms eenmalig een flinke optater bij hoort dat is nou eenmaal zo, liever dat dan met een hoefafdruk in je hoofd in wei gevonden worden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:26

Ik zou eerst zeker van mijn zaak willen zijn. Het gedrag is ineens ontstaan dus moet een oorzaak hebben. Slaan lost echt niets op voor de toekomst. Maar dat is mijn mening. Ik ben fel tegen alle vormen an geweld tegen dieren. Ik heb het nooit gedaan en het probleem is altijd opgelost. Haal iemand met kennis van zaken erbij die jou de beginselen van het grondwerken kan bijbrengen en je verder kan begeleiden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:35

Slaan is geen oplossing voor het probleem, dat zegt niemand.
Aan de verstandhouding moet zeker gewerkt worden.

Maar we hebben het hier wel over onze eigen veiligheid, en als een paard zo op je af komt is de kans groot dat hij wel een keer net te ver gaat en schade aanricht bij iemand.
Daarom mag je best eens goed uithalen als hij je wilt pakken..

Liever hij een flinke mep en dat ie zich bedenkt en weg loopt, dan wij in het ziekenhuis..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:41

ik denk eerlijk gezegd dat de TS hier helemaal niet zelf mee moet gaan klooien...zij staat zelf niet stevig in haar schoenen en daardoor kan het alleen maar erger worden dan dat het is...er zijn wel een paar goede tips gegeven in dit topic, maar die moet wel op de Juiste manier uitgevoerd worden anders werkt het averechts...

TS moet gewoon een professioneel iemand inhuren en anders laten voor wat het is, want het is niet veilig op deze manier.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:50

femmefatale1 schreef:
Slaan is geen oplossing voor het probleem, dat zegt niemand.
Aan de verstandhouding moet zeker gewerkt worden.

Maar we hebben het hier wel over onze eigen veiligheid, en als een paard zo op je af komt is de kans groot dat hij wel een keer net te ver gaat en schade aanricht bij iemand.
Daarom mag je best eens goed uithalen als hij je wilt pakken..

Liever hij een flinke mep en dat ie zich bedenkt en weg loopt, dan wij in het ziekenhuis..

Daarom zeg ik ga eventueel met een leadrope het weiland in. Niet om te slaan maar om mee rond te draaien als hij dreigend op je af komt. Zo krijgt hij het sein om uit de buurt te blijven. Negeert hij dat sein en loopt in het touw is dat op eigen initiatief en niet omdat er bewust wordt uitgehaald naar hem. Ik heb zelf een kleine "pittbull" in mijn land staan waar de gevolgen van het slaan nog regelmatig aan te merken zijn. Het slaan van zijn vorige eigenaren en de maandenlange eenzame opsluiting omdat ze niet wisten wat ze ermee aan moesten alvorens hem te sederen en te verkopen, heeft bij hem niet geholpen. Hij is zijn vertrouwen in de mensen volledig kwijt. Ons tolereert hij nu eindelijk maar dat heeft lang geduurd. Er is altijd een reden voor plotseling ongewenst gedrag. De kunst is om uit te zoeken wat die reden is en op welke diervriendelijke manier je het samen met een deskundige, en die zijn er genoeg, kan oplossen. Ik pleit voor een diervriendelijke aanpak omdat ik de negatieve uitwerkingen van het "afstraffen" heb gezien.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:55

1.Haal zijn maatje uit de wei.
2. Ga midden in de wei zitten met een krop sla in je hand.
3. wacht net zo lang tot hij naar je toekomt en begint te eten
4. heeft hij het op, loop dan weg voordat hij weg loopt (paarden blijven even staan nadat het op is)

herhaal dit een keer of 3 en de 3e keer geef je hem een blaadje sla en neem je hem mee :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:56

Het gekke is dat bij die pony van mij de verstandhouding verder in orde lijkt. De pony is echt western opgevoed en dus zeer braaf aan de hand. Ho is ho, loopt nooit voor je, wijkt voor de minste druk, wordt gelongeerd op lichaamstaal (een stapje voor hem gaan staan en hij staat stil bijvoorbeeld).

In dit geval was het zo dat de pony lag te soezen in de zon en ik hem zo goed als wakker maakte. Pony werd daar (begrijpelijk) sjagrijnig van, stond op en probeerde me in een reflex weg te jagen.

Is op zich niet heel erg en eenmalig maar ik liep weg! En dan gaat er iets klikken bij de pony dat wanneer hij zo doet hij lekker mag blijven staan in het zonnetje. En dan is het hek van de dam en blijft ie het proberen als je niet ingrijpt.

Het kan dus ontstaan door een eenmalig incident. Als er dan verder niks aan de hand is dan is een eenmalige tik met de zweep wel een afdoende oplossing.

In het geval van TS lijkt het erop dat er niet tijdig is ingegrepen en het probleem dus al voorbij die eerste keer uitproberen is. Het hele vertrouwen lijkt weg. Dan zal één tik met de zweep niet afdoende zijn en zal er gegrondwerkt etc. moeten worden. Dit is heel lastig als je zelf niet precies weet wat je moet doen en al onzeker bent geworden bij de pony. De kans op ongelukken is dan aanwezig. Dus TS, haal er iemand bij die hier ervaring mee heeft en samen met jou met de pony kan gaan werken.