Rena100 schreef:ik heb geprobeerd met het halster al om het bit in te krijgen (ik gebruike geen neusriem) en zelfs met iemand erbij die de pony aan het halster + touw vasthield in de stal, zelfs dan wilde het niet...hij gooit zijn hoofd zo ver de lucht in! daar kon ik gewoon niets tegen in brengen...hij werd er ook helemaal onrustig van...
hij is in principe erg gevoelig met het halster dus daar was ik nog niet zo bang voor...ik had ook de bak dit keer afgezet, zodat hij me niet weer de bak door kon sleuren. over zijn hoofd aaien, het halster omdoen e.d. gaat allemaal prima dan is er niets aan de hand, maar zo gauw het bit tevoorschijn komt, dan protesteert hij! hij heeft gewoon een erg slechte ervaring gehad de vorige keer, omdat we dachten dat hij het al kende..
ik kan nog proberen om het bakstuk los te maken en het bit eventueel in te smeren met honing, maar dan nog wil ik nog niet aan het bit gaan longeren om nog meer slechte ervaringen te voorkomen
dus dan heb je nu 2 keuzes om te maken, of je zet door en dan maar even op de wat 'duidelijkere' manier en doet toch gewoon het hoofdstel aan met bit.
of je doet het op de vertrouwelijke manier.. wat ik me wel afvraag is hoe jij het bit dan de afgelopen keer in hebt gedaan? Want in principe ook al kent hij het niet, als je het gewoon rustig in hebt gedaan kan het niet dat het paard nu zo reageert op het bit. (mijn mening).
Maar goed, de vertrouwelijke manier, ik ben niet van de honing of appelbit of what so ever. Anders is het straks weer een stap om het bit zonder die troep erin te doen. Het dragen van een bit moet voor het paard de normaalste zaak worden, dus maak het jezelf ook niet te moeilijk. Probeer toch een paar keer je hand in zijn mond te doen. Daarna toch proberen het hoofdstel aan te doen, desnoods haal je de neusriem er even af, dan kun je daar al niet mee in de knoop zitten of verkeerd zitten.
Eerst een beetje bij zn oren aanraken, keer oren zachtjes vastpakken, ook niet voorzichtig gewoon doen, het is heel normaal dat dat kan. Dan laat je hem gewoon het bit een keer zien, hoeft er niet aan te ruiken, meeste hebben daar toch geen behoefte aan. Gewoon even laten zien, hoofdstel in je rechthand bijv en even over zijn kaak gaan met je hand, dat hij het bit hoort, en dan kijk je hoe hij reageert. Dus kijk of het angst is of dat het gewoon zeuren is.
Angst = rustig opbouwen, paar keer de hand in de mond (hoeft ook geen weken te duren) en dan voorzichtig een keer het bit naar zijn mond brengen..
Zeuren = duidelijk! Ophouden met klieren en gewoon het hoofdstel indoen, als je er moeite mee hebt kun je altijd kijken of iemand anders het wel lukt, iemand die er miss net iets handiger mee is of wat groter(scheelt ook vaak al

).
als het bit er in zit, ga je gewoon even een rondje stappen, even afleiden van dat bit en lekker ontspannen een rondje lopen, daarna weer terug op stal en héél voorzichtig, dus het hoofdstel niet in een keer uitroetsjes, uitdoen. Laat hem het er zelf maar uitgooien met zn tong.