Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:20

Wat ik onder verpesten versta: een paard die niet rechtgesteld is, niet aan de hulpen, niet nageefelijk, hard in de mond enzovoort enzovoort enzovoort :P.

Maar dan heb ik ook een vraag, doen jullie je groene paarden wel al longeren met hulpteugel om de rug te trainen? Ik ben nu met me instructrice en tevens begeleider al een beetje aan t doorspreken hoe we alles gaan doen. Longeren doe ik nu 1 keer per week 5 minuten zelf al, eerst onder begeleiding van haar maar het gaat nu heel goed. Maar zij zei dat we over een tijdje (lees: ergens na de zomer) ook met een pessoa kunnen gaan trainen (ook maar een paar minuten per keer) voor de training van de rugspieren, zodat hij zijn rug al beter gaat gebruiken.

aerdenhout1

Re: Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:23

Ik ben in elk geval geen voorstander van een hulpteugel bij zo'n puppie. Laat hem of haar eerst maar eens op eigen benen leren lopen.Als je dat goed doet, dan zoeken ze die lage lijn van het vw nw zelf op en gaan ze dus hun rug gebruiken.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:38

Kelnardo schreef:
Ok, fijn dat jullie zo snel reageren, echt superbedankt, heb weer een vraag ( goh, wa zal ik toch veel weten aan het eind van dit topic) maar dat hangen, dat is toch om een paard te leren om te gaan met het gewicht van een ruiter en hem te laten wennen aan gewicht op zn rug, toch?? Maar mij lijkt het heel gevaarlijk, wat nou als een paard begint te bokken of gaat steigeren, dan hang je daar te hangen?? Hoe doe je het dan want dan kun je toch beter meteen gaan zitten, daar moet hij uiteindelijk toch aan wennen... :o? :o? (of is dit heel stom als ik hier aan denk)

Graag nog meer reacties op het zadelmak maken, hebben jullie toevallig ook nog grote problemen gehad met een paard??

jah je kunt evt wel meteen gaan zitten, maar door te hangen (waarbij bij sommige paarden ik vast gehouden wordt dat als hij gek gaat doen ik eraf gesleurd wordt) kun je het paard een beetje inschatten, en het paard is redelijk gewend dat je aan de linkerkant van hem blijft, als hij ineens in zijn ooghoek rechts iets over zijn rug ziet gaan en daar ook druk krijgt kan het evt makkelijekr schrikken.

Maar hangen is wel handig. En dan krijg je zelf ook wat meer vertrouwen in het paard omdat je een beetje aanvoelt waar hij op kan reageren en hoe hij reageert... als hij dan iets doet dan laat je je eraf glijden of iemand 'trekt' je eraf... waarschijnlijk als je meteen gaat zitten kom je er ook wel af, maar dan heb je kans dat je meteen gelanceerd wordt ;)

Dus met hangen laat je hem idd wennen aan dat hij gewicht op zijn rug voelt..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 05:39

aerdenhout1 schreef:
vrouwke schreef:
ik zet ook ff een stipje.
want ik ben wel benieuwd.
de ene zegt dat en de andere weer dit.
mensen die al 25 jaar met paarden werken ( die hebben er wel verstand van neem ik aan) zeggen dat je al een hoop mag en kan doen met een 2 jarig paard.
en als je op bokt er iets van op schrijft barst de hel open, want dan ben je een beul, of je maakt het paard stuk, enz.
ik ga dit volgen

Nou ik zit al 40 jaar in de paarden en heb dan ook div. paarden zadelmak gemaakt, maar een 2 jarige is bij mij nog nooit beleerd! Ja, wandelen en dan vooral langs enge dingen gaan en laten ruiken/ kijken, voetje geven, borstelen en eens een keer spelen in de bak. Met 2 1/2 eens een keer longeren en dan nog heel speels dus een minuut of 10 en zeker niet 7 dagen in de week. Met 3 jaar moeten ze wel wat meer gaan doen aan de longe, dus op de stemhulp stap, draf en uiteindelijk natuurlijk ook galop. 3 1/3 gaat er eens een licht persoon op om te leren dat dat ook niet eng is en met 4 jaar word het serieus en worden ze echt beleerd.

oke dank je

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:09

Kelnardo schreef:
Mag ik tussendoor ff vragen wat stipjes precies inhouden?? (jezus, ben echt op dreef vandaag qua vragen :)

Moderatoropmerking:
Stipjes zijn niet toegestaan op Bokt omdat ze het topic verpesten. Niemand wil graag alleen maar stipjesreacties als hij een topic start op Bokt ;). Daarom worden stipjesreacties ook verwijderd.
Je kunt gewoon een abonnement nemen op een topic als je het graag wil volgen ;)
Bij deze stel ik voor om dus ook gewoon on topic verder te gaan.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:40

Omdat de paarden met 3 jaar meestal naar de keuring gaan bij ons, moeten ze natuurlijk getraind worden. Dus ga je ze longeren. ongeveer 3x per week is dan wel genoeg, daar krijgen ze wel spieren van. (Voeren is belangrijker dan longeren voor een keuringsconditie).Om ze iets meer te laten werken, begin ik vaak met een gogue teugel. Die bevordert dat het paard de hals laat zakken en de rug gebruikt. Die moet wel zo lang zijn, dat het paard bij het afbuigen er beslist geen last van heeft, doe je zo'n teugel, of wat voor teugel dan ook, te strak, dan kan een paard uit spanning zich bv. achterover laten vallen, of hij wil niet meer voorwaarts. Dan verknal je een paard dus. Ook een pessoa op de goede lengte kan geen kwaad, al vindt niet elk paard dat een prettige hulpteugel. Wanneer een paard gewend is aan een singel, kun je het zadel erop doen. Dat klappert iets meer, maar meestal vinden ze het prima. Hoe meer hulpen ze al kennen, des te eenvoudiger is het erop stappen. Dat hangen doen wij met 1 voet een klein eindje in de beugel. Je oefent dan het opstijgen dus. We laten het paard dan ook al een eindje wegstappen. Doet hij gek, dan sta je er snel genoeg naast. Paard wel altijd naar je toe halen als je wegstapt, dus linksom draaien. Draait hij van je af, dan kun je hem nooit vasthouden, dan worden ze te sterk. Geen reactie: in het zadel gaan zitten, riempje vast om bokken uit te zitten en na een paar rondjes: stoppen! Belonen en ophouden. Ze moeten niet echt moe worden, maar het leuk gaan vinden, al die aandacht.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:18

ok... mar ik dacht juist dat je bij een jong paard ook beter niet te veel met hulpteugels moest gaan stoeien, maar dat is dan ook ieder voor zich dus?? :?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:45

dit topic wil ik ook wel even volgen!

ik ben zelf bezig met een jonge D pony die dus nog erg weinig kent...we dachten dat ie het bit en het longeren al kende, en hij nam de eerste ook heel gemakkelijk het bit aan, maar daarna sleurde hij me dus de bak door en bleek dat hij het longeren toch niet kende en het bit ook niet! maar uiteindelijk liep hij super braaf rondjes dus dat ging wel goed! alleen nu heeft ie dus behoorlijk het bit gevoeld in de mond, omdat hij me mee sleurde:P (bak ik gelukkig niet zo groot) en nu krijg ik het bit er met geen mogelijkheid meer in! ik heb hem laatst met halster gelongeerd en daar reageert hij eigenlijk heel goed op, maar wil toch wel weer het bit erin krijgen, hoe dit aan te pakken?
ik had al gelezen om eerst te oefenen met de mond openen en daar wil ik ook mee gaan oefenen, maar zijn er verder nog tips? ik wil voorlopig nog met halster longeren (wil geen bange pony creeren)

de pony is trouwens over het algemeen super braaf, laatst gelongeerd met singeltes en daar kwam 1 bokje uit en verder niets! de pony snapt alleen de helft nog niet!

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:51

goh.. das inderdaad een vervelend probleem, ook ik wil graag hier meer dingen over weten dus eigenlijk van wat jullie dus doen als je zoiets hebt meegemaakt met je paardje en hoe je het dan weer oppakt. Ik hoop voor Rena dat er veel goede reacties hier op komen en ook ik ben razend benieuwd

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:05

Rena100 schreef:
ik heb hem laatst met halster gelongeerd en daar reageert hij eigenlijk heel goed op, maar wil toch wel weer het bit erin krijgen, hoe dit aan te pakken?

ik ben toch wel redelijk voorzichtig qua met alleen een halster longeren.. Met name bij jonge paarden. Najah ; ik doe het nooit!.. Ten eerste heb je vaak met een halster minder te zeggen dan met een hoofdstel in. En een halster is natuurlijk makkelijker door te breken dan een hoofdstel ;)

Wat je wel evt kunt doen is hem met halster (en evt een touw eraan) hem op stal zetten en daarover heen het hoofdstel doen.. De neusriem haal je gewoon onder de neusband van het halster door.

Als hij moeilijk doet, bijv idd door het bit er niet in te krijgen, maak je het hoofdstel bij het bit aan één kant los. Dan doe je eerst het kopstuk over de oren, neus- en keelriem vast, en dan kun je evt met 1 hand proberen het bit erin te doen. Probeer eerst hem even wat te aaien over zijn hoofd, dus over zijn neus, lippen en dergelijke. En daarna steek je je duim in zijn mondhoek, en als hij opendoet schuif je het bit erin. Probeer niet boos te worden, maar gewoon veel geduld hebben en blijven proberen. Als het bit er dan eenmaal in zit dan maak je natuurlijk het bit weer vast aan het hoofdstel..

Oh, het staat miss een beetje onduidelijk, maar probeer het bit bij het bakstuk los te maken, dus niet echt aan het bit zelf, maar dat er nog een riempje aan zit om het even zo te zeggen, dat is makkelijker vast te maken dan wanneer je het riempje weer om de bitring moet doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:28

ik heb geprobeerd met het halster al om het bit in te krijgen (ik gebruike geen neusriem) en zelfs met iemand erbij die de pony aan het halster + touw vasthield in de stal, zelfs dan wilde het niet...hij gooit zijn hoofd zo ver de lucht in! daar kon ik gewoon niets tegen in brengen...hij werd er ook helemaal onrustig van...
hij is in principe erg gevoelig met het halster dus daar was ik nog niet zo bang voor...ik had ook de bak dit keer afgezet, zodat hij me niet weer de bak door kon sleuren. over zijn hoofd aaien, het halster omdoen e.d. gaat allemaal prima dan is er niets aan de hand, maar zo gauw het bit tevoorschijn komt, dan protesteert hij! hij heeft gewoon een erg slechte ervaring gehad de vorige keer, omdat we dachten dat hij het al kende..

ik kan nog proberen om het bakstuk los te maken en het bit eventueel in te smeren met honing, maar dan nog wil ik nog niet aan het bit gaan longeren om nog meer slechte ervaringen te voorkomen

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:56

Rena100 schreef:
ik heb geprobeerd met het halster al om het bit in te krijgen (ik gebruike geen neusriem) en zelfs met iemand erbij die de pony aan het halster + touw vasthield in de stal, zelfs dan wilde het niet...hij gooit zijn hoofd zo ver de lucht in! daar kon ik gewoon niets tegen in brengen...hij werd er ook helemaal onrustig van...
hij is in principe erg gevoelig met het halster dus daar was ik nog niet zo bang voor...ik had ook de bak dit keer afgezet, zodat hij me niet weer de bak door kon sleuren. over zijn hoofd aaien, het halster omdoen e.d. gaat allemaal prima dan is er niets aan de hand, maar zo gauw het bit tevoorschijn komt, dan protesteert hij! hij heeft gewoon een erg slechte ervaring gehad de vorige keer, omdat we dachten dat hij het al kende..

ik kan nog proberen om het bakstuk los te maken en het bit eventueel in te smeren met honing, maar dan nog wil ik nog niet aan het bit gaan longeren om nog meer slechte ervaringen te voorkomen

dus dan heb je nu 2 keuzes om te maken, of je zet door en dan maar even op de wat 'duidelijkere' manier en doet toch gewoon het hoofdstel aan met bit.

of je doet het op de vertrouwelijke manier.. wat ik me wel afvraag is hoe jij het bit dan de afgelopen keer in hebt gedaan? Want in principe ook al kent hij het niet, als je het gewoon rustig in hebt gedaan kan het niet dat het paard nu zo reageert op het bit. (mijn mening).
Maar goed, de vertrouwelijke manier, ik ben niet van de honing of appelbit of what so ever. Anders is het straks weer een stap om het bit zonder die troep erin te doen. Het dragen van een bit moet voor het paard de normaalste zaak worden, dus maak het jezelf ook niet te moeilijk. Probeer toch een paar keer je hand in zijn mond te doen. Daarna toch proberen het hoofdstel aan te doen, desnoods haal je de neusriem er even af, dan kun je daar al niet mee in de knoop zitten of verkeerd zitten.

Eerst een beetje bij zn oren aanraken, keer oren zachtjes vastpakken, ook niet voorzichtig gewoon doen, het is heel normaal dat dat kan. Dan laat je hem gewoon het bit een keer zien, hoeft er niet aan te ruiken, meeste hebben daar toch geen behoefte aan. Gewoon even laten zien, hoofdstel in je rechthand bijv en even over zijn kaak gaan met je hand, dat hij het bit hoort, en dan kijk je hoe hij reageert. Dus kijk of het angst is of dat het gewoon zeuren is.

Angst = rustig opbouwen, paar keer de hand in de mond (hoeft ook geen weken te duren) en dan voorzichtig een keer het bit naar zijn mond brengen..

Zeuren = duidelijk! Ophouden met klieren en gewoon het hoofdstel indoen, als je er moeite mee hebt kun je altijd kijken of iemand anders het wel lukt, iemand die er miss net iets handiger mee is of wat groter(scheelt ook vaak al ;) ).

als het bit er in zit, ga je gewoon even een rondje stappen, even afleiden van dat bit en lekker ontspannen een rondje lopen, daarna weer terug op stal en héél voorzichtig, dus het hoofdstel niet in een keer uitroetsjes, uitdoen. Laat hem het er zelf maar uitgooien met zn tong.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:24

Om te voorkomen dat je een paard in de mond beledigt, kun je de longe door het halster en de bitring halen. Een halster schuurt wel eerder dan een hoofdstel, maar het gaat niet snel kapot. De longen door de neusriem en het bit kan ook. Zo wordt de druk verdeeld en went het paard toch aan het bit. En als je een cirkel uitzet met schriklint bv, dan zal een paard niet snel op de loop gaan.

En wat die hulpteugels betreft: Ik heb benadrukt dat die alleen maar het paard uitnodigen om de hals te strekken. Dan leert hij zich ontspannen en zal hij afkauwen. Dus er wordt niets geforceerd. Maar als je een paard het principe van halsstrekken leert, heb je een heel mooi begin voor als je gaat rijden. Daarom laat ik ze ook inbuigen, zodat ze meer gewicht op hun achterbeen leren dragen. Je training moet uiteindelijk wel een positief effect hebben op het paard.

Ik wil trouwens iedereen die geen ervaring heeft met groene paarden afraden om te gaan experimenteren. En let op de tijd! Je bent al snel te lang met zo'n jong dier bezig.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:00

ik reageer hier ook eventjes!!
Heb zo'n maanden geleden ook mijn paardje zelf zadelmak en ruitermak gemaakt!!

Ik heb hem eerst veel gepoetst, gewandeld, laten wennen aan dingen, toen dat allemaal goed ging heb ik hem eens gewoon aan de longe gedaan aan het halster, dat heb ik zo een tijdje gedaan totdat hij alle commando's beheersde, toen heb ik het hoofdstel in gedaan niet moeilijk over gedaan hup erin en klaar, eerste paar keer vond hij het erg vreemd, maar was al snel normaal!! Toen dat goed ging aan de longe heb ik er af en toe eens een dekje op gelegd en daarmee gelongeerd, inmiddels ook met pessoa om zijn rugspieren te versterken, zon 10 minuten! Zodra hij het dekje accepteerde als normaal heb ik het zadel er rustig op gedaan, rustig aan laten ruiken rustig gaatje voor gaatje strakker gedaan en longeren maar, die van mij heeft alleen de eerste keer een paar passen harder gedaan verde nooit gereageerd!! Toen heb ik ook gewoon eens een keer de beugels omlaag gedaan en laten draven ermee en stappen etc!! Toen weer een stapje verder, hangen, met hulp natuurlijk eerst rustig op een krukje geoefend ernaast te staan dat ik hoger was als hem en toen rustig eens eroverheen, paar keer gedaan en dan eens rustig stappen!! Toen dat goed ging een rustig rechtop gaan zitten en vooral veeeeel belonen!! Rustig wat stappen aan de hand!! Na een aantal keren dat gedaan te hebben langzaam aan aan de longe wat verder weg gegaan, zelf niks doen alleen maar zitten, degen die longeert gaf de hulpen, ging prima, dan eens los een stukje stappen met een klein beetje zelf sturen overduidelijke hulpen geven veel met de stem doen!! Zo steeds uitbreiden naar draf en galop etc!!

Ik heb alles zelf gedaan totdat we los konden draven toen heb ik elke week een lesje genomen voor hulp etc....
inmiddel beheersen we alle gangen nageeflijk alleen de galop kan nog beter...
Heb nog nooit een bokje etc gehad....een keer is hij de bak uitgerend toen hij eenden zag opvliegen, ik kon hem omtrekken maar heb hem laten gaan omdat ik dat niet eerlijk vond toen zijn we samen onderuit gegaan, niks aan overgehouden en hij heeft het nooit meer gedaan, als hij nu wegrent blijft hij gewoon in de bak! Hij wil soms nog wel vluchten als hij iets niet snapt, dan neem ik hem weer rustig terug en proberen we het gewoon opnieuw, veel herhalen, en veel belonen voor goed gedrag, en consequent fout gedrag straffen!!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:23

LadyLynn schreef:
Rena100 schreef:

dus dan heb je nu 2 keuzes om te maken, of je zet door en dan maar even op de wat 'duidelijkere' manier en doet toch gewoon het hoofdstel aan met bit.

of je doet het op de vertrouwelijke manier.. wat ik me wel afvraag is hoe jij het bit dan de afgelopen keer in hebt gedaan? Want in principe ook al kent hij het niet, als je het gewoon rustig in hebt gedaan kan het niet dat het paard nu zo reageert op het bit. (mijn mening).
Maar goed, de vertrouwelijke manier, ik ben niet van de honing of appelbit of what so ever. Anders is het straks weer een stap om het bit zonder die troep erin te doen. Het dragen van een bit moet voor het paard de normaalste zaak worden, dus maak het jezelf ook niet te moeilijk. Probeer toch een paar keer je hand in zijn mond te doen. Daarna toch proberen het hoofdstel aan te doen, desnoods haal je de neusriem er even af, dan kun je daar al niet mee in de knoop zitten of verkeerd zitten.

Eerst een beetje bij zn oren aanraken, keer oren zachtjes vastpakken, ook niet voorzichtig gewoon doen, het is heel normaal dat dat kan. Dan laat je hem gewoon het bit een keer zien, hoeft er niet aan te ruiken, meeste hebben daar toch geen behoefte aan. Gewoon even laten zien, hoofdstel in je rechthand bijv en even over zijn kaak gaan met je hand, dat hij het bit hoort, en dan kijk je hoe hij reageert. Dus kijk of het angst is of dat het gewoon zeuren is.

Angst = rustig opbouwen, paar keer de hand in de mond (hoeft ook geen weken te duren) en dan voorzichtig een keer het bit naar zijn mond brengen..

Zeuren = duidelijk! Ophouden met klieren en gewoon het hoofdstel indoen, als je er moeite mee hebt kun je altijd kijken of iemand anders het wel lukt, iemand die er miss net iets handiger mee is of wat groter(scheelt ook vaak al ;) ).

als het bit er in zit, ga je gewoon even een rondje stappen, even afleiden van dat bit en lekker ontspannen een rondje lopen, daarna weer terug op stal en héél voorzichtig, dus het hoofdstel niet in een keer uitroetsjes, uitdoen. Laat hem het er zelf maar uitgooien met zn tong.

even over de eerste keer dat ik het bit er in had gedaan bij de pony...ik dacht dat ie het gewoon kende dus ik doe gewoon het hoofdstel om en hij pakte het bit ook echt heel makkelijk aan, alsof hij het ook gewoon kende...maar blijkbaar kende hij het longeren niet en ging er dus als een haas vandoor in de bak en ik werd er dus lekker achter aan gesleurd en dat heeft hij uiteraard wel gevoeld in de mond...weekje later wilde ik weer even longeren (is niet mijn eigen pony en ik doe hem erbij als ik naar mijn bijrijdpaard ga) en toen wilde hij dus voor geen mogelijkheid het bit aanpakken, omdat ik ook alleen was heb ik hem alleen maar even geborsteld enzo...
volgende keer had ik hulp meegenomen (het is en blijft een jonge pony) en zij hield hem dus vast aan het halster terwijl ik probeerde het bit in te doen...maar zo gauw het bit bij zijn mond kwam gooide hij zijn hoofd de lucht op een zeer lompe manier waarbij ik dus een bult op me hoofd kreeg van het bit |( maar goed dat maakt mij niet zoveel uit...maar de pony werd er zo onrustig van dat ik hem dat niet wilde aandoen dus heb hem toen maar gelongeerd met alleen halster (waarbij ik de bak dus wel had afgezet)...
zoals ik ook al aangaf kan je hem overal op zijn hoofd aaien, maar wanneer het bit bij zijn mond komt, dan flipt ie!

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:26

en als je het eens probeert met een rubber bit? dat is niet zo hard? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:28

rubber bit is enorm onvriendelijk, je kan er nog beter een ongebroken trensje inhangen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:53

Rena100 schreef:
even over de eerste keer dat ik het bit er in had gedaan bij de pony...ik dacht dat ie het gewoon kende dus ik doe gewoon het hoofdstel om en hij pakte het bit ook echt heel makkelijk aan, alsof hij het ook gewoon kende...maar blijkbaar kende hij het longeren niet en ging er dus als een haas vandoor in de bak en ik werd er dus lekker achter aan gesleurd en dat heeft hij uiteraard wel gevoeld in de mond...weekje later wilde ik weer even longeren (is niet mijn eigen pony en ik doe hem erbij als ik naar mijn bijrijdpaard ga) en toen wilde hij dus voor geen mogelijkheid het bit aanpakken, omdat ik ook alleen was heb ik hem alleen maar even geborsteld enzo...
volgende keer had ik hulp meegenomen (het is en blijft een jonge pony) en zij hield hem dus vast aan het halster terwijl ik probeerde het bit in te doen...maar zo gauw het bit bij zijn mond kwam gooide hij zijn hoofd de lucht op een zeer lompe manier waarbij ik dus een bult op me hoofd kreeg van het bit |( maar goed dat maakt mij niet zoveel uit...maar de pony werd er zo onrustig van dat ik hem dat niet wilde aandoen dus heb hem toen maar gelongeerd met alleen halster (waarbij ik de bak dus wel had afgezet)...
zoals ik ook al aangaf kan je hem overal op zijn hoofd aaien, maar wanneer het bit bij zijn mond komt, dan flipt ie!

oh op die manier oke.. hoe had je de longeerlijn bevestigd?... Paste het bit wel?

ik wil je niet vooroordelen, door te zeggen dat je het allemaal fout doet, maar wil wel even helpen een oorzaak zoeken.

Je ziet vaak dat de longeerlijn aan een bitring bevestigd wordt, bij jonge paarden; not done! Als hij dan gaat trekken trek je het bit door zijn mond, wat voor het paard asboluut niet prettig is.

En het verkeerde bit, ook best belangrijk, het mag niet te dun zijn maar zeker niet te dik (ik ben eerder voor een dunner bitje dan dik) ook al zeggen ze dat dunner scherper is, door het dikke bit kan het paard de mond niet goed sluiten.
En belangrijk natuurlijk niet te groot of te klein.

Wat ik jou wil aanraden is dat je even iemand erbij haalt die er ervaring mee heeft. Het is gewoon een kwestie van met rust doorwerken, snap je wat ik bedoel? Wel even het vertrouwen geven dat het bit niet iets is om hem af te straffen of pijn te doen, maar je moet niet blijven treuzelen.

Probeer met longeren straks met bit, dat je het met halster aandoet zoals Sportfokker heeft verteld. Dan zit niet alleen het druk op het bit. Maar kan hij toch wennen dat hij daar ook wat druk op krijgt.

Al zou ik de eerste keer dat hij het hoofdstel straks aanheeft even aanlaten, miss al wel een beetje longeren, maar gewoon heel rustig stap/draf een paar rondjes en weer op stal zetten.

Maar ; haal er dus even iemand bij? De stal eigenaar ofzo?

Oh en idd, geen rubber bit! Het is redelijk stroef en glijdt niet makkelijk in de mond, en als je paard een redelijk droge mond heeft kan het bitje warm gaan worden. (met name in de mondhoeken blijft een rubber bitje vaak droog en gaat schuren waardoor hij wondjes krijgt in zijn mondhoeken.)

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:00

het ligt natuurlijk ook wel aan het paard dmaar ik ben van mening dat als je een gewoon normaal (niet zo'n dikke zwarte rubber bit ) erin doet het geen kwaad kan ik heb nog nooit problemen gehad door een rubber bit je hoort vaak dat mensen zeggen schuurt heelmaal open. mijn paard was in het begin toen hij net zadelmak was ernorm gevoelig op een normaal bitje. hij kroop er elk moment achter. ik heb er toen een happy mouth bitje in gedaan en daar reageerde hij veel beter op neusje kwam er iets meer voor ( gewoon lichte verbinding ) en hij durfde zich meer te ontspannen. nu rijd ik weer gewoon met een normaal dubbel gebroken bitje en gaat het nog steeds super. maar het lijkt mij dat als een paard zo gevoelig in de mond is dat je met longeren ook niet de lijn vastmaakt aan het bit en zie geen probleem dat als je paard een beetje schuimt schuurt het ook niet open iig bij mij nooit gebeurt? maar iedereen zo zijn eigen mening ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:09

ik had een bitstukje ertussen gedaan, omdat ik niet wist hoe de pony zou reageren en er op deze manier niet zoveel in de knup kan gaan zitten...
verder was het een normaal bustrensje enkelgebroken en paste ook goed...ik heb wel ervaring met jonge paarden (maar dan weer niet ZO groen) en heb ook wel verstand van het harnachement.. ik ga vanavond weer naar mijn bijrijdpaard toe dus zal eens kijken wat ik kan doen met de pony...
ik denk zelf dat de pony gewoon heel erg geschrokken is de eerste keer...pony wist waarschijnlijk niet wat hem overkwam dus ik ben van plan om het allemaal weer wat rustig op te bouwen...

dan nog iets: de pony kent dus eigenlijk vrij weinig, maar is niet echt bang aangelegd, wil wel graag leren...met poetsen is die super braaf alleen als je met een borstel over de benen gaat loopt ie ervoor weg of tilt hij zijn benen op...hoe kan je dit het beste afleren?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:11

Een happy mouth bit is volgens mij niet echt rubber?..

Happy mouth bitjes kan op zich wel, daar heb ik idd geen andere verhalen over gehoord als behalve dat zo'n bit wel een iets scherpere werking heeft.

Het is trouwens juist goed als je paard schuimt met een rubber bit, omdat het dan nat wordt, en zoals je weet glijdt nat rubber makkelijker. (niet doordenken aub)

Als rubber droog is is het stroef en dan kan het gaan schuren, maar dat is vaak alleen in de mondhoeken, in de mondholte is het natuurlijk nooit helemaal kurkdroog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:12

Kelnardo schreef:
En dan nog een vraag, wat verstaan jullie allemaal onder verpesten: ik zelf kan natuurlijk wel wat dingen bedenken (steigeren, bokken, gemeen doen, bijten, achterover slaan etc.) maar wat valt er allemaal nog meer onder of heb ik er zo wel een redelijk beeld van...???

Onder verpesten versta ik :
Dat je door je onkundigheid (te weinig ervaring en te weinig begeleiding) fouten maakt, waardoor het paard niet meer gewenst reageerd op "nomale" dingen.

Het beleren van een paard gaat imo door goede lichaamstaal en het juist inschatten wat en hoeveel nieuwe dingen het paard aan kan en verwerken.
Paard moet de nieuwe dingen als positief ervaren.
Geen drama maken van de eerste x, maar wel zorgen voor relatieve veiligheid, zodat er weinig/ niks fout kan gaan. Als het paard dan toch anders reageerd, moet dat ook geen probleem zijn en dus rekening mee zijn gehouden. Een goede ruiter kan ook van een mindere reactie van het paard, door goede begeleiding aan het paard er iets positiefs van maken.

Ik heb er 2 zadelmak gemaakt en 1 daarvan doorgereden.
Echter heb ik mijn (toen) eigen gefokte hengst weggebracht. Je moet weten waar je grenzen liggen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 10-06-09 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:16

Rena100 schreef:
ik had een bitstukje ertussen gedaan, omdat ik niet wist hoe de pony zou reageren en er op deze manier niet zoveel in de knup kan gaan zitten...
verder was het een normaal bustrensje enkelgebroken en paste ook goed...ik heb wel ervaring met jonge paarden (maar dan weer niet ZO groen) en heb ook wel verstand van het harnachement.. ik ga vanavond weer naar mijn bijrijdpaard toe dus zal eens kijken wat ik kan doen met de pony...
ik denk zelf dat de pony gewoon heel erg geschrokken is de eerste keer...pony wist waarschijnlijk niet wat hem overkwam dus ik ben van plan om het allemaal weer wat rustig op te bouwen...

dan nog iets: de pony kent dus eigenlijk vrij weinig, maar is niet echt bang aangelegd, wil wel graag leren...met poetsen is die super braaf alleen als je met een borstel over de benen gaat loopt ie ervoor weg of tilt hij zijn benen op...hoe kan je dit het beste afleren?

gewoon met een zachte borstel erover gaan en als hij blijft staan even belonen :) en als hij ze omhoog blijft houden kun je ze zo ook poetsen zo weet hij dalijk dat het niet erg is blijven ze normaal wel staan :) tilt hij zo ook heel de tijd op als je er met je handen aankomt?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:21

Rena100 schreef:

Probeer het vanavond maar eens, en laat het maar weer weten. Ik ben wel benieuwd, als het weer niet lukt even iemand erbij halen he.. (wil niet zeggen dat jij het niet kunt, maar dan kun je kijken hoe hij op een ander reageerd)

Citaat:
dan nog iets: de pony kent dus eigenlijk vrij weinig, maar is niet echt bang aangelegd, wil wel graag leren...met poetsen is die super braaf alleen als je met een borstel over de benen gaat loopt ie ervoor weg of tilt hij zijn benen op...hoe kan je dit het beste afleren

Door gewoon door te blijven poetsen.. natuurlijk wel met een zachte borstel, maar gewoon door blijven poetsen. Dat zie je vaak ook met afspuiten de eerste paar keer, paard gaat draaien/tilt zijn benen op, en de slang wordt er weer af gehouden, slang wordt er weer op gezet, paard draait, slang er weer af. Ook met afspuiten héél belangrijk, dat hoe hij er ook probeert onderuit te komen dat je de slang gewoon op zijn benen houdt, dan went hij er het snelst aan. (als een paard dan vooruit wil wegvluchten, ga je gewoon voor hem staan en vanuit daar spuit je op zijn benen - een paard vlucht nooit naar zijn gevaar toe.)

Maar met poetsen idemdito, je kunt evt wel een keer roepen van Hela! Of Halt!. Maar ook dan, gewoon doorgaan. En probeer eerst de rest van zijn lichaam te doen en daarna pas de benen, ook 1 hand constant tegen zijn lichaam aanhouden, dat hij niet ineens schrikt dat hij inééns zo'n borstel over zijn benen voelt gaan.

Weet niet of je met peeskappen rijdt/wil rijden? Daar tilt menig paard ook zijn benen de eerste paar keer op, peeskap gewoon open tegen de achterkant van de pijp aanhouden en als hij hem op tilt iets zeggen van 'neer!' totdat hij weet dat die druk op zijn pijp geen kwaad kan en dan doe je de peeskap om.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:23

Rena100 schreef:

gewoon poetsen (zachte borstel) en geen aandacht geven.
De kans dat je verkeerde signalen uit zend is groot als je het angstig vind.
Zorg ook dat je veilig staat en de pony jouw niet kan bezeren EN dat de pony bij een ontwijk actie niet in paniek kan raken.
Als je snel angstig bent raad ik zelfs in zo'n geval aan om er begeleiding bij te halen.. Aan de benen kunnen zitten is erg belangrijk en moet je geen risico's mee nemen.

Anders gewoon poetsen tot de hoogte waar het nog wel gaat en soms een klein stukje meer. Bij een angtig paardje en minder ervaring, werkt geduld vaak beter