3 jarige merrie, 1 dag onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Re: 3 jarige merrie, 1 dag onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:04

Zo op de foto te zien vind ik haar erg opgekropt lopen. Vooral voor de eerste keer zou ik haar veel meer lengte in de hals geven waardoor ze op eigen benen leert lopen.
Natuurlijk is het moeilijk om van 1 foto te oordelen dus wacht ik verder nog de andere foto's af.

Graag zou ik ook willen weten wat je bedoelt met onder je lopen.
Van een paard dat 1 dag onder het zadel is kan je in mijn ogen niet verwachten dat het netjes rond en aan de teugel loopt.
Zo'n dier moet eerst nog het balans met de ruiter vinden.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:11

zoal gezegd, toch meer ruimte aan de voorkant. en meer je eigen handen dragen. voorzover ik het kan beoordelen mag je je handen
ook wat verder naar voren doen.

en hij kruipt idd erg achter de teugel..

veel succes!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:24

Ze loopt ook erg opgekropt, maar zo loopt ze ook als ze los in de wei draaft. Horen zeggen van de DA van de eigenaar is ze niet goed gebouwd dus ik denk dat het daarmee te maken heeft. De merrie wordt uiteindelijk verkocht. Dit was ook het doel. Maar ze is erg pittig en verschrikkelijk heet, niet alleen met rijden. Daarom doen we het juist rustig aan, er is ook geen haast met de verkoop. De eigenaar wil uiteindelijk dat het paard de basis goed kent en dan als zadelmak wordt ze verkocht. Ze is een kruising tussen een draverxhackney en nog iets := Nu heb ik hier mijn winterjas aan, waardoor het miss lijkt alsof ik een holle rug heb maar dat is niet het geval. Ze is nu 15 dagen onder zadel en ze loopt al relaxter dan deze foto. Maar ik heb ook losse teugels geprobeert, maar dan blijft ze haar hoofdje zo houden, kan er niets aan doen en wil nog niet beginnen met extra lijnen ect. gewoon een simpel hoofdstelletje en niet teveel poespas is nu voldoende. Ik verwacht ook niet dat ze na 1 dag perfect loopt, ik laat hier gewoon zien hoé ze liep de eerste dag. ;)

Met 'onder' mij lopen bedoelde ik dat ze niet harder gaat dan ik ga :P Dus dat ze onder mij vandaan schiet (heethoofd, houdt van rennen). Wij zijn begonnen met een halster en een lang halstertouw met een zadel (zadel kende ze al) dit ging opzich wel goed maar op een gegeven moment loopt ze toch onder je vandaan. De eigenaar heeft er even op gezeten om te kijken hoe ze reageerde op haar hulpen, dit heeft ze na ongeveer 10 dagen gedaan, dus niet direct.

Als ik deze foto zie, en even terugdenk: handen moeten meer naar voren en ik trek volgende keer iets straks aan zodat ik mijn houding kan bepalen want dat is nu lastig te zien door die dikke jas. Ook zal ik even kijken of ik mijn voeten gewoon houdt, dit heb ik namelijk nog niet eerder bij mezelf gezien op foto's... even op letten.

In ieder geval badankt voor de reacties en ik zal maar even een filmpje maken als dat lukt, dan is het toch beter te beoordelen denk ik :P

Groetjes ;)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:25

Snap niet helemaal waarom hier serieus op wordt gereageerd! Dit slaat toch werkelijk nergens op om te vragen 'hoe ik op mijn 3 jarige merrie zit die net 1 dag onder het zadel is'.

Denk dat je een aantal puntjes hebt overgeslagen in het zadelmak maken en niet helemaal weet hoe je met een 'groen' paard om hoort te gaan!

Paard wat net 1 dag onder het zadel is, laat je van voren lekker lopen en rijd je alleen maar naar voren op je stem en met iets been. Met je handen stuur je uiteraard wél, door je hand ver van de hals af te brengen naar de kant die je op wilt sturen.

Hoe kun je in godsnaam verwachten van zo'n beestje dat hij goed 'onder' je loopt, denk niet eens dat je weet wat het überhaupt betekent.
Om maar niet te praten over het feit dat je er zelfs nog een ander op laat rijden om te kijken of het bij haar wél lukt, allemaal tijdens de éérste keer erop!!!!!

Sorry dat ik misschien wat overdreven reageer, maar hier gaan nou echt mijn nekharen van overeind staan en ik heb sterk het vermoeden dat hier het één en ander van gelogen is, kan me namelijk niet voorstellen dat er mensen zó dom met paarden omgaan!!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:27

Lees nu dat eigenaresse er pas na 10 dagen op ging, valt me alweer iets mee.

Wél zeg je dat jullie het rustig aan doen, daar is helaas niets van te zien!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:31

paarden lopen in het begin altijd met hun hoofd in de lucht, dit doen ze omdat ze nog geen balans hebben, veel voorwaarts laten lopen en dan gaat ze vanzelf je hand volgen,dus ja, die foto is gewoon erg , zo hoort geen enkel paard te lopen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:31

Als je der 1 dag onder het zadel hebt vind ik dit niet goed nee.
Je trekt haar in de krul dus je leunt als het ware op je teugels...
Enn je beenligging.. Benen iets meer aanleggen in plaats van afsteken.
Ik het eens met replay, ik heb nu meerdere keren op mijn paard gezeten (3 keer)
en ik vraag nog HELEMAAL niks.. je moet ze los laten en voor zichzelf laten lopen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:32

Replay schreef:
Snap niet helemaal waarom hier serieus op wordt gereageerd! Dit slaat toch werkelijk nergens op om te vragen 'hoe ik op mijn 3 jarige merrie zit die net 1 dag onder het zadel is'.

Denk dat je een aantal puntjes hebt overgeslagen in het zadelmak maken en niet helemaal weet hoe je met een 'groen' paard om hoort te gaan!

Paard wat net 1 dag onder het zadel is, laat je van voren lekker lopen en rijd je alleen maar naar voren op je stem en met iets been. Met je handen stuur je uiteraard wél, door je hand ver van de hals af te brengen naar de kant die je op wilt sturen.

Hoe kun je in godsnaam verwachten van zo'n beestje dat hij goed 'onder' je loopt, denk niet eens dat je weet wat het überhaupt betekent.
Om maar niet te praten over het feit dat je er zelfs nog een ander op laat rijden om te kijken of het bij haar wél lukt, allemaal tijdens de éérste keer erop!!!!!

Sorry dat ik misschien wat overdreven reageer, maar hier gaan nou echt mijn nekharen van overeind staan en ik heb sterk het vermoeden dat hier het één en ander van gelogen is, kan me namelijk niet voorstellen dat er mensen zó dom met paarden omgaan!!

tjee, lekkere aanval! Dank je wel hoor! :( Het is ook erg lastig om hier verder uit te leggen dus laat maar zitten. Ik denk dat de eigenaar van het paard bepaald wat er gebeurd en niet ik. Het is mijn paard niet, ik mag er alleen op rijden. verder houd ik niet zo van jouw uitspraken omdat je helemaal niet weet hoe het paard is en wat het aankan, ieder paard is weer anders. En wij zijn JUIST degene die rustig aan zijn met paarden. Heb genoeg paardenmensen gezien die dat niet zijn en ik weet welk soort jij bedoeld maar dan heb je toch de verkeerde voor je! Hoe kan jij in ...naam bepalen of er iemand aan het liegen is?! Snap ik niks van :n :?

Vriendelijke groet.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:36

Je vraagt er toch écht zelf om hoor, dat de mensen voor mij allemaal zo beleefd zijn, kan ik niets aan doen! Maar dit is mijn mening over hoe 'jullie' hier mee omgaan.

Tuurlijk bepaalt de eigenaar van het paard wat er gebeurt, maar jij zit erop en hebt, lijkt mij, ook inspraak en kennis van hetgeen je doet. Als je vaker paarden zadelmak maakt weet je dat je het paard eerst lekker moet laten lopen en dat je zelf alleen meelift en weinig (kan) doen, helemaal niet proberen om de houding al goed te krijgen. Dat je dan ook nog begint over je eigen houding is helemaal erg, dat is het laatste waar je je druk om moet maken, als je je paard maar niet in de weg zit is het állerbelangrijkste!!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:38

Nee, ik vraag niet om ruzie, en beleefd noem ik toch heel anders...

Ik zal het nog 1 x zeggen, ik heb niets maar dan ook helemaal niets van het paard gevraagd. misschien komt dat zo over op de foto/of mijn tekst maar ik heb erop gezeten toch? Dan kan ik toch het beste bepalen of ik na deze opname een piroette heb gevraagd of ben afgestapt en heb haar lekker laten rollen?! tja, dat niet je mening maar een oordeel.

Lisa_Djoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:40

Ik zit net even alle geposte berichten te lezen, en dan ben ik benieuwd of je toen je er voor het eerst op ging, ook met iemand ernaast hebt gelopen, en aan de longeerlijn. Of dat je meteen al los in de bak bent gaan stappen?

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:41

Mening/Oordeel, als je zó'n plaatje op inetrnet plaatst, met jou verhaal erbij, dan kun je zoiets écht wel verwachten. Had je een plaatje geplaatst waarop je paardje met het hoofd in de lucht had gelopen, had je al heel ander commentaar gehad!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:43

Sow zeg wat ben jij goed bezig zeg, na 1 dag al in de krul nou nou toppie NOT DONE

1 als je dit paard 1 dag onder het zadel heb, hoor je niet op deze manier te rijden,
2 laat lekker lang lopen en laat jre paard op zn eigen benen lopen
3 laat die teugels eens los

ga zo maar door

ik tem even want 1 foto is niet voldoende

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:45

Ja jij zegt dat wij niet kunnen zien wat je met het paard hebt gedaan... Misschien is dat maar beter ook als je haar al op 1 foto belemmert op de voorhand. Je moet haar gewoon vrij laten lopen des noods met een longeerlijntje. Maar voorwaarts laten gaan dat is jou oplossing... Niet aan je teugels trekken!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:47

Ook al loopt je paard van nature zo opgekropt, dan zul je haar toch met de neus eruit moeten rijden, dus voorwaarts. Dat ze dan onder je vandaan loopt is eigenlijk helemaal niet erg, lekker laten lopen en dan op je zit weer tot rust laten komen, nooit aan de voorkant beginnen. Het voorwaartse moet je er bij zo'n jonge nooit uit willen hebben, je kunt wel proberen door op een voltetje te sturen en langzamer licht te rijden of ze terug wil komen, maar niet door oppakken of bij elkaar rijden of wat dan ook!

Dus ook al is ze heet, ze moet aan je been naar voren leren lopen!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:48

Inderdaad! gewoon laten lopen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:50

@Lisa_Djoez: Ik ben eerst begonnen met hangen over het zadel zonder mijn been erover heen te gooien. Dit een paar dagen herhaald en op een gegeven moment voorzichtig gaan stappen, toen dit goed ging heb ik mijn been eroverheen gelegd en kon ik rustig weg stappen. hier ben ik in totaal 5 dagen mee bezig geweest. Daarna hebben we zo'n 4 dagen rondjes gestapt en haar een beetje laten reageren op de hulpen. nadat dit ook goed ging heeft ze 3 dagen rust gehad, hierna ben ik weer van voren af aan begonnen (dus met hangen) na 2 dagen zat ik er weer op en gewoon gestapt. na een tijdje had ze het door en ben ik stukjes gaan afwenden en halthouden. dag erna hebben we toch maar een hoofdstel omgedaan om te kijken hoe dat ging, maar dat vond ze prima (heeft al eerder een hoofdstel in gehad) dagen daarna zijn we begonnen met een pasje draf, toen is deze foto gemaakt, dit was na een half rondje ongeveer. daarna afgestapt en weer een dagje rust gegeven. dag daarna kon ik opstappen en ze was braaf. nu zijn we 15 dagen (vandaag 16 dagen) verder en ze loopt meer ontspannen en reageert al een btje op de hulpen. Er is altijd iemand bij gebleven maar niet naast gelopen. dat vond ze ook niet prettig als we dat probeerde. longeerlijn kende ze al, incl. zadel en hoofdstel. ze is nu 3 jaar en 4 maanden en nu 2 weken "echt" onder het zadel met iemand op haar rug. ;) hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd :P

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:52

Dusss..... Klopte het tóch niet helemaal wat je verteld hebt!!! 1 dag onder het zadel, wist dat er een luchtje aan zat en dat mijn gevoel me niet in de steek laat!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:54

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RIJ-ITP] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Daarnaast moet je minstens 5 foto's plaatsen op RT-HAW waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden.