4 jarige groene pony met 12 jarige beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:41

Ik heb zelf, gelukkig, ook leren rijden op een ervaren beest. Een betere opleiding kan je, je niet wensen.
Buiten dat er rare taferelen kunnen plaatsvinden door groene pony en een groene ruiter, wordt een pony misschien wel totaal niet goed rijtechnisch beleerd?

Ik krijg de laatste tijd, als ik het niveau van de pony wedstrijden hier in de regio bekijk, steeds meer de indruk dat het vaker voor komt, groene ruiters met groene pony's. Komt ook wel omdat niet alle ouders wat meer voor een pony willen (en kunnen) betalen.

Stravero

Re: 4 jarige groene pony met 12 jarige beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:01

Ik heb zelf op een shetlander 'leren' blijven zitten om het zo maar te noemen. Toen ik mijn eerste eigen haflinger kreeg, die nog niet was ingereden, ben ik meteen op goede les gegaan die ontspanning zocht. Ik ben nooit onzeker op wedstrijd gegaan omdat ik pas op wedstrijd ging als ik er écht klaar voor was (heeft zo'n 2½ jaar geduurt). :)

Alane

Re: 4 jarige groene pony met 12 jarige beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:47

Mijn dochter is begonnen op een nette brave zadelmakke pony van 4 jaar oud, uiteraard onder begeleiding.
Die pony heeft ze gereden tot de M1, in tussen tijd nog enkele andere jonge pony's zadelmak gemaakt, en start ondertussen met een paard van 7 jaar, ook zelf zadelmak gemaakt en doorgereden, wedstrijden..
En heeft nu nog 2 jonge pony's staan, 1 van 4 (als 3 jarige groen gekocht) waarvoor de startkaart onderweg is, en een 3 jarige (die te koop staat) en een 2.5 jarig paard die uiteraard alleen maar hoeft te groeien.

Dochter is begonnen met rijden toen ze een jaar of 9 was...
Met 13 ook gestart tussen de paarden... met een jong/groen paard..

Alles is mogelijk mits onder goede begeleiding...

vwb ervaren kinderen die jonge pony's zouden kunnen opleiden... zoveel kinderen zijn er niet die en tijd en plaats en zin hebben om jonge pony's op te leiden en/of waarvan de ouders daaraan mee willen/kunnen werken.

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:53

Bij mij in de buurt hebben mensen op een hoekje een wei naast hun huis en waarscheinlijk ook stallen enzo, en af en toe zie ik ook kleine kinderen van 7 jaar al met sporen rijden en buitenritten maken met die moeder er naast... ik vind het een beetje raar, en die hele familie rijd er met sporen alsof die paarden niet goed genoeg luisteren zonder... :Y)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 07:36

Citaat:
Edit: Aan de andere kant, je hebt ook kinderen van 11 of 12 die al écht goed kunnen rijden, die moet je ook niet tegenhouden om met een jonge pony te starten.

maar ik denk dat in de meeste gevallen pa en ma erachter zitten. Lekker jonge pony 'want daar doen ze lang mee' en vaak is een ongereden pony goedkoper dan eentje waar alle knoppen al opzitten.

De kinderen die al goed kunnen rijden 'zie je niet'...want die rijden gewoon hun jonge pony.

maar je wilt ook niet weten bij hoeveel volwassenen dit gebeurd.
Ik heb werkelijk mensen horen zeggen dat ze 8 jaar al te oud vinden voor een paard. }>

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:49

Het zijn niet alleen de kinderen op jonge pony's die opvallen, het zijn de kinderen die nog niet of nauwelijks kunnen rijden die sowieso opvallen...
Of het dan jonge pony's zijn of doorgewinterde...

En een ervaren pony is ook niet alles, regelmatig gezien dat een doorgewinterde oudere springpony helemaal flipte als die de bel hoorde in de springring.

inderdaad zo dat men 8 jaar te oud vindt, het allerliefste willen ze een 4 jarige die alles kent en weet, op hoog nivo gelopen heeft, en als het een merrie is met de garantie dat een eventueel veulen een topper is/wordt :j

Ooit een keer een pony te koop staan, en de mensen die kwamen kijken wilden succesgarantie.... kindjelief moest er wel prijzen mee kunnen winnen........ :?

lenaatje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:06

Ik ben zelf 12 en rijd op een pony van nu bijna vier heb ik zelf doorgereden enzo en heb er nooit problemen mee gehad ik word goed begeleid en ga oow officieel rijden
Ik rijd oowk gewoon met spoortjes maar het gaat allemaal goewd
hebben jullie daard an oowk problemen mee???

xxx

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:19

Begon groen op mijn 12e met een groene 3jarige, haha :D

Wel onder goede begeleiding, en ik mocht pas naar de ponyclub toen het stuur, de rem en het gas erop zat. En alledrie de gangen. En pas op wedstrijd toen ze het op de club aangaven.
Eerste proef bleef ze netjes in de ring, en ik was apetrots op mijn 130 punten.. :+

Tja, mijn ouders hebben vroeger beiden gereden, allebei op eigen pony's. Scheelt wel denk ik..
Maar als je op wedstrijd gaat of naar een club, vóórdat je alles onder controle hebt, is natuurlijk niet slim. Al moet ik zeggen dat élk paard weleens raar kan doen. Kijk maar eens naar de eerste wedstrijd van het buitenseizoen, daar doen er genoeg wat ze niet mogen, en die zijn lang niet altijd groen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:07

Alane schreef:
Ooit een keer een pony te koop staan, en de mensen die kwamen kijken wilden succesgarantie.... kindjelief moest er wel prijzen mee kunnen winnen........ :?

Baaisikkel lijkt me dan een juistere keuze :j

Ontopic: ik geloof niet erg in groen en groen. Een jong paard moet gereden worden door een ervaren ruiter, paarden beleren is gewoon een vak apart.
Een beginnende ruiter is wijs als hij/zij op een ervaren paard begint.