achterhand actief aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: achterhand actief aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:17

dan is zachtjes bijtikken de enige manier denk ik.. zou niet weten hoe het anders zou kunnen..

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:20

Don_Zhivago schreef:
dan is zachtjes bijtikken de enige manier denk ik.. zou niet weten hoe het anders zou kunnen..

En als jij het al niet weet :Y)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:22

ik heb het vanochtend geprobeerd dat bijtikken, maar zodra ik naast haar ga wil ze al niet meer voorwaarts, en zodra ik haar aantik gaat ze stil staan :P of een rondje om me heen draaien... schiet niet echt op dus...

ik weet dat als ik haar bijzet dat het dan wel wat beter is, dus misschien dat maar weer doen.

ik ben trouwens wel benieuwd naar meer uitleg over die bodywrap. hoe zou dat moeten werken en hoe zit dat bevestigd? denk niet dat het iets voor ons is, maar wie weet zie ik het gewoon helemaal verkeerd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:28

Als je het slepen van de hoeven minder wil gaan laten worden, zul je toch meer met het rechtrichten aan de gang moeten , zijgangen en met wandelen buiten krijg edat niet voor mekaar, je kunt een bandage achter de kont doen, maar wat heeft dat voor zin als ze voor niet de juiste aanwijzing krijgt,
Dus wat ik al eerder heb gezegd kun je beter ernaast gaan lopen en het paard zo buiten aan het werk zetten, als je ervoor loopt kun je dat nooit voor mekaar krijgen, ook niet met een bandage.

Ook zul je het paard moeten leren dat als je naast haar loopt dat het normaal is, als je dat gelijk gaat doen is dat vreemd, maar dingen hebben de tijd nodig, een bijzet zou ik zeker niet gebruiken, dat is een gebrek aan je eigen kunnen en krijg je het paard ook nooit ontspannen mee , plus als je zo een uur buiten gaat wandelen, hoe weet je dan waar de grens ligt van het spier gebruik, wanneer weet je dat zijn spieren verzuren??

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:32

Met mijn bijrijdpaardje heb ik veel aan de hand gewerkt, ook met het aan de hand werken train je je paard en kan je je paard in de juiste houding laten lopen.
Inderdaad moet je wel naast het paard lopen, ervoor is niet heel handig. Wij werken aan hoofdstel of caveson en vragen het paard dan in de juiste lengtebuiging en tikken de achterhand aan om aan te geven dat deze geactiveerd moet worden... Belonen als het goed gaat en rustig opbouwen, eerst 2 pasjes, dan 3 etc... Wandelen is dan wel een stuk minder relaxed omdat je zelf ook goed op moet letten wanneer je welke hulp moet geven.. Voor wat meer uitleg kan je kijken bij paardenbegrijpen.nl of eens contact opnemen met instructeurs volgens de academische rijkunst. Mijn instructrice geeft ook clinics, lessen etc. haar website is http://www.sameninbalans.nl.

Succes en laat je niet van de wijs brengen, het paard kan het leren en kan zeker geen kwaad om je paard goed gedragen te laten lopen tijdens een 'wandeling/training' aan de hand.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:33

spieren verzuren van buiten wandelen? ik wandel 2 keer per dag een half uur en rijd daarnaast ook over het algemeen om de dag nog 1,5 a 2 uur.
mijn paard is goed getraind en goed in conditie. ik denk dat het wandelen nou niet echt bijdraagt aan spierverzuring bij haar...

ze loopt normaal gesproken altijd naast mij, dat wil zeggen: onze schouders zijn naast elkaar.

verder zijn we bezig met rechtrichten, maar dat vind ik zelf erg lastig, en mijn paard ook.

waarom zou een paard met een bijzet niet ontspannen kunnen lopen? ik zie dat anders: ze loopt juist ontspannen zodra ze duidelijk weet wat de bedoeling is: namelijk hoofd en hals laag. ik heb de bijzet ook altijd vrij los, en ze wordt nergens toe gedwongen...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:41

maar als je het paard nu aan de lange lijnen laat lopen, daar lopen de paarden toch ook met hun achterhand eronder.Temisnte als je er goed mee aan het werk ga :o Op die manier kan het wel. Maar gewoon zo naast je aan halstertje en touwtje, lijkt mij het lastig.

** O even beter doorgelezen **
het ging jou om het buitenlopen en dat het paard niet mee loopt maar mee sjokt :D
Ik zet me dochter er even op, dan loopt hij gelijk door.
Of net wat er al geschreven was ernaast lopen lopen, schouder aan schouder en met je vrije hand een tikje met je zweep, net als je erop zit. Even je hand naar achtere en het paard aantikken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:50

maar dan gaat ze dus stilstaan en staken, dus dat is blijkbaar ook niet DE manier. (al sleept ze dan natuurlijk niet meer :P )

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:57

zij schreef:
maar dan gaat ze dus stilstaan en staken, dus dat is blijkbaar ook niet DE manier. (al sleept ze dan natuurlijk niet meer :P )

Ja maar je loopt al naast haar, ja toch?
Een hand je halstertouw ja?
Dan heb je toch een vrije hand, om een tikje te geven?
Je hoeft niet stil te staan, niks.
Je doet het eigelijk terwijl je loopt
Maar dan staakt ze nog?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:04

Net zeg je dat je niet naast haar kan lopen omdat ze dan stil gaat staan.
Als je haar aan de bijzet zet met buiten wandelen dan is dat dwangmatig wat een bijzet altijd is, als je je eigen wat meer zou verdiepen in het rechtrichten weet je ook hoe het lichaam werkt en wat de spieren doen en hoe ze samenwerken, het een kan niet zonder het ander, als je de achterhand wil bereiken zul je het voor toch eerst in orde moeten hebben.
Ook moet je bedenk als jij bij een wandeling je paard ontspannen naast je heb lopen schouder aan schouder dat het paard de leiding heeft, als je het paard leert om te werken aan de hand dan neem jij de leiding en daar draait het in het paard zijn ook om, dan zal hij ook makkelijker de aanwijzing op het achterbeen opvolgend en er niet tegen in gaan of stil gaan staan.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:09

Don_Zhivago schreef:
ja maar zonder hulp van zit en benen kom je in mijn ogen niet zo ver.

aan de hand kan je heel veel trainen, zonder er ooit op te zitten, het gaat immers om de gehoorzaamheid.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:24

Esmeralda schreef:
zij schreef:

Ja maar je loopt al naast haar, ja toch?
Een hand je halstertouw ja?
Dan heb je toch een vrije hand, om een tikje te geven?
Je hoeft niet stil te staan, niks.
Je doet het eigelijk terwijl je loopt
Maar dan staakt ze nog?

jupz, ik denk dat ze het gewoon niet prettig vind en daarom probeerd er onderuit te komen...

midgie schreef:
Net zeg je dat je niet naast haar kan lopen omdat ze dan stil gaat staan.
Als je haar aan de bijzet zet met buiten wandelen dan is dat dwangmatig wat een bijzet altijd is, als je je eigen wat meer zou verdiepen in het rechtrichten weet je ook hoe het lichaam werkt en wat de spieren doen en hoe ze samenwerken, het een kan niet zonder het ander, als je de achterhand wil bereiken zul je het voor toch eerst in orde moeten hebben.
Ook moet je bedenk als jij bij een wandeling je paard ontspannen naast je heb lopen schouder aan schouder dat het paard de leiding heeft, als je het paard leert om te werken aan de hand dan neem jij de leiding en daar draait het in het paard zijn ook om, dan zal hij ook makkelijker de aanwijzing op het achterbeen opvolgend en er niet tegen in gaan of stil gaan staan.

dan zal ik het verkeerd geschreven hebben. ik bedoel dat ze staakt zodra ik haar duidelijk wil maken dat ze heet benen optilt.
verder heb ik me echt wel verdiept in het rechtrichten en weet ik hoe het samenwerkt.

wat ik niet snap is dat jij zegt dat als we naast elkaar lopen dat mijn paard de leider is. dat is imo niet zo. we zijn in die zin gelijk aan elkaar. ik houd er van om niet de baas te zijn over haar, maar meer van SAMENwerking waarbij ik wel bepaal welke kant we opgaan en hoe hard we gaan etc. In die zin ben ik dus wel de leider, maar niet de baas.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:28

Je hoeft geen baas te spelen om een goeie leider te zijn.
Een paard wat voorop loopt heeft op dat moment de leiding , dat werkt nu eenmaal zo in de paarden wereld.

Als ze staakt als jij aan een aanwijzing geeft doe jij iets fout, of te veel of het paard snapt gewoon niet wat je van haar wil.
Of het paard accepteert jou leiding niet omdat er geen afspraken zijn over het wijken voor druk een paard komt van naturen tegen de druk in en dat gebeurd als hij staakt, steigert, vlucht of zelf valt, dus misschien wat meer verdiepen in het paard zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:47

zij schreef:
ik heb het vanochtend geprobeerd dat bijtikken, maar zodra ik naast haar ga wil ze al niet meer voorwaarts, en zodra ik haar aantik gaat ze stil staan :P of een rondje om me heen draaien... schiet niet echt op dus...

ik weet dat als ik haar bijzet dat het dan wel wat beter is, dus misschien dat maar weer doen.

ik ben trouwens wel benieuwd naar meer uitleg over die bodywrap. hoe zou dat moeten werken en hoe zit dat bevestigd? denk niet dat het iets voor ons is, maar wie weet zie ik het gewoon helemaal verkeerd?

Mijn hengstje loopt met bodywrap veel beter voorwaarts neerwaarts aan de longe en veulens laat ik er wel eens mee staan. Je doet hem bij paarden om net als een touw om een veulen in een soort 8 vorm. Vast wel via google te vinden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:57

midgie schreef:
Je hoeft geen baas te spelen om een goeie leider te zijn.
Een paard wat voorop loopt heeft op dat moment de leiding , dat werkt nu eenmaal zo in de paarden wereld.

Als ze staakt als jij aan een aanwijzing geeft doe jij iets fout, of te veel of het paard snapt gewoon niet wat je van haar wil.
Of het paard accepteert jou leiding niet omdat er geen afspraken zijn over het wijken voor druk een paard komt van naturen tegen de druk in en dat gebeurd als hij staakt, steigert, vlucht of zelf valt, dus misschien wat meer verdiepen in het paard zijn.

ik heb hier hel veel boeken over grondwerk van paarden staan, heb me heel erg verdiept juist in het natuurlijke gedrag van het paard, en ben imo juist een zeer consequente en duidelijke leider.

waar staat dat mijn paard voorop loopt? we lopen naast elkaar. schouders gelijk, en soms loopt zij schuin achter mij. beide zijn imo goed.

dat ze staakt ligt imo meer aan het feit dat ze het niet prettig vind en waarschijnlijk niet snapt wat ze er mee moet. niet zo gek na 1 keer denk ik?

enne... de basis zit er bij haar echt wel in, dus wijken voor druk ook.

ik voel mij een beetje aangevallen door jou. je doet alsof ik me gewoon niet genoeg verdiep in mijn paard terwijl je daar niets vanaf weet. ik vind eerlijk gezegd dat je in dit topic nu al een paar keer veel te snel oordeelt. of dit aan jou ligt of aan mij weet ik niet, misschien dat ik niet duidelijk genoeg ben, maar ik zou het prettig vinden als je niet gelijk van het slechtste uit ging. ik ben mij er van bewust dat ik om tips vraag en dus ook commentaar kan krijgen, maar ik weet verder echt wel waar ik mee bezig ben.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:06

probeer het eens met een longeerzweep... houd deze langs je heup naar achter gericht, en probeer af en toe de zweep tegen haar kont te leggen... dit langzaam uitbreiden naar beneden..

niet gelijk aantikken, of ze snapt het niet, of ze vind het niet prettig en gaat daarom stilstaan..

hier zou ik mee aan de slag gaan, en die langzaam aan uitbreiden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:26

Schouder aan schouder betekent dat het paard voorop loopt lijkt me.
Ik val je niet aan, maar je krijgt tips en weet het allemaal al , dus ja wat wil je verder weten dan als je het al kent allemaal??

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:37

hoi ik heb wat goede tips voor je.. mijn paard zijn bekken is scheef deze is rechtgezet. dus nu tijd voor de revalidatie-periode. en dat ging als volgt eerst 3 dagen stappen, [heb jij niets aan] maar nu komt het. je gaat met je paard in de bak lopen[wei] je loopt naast je paard en duw zijn schouder van je af dan zet hij zijn achterhand travers[het been komt dan heel goed onder de massa hij gebruigt heel goed zijn achterhand. dat doe je zo op elke hand niet te lang want het is heel intensief. daarna zet je hem op de volte en duw zijn achterhand om ook op elke hand wel met enig beleid?? natuurlijk dus eigenlijk doe je schouderbuitenwaarts/schouderbinnenwaarts/schoudervoor. in het begin dacht ik zoooooo dat wordt niets zeg mijn paard begreep niets van dit grondwerk en ik was echt moe, maar nu na 3 dagen loopt hij zelf er al in als ik de hulpen geef zo gaaf die training ook mag hij actief een stapje achterwaarts gaan, veel succes en volhouden hey dan zie je echt alles veranderen in zijn rug.achterhand doegg.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 06:18

midgie schreef:
Schouder aan schouder betekent dat het paard voorop loopt lijkt me.
Ik val je niet aan, maar je krijgt tips en weet het allemaal al , dus ja wat wil je verder weten dan als je het al kent allemaal??

dan zal ik het wel verkeerd opvatten. sorry daarvoor.

tuurlijk wil ik wat leren, maar ik wil geen dingen in mijn mond gelegd krijgen dat ik iets zeg wat ik niet gezegd heb. en ik wil ook niet horen dat ik mij maar `gwoon` wat meer moet verdiepen. dan lijkt het net alsof jij mij bij voorbaat al veroordeeld dat ik me niet in wil leven in het welzijn en gedrag van mijn paard.

hennyvanamon schreef:
hoi ik heb wat goede tips voor je.. mijn paard zijn bekken is scheef deze is rechtgezet. dus nu tijd voor de revalidatie-periode. en dat ging als volgt eerst 3 dagen stappen, [heb jij niets aan] maar nu komt het. je gaat met je paard in de bak lopen[wei] je loopt naast je paard en duw zijn schouder van je af dan zet hij zijn achterhand travers[het been komt dan heel goed onder de massa hij gebruigt heel goed zijn achterhand. dat doe je zo op elke hand niet te lang want het is heel intensief. daarna zet je hem op de volte en duw zijn achterhand om ook op elke hand wel met enig beleid?? natuurlijk dus eigenlijk doe je schouderbuitenwaarts/schouderbinnenwaarts/schoudervoor. in het begin dacht ik zoooooo dat wordt niets zeg mijn paard begreep niets van dit grondwerk en ik was echt moe, maar nu na 3 dagen loopt hij zelf er al in als ik de hulpen geef zo gaaf die training ook mag hij actief een stapje achterwaarts gaan, veel succes en volhouden hey dan zie je echt alles veranderen in zijn rug.achterhand doegg.

ja, die oefeningen ken ik inderdaad. zal proberen dit op wandeling ook meer te doen...