Paard gaat rennen tijdens opstijgen HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:00

Als fysieke oorzaken en slecht harnachement is uitgesloten (wat ik uit je verhaal begrijp) dan lijkt het me een ondeugd. En die goed werkt; want hij komt zo lekker onder het werk uit. In de eerste maanden dat ik mijn paard had, begon ze telkens te bokken als ik wilde opstappen. Toen fysieke oorzaken waren uitgesloten hebben we het gedragsmatig aangepakt. Ik heb een halster van Monty Roberts (maar kan ook met een gewoon halster en een hengstenketting over de neus) omgedaan. Vervolgens stapte ik op en een tweede persoon gaf een flinke ruk aan het halstertouw als mijn paard weer begon te bokken. Het rukken stopte uiteraard als mijn paard netjes stil stond. Weer op en afstappen en toen dat goed ging, ben ik zelf het halstertouw bij het opstappen gaan hanteren.
Al bij al heeft deze oefening 10 minuutjes gekost; paard heeft daarna nooit meer gebokt bij het opstappen!
Het weglopen als je net zit kun je aanpakken door je paard achterwaarts te zetten tot op de plek waar je begon.
NB. Timing is van groot belang; echt STOPPEN met rukken geven als paard braaf stil staat!
Veel succes en hopelijk heb je iets aan deze tip!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:05

Als hij vastzit aan één kant, moet je daar al eerst alle aandacht aan geven, dus voor je aan het zadel begint, eerst losser maken, buigoefeningen doen aan de hand dan bedoel ik.
Logeren moet uiteindelijk echt vanzelf gaan, eerst zonder zadel dan met zadel, je paard moet hierbij perfect luisteren naar jouw signalen, zowel body-talk als je stem.
Stap of draf wil zeggen onmiddelijk in die gang, en whoooaaaa is stop en ook onmiddelijk, ook stilstaan en je paard desensybiliseren (overal aanraken met allerlei gewone alsook vreemde voorwerpen tot en met het echt rondzwaaien met een zweep naast en boven het paard, doeken vlaggen dekens, touwen)
Als al die dingen goed lukken dan pas weer beginnen met opstijgen, doe dit in deeltjes maak het heel duidelijk hij moet stilstaan niks anders, hou het simpel en heel makkelijk , beloon voor al wat goed is, en zet hem extra aan het werk wanneer hij in de fout gaat.
Wedden dat hij kiest om braaf te blijven staan.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:51

paardpaardje schreef:
Grote kans inderdaad dat het bokken tijdens het longeren door het klapperen komt.. kun je je beugels niet eens eraf halen, dan longeren en kijken of hij nog bokt? Dan weet je misschien of het door de beugels of het zadel komt.
Verder kan het best wel zijn dat hij je in de maling neemt. Lukt het hem 1x, dan lukt het hem ook een tweede keer! Aangezien hij normaal doet als iemand hem vasthoudt..
En hoe ga je zitten? Want je zegt dat hij het pas doet van zodra je gaat zitten.. anders misschien heel even in verlichte zit blijven stilstaan en dan heel rustig gaan zitten terwijl je hem beloond? Misschien komt het wel van de 'plof' op het zadel.
Toch helpt een snoepje vaak en hoeft het niet per se tot schooien te lijden. Het kan wel een reden zijn voor het paard om even te wachten voor jullie vertrekken. Zorg wel dat hij na het snoepje ook direct wegstapt. Dan linkt hij het aan: wachten, snoepje, wegstappen in plaats van 'wachten, snoepje, wachten.. komt er nog een snoepje???' ;)
Van zodra het goed gaat kun je weer langzaam afbouwen.. de ene keer wel een snoepje en de andere keer niet.
Een slofteugel zou ik persoonlijk niet doen. Je gaat hem in de 'spanning' vaak te gauw te strak doen waardoor je je paard in de krul trekt en hem kapot rijdt. De meeste paarden kunnen zo met de neus tussen de benen vaak nog net zo hard, dan niet harder! Wil je voor je eigen gevoel/veiligheid toch iets hebben zou ik nog liever een thiedeman zien die lang ingesteld is voor net dat beetje begrenzing. Het beste is uiteraard niet te veel in de mond te gaan hangen en als je hem tot halt wilt houden dan adequaat een hulp geven dan blijven trekken.. dat win je niet.
Wat doet hij trouwens als je de volte sluit? Vaak kunnen paarden het dan niet meer bijbenen en moeten wel naar de draf (er zijn natuurlijk altijd nog die heerlijke, lenige, wendbare paardjes ;) )
Een enorm lastig probleem lijkt mij en ik hoop dat je enigzins iets van inspiratie uit mijn verhaal haalt. Ik weet niet of het iets helpt maar het is het proberen waard misschien.
Heel veel succes!

Dankje voor je verhaal. Hier kan ik wel wat mee denk ik.. ik ga t proberen.. je hoort t nog van me

Billy12

Re: Paard gaat rennen tijdens opstijgen HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:52

Maar longeren met pessoa gaat nu super goed. durf er alleen zelf nog niet op...

Hij heeft alleen soms een rare gewoonte sinds kort.. Dan gaat hij keihard naar achteren trappen met zijn rechterbeen. weet niet of hij daar dan last aan heeft oid?

heb wel fotos gemaakt van het zadel van voor en achter maar de ruggengraat ligt helemaal vrij.

vooraanzicht:
Afbeelding

achteraanzicht:
Afbeelding

Dus over dat het zadel het probleem is heb ik bij deze nogmaals uitgesloten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:52

En T touch is misschien wat voor die linkerkant die vast zit?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:14

dat het zadel vrij ligt van de ruggegraat wil nog niet zeggen dat het zadel goed ligt en geen problemen kan veroorzaken
het kan ook drukken aan de zijkant ter hoogte van de schouder enz enz

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:18

tamaramt schreef:
dat het zadel vrij ligt van de ruggegraat wil nog niet zeggen dat het zadel goed ligt en geen problemen kan veroorzaken
het kan ook drukken aan de zijkant ter hoogte van de schouder enz enz

daar heb ik ook naar gekeken, overal kan ik nog mijn vingers iets tussen doen, zoda als hij beweegt, het zadel niet meteen als beknellend gevoelt word :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:19

StillAngel schreef:
En T touch is misschien wat voor die linkerkant die vast zit?

Ik heb een gelijksoortig iets "drukpuntmassage" laten doen vorige week. deze week komt ze weer.
http://www.paardenspieren.nl/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:27

Het klinkt mischien heel raar, maar wat als je rechts opstapt? (Aangezien dat de kant is waar hij niet vast zit. ;) )

En geeft hij met opstappen ook signalen dat hij het niet fijn vind? Dus als je je voet in de beugel doet, reageert hij dan door boos te kijken, gespannen te raken, met de staart te zwiepen, of blijft hij doodleuk wachten tot jij zit, om er vervolgens vandoor te spurten?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:33

rechts opstappen.. hmmz :P volgens mij is mijn been daar niet lenig genoeg voor ;)

Maar hij gaat wel gespannen staan als ik op wil stijgen. Maar wat moet ik daar aan doen??

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:34

Mijn merrie deed dit ook toen ik haar kocht, ik heb haar toen geleerd om naast een krukje te staan en sindsdien gaat het goed.
Ik ga dus mee met de tip van het krukje ;)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:39

Persoonlijk geloof ik nooit dat een paard iets doet om 'lekker onder het werk uit te komen' of om je 'in de maling te nemen'. Uit ervaring weet ik inmiddels dat paarden dergelijke reacties alleen geven uit angst of pijn en in dit geval denk ik aan pijn. Een paard dat vastzit in nek en schouder kan wel degelijk pijn ondervinden tijdens het opstappen. Een paard moet tijdens het opstappen flinke krachten eenzijdig opvangen, ook in het nek-schoudergebied. Vanaf de foto's gezien krijg ik niet het idee dat het een geweldig passend zadel is. De ruimte voor tussen de kamer en schoft lijkt erg hoog en bij de foto die vanaf de achterkant is genomen lijkt het zadel scheef (dat kan er ook op duiden dat jouw paard scheef is). Foto's vertekenen, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Heb je misschien nog meer foto's, ook vanaf de zijkant genomen?
Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak. Vraag bijvoorbeeld een second opinion bij een andere osteopaat of fysiotherapeut of laat zijn eventuele scheefheid beoordelen.
Zolang ik niet zeker weet of een paard pijn heeft berijd ik het dier niet, maar mocht je toch iets willen uitproberen, dan zou je rechts opstappen kunnen proberen. De belasting van het paard is dan anders en mogelijk minder pijnlijk. Ook zou ik altijd met een opstapje opstappen om de belasting te verminderen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:39

opstappen met krukje is sowieso veel beter voor de rug van het paard
vraag het maar eens na aan je da, osteopaat enz
deze raden allemaal om op te stappen via krukje/opstapje

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:41

jumpgirl schreef:
rechts opstappen.. hmmz :P volgens mij is mijn been daar niet lenig genoeg voor ;)

Maar hij gaat wel gespannen staan als ik op wil stijgen. Maar wat moet ik daar aan doen??

Dan verwacht hij waarschijnlijk toch iets onaangenaams?
Vind hij rijden uberhaupt wel leuk, wissel je voldoende af?

Maar mischien zit hij door dat vastzitten gewoon niet lekker in zijn vel?
Heeft hij zoiets van nou rijden, liever niet.
Dan kun je mischien proberen om het aan de lange lijnen op te lossen, en als je zeker weet dat hij zich oké voelt, een keertje opstappen, teugels goed op maat, gaan zitten (heel rustig en voorzichtig) en als hij gaat rennen direct op de volte, en proberen te laten merken dat er geen pijn is of gaat komen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:05

Denk ook eens aan spanning op de ribbenkast door de singel i.p.v. alleen aan de rug te denken! Hieronder een stukje over opstijgproblemen dat ik in 2004 al gepubliceerd heb, let in jouw situatie vooral op de fasering in het trainingsproces:

Een ander voorbeeld is de 6-jarige Pegasio. Pegasio, een zeer fijngevoelige chique Andalusische ruin met ogen om in te verdrinken, had een duidelijk negatieve associatie met rijden: zweet uitbarstingen over zijn hele lijf, uitpuilende ogen, mond open en hectisch kauwen op het bit, hij was gedurende het rijden langdurig gespannen en reageerde uitermate heftig op elke kleine vraag van hand, zit of been. Bij het opstijgen was zijn reactie tot bewegen gebaseerd op het gaan zitten: bij het neerkomen in de lepel wilde hij meteen hard weg draven. De eigenaresse vertelde dat dit probleem zich reeds in Spanje had voorgedaan en hoogstwaarschijnlijk was veroorzaakt door een ruwe of pijnlijke africhting.

Opstijgen bestaat uit diverse fases: stap 1 is het gehoorzaam bij je staan aan een losse teugel. Stap 2 is het in de beugel zetten van de linkervoet, stap 3 is het omhoog bewegen, stap 4 is het overzwaaien van het rechterbeen, stap 5 is het neerkomen in het zadel en stap 6 is de rechtervoet in de beugel plaatsen. Het is belangrijk exact te weten welke fases je moet gaan trainen. Problemen laten zich het best in gedeelten oplossen.

De opstijgproblemen bij beide Andalusiers hebben zich op eenzelfde manier laten bewerken: het begint met het vragen van gehoorzaamheid. De eerste stap is het paard opgezadeld bij je te laten staan aan een losse teugel. De teugel losjes in 1 hand. Elke ongevraagde beweging wordt gepareerd met een kleine, lichte ophouding, slechts door het sluiten van de hand. Het sluiten wordt direct gevolgd door weer openen van de hand waardoor de teugel direct weer los van de mond is (men houdt de teugel zelf wel losjes vast!). Dit patroon rustig en met minimale fysieke bewegingen herhalen totdat het paard ontspannen is en afwacht. Daarna mag het terug naar de stal. Is dit bevestigd dan volgt de tweede stap: het plaatsen van de linkervoet in de beugel, hierbij wordt hetzelfde patroon gehandhaafd: het blijven verhinderen van beweging via een korte en consequente handeling. Elke positieve reactie dient beloond te worden met stem en ontspanning.

Bij Fortuna werkte dit heel goed, haar "bewegingsmoment" werd in gang gezet door het in de beugel zetten van de linkervoet: haar teken om direct weg te willen stappen of draven. Zij had na stap 1, het gehoorzaam en stil bij je staan, dus maar 1 moment welke beïnvloed moest worden. Bij Pegasio lag dat anders, allereerst moest hij zijn negatieve spanning kwijt zijn voor aanvang van een training. Hij had het werkelijk even nodig om aan een longeerlijn rond te rennen, te bokken en letterlijk uit te razen, anders stond hij niet open voor een leermoment. Zijn "bewegingsmoment" werd in gang gezet door het gaan zitten in het zadel (dus weer drie handelingen verder dan bij Fortuna). Hij reageerde door onmiddellijk met een bolle rug weg te draven. Dit was op te vangen door hem, net voor het gaan zitten, meteen op 1 teugel zijwaarts na te laten geven en weer te ontspannen. Na enkele malen op deze wijze te zijn gestopt in de beweging ging Pegasio afwachten wanneer het teken voor "nu gaan we lopen" kwam. Daar hebben we hem mondeling een (cue) teken voor aangeleerd, dat gaf hem houvast.

Glenn is een heel ander verhaal. Glenn is een 14-jarige KWPN-er welke op 3-jarige leeftijd zadelmak is gemaakt met een praam. Het gebruik van een praam zorgt voor de aanmaak van endorfine waardoor een paard niet meer in staat is zaken bewust in zich op te nemen. Door het gebruik van een praam had Glenn het opstijgmoment van de ruiter "gemist" in zijn opleiding. Zijn angst uitte zich in geestelijke en fysieke spanning welke Glenn wilde oplossen door te gaan bewegen. Deze bewegingsdrang heeft men getracht in te tomen door hem vast te laten houden door een begeleider. Uiteindelijk bleef hij bij 2 personen ook niet meer staan en werd zijn gedrag van kwaad tot erger: opstijgen resulteerde in een enorme sprong naar voren. De eigenaresse kon alleen in optimale omstandigheden opstijgen: geen andere paarden, mensen of obstakels in de buurt, bij voorkeur buiten waar hij alle ruimte had. Ze accepteerde dat dit probleem bij Glenn hoorde. Totdat hij in een onbewaakt moment over een bakrand sprong en ze 3 ribben brak. Haar angst groeide en wij werden ingeschakeld. Wij hebben Glenn geleerd via clickertraining** zijn hoofd naar de grond toe te brengen bij het opstijgen. Het hoofd omlaag brengen zorgde voor ontspanning: het was voor hem het ontbrekende stukje van de puzzel. Deze nieuwe cue (teken) was voor Glenn ruimschoots voldoende om het oude patroon totaal te doorbreken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:09

Interessant!

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:38

Misschien prik je hem met je laars tijdens het opstappen. het kan zijn dat ie daarvoor wegloopt.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:42

Heb dat probleem ook, en kvind het zeer lastig.
Bij mij werkt het soms om als ik ga zitten mijn benen niet tegen mijn paard te leggen, en 'hooo' te zeggen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:48

Mijn pony heeft geen problemen met opstijgen. Maar op de stal waar ik pony's rijd doen dit ook, als je met een "hupje" opstapt, wat mijn gewoonte is. Bij deze ponys heb ik geen probleem als ik me optrek aan het zadel. Misschien dat is proberen?

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:08

Misschien dat longeren inderdaad kan helpen, dat je eerst even duidelijk laat merken naar wie hij moet luisteren. En dan als jij vindt dat hij ontspannen loopt, het langzaamaan proberen om op te stappen.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:21

Met een hupje stijg ik altijd al op ;)

ja, longeren zit ik ook aan te denken.. morgen ben ik overdag bij mn paardje. Dan ga ik proberen of ik kan gaan zitten zonder dat hij er vandoor gaat ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:23

ik denk dat het zadel misschien iets te smal is, althans zo lijkt het op de foto, daardoor misschien te gevoelig met opstappen en gaan zitten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:41

Ik las ook al dat evt. rechts opstappen geen optie is omdat je er dan niet opkomt, gaat vanaf links wel helemaal soepel dan?

Wat is ook met een hupje opstappen eigenlijk? Als dat even naast je paard op één been hupsen is om jezelf vervolgens op te heisen kan ik me voorstellen dat dat als vervelend wordt ervaren door je paard.

Gewoon beginnen nog eens extra controle of het zadel nog steeds goed is (absolute must). Verder met een opstapje op gaan stappen. Eerst maar eens zien wat daar uit komt, kun je daarna altidj nog eens een gehoorzaamheidstraining mbt opstappen inlassen.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:29

Om even een release te geven..
ik heb een wow besteld die in deze weken binnen moet komen.

Ik ben zonder zadel gaan rijden en dat ging een tijd goed, maar hij is zo schrikkerig.. soms als ik wil opstijgen staat hij weer in de startblokken om te gaan rennen..

Dus nog niet een hoop verbeterd.
Ik wacht t af als ik mijn nieuwe zadel heb.

D_ebby_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:23

Vooral blijven volhouden,
Ik Heb dat met de mijne ook aan de hand gehad
en ik ging dat met 1 been in men beugel staan en hielt em kort
en zo keer op keer opnieuw,
en als hij niet blijft staan gewoon afstappen en opnieuw erop te hij wel blijft staan
ik ben zo is een keer een half uur bezig geweest ma het werkte wel !!
ma het vraagt veel gedult;)