mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoTjE22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:21

Hoihoiiii

De foto's zien er echt leuk uit, en idd voor die aantal weekjes dat je haar rijdt doe je het gewoon super.

Toevallig sta ik bij deze meid op stal.
En ik heb gezien hoe ze het aanpakt, ook heb ik gezien dat ze goeie hulp krijgt.
Het Vzh Zadel die ze erop heeft vind ze fijner zitten bij een jong paardje dan er meteen een dressuur op te flikkeren.

De borsttuig en martingaal heeft ze geheel op advies van haar instructeur gehad, en als een man zovele ervaring heeft dan moet het wel goed zitten.
Tuurlijk moet een paard ook op eigen benen leren staan, maar zo reageert ze veel beter, daarbij is ze stukken rustiger. Daarnaast heeft deze meneer absoluut het slof rijden afgeraden.
Maar een martingaal/borsttuig was volgens hem een goed alternatief.
Dus of ze wat kan aanrichten vast niet, daar zit hij veelste los voor.

Zelf rijdt ze idd nooit met cap behalve bij de weg op buitenritten maar op eigen terrein nooit. Is bij onze pv stalling ook niet verplicht..
maar goed het is iedereen zijn/haar eigen keuze.

Morgen maak ik wel even een filmpje, want filmpjes zeggen toch veel meer als foto's!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:29

Zorg a.u.b. voor een zadel waar jij goed op kunt zitten, deze is te klein voor je. Meteen een slechte start. oor de rest snap ik niet waarom je nu al zo veel bezig bent met stelling? Dat noem ik niet een paard de tijd geven...

Bon_charmeur

Re: mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:32

stelling?? ik nou nee hoor het gat mij er om als ze maar recht loopt. misschien lijkt het op de foto zo maar daar ben ik echt niet mee bezig ik hoef niet meteen ankie van grunsven na doen hoor.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:37

Wat een kasteel zeg! Mooi paard, chique uitstraling.

Over een cap, ik draag hem ook liever niet maar zet hem wel vrijwillig op bij het inrijden van paarden.

Over de martingaal, als jij je daar prettig bij voelt moet je hem lekker omlaten!! Een martingaal doet niet zoveel kwaad. Alleen zou ik je paard meer lengte geven zodat ze lekker voorwaarts-neerwaarts kan gaan lopen. Vind op deze foto;s je teugels te kort. Ookal zoekt het paard je hand al op, maak daar dan goed gebruik van en laat haar lekker over de rug op eigen benen lopen. Zoek naar de onstpanning, vind ze wat te opgekropt, succes!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:38

Beauty_J schreef:
stelling?? ik nou nee hoor het gat mij er om als ze maar recht loopt. misschien lijkt het op de foto zo maar daar ben ik echt niet mee bezig ik hoef niet meteen ankie van grunsven na doen hoor.

Je hebt alleen maar foto's waar jouw paard aan de teugel loopt hoor, dus...

ik zou er eerst eens voor zorgen dat dit dier meer op d'r eigen benen loopt en fijner over de rug loopt...maar das mijn visie....

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:39

ja dat ze zelf steeds mijn teugel op zoekt. en naar beneden komt. en daar komt bij een jong paar dmet lange teigels rijden die elk moment kan bokken of iets dergelijks??

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:11

Beauty_J schreef:
ze loopt zowieso al heel rond van zichzelf

Ik vindt niet dat ze rond loopt, ze knikt in met haar hoofd meer niet.
Daarnaast drukt ze haar rug ook weg.

Ik vindt het er niet zo fijn uitzien, kan aan mij liggen, maar ik kijk uit naar het filmpje.
Ook zeg je dat je bijna geen teugels in de hand hebt omdat ze zo licht in de hand is, maar je bent op foto 5 best streng met je binnenhand.

Ik zou gewoon dat borsttuig er af doen, je zegt dat hij zo los zit dat hij niet inwerkt dan heeft het ook geen zin als ze gek doet.
En dan zou ik haar lekker met haar hoofd laten lopen waar ze wil nageeflijkheid komt vanzelf als je haar voorwaards rijdt dan zoekt ze vanzelf je hand op.

Ik vindt het wel een heel mooi paard hoor en ik zeg dit ook allemaal niet om je af te kraken, maar ik hoop wel dat je door alle reacties wel iets anders gaat kijken naar waar je nu mee bezig bent.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:58

Het meeste is wel gezegd, maar toch even over het zadel.
Het is inderdaad te klein voor je billen. En dat is ook niet fijn voor de rug van het paard aangezien de druk niet goed wordt verdeeld.
Dan zou ik maar liever je dressuurzadel erop leggen.

Voor de rest, wees zuinig met jezelf en je paard! ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:06

Ik heb jarenlang op een africhtingsstal de paarden gereden, dus ik ben altijd erg geïnteresseerd hoe mensen met hun jonge paard bezig zijn.
Wat ik op deze foto's zie maakt mij niet zo heel blij, als ik eerlijk ben.
Ik vind dat je zit te "trutten" met je paard. Het ziet er uit alsof je 'm niet durft te rijden.
Bij een jonkie die net onder het zadel is, geldt er maar één regel: voorwaarts!!!
Kortom, tussen twee benen voorwaarts rijden, tempo er in. Als dat je doet heeft je paard ook geen tijd voor gekkigheid en heb je dus ook geen hulpmiddelen nodig om dat tegen te gaan. Zodra er ook maar een kleine hapering optreedt....hup...voorwaarts oplossen...
Als je dat een paar weken voldhoudt, kun je daarna komen tot wat meer oppakken en dan zal je paard de nageeflijkheid vanzelf aanbieden, van achteren uit, waarbij ook de rug dan goed gebruikt wordt. En niet, zoals nu te zien is van voren uit, waarbij het dier op de kop valt.
Heel veel succes. Een jong paard goed en fijn inrijden is een vak apart.....zorg dat je deskundige professionele begeleiding hebt....dan leer je er zelf ook nog veel van.
En over je cap zal ik niks zeggen, dat moet ieder voor zich weten....het is tenslotte je eigen hoofd....en niet de mijne....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 02-06-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:40

Bizette schreef:
maar let op dat je niet te hard van stapel loopt!

Ik denk dat dit een goede is om in je achterhoofd te houden, zeker die hele grote paarden hebben veel meer tijd nodig om uit te groeien dan de iets kleinere. Geef je paard die kans ook. Ik lees dat je hem terug de wei in gaat doen deze zomer, heel verstandig. Als je hem daarna oppakt vooral heel alert blijven dat je haar niet overvraagd, dat is zo gebeurd bij die grote paarden. :)

polly2 schreef:
Bij een jonkie die net onder het zadel is, geldt er maar één regel: voorwaarts!!!
Kortom, tussen twee benen voorwaarts rijden, tempo er in. Als dat je doet heeft je paard ook geen tijd voor gekkigheid en heb je dus ook geen hulpmiddelen nodig om dat tegen te gaan. Zodra er ook maar een kleine hapering optreedt....hup...voorwaarts oplossen...
Als je dat een paar weken voldhoudt, kun je daarna komen tot wat meer oppakken en dan zal je paard de nageeflijkheid vanzelf aanbieden, van achteren uit, waarbij ook de rug dan goed gebruikt wordt. En niet, zoals nu te zien is van voren uit, waarbij het dier op de kop valt.
Heel veel succes. Een jong paard goed en fijn inrijden is een vak apart.....zorg dat je deskundige professionele begeleiding hebt....dan leer je er zelf ook nog veel van.
En over je cap zal ik niks zeggen, dat moet ieder voor zich weten....het is tenslotte je eigen hoofd....en niet de mijne....

Met deze tekst ben ik het erg eens. :j Je helpt je paard door hem goed vw te rijden. Je helpt jezelf ook, als je paard goed vw is zal hij vanzelf druk in de hand nemen en komt de nageeflijkheid vanzelf.

Suk6 ermee verder.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:43

Als jullie de posts goed hebben doorgelezen kun je zien dat de TSer wel degelijk iets doet met het commentaar. Dus het hoeft niet herhaald te worden. Ik denk dat het wel duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:50

WAt ik zie is een paard wat in een valse knik loopt en de rest is zo'n beetje allemaal al gezegd geloof ik, verder vind ik de ruiter teveel achter in het zadel zitten.
Het ziet er allemaal erg gespannen uit, ik zou eerst het dier maar eens leren lekker op eigen pootjes te lopen met het neusje eruit.
Succes!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:53

wat ik zou willen zien bij dit paard is een voooooorrrruit!! laat hem maar even over zijn tempo lopen en los aan de voorkant, lossigheid....

verder zeg ik niks over tegenstrijdige posts met betrekking tot martingaal, slof, helm en veiligheid......

alsmede een grondpersoon die voor een jong dier loopt

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:05

Ben het helemaal met de rest eens, een jong paard doe je geen slofteugel of martingaal om ! Ik vind dat een paard dat net 2 weken onder het zadel is nog helemaal niet aan de teugel hoeft te lopen, er zijn hier nare gevolgen van.....:|

Je doet een kind dat net kan lopen toch ook geen hakken van 7 cm aan. Dat kind kan nog niet op eigenbenen lopen en moet gelijk al 'mooi' lopen. "T zelfde als je een paard een hulpteugel om doet, je wilt dat je paard mooi loopt omdat aan de teugel rijden er mooier uit ziet, terwijl het paard nog niet eens alle hulpen kent en op eigenbenen kan lopen.

Ook vind ik het dom dat je gaat rijden zonder cap als je weet dat je paard kan bokken en stijgeren en je er al eens afgevallen bent. Maarja moet jij weten eigenkeus.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:09

Met een losse martingaal is niks mis voor een jong paard. Die werkt alleen in als hij zijn hoofd omhoog gooit. Met slof rij je wel een valse knik erin.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:12

met een slof is ook niks mis als je dat ding gebruikt waar die voor is :D :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:13

Ik vind het ook geen fijn beeld geven, je hebt diverse paarden ingereden heb je verteld, allemaal machtige stambomen....

Maar deze loopt erg verkrampt en zeker niet los over de rug.
Het zadel is echt te klein!

Probeer in ieder geval je harnachement in orde te hebben voordat je er weer op stapt.

Je vriend loopt schuin voor het paard met de longelijn( wederom!) aan een bit ring geklikt. Als het paard ook maar 1 stap verkeerd zet rukt hij het bit door de mond! En zal hij zelf w.s. verongelukken omdat hij zo nooit het hoofd naar zich toe kan brengen.

Jammer, het is een mooi paard, maae Ik word er weer niet blij van! Met jouw ervaring moet het beter kunnen.

In je andere topic zijn al je berichten verwijdert, en ik moet zeggen, dat je hier heel wat beter reageert dan daar! Dat is een compliment waard in ieder geval!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:16

Hoihoi

Wat een leukerd is dat zeg!

ik zie inderdaad dingentjes waar jullie nog hard aan kunnen werken!
Je hebt zelf ook puntjes aangeven

Als een paard er niet goed bij is met zn achterhand, zou ik juist niet te veel aan zn voorhand zitten,
"de aan de teugel houden" vraagt veel van zn rug, en buik spieren!
En zo te zien wat ook niet kan, heeft die van jou dat niet, waardoor hij nu zn rug weg drukt!.

als je kan zou ik proberen om hem wat langer en lager te rijden en proberen ze neusje er uit te rijden..Zodat hij zn rug spieren moet rekken! en zn buikspieren aanspant!..

komt hij toch terug in zn "teugel houding" probeer hem daar in voorwaarts te houden!..
Veel overgangen, rijden goed aan het been rijden!.
Dan komt de rest van zelf
Succes!

Groetjes daphne :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:22

TS: nog een 'veiligheids' opmerking: ik zie dat je de poort van de rijbaan hebt openstaan. Wat ga je doen als hij aan de kletter gaat richting uitgang?
Als je nog zo weinig zekerheid hebt dat je een grondman nodig hebt in het begin, én een slof/martingaal, weet je dan wel zeker dat je hem kan tegenhouden als hij naar buiten wil? En wat als je zou vallen?
Je moet goed nadenken over veiligheid als je met een jong paard werkt. Het zijn allemaal kleine dingen waar je zoveel spijt van zal hebben als het een keer mis gaat.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:23

Citaat:
nja en met een dressuur zadel ook niet. en zolang het zadel verder goe dlicht en niet raar drukt of iets dergelijks is er niks mis mee.

en mijn zadel ligt wel goed hoor.. en niet te ver naar voren.

maargoed is dit een afzeik forum of ook iets om wat positiefs te zeggen???
dan zeuren over een martingaal met borsttuig??.. als ik me daar veiliger door voel en mijn paard heeft er geen last van.. no problem toch?

Een zadel moet niet alleen op het paard passen, maar ook bij jou passen. Dit zadel past duidelijk niet bij jou, veelste klein. Zo word jou gewicht niet goed verdeeld. Voor de rest ben ik het met de rest eens, ik ben absoluut niet van de hulpteugels, met geen enkel 'probleem' niet. Ik ben er heilig van overtuigd dat alle 'problemen' zonder een hulpteugel op te lossen zijn! En heb je je al eens afgevraagd waarom ze bokt en steigert, zal vast wel een reden achter zitten, aangezien een paard nooit zomaar wat doet, of hij moet een kronkel in het hoofd hebben. En als je paard nu al 180 is, dan had ik die eerst nog maar eens een jaar weggezet, als je er nog lang op wilt rijden. Zulke grote paarden hebben veel meer tijd nodig om uit te groeien. Maargoed zelf weten natuurlijk. Cap ga ik niks van zeggen.
Verder is het een leuk paard om te zien en veel succes ermee verders.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:31

Tja, dat gebrek aan cap... daar hou ik wijselijk mijn mond maar even over...

Probeer je handen op gelijke hoogte en naast elkaar te houden, nu heb je af en toe je binnenteugel erg strak.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:52

tja.... vind dit ook wel een beetje zonde van zon jong paard.. ik heb zelf ook een 3 jarige waar ik nu 3 x op heb gezeten zonder toeters en bellen en ben ook niet van plan te gaan gebruiken.. Ik las dat je vond dat je paard aan "de teugel" liep maar dit is toch echt niet wat er aan de hand is ze heeft gewoon een valse knik in de hals. En als het zadel maar goed ligt op je paard.. ik zit liever even minder lekker dan dat mijn paard op dr 4e door rugproblemen niks meer zou kunnen! voor de rest leuke merrie! succes verder! En dit is niet om af te kraken maar voor t welzijn van je paard..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:06

Beauty_J schreef:
ja dat ze zelf steeds mijn teugel op zoekt. en naar beneden komt. en daar komt bij een jong paar dmet lange teigels rijden die elk moment kan bokken of iets dergelijks??

Volgens mij is hier even overheen gelezen, maarreh..PARDON?! Dus omdat het paard kan gaan bokken oid. weiger jij met lange teugels te rijden? Ik hoop maar dat ik dit verkeerd heb begrepen, in dat geval hoor ik het graag. Maar: paard kan bokken/er vandoor gaan - dus: ik geef geen lange teugel..dat vind ik echt een héle slechte redenatie. En het lijkt me niet dat jij dan de aangewezen persoon bent om dit paard in te rijden, nog buiten alle andere uitvoerig besproken punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:10

Ben het met je eens, Danibanani, ik vind het het slimst om een jong paard eerst maar flink uit te laten bokken los in de bak met een oud zadel op de rug of desnoods zonder ruiter aan de longeerlijn.
Verder moet je bokken niet willen onderdrukken met hulpteugels. Het is nooit uit te sluiten dat een jong paard níet gaat bokken en als je zelf een paard wilt inrijden, vind ik zelf dat je die bokken maar gewoon moet uitzitten en als je ze aan ziet komen, vermijden door het dier voorwaarts te rijden.

Iedereen die regelmatig jonge dieren inrijdt weet dat ze kunnen bokken ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:23

Als je zulke foto's op bokt gaat zetten kan je verwachten dat er commentaar op gegeven gaat worden.

Een paard van 1.80 heeft het nou eenmaal wat moeilijker dan een kleine,je had beter nog een jaar kunnen wachten

daarnaast vind ik het van de zotte dat omdat het paard bokt,omhoog komt etc je er een slof omhangt omdat ie anders omhoog komt,levensgevaarlijk een slof bij een paard die omhoog komt.daarnaast vind ik het ook echt onverantwoordelijk dat je vriendje ervoor loopt alsof die een hond aan het uitlaten is.

een paard van 2 weken hoort met een los teugeltje op ze eigen benen te lopen en niet met hulpteugels bij elkaar gehouden te worden omdat de ruiter er anders niet zeker op zit,als je er niet zeker op zit zal ik vooral zonder cap gaan rijden,goed bezig joh!