Moeite met ontspannen en steeds het hoofd omhoog gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelindeeee

Re: Moeite met ontspannen en steeds het hoofd omhoog gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:17

@aeolusnr1 : Okee, bedankt voor de info! Dus een D-trens aanschaffen zal niet veel helpen? Dus misschien nog steeds een watertrens, maar dan uit aurigan? ;)

@Dennisch : Bedankt voor je tip :) Buitenritten gaan super goed, dat was ook iets wat ze als enigste kende, middendraf doen in het bos. Maar ze is heerlijk onder controle te houden, nergens bang voor, gewoon echt super in het bos ;) We gingen eerst ook elke week het bos in, maar nu we dit al een maandje niet meer hebben gedaan, wordt ze ineens een stuk rustiger, en begint die ontspanning nu weer echt te komen. Dus ik weet niet of ik weer buitenritten moet gaan maken, of gewoon weer lekker in de bak trainen en even uitstappen in het bos ofzo? ;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:05

Allereerst zou ik haar rug eens goed laten nakijken, bv. door een osteopaat. Kost je zeker 60 euro, maar dan heb je wel de rug gecheckt en weet je dat daar geen pijnpunten meer zitten. Een paard wat zijn hoofd zo omhoog gooit, moet wel last van zijn rug hebben.

Je zegt dat ze ontspannen loopt, maar alleen met haar hoofd laag. Ze loopt dus niet over de rug, dus ze gebruikt haar achterhand en rug niet goed. Ze loopt dus in een houding, maar is niet nageeflijk. Het probleem zit aan de achterkant, niet aan de voorkant!!!! Blijf zoveel mogelijk van die mond af, want uit je verhaal blijkt duidelijk dat ze teveel druk in haar mond ervaart.

En een paard drukt zijn rug weg als hij niet vanuit de achterhand loopt en teveel met de handen aan de teugel gereden wordt, zonder dat dat daarbij voldoende been gegeven wordt.

Wat je dan moet doen, is eerst je paardje goed aan je been maken en houden. Dan veel overgangen stap-draf-stap rijden en daarbij je ZIT gebruiken en zo min mogelijk je handen gebruiken.Hiermee activeer je de achterhand. Dan onder goede begeleiding gaan recht richten in stap en draf.

Je pony heeft een flinke onderhals gekweekt, de bespiering hoort aan de bovenkant van de hals te zitten, niet aan de onderkant. Dit krijg je aleen goed als je pony vanuit de achterhand gaat lopen, dus zoek iemand die je dat kan leren!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:21

[quote="annelindeeee"]@ paardebloemp : Bedankt voor je tips etc! ;)
Ik denk alleen niet dat ik een martingaal of elastiek ga proberen, het neemt nog steeds niet de oorzaak weg. Ze kan haar hoofd misschien niet meer omhoog gooien, maar ze heeft wel een reden waarom ze dit steeds doet ;)
Dat met het belonen ga ik zeker proberen, dat doe ik al wel, maar nu eens heel overdreven, ik denk dat dit helpt, namantha is ook nog best onzeker, maar begint me wel eindelijk te vertrouwen, dus het wordt beter :)

Ik bedoel eigenlijk ook niet dat je de oorzaak ermee weg moet nemen. Maar als je steeds moet oppassen dat je geen kopstoot krijgt, kun je ook niet echt normaal zitten. Daarom zei ik ook dat ik de martingaal eigenlijk te lang heb: ze kan haar hoofd als ze wil nog heel hoog doen, maar niet helemaal (letterlijk) verticaal.

Bij mijn pony had er ook een fout zadel op gelegen en ze hebben waarschijnlijk ruw met dr gedaan, terwijl het een gevoelig beest is. Ik rijd nu met een barefoot en dat gaat heel goed :)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:33

@ Agnes75 : Bedankt voor je tips! :) Ik herken veel in wat je zegt, en ik heb tenminste wat aan je tips!

Nu ben ik vandaag weer gaan rijden, en heb na een tijdje het bit eraf gehaald, en ben toen weer verder gaan rijden.
Ze heeft daarna nog 1 keertje haar hoofd omhoog gegooid in het begin, verder helemaal niet meer :)
Wel ging ze heel erg hangen, net alsof ze met haar hele gewicht aan de teugels hing. Maar ik denk dat dat komt
doordat ze gewoon helemaal niet kent om aan het been te lopen? Want toen ik even later het bit weer aan het hoofdstel
had gemaakt, heb ik een andere tip geprobeert, namelijk gewoon eerst zorgen dat ze goed aan het been is, dan veel overgangen
gaan rijden etc. Ik hield m'n been steeds tegen haar buik gedrukt, niet hard, maar wel zo dat ze lichte druk voelde. In het begin
rende ze stees weg, ze dacht dat het harder betekende. Maar na een tijdje begon ze zelfs mooi rond te lopen, en begon ze zichzelf
te dragen zeg maar, echt heerlijk! Dit was wel in de stap, in de draf ging het minder, maar ook al een stuk beter! En als ze zo loopt,
gooit ze veel minder met haar hoofd ;) Ook snapt ze nu dat als ik m'n binnenbeen eraan hou omdat ik meer stelling wil, dat ze niet harder moet, maar nu buigt ze mooi tijdens de oefeningen in stap. Daar ben ik al super blij mee :)
Een D-trens is besteld, die komt morgen binnen. Ik weet nu dus zeker dat dat hoofd schudden ligt aan iets in haar mond, dus óf haar bit is niet goed, óf er is iets niet goed met haar gebit. Ik ga dus eerst maar eens die D-trens proberen, en verder gewoon lekker doortrainen. Als het dan nog steeds niet goed gaat, denk ik dat ik haar gebit maar eens na laat kijken.
Goed idee? ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:35

Ik had hetzelfde probleem met het paardje waar ik op rijdt!! Rijdt je met een enkel gebroken bitje? Dit zou wel eens je probleem kunnen zijn! Het werkt in als een notenkraker en kan in het gehemelte van je paard prikken!!
Kijk maar eens in het topic, [RT-P] Slof of niet?

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:07

@ Sieppus: Bedankt voor je reactie! Nee, ik rijd met een dubbelgebroken watertrens maat 11,5, gewoon zilverkleurig ;)
Nu ga ik dus een D-trens proberen, maar die is dus wel enkelgebroken... Ik weet niet of dit zal helpen?
Ik zal je topic eens bekijken :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:51

Sorrie, maar dit probleem ga je echt niet oplossen met willekeurig welk bit dan ook! Pony is verkeerd afgericht en moet herschoold worden, mits er al geen problemen zijn met rug, mond enz.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:53

@ aerdenhout1 : Daar heb je helemaal gelijk in ;) Maar ik weet nu dus dat er iets is met haar mond, en nu probeer ik erachter te komen of dit komt door het bit of door haar tanden ;) Door een ander gebit te gebruiken kan ik daarachter komen. Maar wat ik vertelde wat ik vandaag deed, is dat een oplossing? ;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:12

Ik denk dat je wel goed bezig bent geweest, gezien de reactie die je pony gaf. Dat hangen komt waarschijnlijk doordat ze meer kracht in de achterhand moet krijgen en inderdaad nog niet goed aan je been is. Ze steunt op je handen omdat het achterbeen niet draagt. Zo te horen draagt ze zichzelf in de draf nog niet en dat kan komen door gebrek aan bespiering, rugpijn, verkeerde reactie op het been, niet snappen wat de bedoeling is etc.

Ze is echt niet goed ingereden als ik het zo lees, ze hebben haar dus ook niet de zijwaartse hulp geleerd (dat wordt zo vaak vergeten door niet-professionele inrijders). En kennelijk zijn ze gestopt bij been=voorwaarts en zijn de hulpen ook niet verder verfijnd. Dat moet jij dus nu gaan doen. En bedenk ook dat een paard pas subtiel op je been kan reageren als ie daar zelf de kracht voor heeft om rustig te vertrekken vanuit de achterhand.

Wees duidelijk en consequent met je hulpen. Bijv.:voorwaarts is been op de singel, zijwaarts is been 10 cm achter de singel en veel belonen als ze het goed doet.

Persoonlijk zou ik eerst de tandarts laten komen en dan pas een ander bit proberen, anders blijf je aan de gang. Als er iets met de tanden of de mond is, gaat een ander bit ook niet helpen.

Als ze gaat hangen, dan moet je haar loslaten, been geven en veel op de volte rijden. Zelf moet je met je binnenbeen naar de buitenteugel toe rijden, maar voorwaarde is dan wel dat ze EN aan je been is EN de zijwaartse hulpen snapt. Hulpteugels zou ik niet gebruiken, dit kun je vast rijtechnisch ook oplossen (mits ze lichamelijk in orde is).

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:11

@ Agnes75 : Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee ;) Ja, ik denk dat het gewoon zonder hulpteugels op te lossen is, en ik heb het daar niet zo op :Y) Ik zal kijken hoe het gaat de komende paar keren met rijden. Ik begrijp dus dat ze meer op haar achterhand moet gaan lopen, en daar bespiering moet krijgen, zodat het makkelijker voor haar is ;) Hoe zorg ik er dan voor dat ze op haar achterhand ga lopen? Gebeurt dit vanzelf wanneer ik haar wat meer aan m'n been heb, wanneer ze mijn been snapt en ik beter overgangen kan rijden? Want overgang van stap naar draf gaat steeds beter, eerst schrok ze van mijn been en schoot ze vooruit, nu draaft ze gewoon rustig aan, waarschijnlijk ook omdat ik mijn been er nu steeds aanhou, eerst stak ik ze af... ;) Nouja, echt heel erg bedankt, ik ga lekker verdertrainen! :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:04

Om je pony meer op de achterhand te krijgen zou ik heel veel overgangen stap-draf-stap gaan rijden op voltes en slangevoltes. Dat klinkt simpeler dan dat het is, omdat ze van stap naar draf meteen moet reageren als je je been aanlegt. Daarbij moet ze ook recht blijven gaan, dus geen gewiebel met de achterhand, niet hangen etc.

Bij de overgangen terug moet je je zit gebruiken en haar met je handen heel rustig tegenhouden tot ze reageert. Dat zal in het begin lang duren, maar naarmate ze sterker wordt, zal ze beter terugkomen op je zit.

Af en toe een sprongetje maken kan ook helpen, of buitenritten met wat rechte stukjes galop. Ik zou alleen niet te lang galopperen, dan valt ze op de voorhand. In de bak kun je draf-galop-draf rijden en dan maar een paar galopsprongen doen, niet te veel.
Aan de longeerlijn kun je haar wat meer laten galopperen en dan echt goed door laten springen, dus ook wat versnellen in de galop en dan weer een rustiger tempo.

Verder heb je geduld nodig, want het gaat wel een paar maanden duren voordat ze sterker is.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:50

Ik zou idd ook ff in het andere topic gaan kijken zoals hierboven al vermeld staat, daar zullen wel nuttige dingen in staan die je zelf ook kunt toepassen ;) succes verder!

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:30

@ Agnes75 : Okee, bedankt ;) Het probleem is wel dat ik voorlopig (op aanraden van mijn instructrice) even niet wil galloperen. Met springen gaat galloperen prima, tussen de hindernissen heb ik prima controle en gallopeert ze heerlijk. Maar als ik zelf aan wil springen gaat ze eerst hard middendraf doen, en dan crosst ze weg ;) Ik doe dit nu al een paar weken niet meer, en ze wordt steeds rustiger. Als de basis beter is, willen we het weer proberen ;) Ook longeren gaat dus niet lukken. Verder zal ik je tips gaan proberen!

@ Lucalicious: Bedankt, ik zal het topic lezen! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:56

Je hebt een instructrice die in elk geval weet waar ze mee bezig is! Compliment voor haar!!! Longeren zou elk paard moeten kunnen/doen. Misschien ligt hier juist wel de oplossing voor het hele probleem!

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:47

@ aerdenhout1: Jaa, mijn instructrice weet zeker waar ze mee bezig is ;)
Ik ga aankomende vrijdag ook even met haar overleggen, hoe zij hierover denkt.
Over dat longeren, zou je eventjes 1 van mijn reacties willen lezen? Daarin staat dat het een probleem is omdat ze ineens verandert in een compleet andere pony, eigenlijk hoe ze vroeger dus was. Ik kan prima bij haar staan, en als ze achter me aan kan lopen gaat het ook nog goed. Maar als ik bij haar weg loop, en een teken geef dat ze rondjes moet gaan lopen, gaan de oren plat in de nek en rent ze op me af, en gaat echt dreigen met trappen enzo.... Net alsof ze ergens bang voor is? Dus longeren doe ik liever niet ;)

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:03

Je moet inderdaad aanleren dat omhoog gaan geen zin heeft, dus meer druk geven bij omhoog en voouit drijven. Eventueel een thiederman gebruiken, zodat je haar een beetje blokkeert bij het omgaan. succes!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:28

Jammer dat je het longeren zo ontwijkt en dat niet aanpakt. Ik snap wel dat je momenteel genoeg hebt aan het rijtechnische deel, maar ik denk echt dat longeerwerk haar heel erg kan helpen. Ze kan dan zonder ruitergewicht even lekker galopperen, is erg goed voor de balans en voor haar om kracht te ontwikkelen. Het goed laten doorspringen zorgt er voor dat ze van voren echt gaat zakken en meer over de rug gaat lopen.

Ik heb mijn eigen paard echt sterker zien worden aan de longe, met name ook door galopwerk (zonder hulpteugels). Ik denk zelf dat korte stukjes galop wel voor verbetering kunnen zorgen. Natuurlijk is het niet goed als paarden nog niet recht gericht zijn, om ze maar in het rond te laten denderen op de voorhand, maar daarom moet je ook geen grote stukken doen. Ook aan de longe kun je draf-galop-draf doen, je kunt met balkjes werken etc. Je instructrice zal best een goede reden hebben om de galop onder het zadel nog niet te doen, maar ik denk dat je wel iets laat liggen als je niet longeert.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:27

@ Jolla: Ja, bedankt. Maar ik gebruik liever geen hulpteugels ;)

@Agnes75 : Ja, het lijkt mij inderdaad, en na het horen van jouw verhaal, heel goed om te longeren. Ik vind het dan ook erg jammer dat ze zo aan de longeerlijn reageert, net alsof daar vroeger iets niet goed is gegaan... Natuurlijk wil ik het graag proberen, dus heb je misschien tips, wat ik kan doen? Want ik denk dat ze gewoon zo doet uit angst, maar hoe kom ik daar vanaf? Want als ze op me afrent en gaat dreigen, ze kan me dan zo echt een keer trappen... Maar ik wil het echt graag proberen, als dat helpt ;)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:44

Ik heb trouwens gisterenavond les gehad, en even met mijn instructrice overlegt. Zij vond dat ik geen hulpteugels moest gaan gebruiken, en ook geen ander bit. Dit is het enigste bit dat ze kent, als ik dan wat anders ga proberen wat vreemd voor haar is, wordt ze waarschijnlijk nog onrustiger ;) Mijn instructrice zei dat het vanzelf wel minder wordt als ze ontspannen gaat lopen, en daar heeft ze gelijk in. Het ging gisteren echt goed, er waren rondjes dat ze geen 1 keer haar hoofd omhoog heeft gegooid, dat ze ontspannen met haar hoofdje naar beneden liep! Natuurlijk valt er nog zóveel te verbeteren, maar ik denk dat dat in in ieder geval dit probleem op lost ;) Misschien heeft iemand nog tips voor het probleem met longeren? :)