jong paard & bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Re: jong paard & bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:05

mijn paard is heel nagefelijk loopt lekker rond en ontspannen verder gene problemen, alleen die wondjes. ze is heeerlijk om te rijden nu zelfs al. ze heeft een mooie hals waardoor ze zelf al lekker neerwaarts is, alleen die plekjes.. en ik hoef ook niet te trekken of iets dergelijks dus dat scheeld daarom kan ik me dat ook niet voorstellen dat ze opeens van die plekjes heeft, en het zijdelings inbuigen gaat allemaal prima.

maar bedankt voor de tip!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:23

diega schreef:
Ik denk dat het velletje wat kapot gaat tussen het bit en de neusriem klemt.
Kun je testen door als je ernaast staat na te bootsen wat er gebeurd met de teugel als je erop zit.

Ik zou de neusriem iets hoger hangen ook al zit hij nu netjes twee vingers onder het jukbeen, je hebt nl een brede neusriem en daardoor zit er te weinig spelig tussen bit en neusriem.

idd ik had het ook al aangegeven over de neusriem, heb zelf een 3 jarige, net 6 weken onder het zadel, gaat gelukkig goed met het bit. maar heb de neusriem ook redelijk hoog. als je goed kijkt naar mijn foto dan zie je dat de neusriem redelijk hoog zit

Afbeelding

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:56

je kan bitringen proberen bij mijn paard helpt het enorm.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:32

ts, ik ben een topic van je tegengekomen dat je een slof om hebt omdat die zo hoog kwam met het hoofd??
dan heb je toch al een antwoord op je vraag, een slof omdoen bij een 3 jarige die net ingereden is, die wat vervelend met het hoofd is, dan snap je toch wel hoe die wondjes in de mondhoeken zijn onstaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:35

Hoe dik is je bit??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:06

Ik zou de sperriem eraf halen, wat heeft die voor nut, zeker een jong paardje is nog veel aan het kauwen van alle nieuwe indrukken en geef daar de ruimte voor.

Je zou ook b.v eens een kaptoom onder je hoofdstel kunnen doen en daar op rijden en het bit alleen om even de mondhoeken te masseren.
Als het bit verder goed is en geen scherpe randje aan zitten zou ik toch eens bij me eigen te raden gaan , rij eens op de kaptoom en kijk wat er dan gebeurt in de mondhoeken, het bit hoort stil te liggen en dan kan het in principe totaal geen kwaad.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:31

Wat "midgie" hiervoor ook al aanhaalde doe ik eigenlijk ook, bij het eerste opleren van een jong paard neem ik de neusriem er altijd af, dit geeft idd het paard iets meer vrijheid de mond te openen , dit is in het begin van de opleiding eigenlijk iets dat de paarden zelf zeker fijner vinden.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:39

heb al opgelost:D heb een d trens gepakt:D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:53

Beauty_J schreef:
heb al opgelost:D heb een d trens gepakt:D

Denk niet dat dat de oplossing is, probeer het gewoon eens zonder sper en neusriem.
De D trens is breder in de mondhoeken, maar bedenk wat er met het andere bitje gebeurde, dat gaf al aan dat er iets niet goed gaat in jou hulpen, want als een bit wondjes geeft kan het nooit dat hij mooi stil ligt in de mond, of het paard heeft geen ruimte door die sperriem en neusriem , of jou hand geeft te veel hulpen en dat los je niet op door een ander bitje,
Ik ben zelf ook met 2 jonkies bezig en zit totaal niet in de mond, of het is met kaptoom zonder bit of als ze wat verder zijn voor even het extra massage in de mondhoeken,maar voor meer moet je hem echt niet gebruiken, zou zonde zijn als je jonkie straks niet fijn op het bit reageert, hou het simpel en vooral zacht en word bewust met wat je in je handen hebt door eens een tijdje niet het bit te gebruiken.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 09:15

ze reageerd er wel goed op maar het probleem was inderdaad dat de bitringen gingen draaien en haar vel er tussen kwam.